Amsterdam, Eberhard van der Laan, burgemeester

Amsterdam wil TTO-verplichting laten gelden in de hele stad

De gemeente Amsterdam bekijkt of de TTO-wetgeving in de hele stad kan gaan gelden, in plaats van slechts een beperkt gebied (centrum en de probleemlocaties). Dat is gebleken tijdens de commissievergadering. Hiermee moet voorkomen worden dat slechte chauffeurs zich naar andere delen van de stad gaan verplaatsen.

Zodra de TTO-wetgeving van start gaat (later dit jaar) zijn de taxistandplaatsen in de betreffende gebieden voorbehouden aan chauffeurs van een door de gemeente Amsterdam goedgekeurde TTO. De TTO’s willen graag dat de verordening voor de hele stad gaat gelden.

TTO-chauffeurs

“TTO-chauffeurs zullen anders alleen in de stad willen werken omdat buiten de TTO-grens zich alle rotte appels gaan bevinden”, zegt N. van Dijk van AA&O Taxi, een aanstaande TTO. “Zo raken we een hoop werk kwijt, is er geen controle buiten de grens en wordt onze reputatie als taxi’s in Amsterdam nooit beter.”

“Het mag ook niet zo zijn dat klanten in de stad gegarandeerd zijn van traceerbare kwaliteitschauffeurs en klanten in bijvoorbeeld Amsterdam Zuid-Oost met een anonieme chauffeur te maken heeft. Het wachten op een incident als het Leidscheplein zal dan niet lang duren en dit is juist wat wij als branche willen voorkomen”, aldus Van Dijk.

Ritten weigergen

Chauffeurs die zich slecht gedragen raken hun Amsterdamse Taxxxipas kwijt als ze ritten weigeren, oneerlijk gedrag vertonen als bewust omrijden of verkeerde tarieven rekenen, zich onveilig of intimiderend gedragen of slechte service verlenen aan een klant. Zonder Taxxxipas kan een chauffeur geen lid zijn van een TTO.

Verder moet elke taxichauffeur in een TTO een eigen daklicht voeren, met daarop de naam van de TTO, een uniek, door de gemeente uitgegeven nummer en een Amsterdams taxilogo, dat aangeeft dat deze chauffeur is goedgekeurd voor de opstapmarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Amsterdam wil TTO-verplichting laten gelden in de hele stad”

Rodney|24.01.12|12:46

TTO’s zijn niet de oplossing om de rotte appels eruit te halen, mogen ze zometeen niet meer in Amsterdam rijden dan verplaatsen ze zich wel naar andere steden. Het is dus een verschuiving van het probleem.

John.|24.01.12|13:16

Je kan bedenken wat je wil,elk voordeel heeft z’n nadeel.Dit voorstel kan betekenen dat een taxi uit Haarlem zijn klant niet meer kan afzetten of ophalen in Amsterdam. Niet alles is geschikt voor marktwerking. Zolang er een overschot aan taxi’s is, zit er niets anders op dan reguleren. Dat zullen de regelneuten niet snel toegeven. Ik kan helaas geen werkbare visie door de overheid bedacht voor de taxibranche bespeuren. In tegendeel.
Waarom moet de hele branche boeten voor een fout steden beleid

yil|24.01.12|16:36

tuurlijk kan jeje klanten ophalen en wegbrengen naar andere steden. je moet alleen niet uit haarlem komen en hier in amsterdam op de standplaats gaan staan zoals alle andere 2000 chauffuers die niet uit de stad komen……

John.|24.01.12|17:02

Yil, Station Utrecht, de taxistandplaats is alleen toegankelijk voor een bepaalde groep,niet meer voor alle Taxi’s. Ik kom niet uit Utrecht,daarom kan ik m’n klanten daar niet meer afhlen.
Dat is een voorbeeld hoe het niet moet. Als iedere stad zoiets gaat doen is de gaos kompleet.Amsterdam wil nu de hele stad gaan afschermen,alleen tto taxi’s bergrijp ik uit bovenstaande text mogen in deze stad hun gang gaan. Hoe los je dat weer op?Nog meer regels?

andré|24.01.12|21:59

Ja, ja een tto dus! Lekker gezellig de boel bij elkaar vegen, En haarlemers zijn niet meer welkom in amsterdam en de amsterdams niet meer in rest van nederland. Een tto is een schijnoplossing voor de schijnheiligen. Immers wie wilt er nu deel uitmaken van een “bij elkaar geveegd zooitje”. Nederland telt meer dan 400 gemeenten en als alle ambtenaren zulke zotte regels gaan zitten bedenken en uitvoeren, dan zijn ze binnen 2 dagen overspannen en dan is nederland failliet.

andré|24.01.12|22:00

Het risico bestaat ook dat chauffeurs voor eigen rechter gaan spelen en elkaar eigenhandig gaan corrigeren (met tikken) En als het afschermen van een gebied kwaliteitsverhogend zou zijn, dan zouden de standplaatsen op schiphol en centraal de beste van europa moeten zijn. Helaas staan er nog te veel dieven en oplichters. Want het is niet zo dat de oplichters van buiten de grote stad komen, vaak maken ze deelt uit van een grotere groep in de stad zelf.

