Eric Wiebes, Amsterdam, wethouder

Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO

De gemeente Amsterdam heeft duizenden taxichauffeurs een sms-bom gestuurd om hen op het hart te drukken zich bij een TTO aan te sluiten. Burgemeester Eberhard van der Laan en taxiwethouder Eric Wiebes waarschuwen deze zogeheten vrije rijders dat wanneer in mei de nieuwe taxiregels ingaan zij niet langer welkom zijn op de oppikplaatsen in de hoofdstad op straffe van een geldboete.

De gemeente hoopt dat de vrije rijders eieren voor hun geld gaan kiezen en zich aansluiten bij een kwaliteitsorganisatie of niet meer naar de hoofdstad komen omdat er dan nog weinig voor ze te verdienen valt.

SMS

De sms luidt: “Beste taxichauffeur, 2013 wordt een belangrijk jaar. Wij willen met u de taximarkt verbeteren. Wilt u vanaf 8 mei 2013 op een standplaats staan? Dan heeft u een A’damse vergunning nodig. Sluit u dus nu aan bij een TTO. Zie: www.amsterdam.nl/taxi. Wij wensen u een succesvol 2013 toe! Burgemeester Van der Laan en wethouder Eric Wiebes.”

Vanaf 8 mei moeten alle taxichauffeurs die een plek willen op de standplaatsen lid zijn van een Amsterdamse taxiorganisatie met een vergunning, een TTO (Toegelaten Taxiorganisatie). Hiermee wil de stad deze anonieme rijders weren van de lokale taximarkt.

Controle

De gemeente gaat hier op de standplaatsen direct streng op controleren. Met name op populaire locaties als bij het centraal station en het Leidseplein waar in de weekenden voor de chauffeurs veel geld te verdienen is. De gemeente maakt daar extra handhavers en geld voor vrij. Overtreders kunnen meteen een boete thuis verwachten.

Vrijdag krijgen 2290 vrije taxirijders die bij de gemeente bekend zijn hierover een sms. Het is de eerste ‘sms-bom’ in een reeks. Ook gaat de gemeente in de komende maanden voorlichting geven op de taxistandplaatsen zelf.

Centraal Station

Een groot deel van de vrije rijders komt van buiten de hoofdstad. Chauffeurs die geen lid zijn van een Toegelaten Taxi Organisatie kunnen vanaf 8 mei nog wel een klant bij CS afzetten, maar niemand meer oppikken.

Lees ook: Seminar voor Amsterdamse taxi-ondernemers over TTO-regels

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

40 reacties op “Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO”

Bas Lachenal|04.01.13|17:38

hoezo een vrije taximarkt…. :S

Gerard Reijnders|04.01.13|20:58

Die smsbom over de tto,schitterend het gevolg is dat nu €200,00 entree wordt gevraagd en €120 euro per maand Mag ik bedanken voor de volgende idiote geldverslindende maatregel
Vorige maand heb ik er een lijstje opgezet me 33 maatregelen sins 1977 van blokband tot TTO Ik ga voor de grap uitrekenen wat dit per taxichaufeur gekost heeft Wordt vervolgd
Gerard

Hudson Taxi|06.01.13|14:12

Er is te weinig werk en een te veel aan taxi’s.
Dat lost een TTO niet op. In tegendeel, onkosten zullen alleen maar toenemen met alle gevolgen van dien.
Het aantal taxi’s afstemmen op de vraag.
Taximarkt is ongeschikt om vrij te geven, dat is de afgelopen. 12 jaar wel duidelijk geworden.
Iedere stad zijn eigen regeltjes, nog even en de gaos is kompleet.

Martin van der Plas|10.01.13|13:37

Twijfels, twijfels en nog eens twijfels. Waarover??Welnu, ik wil graag de verstandelijke vermogens van de politici die zich met dit onderwerp bezig hebben gehouden de laatste 12 jaar ter discussie stellen.Feit is namelijk dat deze markt bijna nergens is gedereguleerd en dat de plaatsen waar dat wel is gebeurd, doorgaans forse problemen ondervinden.Hoe intelligent moet je dan zijn om te besluiten dat het een onjuiste beslissing is geweest? Er is maar 1 oplossing en dat is geffaseerd terugdraaien.

Albert Lasschuit|11.01.13|04:49

Moeten bestuurders dan niets doen, en achter overleunend gade slaan, hoe de klanten belazerd worden, er een bijna mafioze marktontwikkeling zich heeft ontwikkeld, ik denk van niet, en vind dit een positieve ontwikkeling, terug naar, ieder doet gewoon het ritje, wat gevraagd word, tegen een normale meter prijs, weg met het gaje`s, dan kan de eerlijke chauffeur ook weer een eerlijke boterham verdienen!!!!

