station, Utrecht, taxi, taxikeurmerk, taxistandplaats, taxichauffeur

Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS

Utrechtse taxichauffeurs die vanaf 1 november op de taxistandplaats bij station Utrecht Centraal willen staan, moeten verplicht beschikken over het lokale taxikeurmerk Taxikeur Utrecht. Later moet dit ook voor andere plekken in de stad gaan gelden, zoals bijvoorbeeld de Neude en het Jaarbeursplein. Het Utrechtse keurmerk is zondag officieel geïntroduceerd.

Chauffeurs moeten om het keurmerk te krijgen 249 euro per jaar betalen. Ook moeten ze verplicht examen doen a 89 euro (149 euro per 1 januari). Hierbij wordt stratenkennis, Utrechtse Points of Interests en normen en waarden getoetst. De autokeuring kost 29 euro (79 euro per 1 januari).

Keurmerk

Taxichauffeurs die niet over het keurmerk beschikken en toch op de standplaats posten, krijgen geen boete. Ze kunnen hoogstens ‘weggestuurd’ worden, vertelt wethouder Lintmeijer.

De Stichting Beheer Taxikeur Utrecht gaat met mystery guests de kwaliteit van keurmerkhouders controleren. Chauffeurs die ondermaats presteren kunnen hun keurmerk kwijtraken en mogen dan niet meer met hun wagen bij station Utrecht staan.

Aanmelden

Chauffeurs kunnen zich tot 1 november aanmelden voor het keurmerk en vanaf die datum zullen de vignetten zichtbaar op de auto’s worden geplakt. Elke taxichauffeur in het bezit van een geldig rijbewijs, in het bezit van een volledige chauffeurspas voor straattaxivervoer en in het bezit van een busbaanvergunning van de gemeente Utrecht kan zich aanmelden voor het Taxikeur Utrecht.

Wie geen keurmerk heeft kan vooralsnog nog wel de standplaats gebruiken aan het Jaarbeursplein en mag ook passagiers uit laten stappen op de kiss-and-ride plaats op het Stationsplein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS”

Duco Douwstra|04.10.12|12:28

Dat zal schrikken worden, taxichauffeurs die niet op de standplaats mogen komen krijgen een waarschuwing. In welke tijd leven we, waarom geen camerabewaking en automatische een boete thuis krijgen, zoals bij door rood rijden. Of ben ik weer negatief?

Edwin Taxi|04.10.12|14:18

Gepruts door de nationale overheid moet nu rechtgetrokken worden door gepruts van de lokale overheid. Als geboren Utrechtenaar schaam je je dood als je ziet wat er op zo een standplaats zich taxichauffeur noemt. Maar hierin is Utrecht slechts een voorbeeld van wat er aan de hand is in de meeste steden. En daaraan verander je niks met een waarschuwing of sticker.

John van Beek|04.10.12|15:10

Dit land is gewoon ziek met al hun landelijke en locale regels, die ook nog eens tegenstrijdig zijn. Zo’n keurmerk houdt de malafide taxichauffeur echt niet tegen.

Duco Douwstra|04.10.12|15:47

Het principe is natuurlijk wel goed. Scherm het Station af, om te voorkomen dat er allemaal “taxichauffeurs” uit de omgeving of elders uit het land, een standplaats innemen op het Station.. Deze chauffeurs mogen niet over de busbaan rijden en weten de weg niet. Het is ter bescherming van niets vermoedende passagiers. Deze passagiers worden vervolgens eindeloos rond gereden en afgezet waar ze niet moeten zijn, maar ook financieel afgezet. Maar met een waarschuwing hou je ze niet weg, half werk!

Harold Smit|05.10.12|14:56

Ik vraag mij af of het Utrecht wel te doen is om om te voorkomen dat er allerlei andere bedrijven of slechte bedrijven op het station komen.
Even snel gerekend kost een Utrechts keurmerk € 477,- per jaar.
Ik denk niet dat dit iemand tegen houd en moeten voldoen aan de Utrechtse examen eisen lijkt mij ook voor de slechte ondernemers geen probleem
Laat de bedriven voldoen aan bestaande kwaliteitseisen van bv TX keur of Iso
Dit lijkt al met al alleen een leuke bron van inkomsten voor Utrecht.

Paul Dijkhuizen|05.11.12|11:10

In navolging van Amsterdam wil ook de gemeente Utrecht geld verdienen aan de taximarkt… welke gemeente volgt? Ook ‘slechte’ chauffeurs kunnen een TX-keur of taxikeur Utrecht verkrijgen… waarde van deze keurmerken is dus nul… Alleen het verzwaren van de examens voor het chauffeursdiploma is een oplossing. Gevolg is dan wél dat de lonen en de prijzen zullen moeten stijgen en dat wil de provincie en de overheid niet want dat kost ze meer subsidie!

Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS | TaxiPro
station, Utrecht, taxi, taxikeurmerk, taxistandplaats, taxichauffeur

Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS

Utrechtse taxichauffeurs die vanaf 1 november op de taxistandplaats bij station Utrecht Centraal willen staan, moeten verplicht beschikken over het lokale taxikeurmerk Taxikeur Utrecht. Later moet dit ook voor andere plekken in de stad gaan gelden, zoals bijvoorbeeld de Neude en het Jaarbeursplein. Het Utrechtse keurmerk is zondag officieel geïntroduceerd.

Chauffeurs moeten om het keurmerk te krijgen 249 euro per jaar betalen. Ook moeten ze verplicht examen doen a 89 euro (149 euro per 1 januari). Hierbij wordt stratenkennis, Utrechtse Points of Interests en normen en waarden getoetst. De autokeuring kost 29 euro (79 euro per 1 januari).

Keurmerk

Taxichauffeurs die niet over het keurmerk beschikken en toch op de standplaats posten, krijgen geen boete. Ze kunnen hoogstens ‘weggestuurd’ worden, vertelt wethouder Lintmeijer.

De Stichting Beheer Taxikeur Utrecht gaat met mystery guests de kwaliteit van keurmerkhouders controleren. Chauffeurs die ondermaats presteren kunnen hun keurmerk kwijtraken en mogen dan niet meer met hun wagen bij station Utrecht staan.

Aanmelden

Chauffeurs kunnen zich tot 1 november aanmelden voor het keurmerk en vanaf die datum zullen de vignetten zichtbaar op de auto’s worden geplakt. Elke taxichauffeur in het bezit van een geldig rijbewijs, in het bezit van een volledige chauffeurspas voor straattaxivervoer en in het bezit van een busbaanvergunning van de gemeente Utrecht kan zich aanmelden voor het Taxikeur Utrecht.

Wie geen keurmerk heeft kan vooralsnog nog wel de standplaats gebruiken aan het Jaarbeursplein en mag ook passagiers uit laten stappen op de kiss-and-ride plaats op het Stationsplein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Utrecht voert verplicht keurmerk in voor taxistandplaats CS”

Duco Douwstra|04.10.12|12:28

Dat zal schrikken worden, taxichauffeurs die niet op de standplaats mogen komen krijgen een waarschuwing. In welke tijd leven we, waarom geen camerabewaking en automatische een boete thuis krijgen, zoals bij door rood rijden. Of ben ik weer negatief?

Edwin Taxi|04.10.12|14:18

Gepruts door de nationale overheid moet nu rechtgetrokken worden door gepruts van de lokale overheid. Als geboren Utrechtenaar schaam je je dood als je ziet wat er op zo een standplaats zich taxichauffeur noemt. Maar hierin is Utrecht slechts een voorbeeld van wat er aan de hand is in de meeste steden. En daaraan verander je niks met een waarschuwing of sticker.

John van Beek|04.10.12|15:10

Dit land is gewoon ziek met al hun landelijke en locale regels, die ook nog eens tegenstrijdig zijn. Zo’n keurmerk houdt de malafide taxichauffeur echt niet tegen.

Duco Douwstra|04.10.12|15:47

Het principe is natuurlijk wel goed. Scherm het Station af, om te voorkomen dat er allemaal “taxichauffeurs” uit de omgeving of elders uit het land, een standplaats innemen op het Station.. Deze chauffeurs mogen niet over de busbaan rijden en weten de weg niet. Het is ter bescherming van niets vermoedende passagiers. Deze passagiers worden vervolgens eindeloos rond gereden en afgezet waar ze niet moeten zijn, maar ook financieel afgezet. Maar met een waarschuwing hou je ze niet weg, half werk!

Harold Smit|05.10.12|14:56

Ik vraag mij af of het Utrecht wel te doen is om om te voorkomen dat er allerlei andere bedrijven of slechte bedrijven op het station komen.
Even snel gerekend kost een Utrechts keurmerk € 477,- per jaar.
Ik denk niet dat dit iemand tegen houd en moeten voldoen aan de Utrechtse examen eisen lijkt mij ook voor de slechte ondernemers geen probleem
Laat de bedriven voldoen aan bestaande kwaliteitseisen van bv TX keur of Iso
Dit lijkt al met al alleen een leuke bron van inkomsten voor Utrecht.

Paul Dijkhuizen|05.11.12|11:10

In navolging van Amsterdam wil ook de gemeente Utrecht geld verdienen aan de taximarkt… welke gemeente volgt? Ook ‘slechte’ chauffeurs kunnen een TX-keur of taxikeur Utrecht verkrijgen… waarde van deze keurmerken is dus nul… Alleen het verzwaren van de examens voor het chauffeursdiploma is een oplossing. Gevolg is dan wél dat de lonen en de prijzen zullen moeten stijgen en dat wil de provincie en de overheid niet want dat kost ze meer subsidie!