andré|24.01.12|22:00

En de reden voor hun gedrag is dat ze maandelijks geld moeten betalen aan één persoon met ondernemersdiploma. En zolang dat ondernemersdiploma niet niet ingetrokken wordt, dan blijven ze kansloze “taxibedrijfjes” starten die de boel verzieken. Meneer de burgemeester, de oplossing is het opsporen, beboeten en kaalplukken (en verwijzen naar de IND) van deze dubieuze taxidiplomahouders. Alle tijd, moeite en inzet in nieuwe wetten en regels zullen uitlopen op wanorde.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Veel mensen zijn nog niet goed geïnformeerd over de komende nieuwe wet, daarom is het belangrijk goed uit te leggen waarom de TTO maatregel juist een goede kans maakt om vele problemen op te lossen.

Het werkt zo.
Voorbeeld: Er komt een klacht binnen.
De gemeente eist van de tto dat ze na een klacht zelf optreedt en de klacht oplost (de tto moet hier een protocol voor hebben), controle van de eigen chauffeurs hoort daar ook bij. Track and trace zorgt ervoor dat een taxi te achterhalen is.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Als een tto klachten vaker niet oplost (met als uiterste maatregel de chauffeur uit de groep te zetten) dan kan de gemeente beslissen om de tto vergunning in te trekken en daar raakt ze de hele groep mee. Dat is nou juist de stok achter de deur om werkelijk de klacht op te lossen en de chauffeur te berispen: Geen enkele tto wil tenslotte zijn bestaansrecht kwijt raken.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Om er voor te zorgen dat de klachten ook binnen komen, moeten alle tto’s een herkenbaar (liefst groot en overzichtelijk) daklicht hebben, zodat voor de klant in één oog opslag duidelijk is om welke groep het gaat en om welke chauffeur. Uiteraard heeft het vanaf het ingaan van de wet enige tijd nodig om het kaf van het koren te scheiden.

Rodney|24.01.12|23:05

@taxistad tto: Je uitleg is helder, de meeste chauffeurs/ ondernemers zullen dit ook allemaal al wel weten. Het probleem is dat een chauffeur zonder TTO geen klanten meer mag afhalen vanaf de zgn TTO standplaatsen, ook al is dit besteld vervoer. Zoals John ook aangeeft in zijn tekst, is dit een probleem. Verder denk ik dat de rotte appels genoeg andere wegen weten te bedenken om toch te blijven rijden in Amsterdam of elders.

Rodney|24.01.12|23:05

Vervolg: Het is ook niet zo dat chauffeurs die zich niet willen aansluiten bij TTO’s per definitie allemaal rotte appels zijn . Als ik voor mijzelf spreek blijf ik het liefst zo zelfstandig mogelijk, zonder centrale, zonder verplichte TTO.

bob|25.01.12|09:53

waarom wil je perse je klant (ik ga er nu vanuit dat het een vaste klant is) van een TTO standplaats ophalen en niet om de hoek?

vroeger was het toch ook zo dat je alleen mocht droppen buiten de stand en niet ophalen (werken in een ander stad)

Cor van Tuil|25.01.12|09:59

@Taxistad tto
Er zitten nu ook stickers met Taxi en klachten nummers op de Taxi’s. (is verplicht) Waarom zouden die bij een T.T.O wel werken?
Waarom kan dat bij de TCA niet. (Gebeurt al dacht ik) Zijn alle regels die gemaakt worden duidelijk voor de Taxiklant? Die ziet nu door de bomen het bos niet meer. De wet van de vrije toegang tot de markt is al ruim 11 jaar gaande. Werkt niet ! Waar is een goed onderbouwd financieel plaatje? Waar haal je voldoende werk voor te veel vergunningen vandaan?

johnjanos|26.01.12|11:15

Met alle respect, maar ik zie aardig wat collega’s in Amsterdam in spiksplinter nieuwe wagens rond rijden die meer dan een ton kosten. Er moet wel volop werk zijn en doet die TTO er niets aan af, lijkt mij.

David Kroese|26.01.12|11:37

Op de openbare weg kun je moeilijk een taxi verbieden,als iemand in enkhuizen een taxi neemt naar het Leidseplein,moet dat natuurlijk kunnen.
De gemeente kan alleen wat met de standplaatsen doen,en de kans is groot dat de betere taxi`s bedanken voor de zaterdagnachtklant en de rotten appels om de standplaatsen heen blijven rijden.

