Tweede Kamer

Tweede Kamer wil illegale straattaxi’s harder aanpakken

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om Illegale straattaxi’s harder aan te pakken. De motie houdt in dat het weren van illegale straattaxi’s hoge prioriteit krijgt. De Inspectie Leefomgeving en Transport moet hier streng op toezien.

Volgens de VVD en de SP schieten illegale straattaxi’s ‘als paddenstoelen’ uit de grond. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie voor legale taxibedrijven. Die moeten zich aan allerlei wettelijke voorschriften houden, terwijl de snorders vaak lak hebben aan deze wetten en regels.

Mystery Guest

Een van de mogelijkheden om snorders op te pakken is de inzet van zogeheten mystery guests. Dit zijn inspecteurs van de ILT of politieagenten in burger die bij snorders instappen om zo illegaal taxivervoer tegen betaling te constateren.

Een probleem bij deze vorm van opsporing is dat het ‘uitlokking’ met zich mee kan dragen en daardoor door het openbaar ministerie kan worden afgeschoten. Desalniettemin onderzoekt het ILT nu de mogelijkheid om de methode landelijk te gaan invoeren. De motie die nu is aangenomen kan hierbij een flinke steun in de rug betekenen.

Lees ook: Snorderaanpak met mystery guests landelijk invoeren

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Tweede Kamer wil illegale straattaxi’s harder aanpakken”

Hudson Taxi|30.11.12|09:42

Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig, waardoor snorren niet is toegestaan.
Chauffeursdiensten, belbussen e.d. horen hier ook onder te vallen naar mijn mening.
Door Taxibedrijven met allerlei dure en bovendien onzinnige regels op te zadelen zullen de Taxitarieven verder moeten stijgen om kostendekkend te kunnen werken.
Wanneer hier niet ingegrepen wordt, zullen de snorders enz. een gouden tijd tegemoet gaan want voor veel passagiers heeft een lage ritprijs de voorkeur, helaas.

Hans de Koning|08.12.12|22:25

Het vreemde is, dat wanneer ik met een pallet schultenbrau in het uitgaansgebied ga staan en ze verkoop voor een euro per stuk, ik binnen 30 seconden de donutbrigade op m’n dak heb. Bovendien ziet iedereen in dat het niet kan, omdat het valse concurrentie is en ik geen drankvergunning heb, dus hem ook niet kwijt kan raken vanwege verkoop aan kleuters.

Hans de Koning|08.12.12|22:25

… vervolg

Wanneer ik openlijk aan iedereen ga staan vragen of ze een taxi nodig hebben, en bij een positief antwoord de klanten meeneem met mijn Golf 1 editie “Ben Hur”, om ze vervolgens voor 80% van de reguliere taxiprijs naar huis te brengen, komen de donuvreters niet, vanwege “geen prioriteit”. Daarnaast wordt het door het publiek geaccepteerd “want taxi’s zijn te duur”.

Kan iemand mij dit uitleggen?

wanneer is het een snorder ik breng af en toe iemand weg nar schiphol tegen een vergoeden of ergens anders heen. ben ik dan gelijk een snorder en de taxi chauffeur die een rit in eigen zak doet en niet tegen betaling van de meter is dan ook een snoder

Gijs Schinkel|05.01.13|00:48

Een snorder besteeld iedereen, niet alleen de klant, . Ook de gecertifiseerde bedrijven, die veel hebben moeten investeren. En die wel salarisen uitbetalen , zo als het hoord.
Een snorder is niet verzekerd voor zijn inzittenden, bij ongevallen..
Een snorder hoeft zich niet te houden aan de rijtijdenwet, want illegaal is hij toch al.
Als je alles op een rij zet, geef mij maar een echte chauffeur, van een echt taxibedrijf !

Hans de Koning|05.01.13|16:43

@Jan-Willem – Zolang je vrienden, familie of collega’s wegbrengt tegen “onkostenvergoeding”, dus zo’n €0,20 – 0,25 per kilometer, is er niks aan de hand. Zodra je het bedrijfsmatig gaat doen (voor winst), met wildvreemden (nummers proppen), ben je een snorder. Als ik een tray schultenbrau meeneem op stap, en die per blikje verkoop aan mijn vrienden, heb ik immers ook geen probleem. Als ik er €1,50 per blikje voor ga vragen, en het bij een kroeg sta te venten, komen de problemen vanzelf. Terecht.

