taximeter, taxameter, taxi, prijs

KNV Taxi: geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april

Uiterlijk 1 april moeten alle taxibedrijven hun taximeters aangepast hebben aan de nieuwe tariefstructuur. Brancheorganisatie KNV Taxi voorziet geen problemen voor de taxibedrijven om op tijd de nieuwe tarieven en de printer ingevoerd te hebben. “Wij hebben van onze leden begrepen dat vrijwel iedereen op schema ligt”, zegt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela.

Taxi’s die na 1 april niet zijn overgestapt op de nieuwe tariefstructuur (meter telt afstand én tijd, printbon voor de klant bij contante ritten is verplicht), riskeren een boete van de Inspectie (ILT, voorheen IVW). De leden van KNV Taxi vertegenwoordigen met zo’n 18.000 taxivoertuigen ongeveer de helft van de taxibranche.

Taxicentrale

De leden van KNV zijn taxibedrijven uit het contractvervoer en de taxicentrales in de consumentenmarkt. Als het gaat om de niet bij een taxicentrale aangesloten zzp’ers, daarover heeft Andela geen informatie dat ze problemen hebben om op tijd de apparatuur aangepast te hebben.

Andela: “We hebben er bij de overheid een overgangstermijn van5,5 maanden uit kunnen slepen. Dat zou technische gezien voldoende moeten zijn. Ik heb – uitzonderingen daargelaten – geen signalen ontvangen dat het op tijd invoeren van de nieuwe tariefstructuur tot moeilijkheden leidt bij taxibedrijven.”

Boordcomputer Taxi

Overigens is niet iedereen gelukkig met de invoeringsdatum van 1 april. Taxibedrijven die niet beschikken over een taximeter die geschikt is voor het nieuwe tariefssysteem moeten nu investeren in een nieuwe taximeter, terwijl ze over enkele maanden ook een Boordcomputer Taxi moeten kopen.

Taxivoertuigen die uitsluitend ingezet worden voor contractvervoer, hoeven overigens niet te beschikken over een taximeter en een printer. Maar als een taximeter wel aanwezig is in het voertuig, dan moeten ook die aangepast zijn voor de nieuwe tariefstructuur.

Nieuwe taxitarieven

Per 1 april a.s. gelden de volgende maximum tarieven:

Taxitarief


Opstaptarief: € 2,66
. Km-tarief: € 1,95.
 Minuut-tarief: € 0,32

Bustarief (geldig voor voertuigen ingericht voor 5 t/m 8 personen)


Opstaptarief: € 5,40. 
Km-tarief: € 2,46. 
Minuut-tarief: € 0,37

Daarnaast geldt dat vanaf 1 juli a.s. het bustarief alleen nog gebruikt mag worden als er 5 passagiers of meer in een busje stappen. Bij een rolstoelbus, waar 1 of meer passagiers met een rolstoel zitten, mag wel gewoon het bustarief gebruikt worden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “KNV Taxi: geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april”

Taxi Bewust|13.03.12|07:22

En omdat boordcomputers nog niet leverbaar zijn door beveilingingsproblemen rondom DigiNotar, moet de ondernemer nu investeren in oude printers. De trotse, nimmer falende Overheid kan de deadline van 1 april niet even naar achter schuiven. In juni kan het oude zootje vervangen worden door een geïntegreerde boordcomputer/taxameter. Weggegooid geld dus, maar van problemen weet KNV niets. Boter op het hoofd? Blij dat ik geen lid ben van die opvreters.

A.Urban|13.03.12|14:56

Ja, inderdaad, lijkt nergens op.

Erik|14.03.12|09:26

Is daar wel goed over nagedacht?
Wanneer een taxi busje besteld wordt voor 3 personen of meer, met bagage wat niet in een normale Taxi past , dan moet dat voor het lagere tarief met een busje?