Ria|26.01.12|12:07

Laat de overheid nu eerst eens beginnen met de dichten van mazen in de wet die velen voornamelijk buitenlanders hebben gevonden om zo ongestoord een VOF op te zetten en deze chauffeurs als zelfstandige rijders te laten rijden. Overheid loopt zo een hoop inkomsten mis in de vorm van loonbelasting, maar ergo ze doen er niets aan want er is niets bij ze te halen. Elke taxionderneming die bestaat uit meerdere chauffeurs zoals bij een VOF iedereen verplicht het ondernemersdiploma laten halen. 1/2

Ria|26.01.12|13:43

vlgs mij de meest simpele manier om het kaf van het koren te scheiden. Waarom zo moeilijk denken bij de overheid? VOF beginnen, prima maar iedereen die vennoot wordt met max. 1 jaar het ondernemersdiploma halen. Kijken hoe dit opruimt en alle andere oplossingen zijn lapmiddelen, dan kan je misschien beter terug naar vergunning voor deel van NL. 2/2

Duco Douwstra|26.01.12|14:18

Het opzetten van TTO’s is een zwaktebod voor een zwak en het falende beleid van de overheid. Kijk naar de uitzending (kopieer deze link en plak hem in de adresbalk, kijk huiver en wordt verdrietig) http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1232491/afleveringen?page=20#00:07:27 over de taxichauffeur als drugdealer. Ik heb daar in 2000 al een heel artikel over geschreven en voorspeld. De IVW zegt, dat is de taak van de Politie en die zeggen daar is de IVW toch voor. Gewoon duidelijke en stra

Duco Douwstra|26.01.12|14:26

VERVOLG: en strakke richtlijnen opstellen, waar je aan moet voldoen om je pas niet kwijt te raken. En bij welke overtredingen je pas zal worden ingenomen voor altijd of voor een beperkte tijd..Als de daarvoor bevoegde personen en beetje hun best doen, dan nemen ze toch minimaal 1 pas per uur in, dat is 8 per dag. Gewoon bij onbehoorlijk gedrag, ritten weigeren, klant oplichten, omrijden, blinde geleide honden weigeren, geen service verlenen, roken in de taxi enz. Mijn handen jeuken, ik het wel!

Mario Ruig|27.01.12|09:56

Wat mij het meeste zorgen baart zijn niet de “strakke ” regels maar de wijze van beoordeling. Als er een klacht komt, hoe is dan de beoordelingsprocedure zowel op TTO, lokaal als nationaal niveau. Is er sprake van hoor en wederhoor ? zijn er getuigen ? en wat als de klant zich provocerend of agressief heeft gedragen ? . Nergens lees ik ihier iets over. Als de gemeente zover wilt gaan om een (gemeentelijke) taxipass in te trekken zal zij er voor moeten zorgen dat er een gedegen ……..

Mario Ruig|27.01.12|09:59

vervolg : procedure is. Ik zie de eerste rechtszaak met vertrouwen tegemoet. En by the way, … als ik het goed kan inschatten denk ik dat bepaalde mensen bij bepaalde hotels volgend jaar geen moeite hebben om hun welverdiende vakantie te bekostigen…….

taxi frans|27.01.12|13:51

Wie heeft nu TTO weer bedacht, de hele branche schreeuwt naar weiniger burocratie, nu komt men weer op de proppen met nog meer regelttjes en het liefste stickers er bij op je taxi dat nog niet meer naar buiten kunt kijken, de overheid heeft de toetredingsdrempel verlaagd en de hele branche zit met de gebakken peren en kan het zelf op soppen, wet is dat NL een vervoersgebied is en dat iedere taxi mag weigeren, wettelijk mag ik in iedere stad rijden anders is er sprake van discriminatie

taxi frans|27.01.12|14:05

De meeste nieuwe regels zijn in strijd met het europees verdrag art. 84/85 en beperkt het recht op vrijheid en mededinging, tja als straatttaxi maar 7 % uitmaakt van het geheel en de overheid voor 93 % al dicteert in wel 20 vormen van taxivervoer vraagt men zich af waar de vrije mededinging gebleven is en vergeet vooral niet om je te onderwerpen, dat dit bestempeld wordt als economisch delict is het ultieme bewijs dat de overheid haar eigen belangen aan het beschermen is.

taxi frans|27.01.12|14:19

Voor alle duidelijkheid, ieder land mag de wet personenvervoer in richten en uitvoeren zoals ze dit zelf willen, in ditzelfde EU verdrag staat duidelijk “HET MAG NOOIT IN STRIJD ZIJN MET DE VRIJHEID VAN VESTIGING EN MEDEDINGING” deze regel wordt vaak vergeten te lezen onze democratie is door de burocratie veranderd in een totale dictatuur wat veel erger is dan communisme. persoonlijk ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor dat de bekeuringen weer binnen regenen want dit is de waarheid en wet.

taxi frans|27.01.12|15:30

Bericht voor Mario Ruig, Mario met alle respect en bedoelingen na 31 procedures en 3 klagen bij 3 verschillende EU-gerechtshoven, heb ik tot nu toe 0 gekregen, toen de Gemeente Maastricht het tweede grootste taxibedrijf kocht en toen een bod uit bracht op het grootste taxibedrijf zijn mij de ogen open gegaan, kartelvorming van de bovenste plank, vergelijk dit eens met de cq hierboven geschreven artikelen, let op met rechtszaken want je gaat tegen de gevestigde orde (macht) ze vreten je op.