Grt Albert.

m veenendaal|11.01.13|09:43

@ Albert.
Bestuurders zijn er met name de oorzaak van dat de taxibranche zo’n slechte naam heeft gekregen. Dus niet nog langer door gaan met nog meer regels invoeren waarvan je op je vingers kan uitrekenen dat ze niet gaan werken. Na 12 jaar is het wel genoeg geweest met alle regels die niet gewerkt hebben.
Taxi’s zijn niet anoniem zoals Erik Wiebes beweerd. Je kan ze nu ook van de weg halen met de snorders erbij. Dat los je niet met een TTO op.

Martin van der Plas|11.01.13|10:01

Precies !!!! Het valt of staat allemaal met handhaving. De gemeente heeft de laatste 12 jaar laten zien dat ze daar geen zin en/of geld voor over hebben, dus ik geloof er niet in dat er nu ineens zwaar gehandhaafd gaat worden. Dat doen ze twee weken en dan zijn ze er weer klaar mee.
Gevolg: Problemen niet opgelost maar taxichauffeurs wel weer een hoop centen uit hun zak geklopt, want daar gaat het allemaal om in Nederland.

Richard de Vries|11.01.13|22:30

Gerard, vraag even Taxi4U . Ik ben vrije rijder, ik had mij aangesloten bij Taxi direct, nou elke kruimelrit kon je krijgen en zelf 3 chauffeurs hun zakken vullen. Taxi4U is de enige tto die al goedkeuring heeft gekregen. Plus comp voor 700. (ouwe meter in levert) en is als enigste goedgekeurd. Ook ’s avonds monteur aanwezig (probleem met meter etc) . En dat het ons heel veel geld heeft gekost en nog gaat kosten, 100 % gelijk, maar ik denk dat we heel veel taxi’s van buiten Mokum gaan weren!

m veenendaal|16.01.13|10:08

TTO’s worden verplicht hun eigen Taxi leden te controleren. Wat de overheid nu 12 jaar niet lukt kan een TTO dat wel? Het grootste probleem is te veel taxi’s sinds de deregulering. Gaan de TTO’s vergunningen nu innemen ? Dat wordt moord en doodslag waardoor het imago van de branche nog verder onderuit zal gaan.Haalt een TTO ook hen die niet willen aansluiten van de weg. Saneren en ingeleverde vergunningen compenseren, en onmiddelijk stoppen met nieuwe vergunning uitgifte,
Een overheidstaak dus .

Martin van der Plas|16.01.13|10:13

Beste m veenendaal, in principe heb je geheel gelijk, maar de overheid heeft de laatste 12 jaar wel duidelijk laten zien dat ze geen oplossing willen of kunnen bieden.
Daar zitten mensen die branchevreemd zijn en hun ongefundeerde eigen mening er doorheen willen drukken.
Kortom, herreguleren is mijns inziens de enige juiste oplossing.

m veenendaal|16.01.13|10:38

Martin, dat is mijn verhaal ook, herreguleren , maar daar heeft een TTO toch geen enkele bevoegdheid voor .
Dat is dan gelijk ook het grootste bezwaar van een TTO, dat wordt een organisatie die niets kan,
Een TTO lid die uitgesloten wordt kan zelfstandig verder gaan of naar de rechter als hij onterecht
behandeld is door zijn organisatie.
Maar dan zijn we weer 10 jaar verder……

Martin van der Plas|16.01.13|10:50

De TCA wordt zo’n TTO. Natuurlijk kunnen die dat niet. Dat is een slager zijn eigen vlees laten keuren.
Als je nu al ziet hoe de afdeling kwaliteitsbeheer bij de TCA is ingericht springen de tranen je in de ogen.
Daar zitten namelijk ook oud taxichauffeurs die in sommige gevallen toch echt niet capabel zijn en ook weer vriendjes hebben in de eigen vijver.
Doorgaans ben ik vrij optimistisch, maar wat deze branche betreft moet het roer rigoreus om om tot een gezonde markt te kunnen komen.

Hudson Taxi|18.01.13|21:58

Het enige wat een TTO je kan garanderen is je maandelijkse extra kosten en aanschaf van apparatuur in je taxi. Een fatsoenlijke omzet echter niet. Iedere taxi mag bestelde ritten uit de zeg maar beschermde gebieden opnemen of afgesproken lokaties. Daar kunnen veel problemen door ontstaan omdat het nauwelijks controleerbaar is. Gezond verstand is nodig en niet iets uitproberen wat gedoemd is te mislukken. Een stop op uitgifte van vergunningen en de taximarkt fatsoenlijk saneren lijkt me beter.