Willem|14.03.12|19:18

Voorbeeld: 23 voertuigen moeten bij ons opnieuw geprogrammeerd worden. Enkel de programmeer prommetjes hebben ons 1200 euro gekost bij de boevenbende van TAXITRONIC. Dan nog even 17 2e hands printers en kabels aanschaffen. 1700 euro. programmeren kunnen we gelukkig zelf. Dan moeten ze dus allemaal opnieuw gekeurd worden ca. 1000 euro. Buiten het werk om brengt ons dit op een sommetje van een kleine 4000 euro.

Willem|14.03.12|19:20

Wij hebben tot 1 mrt. afgewacht of onze overheid weer zou komen met een andere datum maar nu dus de stap genomen.Medio 2010 zijn we in zee gegaan met Quipment met de doelstelling om alle voertuigen te voorzien van de Qim vanaf het moment dat ze te leveren zijn incl. de BCT. Alhoewel de wetgeving al van kracht is is de hardware nog niet te leveren. Wordt waarschijnlijk juli 2012. beslist niet eerder aldus Quipment. Dan wachten we nog op de dure chauffeurskaart welke (nog) niet te leveren is.

Willem|14.03.12|19:32

Als medio juli de BCT en de nwe qim te leveren zijn moeten we dus weer alles late keuren. Kassa, weer 1000 euro. Dan nog even de nwe tarieven. Deze zijn lager dan in 2008. Ach, laten we er in 2012 nog maar even 5,3% loonsverhoging bij doen. Pension moet ook maar een%tje bij. Natuurlijk, 5,8% NEA index echter 60% zijn loonkosten. Wat blijft er dan over?KNV voorziet geen problemen toch. Waarschijnlijk bij Connexxion niet. Jongens ga een te rade bij je kleine leden of op de reguliere taximarkt.

Willem|14.03.12|19:40

Ontgaat KNV hoeveel faillissementen we enkel in de eerste 10 weken van 2012 al hebben gehad in het personenvervoer? Afgelopen week nog 80 man in Varseveld op de straat. KNV ziet geen probleem, toch?

jcjacobs|14.03.12|20:05

ik rijd nu 3 weken met het nieiuwe tarief maar met 32 ct per minuut kom je toch 10% hoger uit maar korte ritten komen nu op 6.20 of zo en de klanten waren al gewend aan 7.50 ik rijd het meeste rek.ritten maar als je nu ergens voor staat te wachten met een kontante rit beginnen de klanten te piepen Ik rijd veel vanaf spijkenisse naar rotterdam wat met het oude tarief 42 euro was en nu 48 euro dus echt klantvriendelijk vind ik het niet het taxirijden zal nog minder woren johnjacobs

Roy|14.03.12|23:27

Willem, let op met printers aanschaffen, wanneer je die later op of aan je BCT wil koppelen,
ze moeten aan bepaalde eisen voldoen ( senelec of mid) eisen , anders kun je ze alsnog weggooien.
Hoe K.N.V. overigens zulke uitspraken kan doen is mij ook een raadsel.
Onzinnige onkosten tellen daar kennelijk niet.

Taxi Bewust|15.03.12|12:44

@Willem Je laat toch geen meters keuren als je deze alleen uitbreidt met een printer. Dat hoeft echt niet!! De combinatie, voertuig en meter blijft gelijk. Het is alleen een uitbreiding. Laat je niet wijs maken door het geboefte uit Apeldoorn.

Roy|15.03.12|16:30

@Taxi Bewust.
Wanneer je iets aan je Taximeter wil aanpassen, zal het zegel er af moeten waardoor overnieuw gekeurd moet worden .
Daar kan Apeldoorn niets aan doen, dat is wettelijk verplicht.
Zo komen we voor nog veel meer verrassingen te staan met de boordcomputer en toebehoor doordat er maar heel weinig over bekend en geschreven is.
De fabrikanten weten dat heus wel maar zeggen niets.
Bij KNV is ook geen kennis aanwezig en zij vinden kennelijk alles goed, daar heb je wel een punt.