Paul Dijkhuizen|28.01.12|02:12

@taxi frans,
Dit klopt precies! Ook is het verboden volgens EU verdragen om binnen een deelmarkt subsidie te verlenen aan één of meerdere aanbieders indien binnen deze deelmarkt meerdere aanbieders zijn, uitgezonderd indien het om een duidelijke, afgebakende doelgroep gaat. De subsidie aan onder andere de REGIOtaxi is dan ook onrechtmatig! Maar goed, het gaat hier over de TTO’s… Als je dat wil snappen is het van belang om vanuit het gezichtspunt van de overheid te denken, namelijk als volgt,

Paul Dijkhuizen|28.01.12|02:17

stap 1 – Zorg dat men de overheid niet meer kan aanspreken dat er iets fout gaat, maak dus de branche zélf verantwoordelijk. stap 2 – reguleer deze branche, het liefst niet rechtstreeks, dus roep een (of meerdere) instanties in het leven die de (politieke) klappen op mogen vangen (de TTO’s) stap 3 – Zorg dat de overheid hier financieel positief uitspringt, laat deze instellingen betalen aan de gemeente, geef ze desnoods hiervoor bepaalde voordelen, deze kan men later altijd weer intrekken…

Ruud|29.01.12|17:07

Waarom moeilijk doen met TTO’s . Iedere taxi is al traceerbaar middels de kentekenplaat. Als een klant niet tevreden is om wat voor reden dan ook dan is de chauffeur eenvoudig op te sporen.

En bij bepaalde herhaaldelijke klachten kan de overheid in eerste instantie de chauffeurspas intrekken en gaat het weer mis dan trek je gewoon het vergunning in.

Werkgevers moeten dan wel kunnen zien welke chauffeurs er op de “rode” lijst staan.

andré|30.01.12|10:01

Dit verklaart ook de zwakzinnig optreden van de overheid t.a.v. de sector verpestende taxiondernemers. Want hoe moeilijk kan het zijn om deze figuren op te sporen, ze staan ingeschreven bij de ivw en beginnen iedere jaar meerdere bedrijfjes, en ze zijn te herkennen aan hun ziekelijke routinematig handelen. Blijkbaar verdient de overheid er nu geld aan en willen ze er meer geld aan verdienen via een tto-baasje.

andré|30.01.12|10:02

Volgens mij zijn heel veel mensen niet goed geinformeerd over het nut van een tto (vereniging). Bij een tto moet je iedere maand (of jaar) een soort contributie betalen, maar de tto verschaft geen werk alleen een flut-pasje en daar betaal geld voor. De tto behartigd niet zijn leden, maar de leden behartigen de inkomen van de tto-baasje en zijn relatie met de gemeente. De problemen met drugsdealende en oplichtende chauffeurs (+heling) worden hiermee niet opgelost.

andré|30.01.12|10:03

Want het bestaansrecht van een tto is afhankelijk van de aantal betalende leden (minimaal 50). Dit heeft dus niks te maken met kwaliteit, maar kwantiteit en zelfbehoud. En reken maar dat ze een betalende drugdealer er niet uitschoppen. En waarom zou de klant een klacht indienen bij een tto-baasje, als deze ook onafhankelijk een klachtenprocedure kan starten via 0900-2021881. De gemeenten beginnen een offensief tegen motorbendes aan de ene kant en aan de andere kant stimuleren ze taxibendes.

andré|30.01.12|10:04

Leert de overheid dan nooit van hun fouten. Wat een ziekelijke routine! Ik hoop dat de gemeente beseft wat een tto voor gevolgen heeft in de stad. Liever zie ik dat de overheid de aanval opent op de slechte ondernemers en hen van het toneel verwijdert. Maar ook eerlijke ondernemers beter beloond, zodat zij kunnen groeien. Dan (en alleen dan) ontstaat er een kwalitatief gezonde opstapmarkt in de taxisector.

John|10.02.12|11:53

Een TTO kan en mag de gegevens uit een BCT niet gebruiken om er mee vast te stellen of er werkelijk iets door de taxichauffeur verkeerd gedaan is. Geen enkele ondernemer kan bij die gegevens komen. Hier is de ” 4 ogen” regeling van toepassing , zie daarvoor http://www.cbpweb.nl/.
Wanneer I.V.W. niet in staat blijkt de Taxibranche op orde te krijgen, zal een TTO of gemeente dit dan wel kunnen? Is er een toverstokje voor uitgevonden? Bovendien kan een ondernemer naar de rechter gaan, Die BESLIST !!

mo|16.02.12|09:51

Ik dacht dat de gemeente amsterdam is goed bezig maar dat klopt het niet .Gemeente in plaats problem oplossen die maken nog grote problem .Ik vraag me af van gemeente wie is TTO? TTO is grote wolven die all jaren gefrauderd met kilometer achteruit draien en weinig door geven aan belastingdienst. Straks moet extra politie in dienst nemen om de problem die veroorzakt door TTO opteloosen.Gemeente noit even een keer gedacht over 1500 snoorders die illegal werken in de stad want die zijn alemal TTO.