SnelnaarSchiphol.nl|18.01.13|22:09

Hudson Taxi, je hebt geheel gelijk. Terug naar regulering!!!!

Alleen…..van de overheid win je het nooit. Die hebben nog steeds niet toe durven geven dat ze 13 jaar geleden fouten hebben gemaakt.

Albert Lasschuit|20.01.13|08:27

t.t.o. idee, kwam omdat er al jaren niks gebeurde, APK vond een oplossing, het ei eenmaal gelegd
moest wel aan juridische eisen voldoen, vandaar de vertragingen, nu het rond is, lees je veel teksten, als terug naar, regulering of rigoreuse verandering, ik lees echter nergens een verwijzing, naar een emailadres om daar te kunnen lezen, onderbouwt met argumenten, van hoe het dan had gemoeten, had je aangesloten bij het overleg, dan had je ook je steentje kunnen bijdragen.

Vrd grt, Albert.

Albert Lasschuit|20.01.13|09:16

Hou me ten goede,
Het valt en staat bij handhaving, het word geen gewone bekeuring, maar economisch delict,zware boete,
plus geen vernieuwing bewijs van goed gedrag, B en W, willen het, om geen gezicht verlies te lijden moeten ze dus wel streng handhaven.
Vrd grt, weer Albert.

Martin van der Plas|20.01.13|12:58

Jij gelooft zeker ook dat water kan branden.
De gemeente AMsterdam heeft in ieder geval niet eens geld om te handhaven en heeft veel meer prioriteiten die veel hoger liggen.

Terug naar regulering is een stuk minder ingewikkeld dan de hopeloze constructie die nu weer is bedacht.

Hudson Taxi|20.01.13|13:12

Albert , Na deregulering 2000, werd de taxi vrij gegeven en landelijke bestuurd door den Haag. Er is gewaarschuwd dat dereguleren slechte ervaringen had in andere landen. De Haag was en is doof! Er is WEL veel geprobeerd, wachttijd uit en weer in meter, landeklijke klachtenregeling, tariefkaart.chaufeurspas,printer,bct,enz. Niets hielp..Nu mogen alle steden het zelf oplossen d.m.v. TTO.echter zonder gezond financieel plaatje waarbij een compensatie voor hen die moeten stoppen ontbreekt.

Hudson Taxi|20.01.13|13:34

Wat de steden nu gaan doen komt neer op ondernemers finacieel kapot maken, dmv dure TTO’s te eisen die betaald moeten worden uit 10€ omzet per uur die een gemiddelde straat taxi heeft, wat voortkomt uit deregulering van diezelfde overheid. Onhaalbaar dus en zij die zien dat het niet op te brengen is staan voor een onmogelijke keuze, wat wordt afgedaan door de ambtenarij met : daar ben je ondernemer voor. Wie voor een dergelijk beleid is heeft wat uit te leggen of moet eens goed nadenken.

Martin van der Plas|20.01.13|15:09

Hudson taxi, erg kort samengevat maar geheel juist weergegeven.
Albert gelooft kennelijk de verhalen van de ambtenaren. Diezelfde ambtenaren uit Den Haag en Amsterdam hebben inderdaad allemaal dingen geprobeerd die op voorhand al mislukt waren.
Er is maar 1 mogelijkheid in mijn optiek en dat is:a) Den Haag en alle betrokken ex ministers geven publiekelijk toe dat ze stom gehandeld hebben en dat het hele dereguleren mislukt is.
b) De deregulering wordt gefaseerd teruggedraaid.

Martin van der Plas|20.01.13|15:12

O ja, en het zou ook erg aardig zijn als de collega’s die aantoonbaar waardevermindering hebben ondervonden op hun TCA Certificaat, schadeloos worden gesteld. Dat is iets wat natuurlijk nooit gaat gebeuren, maar het is gewoon idioot dat een infantiele overheid mensen zo de vernieling in heeft mogen helpen zonder consequenties. Enkele namen: Maij Weggen, Jorritsma en Netelenbos. Er zullen er vast meer zijn maar deze drie hebben aantoonbaar incompetent gehandeld.

