taxibord, taxi, daklicht

Taxichauffeurs Amsterdam huiverig voor klachtenwebsite

Amsterdamse taxichauffeurs zijn niet blij met de komst van de klachtenwebsite www.Amsterdam.nl/taxiklant. Ze vrezen dat de website willekeurige klachten zal generen die eventueel tot ontslag of weigering van de Amsterdamse Taxxxipas kunnen gaan leiden.

Om klanten meer invloed te geven op de kwaliteit van taxiritten in Amsterdam, kunnen zij sinds 27 september hun beklag doen over slechte chauffeurs via de website Amsterdam.nl/taxiklant. De meldingen worden meegenomen in de beoordeling van de chauffeur bij het toekennen of afwijzen van de Amsterdamse Taxxxipas.

Huiverig

Taxichauffeurs zijn huiverig. “Wat is een klacht; een chagrijnige chauffeur? Wie beoordeelt of een klacht gegrond is?”, zegt Jan Pastor van Taxibedrijf BelJan, aangesloten bij TCA op Metronieuws.nl “Dat wordt een ja en nee-spelletje waarbij de chauffeur onterecht brodeloos kan eindigen.”

Klachten worden door de gemeente opgenomen in de dossiers van taxichauffeurs. Het hoopt hiermee slechte chauffeurs te weren van de hoofdstedelijke taximarkt. Maar de taxichauffeurs vrezen een lastercampagne van willekeurige passagiers, terwijl er bovendien al een klachtenlijn bestaat.

Oproep

Via een publiekscampagne worden klanten opgeroepen na een taxirit het verplichte ritbewijs te vragen waarop informatie staat zoals het nummer van de chauffeur en de centrale waarbij hij of zij bij aangesloten is.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.