@Hans de Koning ik breng voor een vast bedrag bekenden naar het vliegveld of naar iets anders of ik haal ze op van het vliegveld. Maar vreemden begin ik niet aan ook al is het een bekende van een kennis van mij.
Ik heb nu zelf net mijn taxi diploma gehaald en hoop werk te kunnen vinden op de taxi ik reed hier voor op de touring en vrachtwagen. Maar wat gaat er nu gebeuren met het vakbekwwmheids diploma en wat doen ze tegen snorders weinig een boete neem voor 1jaar hun rijbewijs in en bij nog

en bij nog een keer dan voor 5 jaar en een hogere boete dan dat ze nu krijgen. Ik zou graag voor mij zelf willen beginnen maar met teveel snorders is het bijna onbegonnen werk

Hans de Koning|05.01.13|17:45

Klinkt alsof je het voor winst doet, en dat is snorren. Strafeis bij snorders is op dit moment bij bedrijfsmatig handelen €10.000 per geval, met een maximum van 100.000 (bestuurlijke boete). Daarnaast wordt vaak de auto verbeurd verklaard.

Hans de Koning|05.01.13|17:47

Wat betreft vakbekwaamheid: je leert niks waar je geen profijt van hebt, dus het is een goede zaak. En er is concurrentie van snorders, dat is waar. Ik vind persoonlijk de concurrentie van “legale” taxi’s die geen enkel servicegericht gen in hun donder hebben net zo storend. Kwaliteit komt echter vooralsnog nog steeds boven drijven. En op klanten die alleen voor de laagste prijs gaan zit je niet te wachten.

voor vanuit den-haag naar schiphol vraag ik 25 euro ongeacht het tijd stip dit is incl. benzine, slijtage van de auto en andere kosten (104 kilometer heen en terug) een snorder vraagt hier voor 40euro. een taxi vraagt hiervoor ongeveer 50 a 60 euro daar gaat dan belasting en andere onkosten nog vanaf dit vind ik persoonlijk teweinig voor beroepsmatig vervoer

Tweede Kamer wil illegale straattaxi’s harder aanpakken | TaxiPro
Tweede Kamer

Tweede Kamer wil illegale straattaxi’s harder aanpakken

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om Illegale straattaxi’s harder aan te pakken. De motie houdt in dat het weren van illegale straattaxi’s hoge prioriteit krijgt. De Inspectie Leefomgeving en Transport moet hier streng op toezien.

Volgens de VVD en de SP schieten illegale straattaxi’s ‘als paddenstoelen’ uit de grond. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie voor legale taxibedrijven. Die moeten zich aan allerlei wettelijke voorschriften houden, terwijl de snorders vaak lak hebben aan deze wetten en regels.

Mystery Guest

Een van de mogelijkheden om snorders op te pakken is de inzet van zogeheten mystery guests. Dit zijn inspecteurs van de ILT of politieagenten in burger die bij snorders instappen om zo illegaal taxivervoer tegen betaling te constateren.

Een probleem bij deze vorm van opsporing is dat het ‘uitlokking’ met zich mee kan dragen en daardoor door het openbaar ministerie kan worden afgeschoten. Desalniettemin onderzoekt het ILT nu de mogelijkheid om de methode landelijk te gaan invoeren. De motie die nu is aangenomen kan hierbij een flinke steun in de rug betekenen.

Lees ook: Snorderaanpak met mystery guests landelijk invoeren

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Tweede Kamer wil illegale straattaxi’s harder aanpakken”

Hudson Taxi|30.11.12|09:42

Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig, waardoor snorren niet is toegestaan.
Chauffeursdiensten, belbussen e.d. horen hier ook onder te vallen naar mijn mening.
Door Taxibedrijven met allerlei dure en bovendien onzinnige regels op te zadelen zullen de Taxitarieven verder moeten stijgen om kostendekkend te kunnen werken.
Wanneer hier niet ingegrepen wordt, zullen de snorders enz. een gouden tijd tegemoet gaan want voor veel passagiers heeft een lage ritprijs de voorkeur, helaas.