Albert Lasschuit|21.01.13|07:24

Hudson,
van dat 10tje per uur kan dus niemand overleven, dus moet er wat gebeuren, b.v.b. aanpak van het tuig, opschoning heet dat, opdat je dus minder, maar wel goede chauffeurs overhoud!
Overheden, denk je nu echt dat het Amsterdamse bestuur het zelfde is als het Haagse, denk eens na!
de deregulering was het stomste wat Denhaag kon doen, ik weet dat natuurlijk ook, koste mij ook veel geld, maar we moeten wel verder! wij maar ook de gemeente, want zoals het nu gaat kan het gewoon niet
verder,

Albert Lasschuit|21.01.13|07:45

dus ja ik geloof in de toezegging, om streng te gaan handhaven, het is echt, terecht een hot item waar ook de burgemeester zich wekelijks over laat informeren!
ik vroeg eerder wat is het alternatief, de algemene reactie komt niet verder dan verwijzingen naar het verleden, de 3 dames hebben dat gedaan in Denhaag, niet de gemeente, dat er zolang niets gebeurde stelde mij zachtjes gezegd ook erg teleur, het blijkt normaal te zijn in bestuurdersland, dat bepaalde zaken makkelijk 10 jaar vergen

Albert Lasschuit|21.01.13|08:11

eer er een verandering tot stand komt, en dan moet het idee tot verandering ook nog komen uit de branche zelf, anders gebeurt er dus helemaal niks, de apk groep heeft de gemeente een idee voorgelegd om de huidige shit situatie te veranderen in een voor beide partijen/ alle betrokkenen te laten omslaan in een betere/ normale situatie, verhouding tussen de bezoeker/ of ingezetene van onze mooie stad, normale ritprijs voor de klant,

Albert Lasschuit|21.01.13|08:38

een normaal inkomen voor de taxi ondernemer!
Ik begrijp best de frustratie vanuit het verleden.
maar ik vraag me wel af, wanneer jullie wakker worden, en gaan beseffen dat het spuien van kritiek het inkomens plaatje van 10,–eurie`s per uur echt niet zal gaan veranderen, je eet dan eventuele reserve`s op, bezuinigd op verzekering, kortom belangrijke dingen worden uitgesteld, als je op die voet verder zou gaan hou je niks over, ik bedoel het als wake up cole, en wens iedereen het beste, Albert.

Hudson Taxi|21.01.13|09:33

Albert, wat heeft de toezichthouders de laatste 13 jaar en nu in de weg gestaan te handhaven… niets!
Heeft gewoon geen prioriteit. Nu moet een TTO gaan handhaven maar zij hebben geen bevoegdheid werkelijk iemand van de weg te halen. De rechter heeft het laatste woord , een TTO niet. Wie controleerd de overige gebieden? De Taxibranche gezond maken prima, maar niet met Taxiregels die niet kunnen werken, zoals we de laatste 13 jaar meemaken.

Gerard Reijnders|21.01.13|21:25

Laatste 13 jaar jongens? Zoals ik al eerder opmerkte zijn we sinds 1970 al opgezadeld met zinloze maatregelen , keer op keer die veel geld kosten en geen enkele toevoeging voor inkomsten, veiligheid,
of ons aanzien zijn Besef nu eens dat de taxi een melkkoetje is die ze steeds harder melken tot het koetje dood is 33 jaar maak ik deze discussie al mee We zijn ook nog een keer wezen staken Toen werd er gezegd : wie niet binnen 48 uur aan het werk gaat is zijn vergunning kwijt Wat kunnen we nog?

Gerard Reijnders|21.01.13|21:29

Wanneer komen er nu eens maatregelen die wel een goede toevoeging voor ons mooie vak zijn
En als die geld kosten dan is het een investering Wat we nu doen is donatie aan de overheid
Gerard

Hudson Taxi|22.01.13|14:25

Fnancieel is de bedrijfstak, vooral de opstapmarkt ongezond, waardoor alle problemen met name in de steden ontstaan zijn, na de deregulering dus. Daar hebben nu passagiers en taxibedrijven in het hele land last van. Om deze problemen nu op te lossen moet je naar m’n mening beginnen met als basis een financieel gezond plaatje, wat bij de deregulering ook niet gebeurt is. Dat is er niet! Niet met een papieren tijger zoals ILT of een TTO de geen bevoegheden heeft. Dat is tijd verknoeien.