JP|19.03.12|13:54

Waarom kost het nieuwe tarief bij Taxitronic voor mij € 150,- en betaal ik bij Carcomfort € 100,- voor exact hetzelfde. Worden we nu genaaid of niet, alleen de vraag is, daar wie.

Roy|19.03.12|17:02

@ JP
Is dat met keuren erbij ?

JP|20.03.12|15:23

@Roy
nee, is zonder keuren

Willem V|22.03.12|15:46

Begrijpen de klanten deze nieuwe tariefstructuur wel?

A.Urban|03.04.12|11:40

Aldus KNV Taxi: Geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april.
Dat roept bij mij,en bij wie eigenlijk niet, vragen op.
Waarom denkt KNV dit?
Kloppen de gegevens van de poll op deze site niet, of die van K.N.V?
Wanneer ik chauffeurs spreek en in hun Taxi’s kijk, dan zijn erg weinig die de nieuwe tarieven en printer er in hebben, wat aan geeft dat er wel degelijk problemen zijn.

A.Urban|03.04.12|13:26

De poll , of klanten een printbon,( of geschreven bon ), die voorbedrukt zou moeten zijn met bedrijfsnummer er op enz. kan heel nuttig zijn., en zou heel veel geld kunnen besparen.
Een bon uit de basis bct heeft geen meerwaarde t.o.v. een handgeschreven, daar een taxichauffeur zelf de taxi meter bedragen er op kan invullen, en als het om een afgesproken prijs gaat, kan dat zelfs niet anders, dat kan net zo goed verkeerd gaan als een handgeschreven bon.
Dat moet weten als je aan de pol meedoet!

Erik|03.04.12|18:28

Ik keek even op een site uit China.
Daar staan printers, die al reeds voor $70.- te koop zijn, die daar bij de politie b.v. gebruikt worden.
Bluetooth, Wifi, USB ,vele toepassingen.
Waarom er bij BCT Fabrikanten € 3a €400 gevraagd wordt voor een vergelijkbare is mij niet duidelijk.

KNV Taxi: geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april | TaxiPro
taximeter, taxameter, taxi, prijs

KNV Taxi: geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april

Uiterlijk 1 april moeten alle taxibedrijven hun taximeters aangepast hebben aan de nieuwe tariefstructuur. Brancheorganisatie KNV Taxi voorziet geen problemen voor de taxibedrijven om op tijd de nieuwe tarieven en de printer ingevoerd te hebben. “Wij hebben van onze leden begrepen dat vrijwel iedereen op schema ligt”, zegt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela.

Taxi’s die na 1 april niet zijn overgestapt op de nieuwe tariefstructuur (meter telt afstand én tijd, printbon voor de klant bij contante ritten is verplicht), riskeren een boete van de Inspectie (ILT, voorheen IVW). De leden van KNV Taxi vertegenwoordigen met zo’n 18.000 taxivoertuigen ongeveer de helft van de taxibranche.

Taxicentrale

De leden van KNV zijn taxibedrijven uit het contractvervoer en de taxicentrales in de consumentenmarkt. Als het gaat om de niet bij een taxicentrale aangesloten zzp’ers, daarover heeft Andela geen informatie dat ze problemen hebben om op tijd de apparatuur aangepast te hebben.

Andela: “We hebben er bij de overheid een overgangstermijn van5,5 maanden uit kunnen slepen. Dat zou technische gezien voldoende moeten zijn. Ik heb – uitzonderingen daargelaten – geen signalen ontvangen dat het op tijd invoeren van de nieuwe tariefstructuur tot moeilijkheden leidt bij taxibedrijven.”

Boordcomputer Taxi

Overigens is niet iedereen gelukkig met de invoeringsdatum van 1 april. Taxibedrijven die niet beschikken over een taximeter die geschikt is voor het nieuwe tariefssysteem moeten nu investeren in een nieuwe taximeter, terwijl ze over enkele maanden ook een Boordcomputer Taxi moeten kopen.