Hans de Koning|08.12.12|22:25

Het vreemde is, dat wanneer ik met een pallet schultenbrau in het uitgaansgebied ga staan en ze verkoop voor een euro per stuk, ik binnen 30 seconden de donutbrigade op m’n dak heb. Bovendien ziet iedereen in dat het niet kan, omdat het valse concurrentie is en ik geen drankvergunning heb, dus hem ook niet kwijt kan raken vanwege verkoop aan kleuters.

Hans de Koning|08.12.12|22:25

… vervolg

Wanneer ik openlijk aan iedereen ga staan vragen of ze een taxi nodig hebben, en bij een positief antwoord de klanten meeneem met mijn Golf 1 editie “Ben Hur”, om ze vervolgens voor 80% van de reguliere taxiprijs naar huis te brengen, komen de donuvreters niet, vanwege “geen prioriteit”. Daarnaast wordt het door het publiek geaccepteerd “want taxi’s zijn te duur”.

Kan iemand mij dit uitleggen?

wanneer is het een snorder ik breng af en toe iemand weg nar schiphol tegen een vergoeden of ergens anders heen. ben ik dan gelijk een snorder en de taxi chauffeur die een rit in eigen zak doet en niet tegen betaling van de meter is dan ook een snoder

Gijs Schinkel|05.01.13|00:48

Een snorder besteeld iedereen, niet alleen de klant, . Ook de gecertifiseerde bedrijven, die veel hebben moeten investeren. En die wel salarisen uitbetalen , zo als het hoord.
Een snorder is niet verzekerd voor zijn inzittenden, bij ongevallen..
Een snorder hoeft zich niet te houden aan de rijtijdenwet, want illegaal is hij toch al.
Als je alles op een rij zet, geef mij maar een echte chauffeur, van een echt taxibedrijf !

Hans de Koning|05.01.13|16:43

@Jan-Willem – Zolang je vrienden, familie of collega’s wegbrengt tegen “onkostenvergoeding”, dus zo’n €0,20 – 0,25 per kilometer, is er niks aan de hand. Zodra je het bedrijfsmatig gaat doen (voor winst), met wildvreemden (nummers proppen), ben je een snorder. Als ik een tray schultenbrau meeneem op stap, en die per blikje verkoop aan mijn vrienden, heb ik immers ook geen probleem. Als ik er €1,50 per blikje voor ga vragen, en het bij een kroeg sta te venten, komen de problemen vanzelf. Terecht.

@Hans de Koning ik breng voor een vast bedrag bekenden naar het vliegveld of naar iets anders of ik haal ze op van het vliegveld. Maar vreemden begin ik niet aan ook al is het een bekende van een kennis van mij.
Ik heb nu zelf net mijn taxi diploma gehaald en hoop werk te kunnen vinden op de taxi ik reed hier voor op de touring en vrachtwagen. Maar wat gaat er nu gebeuren met het vakbekwwmheids diploma en wat doen ze tegen snorders weinig een boete neem voor 1jaar hun rijbewijs in en bij nog

en bij nog een keer dan voor 5 jaar en een hogere boete dan dat ze nu krijgen. Ik zou graag voor mij zelf willen beginnen maar met teveel snorders is het bijna onbegonnen werk

Hans de Koning|05.01.13|17:45

Klinkt alsof je het voor winst doet, en dat is snorren. Strafeis bij snorders is op dit moment bij bedrijfsmatig handelen €10.000 per geval, met een maximum van 100.000 (bestuurlijke boete). Daarnaast wordt vaak de auto verbeurd verklaard.

Hans de Koning|05.01.13|17:47

Wat betreft vakbekwaamheid: je leert niks waar je geen profijt van hebt, dus het is een goede zaak. En er is concurrentie van snorders, dat is waar. Ik vind persoonlijk de concurrentie van “legale” taxi’s die geen enkel servicegericht gen in hun donder hebben net zo storend. Kwaliteit komt echter vooralsnog nog steeds boven drijven. En op klanten die alleen voor de laagste prijs gaan zit je niet te wachten.

voor vanuit den-haag naar schiphol vraag ik 25 euro ongeacht het tijd stip dit is incl. benzine, slijtage van de auto en andere kosten (104 kilometer heen en terug) een snorder vraagt hier voor 40euro. een taxi vraagt hiervoor ongeveer 50 a 60 euro daar gaat dan belasting en andere onkosten nog vanaf dit vind ik persoonlijk teweinig voor beroepsmatig vervoer