Amsterdam wil TTO-verplichting laten gelden in de hele stad | TaxiPro
Amsterdam, Eberhard van der Laan, burgemeester

Amsterdam wil TTO-verplichting laten gelden in de hele stad

De gemeente Amsterdam bekijkt of de TTO-wetgeving in de hele stad kan gaan gelden, in plaats van slechts een beperkt gebied (centrum en de probleemlocaties). Dat is gebleken tijdens de commissievergadering. Hiermee moet voorkomen worden dat slechte chauffeurs zich naar andere delen van de stad gaan verplaatsen.

Zodra de TTO-wetgeving van start gaat (later dit jaar) zijn de taxistandplaatsen in de betreffende gebieden voorbehouden aan chauffeurs van een door de gemeente Amsterdam goedgekeurde TTO. De TTO’s willen graag dat de verordening voor de hele stad gaat gelden.

TTO-chauffeurs

“TTO-chauffeurs zullen anders alleen in de stad willen werken omdat buiten de TTO-grens zich alle rotte appels gaan bevinden”, zegt N. van Dijk van AA&O Taxi, een aanstaande TTO. “Zo raken we een hoop werk kwijt, is er geen controle buiten de grens en wordt onze reputatie als taxi’s in Amsterdam nooit beter.”

“Het mag ook niet zo zijn dat klanten in de stad gegarandeerd zijn van traceerbare kwaliteitschauffeurs en klanten in bijvoorbeeld Amsterdam Zuid-Oost met een anonieme chauffeur te maken heeft. Het wachten op een incident als het Leidscheplein zal dan niet lang duren en dit is juist wat wij als branche willen voorkomen”, aldus Van Dijk.

Ritten weigergen

Chauffeurs die zich slecht gedragen raken hun Amsterdamse Taxxxipas kwijt als ze ritten weigeren, oneerlijk gedrag vertonen als bewust omrijden of verkeerde tarieven rekenen, zich onveilig of intimiderend gedragen of slechte service verlenen aan een klant. Zonder Taxxxipas kan een chauffeur geen lid zijn van een TTO.

Verder moet elke taxichauffeur in een TTO een eigen daklicht voeren, met daarop de naam van de TTO, een uniek, door de gemeente uitgegeven nummer en een Amsterdams taxilogo, dat aangeeft dat deze chauffeur is goedgekeurd voor de opstapmarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “Amsterdam wil TTO-verplichting laten gelden in de hele stad”

Rodney|24.01.12|12:46

TTO’s zijn niet de oplossing om de rotte appels eruit te halen, mogen ze zometeen niet meer in Amsterdam rijden dan verplaatsen ze zich wel naar andere steden. Het is dus een verschuiving van het probleem.

John.|24.01.12|13:16

Je kan bedenken wat je wil,elk voordeel heeft z’n nadeel.Dit voorstel kan betekenen dat een taxi uit Haarlem zijn klant niet meer kan afzetten of ophalen in Amsterdam. Niet alles is geschikt voor marktwerking. Zolang er een overschot aan taxi’s is, zit er niets anders op dan reguleren. Dat zullen de regelneuten niet snel toegeven. Ik kan helaas geen werkbare visie door de overheid bedacht voor de taxibranche bespeuren. In tegendeel.
Waarom moet de hele branche boeten voor een fout steden beleid

yil|24.01.12|16:36

tuurlijk kan jeje klanten ophalen en wegbrengen naar andere steden. je moet alleen niet uit haarlem komen en hier in amsterdam op de standplaats gaan staan zoals alle andere 2000 chauffuers die niet uit de stad komen……

John.|24.01.12|17:02

Yil, Station Utrecht, de taxistandplaats is alleen toegankelijk voor een bepaalde groep,niet meer voor alle Taxi’s. Ik kom niet uit Utrecht,daarom kan ik m’n klanten daar niet meer afhlen.
Dat is een voorbeeld hoe het niet moet. Als iedere stad zoiets gaat doen is de gaos kompleet.Amsterdam wil nu de hele stad gaan afschermen,alleen tto taxi’s bergrijp ik uit bovenstaande text mogen in deze stad hun gang gaan. Hoe los je dat weer op?Nog meer regels?

andré|24.01.12|21:59

Ja, ja een tto dus! Lekker gezellig de boel bij elkaar vegen, En haarlemers zijn niet meer welkom in amsterdam en de amsterdams niet meer in rest van nederland. Een tto is een schijnoplossing voor de schijnheiligen. Immers wie wilt er nu deel uitmaken van een “bij elkaar geveegd zooitje”. Nederland telt meer dan 400 gemeenten en als alle ambtenaren zulke zotte regels gaan zitten bedenken en uitvoeren, dan zijn ze binnen 2 dagen overspannen en dan is nederland failliet.

andré|24.01.12|22:00

Het risico bestaat ook dat chauffeurs voor eigen rechter gaan spelen en elkaar eigenhandig gaan corrigeren (met tikken) En als het afschermen van een gebied kwaliteitsverhogend zou zijn, dan zouden de standplaatsen op schiphol en centraal de beste van europa moeten zijn. Helaas staan er nog te veel dieven en oplichters. Want het is niet zo dat de oplichters van buiten de grote stad komen, vaak maken ze deelt uit van een grotere groep in de stad zelf.