Albert Lasschuit|23.01.13|06:35

Beste Hudson, de opstapmarkt is nu zeker ongezond, zelfs financieel dodelijk voor de serieuze zelfstandige, was je gisteravond op het seminar aan de Straman weg, zo niet, dan kan ik je mededelen, dat het optreden tegen de niet tto chauffeurs echt fors zal zijn, te, weten boete van 19.500,–euro bij gesnapt worden op de standplaats/ of langs de straat met een oppikker, zonder contract te kunnen overleggen, men pleegt dan namelijk een economisch delict, de gemeente is het echt helemaal zat!!!!

Albert Lasschuit|23.01.13|07:20

Er worden speciaal mensen voor vrij gemaakt, alles wat bevoegdheid heeft word erop losgelaten, vanuit het centraal geleide centrum, maar ook de deelraden gaan mensen leveren, en zullen zeer actief zijn!!
TTO, kost geld, dat is toch niet nieuw, ik reed bijna 25 jaar als lid van de TCA, dat was al een TTO, voordat de naam bedacht werd, zij het met een monopolie positie, vandaar de strop met de vergunningen bij de vrijgeving, ik was ook slachtoffer in deze.

Albert Lasschuit|23.01.13|07:40

Hudson misschien, ik ken je niet persoonlijk, dit als voorbeeld, heb jij als onafhankelijk vervoerder een eigen klanten kring opgebouwd, zie het dan wat breder, dit gaat niet om jou of mij, maar om het probleem voor ons werkgebied op te lossen!
zou het tto gebeuren niet lukken, dan blijven de meeste chauffeurs zwemmen met loden schoenen in ondiep water opdat ze nog net kunnen ademen, dat is toch niet wat we willen!

ik las in alle reacties nog geen goed alternatief. wel geklaag!

Vrd grt, albert

Martin van der Plas|23.01.13|18:07

Ik heb meerdere malen ook bij de gemeente gedetailleerd aangegeven wat er moet gebeuren naar mijn optiek.
Daar is niet eens op gereageerd.
Kennelijk gelooft de heer Lasschuit in sprookjes en denkt hij echt dat de gemeente doet wat ze belooft.
Succes ermee allemaal. Ik ben afgehaakt en heb niets meer van doen met die idioterie in de grote steden.

Gerard Reijnders|23.01.13|22:50

Martin er zijn velen zoals jij met een oplossing in hun hoofd
Maar er wordt nooit naar ons geluisterd want de overheid weet het toch altijd beter
voorbeelden te over waar de overheid in de fout is gegaan
Zet 25 gepensioneerde taxichauffeurs bij elkaar Laat die eens de hele taxiwereld reconstrueren
Laat die de regels vaststellen
Ik wed dat binnen een week er een plan op tafel ligt ,gemaakt door mensen die weten waar ze over praten en ook weten waar de moeilijkheden en de oplossingen liggen

Martin van der Plas|24.01.13|10:26

Precies Gerard,
Dat waren namelijk ook de chauffeurs die tegen Den Haag hebben gezegd dat ze niet moesten dereguleren.

Maar het is precies als je zegt: De overheid denkt dat ze overal verstand van heeft of er lopen ego’s rond die hun plannetje perse gerealiseerd willen hebben.

Hudson Taxi|25.01.13|10:24

Albert, de opstapmarkt is een te klein onderdeel van de taximarkt om daar 6 of 10, wie weet het, TTO’s op los te laten. De overheden is het nog nooit gelukt snorders van de weg te halen, de laatste 13 jaar ook niet en nu zal het wel lukken en dan in heel Nederland ? Ik was op de Stramanweg ja, ik miste accountancy die de haalbaarheid TTO kunnen aantonen! Had meer weg van een verkoopstunt voor een nutteloze bct. Je zal het aanbod en vraag naar de taxi moeten afstemmen , reguleren heet dat.

Albert Lasschuit|26.01.13|08:33

Hudson, stramanweg was ik ook niet kapot van, afstemmen/ reguleren blijft moeilijk/ onmogelijk, binnen een vrije markt, ik ben blij dat de gemeente nu handvatten heeft, waardoor er een kans op oplossing is ontstaan, met de nadruk op kans! TTO`s, er zullen er genoeg sneuvelen, marktwerking, ik denk toch, na het verleden kijkend, dat dit een serieuze kans verdient, ik zie geen alternatief, en wil wel het Gajes kwijt.
Vrd, grt, Albert.

Hudson Taxi|28.01.13|10:32

Ik zie niet dat gemeente’s met een tto meer handvatten heeft, om in te grijpen, in tegendeel. Bij O.V.lijnen rijdt meestal ook maar 1 busmaatschappij langs haltes, anders zouden bussen onrendabel rijden, gereguleerd d.m.v. de OV wet, kan dus wel wanneer er een wil is.Vrijgeven van de taximarkt heeft niet gewerkt, hoeft geen betoog.Op een financieel aanvaarbare basis saneren! Er wordt wel 100 miljoen door de overheid in een fraudegevoelige bct ,gepompt, dat geld hievoor gebruiken is een optie.