Taxivoertuigen die uitsluitend ingezet worden voor contractvervoer, hoeven overigens niet te beschikken over een taximeter en een printer. Maar als een taximeter wel aanwezig is in het voertuig, dan moeten ook die aangepast zijn voor de nieuwe tariefstructuur.

Nieuwe taxitarieven

Per 1 april a.s. gelden de volgende maximum tarieven:

Taxitarief


Opstaptarief: € 2,66
. Km-tarief: € 1,95.
 Minuut-tarief: € 0,32

Bustarief (geldig voor voertuigen ingericht voor 5 t/m 8 personen)


Opstaptarief: € 5,40. 
Km-tarief: € 2,46. 
Minuut-tarief: € 0,37

Daarnaast geldt dat vanaf 1 juli a.s. het bustarief alleen nog gebruikt mag worden als er 5 passagiers of meer in een busje stappen. Bij een rolstoelbus, waar 1 of meer passagiers met een rolstoel zitten, mag wel gewoon het bustarief gebruikt worden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “KNV Taxi: geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april”

Taxi Bewust|13.03.12|07:22

En omdat boordcomputers nog niet leverbaar zijn door beveilingingsproblemen rondom DigiNotar, moet de ondernemer nu investeren in oude printers. De trotse, nimmer falende Overheid kan de deadline van 1 april niet even naar achter schuiven. In juni kan het oude zootje vervangen worden door een geïntegreerde boordcomputer/taxameter. Weggegooid geld dus, maar van problemen weet KNV niets. Boter op het hoofd? Blij dat ik geen lid ben van die opvreters.

A.Urban|13.03.12|14:56

Ja, inderdaad, lijkt nergens op.

Erik|14.03.12|09:26

Is daar wel goed over nagedacht?
Wanneer een taxi busje besteld wordt voor 3 personen of meer, met bagage wat niet in een normale Taxi past , dan moet dat voor het lagere tarief met een busje?

Willem|14.03.12|19:18

Voorbeeld: 23 voertuigen moeten bij ons opnieuw geprogrammeerd worden. Enkel de programmeer prommetjes hebben ons 1200 euro gekost bij de boevenbende van TAXITRONIC. Dan nog even 17 2e hands printers en kabels aanschaffen. 1700 euro. programmeren kunnen we gelukkig zelf. Dan moeten ze dus allemaal opnieuw gekeurd worden ca. 1000 euro. Buiten het werk om brengt ons dit op een sommetje van een kleine 4000 euro.

Willem|14.03.12|19:20

Wij hebben tot 1 mrt. afgewacht of onze overheid weer zou komen met een andere datum maar nu dus de stap genomen.Medio 2010 zijn we in zee gegaan met Quipment met de doelstelling om alle voertuigen te voorzien van de Qim vanaf het moment dat ze te leveren zijn incl. de BCT. Alhoewel de wetgeving al van kracht is is de hardware nog niet te leveren. Wordt waarschijnlijk juli 2012. beslist niet eerder aldus Quipment. Dan wachten we nog op de dure chauffeurskaart welke (nog) niet te leveren is.

Willem|14.03.12|19:32

Als medio juli de BCT en de nwe qim te leveren zijn moeten we dus weer alles late keuren. Kassa, weer 1000 euro. Dan nog even de nwe tarieven. Deze zijn lager dan in 2008. Ach, laten we er in 2012 nog maar even 5,3% loonsverhoging bij doen. Pension moet ook maar een%tje bij. Natuurlijk, 5,8% NEA index echter 60% zijn loonkosten. Wat blijft er dan over?KNV voorziet geen problemen toch. Waarschijnlijk bij Connexxion niet. Jongens ga een te rade bij je kleine leden of op de reguliere taximarkt.