andré|24.01.12|22:00

En de reden voor hun gedrag is dat ze maandelijks geld moeten betalen aan één persoon met ondernemersdiploma. En zolang dat ondernemersdiploma niet niet ingetrokken wordt, dan blijven ze kansloze “taxibedrijfjes” starten die de boel verzieken. Meneer de burgemeester, de oplossing is het opsporen, beboeten en kaalplukken (en verwijzen naar de IND) van deze dubieuze taxidiplomahouders. Alle tijd, moeite en inzet in nieuwe wetten en regels zullen uitlopen op wanorde.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Veel mensen zijn nog niet goed geïnformeerd over de komende nieuwe wet, daarom is het belangrijk goed uit te leggen waarom de TTO maatregel juist een goede kans maakt om vele problemen op te lossen.

Het werkt zo.
Voorbeeld: Er komt een klacht binnen.
De gemeente eist van de tto dat ze na een klacht zelf optreedt en de klacht oplost (de tto moet hier een protocol voor hebben), controle van de eigen chauffeurs hoort daar ook bij. Track and trace zorgt ervoor dat een taxi te achterhalen is.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Als een tto klachten vaker niet oplost (met als uiterste maatregel de chauffeur uit de groep te zetten) dan kan de gemeente beslissen om de tto vergunning in te trekken en daar raakt ze de hele groep mee. Dat is nou juist de stok achter de deur om werkelijk de klacht op te lossen en de chauffeur te berispen: Geen enkele tto wil tenslotte zijn bestaansrecht kwijt raken.

Taxistad tto|24.01.12|22:47

Om er voor te zorgen dat de klachten ook binnen komen, moeten alle tto’s een herkenbaar (liefst groot en overzichtelijk) daklicht hebben, zodat voor de klant in één oog opslag duidelijk is om welke groep het gaat en om welke chauffeur. Uiteraard heeft het vanaf het ingaan van de wet enige tijd nodig om het kaf van het koren te scheiden.

Rodney|24.01.12|23:05

@taxistad tto: Je uitleg is helder, de meeste chauffeurs/ ondernemers zullen dit ook allemaal al wel weten. Het probleem is dat een chauffeur zonder TTO geen klanten meer mag afhalen vanaf de zgn TTO standplaatsen, ook al is dit besteld vervoer. Zoals John ook aangeeft in zijn tekst, is dit een probleem. Verder denk ik dat de rotte appels genoeg andere wegen weten te bedenken om toch te blijven rijden in Amsterdam of elders.

Rodney|24.01.12|23:05

Vervolg: Het is ook niet zo dat chauffeurs die zich niet willen aansluiten bij TTO’s per definitie allemaal rotte appels zijn . Als ik voor mijzelf spreek blijf ik het liefst zo zelfstandig mogelijk, zonder centrale, zonder verplichte TTO.

bob|25.01.12|09:53

waarom wil je perse je klant (ik ga er nu vanuit dat het een vaste klant is) van een TTO standplaats ophalen en niet om de hoek?

vroeger was het toch ook zo dat je alleen mocht droppen buiten de stand en niet ophalen (werken in een ander stad)

Cor van Tuil|25.01.12|09:59

@Taxistad tto
Er zitten nu ook stickers met Taxi en klachten nummers op de Taxi’s. (is verplicht) Waarom zouden die bij een T.T.O wel werken?
Waarom kan dat bij de TCA niet. (Gebeurt al dacht ik) Zijn alle regels die gemaakt worden duidelijk voor de Taxiklant? Die ziet nu door de bomen het bos niet meer. De wet van de vrije toegang tot de markt is al ruim 11 jaar gaande. Werkt niet ! Waar is een goed onderbouwd financieel plaatje? Waar haal je voldoende werk voor te veel vergunningen vandaan?

johnjanos|26.01.12|11:15

Met alle respect, maar ik zie aardig wat collega’s in Amsterdam in spiksplinter nieuwe wagens rond rijden die meer dan een ton kosten. Er moet wel volop werk zijn en doet die TTO er niets aan af, lijkt mij.

David Kroese|26.01.12|11:37

Op de openbare weg kun je moeilijk een taxi verbieden,als iemand in enkhuizen een taxi neemt naar het Leidseplein,moet dat natuurlijk kunnen.
De gemeente kan alleen wat met de standplaatsen doen,en de kans is groot dat de betere taxi`s bedanken voor de zaterdagnachtklant en de rotten appels om de standplaatsen heen blijven rijden.