Martin Vdp|28.01.13|16:13

Hudson Taxi, heldere taal.
Wat je zegt klopt helemaal, maar het is vechten tegen de bierkaai. Sommige mensen hebben nu eenmaal grenzeloos vertrouwen in de overheid.

Taxi Volendam|30.01.13|09:59

In Zweden is deregulering ook mislukt. Ook alles geprobeerd om branche te verbeteren. Daar is als nu ook in Nederland keuze uit een kwaliteits Taxi of z.g. kakkerlak, die zijn ook daar gebleven! Oorzaak: omdat de klant uiteindelijk ook voor goedkoop gaat. Dat is met TTO’s niet op te lossen omdat de onkosten met TTO’s sterk oplopen.En niet te vergeten de Smartphones APPS
die gebruikt kunnen worden die uiteindelijk veel goedkoper zijn als aansluiten bij een TTO.
Saneren lijkt meer kansrijk.

Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO | TaxiPro
Eric Wiebes, Amsterdam, wethouder

Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO

De gemeente Amsterdam heeft duizenden taxichauffeurs een sms-bom gestuurd om hen op het hart te drukken zich bij een TTO aan te sluiten. Burgemeester Eberhard van der Laan en taxiwethouder Eric Wiebes waarschuwen deze zogeheten vrije rijders dat wanneer in mei de nieuwe taxiregels ingaan zij niet langer welkom zijn op de oppikplaatsen in de hoofdstad op straffe van een geldboete.

De gemeente hoopt dat de vrije rijders eieren voor hun geld gaan kiezen en zich aansluiten bij een kwaliteitsorganisatie of niet meer naar de hoofdstad komen omdat er dan nog weinig voor ze te verdienen valt.

SMS

De sms luidt: “Beste taxichauffeur, 2013 wordt een belangrijk jaar. Wij willen met u de taximarkt verbeteren. Wilt u vanaf 8 mei 2013 op een standplaats staan? Dan heeft u een A’damse vergunning nodig. Sluit u dus nu aan bij een TTO. Zie: www.amsterdam.nl/taxi. Wij wensen u een succesvol 2013 toe! Burgemeester Van der Laan en wethouder Eric Wiebes.”

Vanaf 8 mei moeten alle taxichauffeurs die een plek willen op de standplaatsen lid zijn van een Amsterdamse taxiorganisatie met een vergunning, een TTO (Toegelaten Taxiorganisatie). Hiermee wil de stad deze anonieme rijders weren van de lokale taximarkt.

Controle

De gemeente gaat hier op de standplaatsen direct streng op controleren. Met name op populaire locaties als bij het centraal station en het Leidseplein waar in de weekenden voor de chauffeurs veel geld te verdienen is. De gemeente maakt daar extra handhavers en geld voor vrij. Overtreders kunnen meteen een boete thuis verwachten.

Vrijdag krijgen 2290 vrije taxirijders die bij de gemeente bekend zijn hierover een sms. Het is de eerste ‘sms-bom’ in een reeks. Ook gaat de gemeente in de komende maanden voorlichting geven op de taxistandplaatsen zelf.

Centraal Station

Een groot deel van de vrije rijders komt van buiten de hoofdstad. Chauffeurs die geen lid zijn van een Toegelaten Taxi Organisatie kunnen vanaf 8 mei nog wel een klant bij CS afzetten, maar niemand meer oppikken.

Lees ook: Seminar voor Amsterdamse taxi-ondernemers over TTO-regels

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

40 reacties op “Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO”

Bas Lachenal|04.01.13|17:38

hoezo een vrije taximarkt…. :S

Gerard Reijnders|04.01.13|20:58

Die smsbom over de tto,schitterend het gevolg is dat nu €200,00 entree wordt gevraagd en €120 euro per maand Mag ik bedanken voor de volgende idiote geldverslindende maatregel
Vorige maand heb ik er een lijstje opgezet me 33 maatregelen sins 1977 van blokband tot TTO Ik ga voor de grap uitrekenen wat dit per taxichaufeur gekost heeft Wordt vervolgd
Gerard

Hudson Taxi|06.01.13|14:12

Er is te weinig werk en een te veel aan taxi’s.
Dat lost een TTO niet op. In tegendeel, onkosten zullen alleen maar toenemen met alle gevolgen van dien.
Het aantal taxi’s afstemmen op de vraag.
Taximarkt is ongeschikt om vrij te geven, dat is de afgelopen. 12 jaar wel duidelijk geworden.
Iedere stad zijn eigen regeltjes, nog even en de gaos is kompleet.