Willem|14.03.12|19:40

Ontgaat KNV hoeveel faillissementen we enkel in de eerste 10 weken van 2012 al hebben gehad in het personenvervoer? Afgelopen week nog 80 man in Varseveld op de straat. KNV ziet geen probleem, toch?

jcjacobs|14.03.12|20:05

ik rijd nu 3 weken met het nieiuwe tarief maar met 32 ct per minuut kom je toch 10% hoger uit maar korte ritten komen nu op 6.20 of zo en de klanten waren al gewend aan 7.50 ik rijd het meeste rek.ritten maar als je nu ergens voor staat te wachten met een kontante rit beginnen de klanten te piepen Ik rijd veel vanaf spijkenisse naar rotterdam wat met het oude tarief 42 euro was en nu 48 euro dus echt klantvriendelijk vind ik het niet het taxirijden zal nog minder woren johnjacobs

Roy|14.03.12|23:27

Willem, let op met printers aanschaffen, wanneer je die later op of aan je BCT wil koppelen,
ze moeten aan bepaalde eisen voldoen ( senelec of mid) eisen , anders kun je ze alsnog weggooien.
Hoe K.N.V. overigens zulke uitspraken kan doen is mij ook een raadsel.
Onzinnige onkosten tellen daar kennelijk niet.

Taxi Bewust|15.03.12|12:44

@Willem Je laat toch geen meters keuren als je deze alleen uitbreidt met een printer. Dat hoeft echt niet!! De combinatie, voertuig en meter blijft gelijk. Het is alleen een uitbreiding. Laat je niet wijs maken door het geboefte uit Apeldoorn.

Roy|15.03.12|16:30

@Taxi Bewust.
Wanneer je iets aan je Taximeter wil aanpassen, zal het zegel er af moeten waardoor overnieuw gekeurd moet worden .
Daar kan Apeldoorn niets aan doen, dat is wettelijk verplicht.
Zo komen we voor nog veel meer verrassingen te staan met de boordcomputer en toebehoor doordat er maar heel weinig over bekend en geschreven is.
De fabrikanten weten dat heus wel maar zeggen niets.
Bij KNV is ook geen kennis aanwezig en zij vinden kennelijk alles goed, daar heb je wel een punt.

JP|19.03.12|13:54

Waarom kost het nieuwe tarief bij Taxitronic voor mij € 150,- en betaal ik bij Carcomfort € 100,- voor exact hetzelfde. Worden we nu genaaid of niet, alleen de vraag is, daar wie.

Roy|19.03.12|17:02

@ JP
Is dat met keuren erbij ?

JP|20.03.12|15:23

@Roy
nee, is zonder keuren

Willem V|22.03.12|15:46

Begrijpen de klanten deze nieuwe tariefstructuur wel?

A.Urban|03.04.12|11:40

Aldus KNV Taxi: Geen problemen inbouw nieuwe tariefstructuur per 1 april.
Dat roept bij mij,en bij wie eigenlijk niet, vragen op.
Waarom denkt KNV dit?
Kloppen de gegevens van de poll op deze site niet, of die van K.N.V?
Wanneer ik chauffeurs spreek en in hun Taxi’s kijk, dan zijn erg weinig die de nieuwe tarieven en printer er in hebben, wat aan geeft dat er wel degelijk problemen zijn.

A.Urban|03.04.12|13:26

De poll , of klanten een printbon,( of geschreven bon ), die voorbedrukt zou moeten zijn met bedrijfsnummer er op enz. kan heel nuttig zijn., en zou heel veel geld kunnen besparen.
Een bon uit de basis bct heeft geen meerwaarde t.o.v. een handgeschreven, daar een taxichauffeur zelf de taxi meter bedragen er op kan invullen, en als het om een afgesproken prijs gaat, kan dat zelfs niet anders, dat kan net zo goed verkeerd gaan als een handgeschreven bon.
Dat moet weten als je aan de pol meedoet!

Erik|03.04.12|18:28

Ik keek even op een site uit China.
Daar staan printers, die al reeds voor $70.- te koop zijn, die daar bij de politie b.v. gebruikt worden.
Bluetooth, Wifi, USB ,vele toepassingen.
Waarom er bij BCT Fabrikanten € 3a €400 gevraagd wordt voor een vergelijkbare is mij niet duidelijk.