Amsterdam, taxistandplaats, Centraal Station, CS, slagboom

Beslissingen toezichthouders taxistandplaats Amsterdam CS teruggedraaid

Beslissingen van toezichthouders op Amsterdamse CS-standplaatsen worden regelmatig teruggedraaid door de rechter. Dat komt volgens advocaat Joris Stam omdat de gemeentelijke regels niet zouden deugen. De advocaat won afgelopen week ‘met gemak’ een zaak voor de voorzieningenrechter.

Dinsdag speelde een zaak van een taxichauffeur die voor het Ibishotel naast de taxistandplaats was gestopt om twee klanten te laten instappen.

Taxistandplaats

Een toezichthouder van de standplaats legde hem een verbod op, zodat hij 2 maanden niet meer op de taxistandplaats mocht komen. De voorzieningenrechter oordeelde echter dat dit verbod geen stand kon houden, omdat regels voor de taxistandplaats niet gelden voor de weg ernaast.

Stam vreest dat de gerechtelijke uitspraken gevolgen hebben voor de aanpak van de toestanden met taxi’s bij CS. “Mijn cliënt mag de taxistandplaats weer op en veel van zijn collega’s denken: ah, we kunnen weer laden en lossen bij het Ibishotel”, zegt hij in het Parool.

Regelgeving

Stam, die eerder dergelijke zaken heeft gewonnen en er ook komende maand weer twee op de agenda heeft staan, legt de oorzaak in amateuristische regelgeving van de gemeente.

De gemeente stelt dat de aanrijroute naar de standplaats wat hen betreft ook bij de standplaats hoort en bereidt nu de beslissing op het bezwaarschrift voor.

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Beslissingen toezichthouders taxistandplaats Amsterdam CS teruggedraaid”

No TTO|06.08.12|01:56

In Enschede heeft de rechter de gemeente een behoorlijke tik op de vingers gegeven, daar dacht de gemeente ook de taxi’s even de les te lezen.

benelux|09.08.12|12:39

Ik hoop dat ze gemeente den bosch ook op zijn vinger gaan tikken, want de regels daar deugt ook niet!!

Michel|10.08.12|02:30

In Utrecht jaagt de politie taxi’s naar de standplaatsen uitgerekend wanneer de lucratieve vol staan. Dus dan moet je rondjes rijden met meer verkeersonveiligheid en belasting van het milieu. Als je dan ergens langs de kant van de weg staat (toegestaan bij geen parkeerverbod, 5 meter van de hoek, geen hinder of gevaar voor overig verkeer) kun je een niet legitieme bekeuring krijgen voor stil staan op de weg, die je dus met bezwaar en beroep nietig kan verklaren. Wet-handhavers ? Dacht het niet !

Taxi Frans|10.08.12|05:30

Dit is nu een schrijnend voorbeeld van overtollige bureaucratie, geheel Nederland is een vervoersgebied vastgelegd in de wet, om deze wet te veranderen moet er sprake zijn van een noodverordening, enne,
iedere extra regelgeving wat lokale overheden (gemeentes) in het leven roepen is in strijd met de mededingingswet en heeft niets met vrije marktwerking te maken wat de politiek wel roept, dus ook aparte vergunningen voor iedere gemeente en zelfs luchthavens mogen in principe niet, leve het recht.

Taxi Frans|10.08.12|05:37

Onze democratie is door de bureaucratie veranderd in een dictatuur erger dan de zwaarste vorm van communisme, als ik micro een kleine financiering wil af sluiten als klein taxibedrijf krijg ik het niet maar macro worden honderden miljarden in Griekenland gestopt wat wij hard werkende mensen toch allemaal moeten betalen, feit is dat de politiek beslissingen neemt over de rug van de harde werkers en als het mis gaat totaal geen verantwoording hoeven af te leggen.

Yousi|10.08.12|11:21

De problemen zijn die handhaving toezicht, ze denken dat ze alles mogen, ik krijg rapport van bevinding voor het bellen ter hoogte van Victoria hotel, deze rapport bedoelt voor taxiregels binnen en nabij taxistandplaats cs. De vraag is : wat is nabij cs ????

( Rapport gelukkig is nog niet verzonden )

Angelo|11.08.12|22:31

De coördinatoren op de standplaats Utrecht C.S. werken ook niet netjes, het zijn eigenlijk chauffeurs zonder bevoegdheid die (in aanloop naar het taxikeurmerk) de wet nog niet kunnen naleven doordat ze klanten tegen hun zin en voorkeur toch naar de eerste taxi sturen terwijl dat in strijd is met de wettelijke keuzevrijheid van de klant en verplichte acceptatie van de taxi. Maar nu nog erger: ze hinderen ook op 100 meter van de standplaats in groepsverband om klanten daar een taxi te laten nemen.