New York, Yellow Cab, taxi, VS

Discussie in New York over toestaan taxi-bestel-apps

Yellow Cabs in New York mogen geen afgesproken ritten rijden, maar dienen op de ouderwetse manier aangehouden te worden op straat. Bijvoorbeeld met de hand of het bekende fluitje. Voor bestelde ritten zijn er de zogenaamde ‘black cab’s’. Maar is een smartphone-app nu een kwestie van een taxi bestellen, of de dichtsbijzijnde taxi aanhouden? De taxi-commissie stemt deze week of een proef gehouden mag worden met een taxi-bestel-app voor de yellow cabs. De ‘black cab’s’ vrezen voor hun toekomst.

Sommige bestuursleden zijn nog steeds sceptisch over verlening van een vergunning voor smartphone-apps om de bekende gele taxi’s aan te houden te verlenen. Maar de voorzitter van de New York City Taxi en Limousine Commissie heeft nu gezegd dat hij een pilot-programma overweegt. App’s mogen dan tijdens een proefperiode gebruikt worden om een Yellow Cab aan te houden.

Taxi in de buurt

Een van de voorwaarden waaraan de apps moeten voldoen is dat klanten slechts taxi’s vanaf een korte afstand kunnen zien. Hiermee komt de commissie deels tegemoet aan de bezwaren van de black cabs, meldt de New York Times.

Voordeel van het systeem is dat er veel efficënter een taxi aangehouden kan worden. Hierdoor hoeft een taxichauffeur minder lang ‘leeg’ rond te rijden op zoek naar klanten. Ook is de verkeersveiligheid ermee gebaat als er via de digitale weg een ‘pick-up plaats’ is afgesproken.

Apps

In Europa zijn de taxi-bestel-apps al flink ingeburgerd. Zo bestaan in Nederland TaxiID, Taxi.eu en Cabster. Het netwerk MyTaxi is in Duitsland al zeer omvangrijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Discussie in New York over toestaan taxi-bestel-apps”

Jos Dinkelaar|20.12.12|11:04

Besteld vervoer is onder de prijs riiten rijden, het is oneerlijke concurrentie, ze maken gebruik van personeel die ze per rit inzetten en ook nog onderbetaald worden, dus in Nederland moet daar wat aan gedaan worden, en dan zijn nog de uitwassen zoals de IDFA die vrijwilligers in gehuurde autos’s
tijdens de IDFA honderden bezoekers vervoer van Schiphol naar de Hotels in Amsterdam .
En zo zijn er meer organisaties die dat doen als z.g. CARSERVICE en ze krijgen op Schiphop