Martin van der Plas|10.01.13|13:37

Twijfels, twijfels en nog eens twijfels. Waarover??Welnu, ik wil graag de verstandelijke vermogens van de politici die zich met dit onderwerp bezig hebben gehouden de laatste 12 jaar ter discussie stellen.Feit is namelijk dat deze markt bijna nergens is gedereguleerd en dat de plaatsen waar dat wel is gebeurd, doorgaans forse problemen ondervinden.Hoe intelligent moet je dan zijn om te besluiten dat het een onjuiste beslissing is geweest? Er is maar 1 oplossing en dat is geffaseerd terugdraaien.

Albert Lasschuit|11.01.13|04:49

Moeten bestuurders dan niets doen, en achter overleunend gade slaan, hoe de klanten belazerd worden, er een bijna mafioze marktontwikkeling zich heeft ontwikkeld, ik denk van niet, en vind dit een positieve ontwikkeling, terug naar, ieder doet gewoon het ritje, wat gevraagd word, tegen een normale meter prijs, weg met het gaje`s, dan kan de eerlijke chauffeur ook weer een eerlijke boterham verdienen!!!!

Grt Albert.

m veenendaal|11.01.13|09:43

@ Albert.
Bestuurders zijn er met name de oorzaak van dat de taxibranche zo’n slechte naam heeft gekregen. Dus niet nog langer door gaan met nog meer regels invoeren waarvan je op je vingers kan uitrekenen dat ze niet gaan werken. Na 12 jaar is het wel genoeg geweest met alle regels die niet gewerkt hebben.
Taxi’s zijn niet anoniem zoals Erik Wiebes beweerd. Je kan ze nu ook van de weg halen met de snorders erbij. Dat los je niet met een TTO op.

Martin van der Plas|11.01.13|10:01

Precies !!!! Het valt of staat allemaal met handhaving. De gemeente heeft de laatste 12 jaar laten zien dat ze daar geen zin en/of geld voor over hebben, dus ik geloof er niet in dat er nu ineens zwaar gehandhaafd gaat worden. Dat doen ze twee weken en dan zijn ze er weer klaar mee.
Gevolg: Problemen niet opgelost maar taxichauffeurs wel weer een hoop centen uit hun zak geklopt, want daar gaat het allemaal om in Nederland.

Richard de Vries|11.01.13|22:30

Gerard, vraag even Taxi4U . Ik ben vrije rijder, ik had mij aangesloten bij Taxi direct, nou elke kruimelrit kon je krijgen en zelf 3 chauffeurs hun zakken vullen. Taxi4U is de enige tto die al goedkeuring heeft gekregen. Plus comp voor 700. (ouwe meter in levert) en is als enigste goedgekeurd. Ook ’s avonds monteur aanwezig (probleem met meter etc) . En dat het ons heel veel geld heeft gekost en nog gaat kosten, 100 % gelijk, maar ik denk dat we heel veel taxi’s van buiten Mokum gaan weren!

m veenendaal|16.01.13|10:08

TTO’s worden verplicht hun eigen Taxi leden te controleren. Wat de overheid nu 12 jaar niet lukt kan een TTO dat wel? Het grootste probleem is te veel taxi’s sinds de deregulering. Gaan de TTO’s vergunningen nu innemen ? Dat wordt moord en doodslag waardoor het imago van de branche nog verder onderuit zal gaan.Haalt een TTO ook hen die niet willen aansluiten van de weg. Saneren en ingeleverde vergunningen compenseren, en onmiddelijk stoppen met nieuwe vergunning uitgifte,
Een overheidstaak dus .