Ria|26.01.12|12:07

Laat de overheid nu eerst eens beginnen met de dichten van mazen in de wet die velen voornamelijk buitenlanders hebben gevonden om zo ongestoord een VOF op te zetten en deze chauffeurs als zelfstandige rijders te laten rijden. Overheid loopt zo een hoop inkomsten mis in de vorm van loonbelasting, maar ergo ze doen er niets aan want er is niets bij ze te halen. Elke taxionderneming die bestaat uit meerdere chauffeurs zoals bij een VOF iedereen verplicht het ondernemersdiploma laten halen. 1/2

Ria|26.01.12|13:43

vlgs mij de meest simpele manier om het kaf van het koren te scheiden. Waarom zo moeilijk denken bij de overheid? VOF beginnen, prima maar iedereen die vennoot wordt met max. 1 jaar het ondernemersdiploma halen. Kijken hoe dit opruimt en alle andere oplossingen zijn lapmiddelen, dan kan je misschien beter terug naar vergunning voor deel van NL. 2/2

Duco Douwstra|26.01.12|14:18

Het opzetten van TTO’s is een zwaktebod voor een zwak en het falende beleid van de overheid. Kijk naar de uitzending (kopieer deze link en plak hem in de adresbalk, kijk huiver en wordt verdrietig) http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1232491/afleveringen?page=20#00:07:27 over de taxichauffeur als drugdealer. Ik heb daar in 2000 al een heel artikel over geschreven en voorspeld. De IVW zegt, dat is de taak van de Politie en die zeggen daar is de IVW toch voor. Gewoon duidelijke en stra

Duco Douwstra|26.01.12|14:26

VERVOLG: en strakke richtlijnen opstellen, waar je aan moet voldoen om je pas niet kwijt te raken. En bij welke overtredingen je pas zal worden ingenomen voor altijd of voor een beperkte tijd..Als de daarvoor bevoegde personen en beetje hun best doen, dan nemen ze toch minimaal 1 pas per uur in, dat is 8 per dag. Gewoon bij onbehoorlijk gedrag, ritten weigeren, klant oplichten, omrijden, blinde geleide honden weigeren, geen service verlenen, roken in de taxi enz. Mijn handen jeuken, ik het wel!

Mario Ruig|27.01.12|09:56

Wat mij het meeste zorgen baart zijn niet de “strakke ” regels maar de wijze van beoordeling. Als er een klacht komt, hoe is dan de beoordelingsprocedure zowel op TTO, lokaal als nationaal niveau. Is er sprake van hoor en wederhoor ? zijn er getuigen ? en wat als de klant zich provocerend of agressief heeft gedragen ? . Nergens lees ik ihier iets over. Als de gemeente zover wilt gaan om een (gemeentelijke) taxipass in te trekken zal zij er voor moeten zorgen dat er een gedegen ……..

Mario Ruig|27.01.12|09:59

vervolg : procedure is. Ik zie de eerste rechtszaak met vertrouwen tegemoet. En by the way, … als ik het goed kan inschatten denk ik dat bepaalde mensen bij bepaalde hotels volgend jaar geen moeite hebben om hun welverdiende vakantie te bekostigen…….

taxi frans|27.01.12|13:51

Wie heeft nu TTO weer bedacht, de hele branche schreeuwt naar weiniger burocratie, nu komt men weer op de proppen met nog meer regelttjes en het liefste stickers er bij op je taxi dat nog niet meer naar buiten kunt kijken, de overheid heeft de toetredingsdrempel verlaagd en de hele branche zit met de gebakken peren en kan het zelf op soppen, wet is dat NL een vervoersgebied is en dat iedere taxi mag weigeren, wettelijk mag ik in iedere stad rijden anders is er sprake van discriminatie

taxi frans|27.01.12|14:05

De meeste nieuwe regels zijn in strijd met het europees verdrag art. 84/85 en beperkt het recht op vrijheid en mededinging, tja als straatttaxi maar 7 % uitmaakt van het geheel en de overheid voor 93 % al dicteert in wel 20 vormen van taxivervoer vraagt men zich af waar de vrije mededinging gebleven is en vergeet vooral niet om je te onderwerpen, dat dit bestempeld wordt als economisch delict is het ultieme bewijs dat de overheid haar eigen belangen aan het beschermen is.

taxi frans|27.01.12|14:19

Voor alle duidelijkheid, ieder land mag de wet personenvervoer in richten en uitvoeren zoals ze dit zelf willen, in ditzelfde EU verdrag staat duidelijk “HET MAG NOOIT IN STRIJD ZIJN MET DE VRIJHEID VAN VESTIGING EN MEDEDINGING” deze regel wordt vaak vergeten te lezen onze democratie is door de burocratie veranderd in een totale dictatuur wat veel erger is dan communisme. persoonlijk ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor dat de bekeuringen weer binnen regenen want dit is de waarheid en wet.

taxi frans|27.01.12|15:30

Bericht voor Mario Ruig, Mario met alle respect en bedoelingen na 31 procedures en 3 klagen bij 3 verschillende EU-gerechtshoven, heb ik tot nu toe 0 gekregen, toen de Gemeente Maastricht het tweede grootste taxibedrijf kocht en toen een bod uit bracht op het grootste taxibedrijf zijn mij de ogen open gegaan, kartelvorming van de bovenste plank, vergelijk dit eens met de cq hierboven geschreven artikelen, let op met rechtszaken want je gaat tegen de gevestigde orde (macht) ze vreten je op.

Paul Dijkhuizen|28.01.12|02:12

@taxi frans,
Dit klopt precies! Ook is het verboden volgens EU verdragen om binnen een deelmarkt subsidie te verlenen aan één of meerdere aanbieders indien binnen deze deelmarkt meerdere aanbieders zijn, uitgezonderd indien het om een duidelijke, afgebakende doelgroep gaat. De subsidie aan onder andere de REGIOtaxi is dan ook onrechtmatig! Maar goed, het gaat hier over de TTO’s… Als je dat wil snappen is het van belang om vanuit het gezichtspunt van de overheid te denken, namelijk als volgt,

Paul Dijkhuizen|28.01.12|02:17

stap 1 – Zorg dat men de overheid niet meer kan aanspreken dat er iets fout gaat, maak dus de branche zélf verantwoordelijk. stap 2 – reguleer deze branche, het liefst niet rechtstreeks, dus roep een (of meerdere) instanties in het leven die de (politieke) klappen op mogen vangen (de TTO’s) stap 3 – Zorg dat de overheid hier financieel positief uitspringt, laat deze instellingen betalen aan de gemeente, geef ze desnoods hiervoor bepaalde voordelen, deze kan men later altijd weer intrekken…

Ruud|29.01.12|17:07

Waarom moeilijk doen met TTO’s . Iedere taxi is al traceerbaar middels de kentekenplaat. Als een klant niet tevreden is om wat voor reden dan ook dan is de chauffeur eenvoudig op te sporen.

En bij bepaalde herhaaldelijke klachten kan de overheid in eerste instantie de chauffeurspas intrekken en gaat het weer mis dan trek je gewoon het vergunning in.

Werkgevers moeten dan wel kunnen zien welke chauffeurs er op de “rode” lijst staan.

andré|30.01.12|10:01

Dit verklaart ook de zwakzinnig optreden van de overheid t.a.v. de sector verpestende taxiondernemers. Want hoe moeilijk kan het zijn om deze figuren op te sporen, ze staan ingeschreven bij de ivw en beginnen iedere jaar meerdere bedrijfjes, en ze zijn te herkennen aan hun ziekelijke routinematig handelen. Blijkbaar verdient de overheid er nu geld aan en willen ze er meer geld aan verdienen via een tto-baasje.

andré|30.01.12|10:02

Volgens mij zijn heel veel mensen niet goed geinformeerd over het nut van een tto (vereniging). Bij een tto moet je iedere maand (of jaar) een soort contributie betalen, maar de tto verschaft geen werk alleen een flut-pasje en daar betaal geld voor. De tto behartigd niet zijn leden, maar de leden behartigen de inkomen van de tto-baasje en zijn relatie met de gemeente. De problemen met drugsdealende en oplichtende chauffeurs (+heling) worden hiermee niet opgelost.

andré|30.01.12|10:03

Want het bestaansrecht van een tto is afhankelijk van de aantal betalende leden (minimaal 50). Dit heeft dus niks te maken met kwaliteit, maar kwantiteit en zelfbehoud. En reken maar dat ze een betalende drugdealer er niet uitschoppen. En waarom zou de klant een klacht indienen bij een tto-baasje, als deze ook onafhankelijk een klachtenprocedure kan starten via 0900-2021881. De gemeenten beginnen een offensief tegen motorbendes aan de ene kant en aan de andere kant stimuleren ze taxibendes.

andré|30.01.12|10:04

Leert de overheid dan nooit van hun fouten. Wat een ziekelijke routine! Ik hoop dat de gemeente beseft wat een tto voor gevolgen heeft in de stad. Liever zie ik dat de overheid de aanval opent op de slechte ondernemers en hen van het toneel verwijdert. Maar ook eerlijke ondernemers beter beloond, zodat zij kunnen groeien. Dan (en alleen dan) ontstaat er een kwalitatief gezonde opstapmarkt in de taxisector.

John|10.02.12|11:53

Een TTO kan en mag de gegevens uit een BCT niet gebruiken om er mee vast te stellen of er werkelijk iets door de taxichauffeur verkeerd gedaan is. Geen enkele ondernemer kan bij die gegevens komen. Hier is de ” 4 ogen” regeling van toepassing , zie daarvoor http://www.cbpweb.nl/.
Wanneer I.V.W. niet in staat blijkt de Taxibranche op orde te krijgen, zal een TTO of gemeente dit dan wel kunnen? Is er een toverstokje voor uitgevonden? Bovendien kan een ondernemer naar de rechter gaan, Die BESLIST !!

mo|16.02.12|09:51

Ik dacht dat de gemeente amsterdam is goed bezig maar dat klopt het niet .Gemeente in plaats problem oplossen die maken nog grote problem .Ik vraag me af van gemeente wie is TTO? TTO is grote wolven die all jaren gefrauderd met kilometer achteruit draien en weinig door geven aan belastingdienst. Straks moet extra politie in dienst nemen om de problem die veroorzakt door TTO opteloosen.Gemeente noit even een keer gedacht over 1500 snoorders die illegal werken in de stad want die zijn alemal TTO.