Martin van der Plas|16.01.13|10:13

Beste m veenendaal, in principe heb je geheel gelijk, maar de overheid heeft de laatste 12 jaar wel duidelijk laten zien dat ze geen oplossing willen of kunnen bieden.
Daar zitten mensen die branchevreemd zijn en hun ongefundeerde eigen mening er doorheen willen drukken.
Kortom, herreguleren is mijns inziens de enige juiste oplossing.

m veenendaal|16.01.13|10:38

Martin, dat is mijn verhaal ook, herreguleren , maar daar heeft een TTO toch geen enkele bevoegdheid voor .
Dat is dan gelijk ook het grootste bezwaar van een TTO, dat wordt een organisatie die niets kan,
Een TTO lid die uitgesloten wordt kan zelfstandig verder gaan of naar de rechter als hij onterecht
behandeld is door zijn organisatie.
Maar dan zijn we weer 10 jaar verder……

Martin van der Plas|16.01.13|10:50

De TCA wordt zo’n TTO. Natuurlijk kunnen die dat niet. Dat is een slager zijn eigen vlees laten keuren.
Als je nu al ziet hoe de afdeling kwaliteitsbeheer bij de TCA is ingericht springen de tranen je in de ogen.
Daar zitten namelijk ook oud taxichauffeurs die in sommige gevallen toch echt niet capabel zijn en ook weer vriendjes hebben in de eigen vijver.
Doorgaans ben ik vrij optimistisch, maar wat deze branche betreft moet het roer rigoreus om om tot een gezonde markt te kunnen komen.

Hudson Taxi|18.01.13|21:58

Het enige wat een TTO je kan garanderen is je maandelijkse extra kosten en aanschaf van apparatuur in je taxi. Een fatsoenlijke omzet echter niet. Iedere taxi mag bestelde ritten uit de zeg maar beschermde gebieden opnemen of afgesproken lokaties. Daar kunnen veel problemen door ontstaan omdat het nauwelijks controleerbaar is. Gezond verstand is nodig en niet iets uitproberen wat gedoemd is te mislukken. Een stop op uitgifte van vergunningen en de taximarkt fatsoenlijk saneren lijkt me beter.

SnelnaarSchiphol.nl|18.01.13|22:09

Hudson Taxi, je hebt geheel gelijk. Terug naar regulering!!!!

Alleen…..van de overheid win je het nooit. Die hebben nog steeds niet toe durven geven dat ze 13 jaar geleden fouten hebben gemaakt.

Albert Lasschuit|20.01.13|08:27

t.t.o. idee, kwam omdat er al jaren niks gebeurde, APK vond een oplossing, het ei eenmaal gelegd
moest wel aan juridische eisen voldoen, vandaar de vertragingen, nu het rond is, lees je veel teksten, als terug naar, regulering of rigoreuse verandering, ik lees echter nergens een verwijzing, naar een emailadres om daar te kunnen lezen, onderbouwt met argumenten, van hoe het dan had gemoeten, had je aangesloten bij het overleg, dan had je ook je steentje kunnen bijdragen.

Vrd grt, Albert.

Albert Lasschuit|20.01.13|09:16

Hou me ten goede,
Het valt en staat bij handhaving, het word geen gewone bekeuring, maar economisch delict,zware boete,
plus geen vernieuwing bewijs van goed gedrag, B en W, willen het, om geen gezicht verlies te lijden moeten ze dus wel streng handhaven.
Vrd grt, weer Albert.

Martin van der Plas|20.01.13|12:58

Jij gelooft zeker ook dat water kan branden.
De gemeente AMsterdam heeft in ieder geval niet eens geld om te handhaven en heeft veel meer prioriteiten die veel hoger liggen.

Terug naar regulering is een stuk minder ingewikkeld dan de hopeloze constructie die nu weer is bedacht.

Hudson Taxi|20.01.13|13:12

Albert , Na deregulering 2000, werd de taxi vrij gegeven en landelijke bestuurd door den Haag. Er is gewaarschuwd dat dereguleren slechte ervaringen had in andere landen. De Haag was en is doof! Er is WEL veel geprobeerd, wachttijd uit en weer in meter, landeklijke klachtenregeling, tariefkaart.chaufeurspas,printer,bct,enz. Niets hielp..Nu mogen alle steden het zelf oplossen d.m.v. TTO.echter zonder gezond financieel plaatje waarbij een compensatie voor hen die moeten stoppen ontbreekt.

Hudson Taxi|20.01.13|13:34

Wat de steden nu gaan doen komt neer op ondernemers finacieel kapot maken, dmv dure TTO’s te eisen die betaald moeten worden uit 10€ omzet per uur die een gemiddelde straat taxi heeft, wat voortkomt uit deregulering van diezelfde overheid. Onhaalbaar dus en zij die zien dat het niet op te brengen is staan voor een onmogelijke keuze, wat wordt afgedaan door de ambtenarij met : daar ben je ondernemer voor. Wie voor een dergelijk beleid is heeft wat uit te leggen of moet eens goed nadenken.

Martin van der Plas|20.01.13|15:09

Hudson taxi, erg kort samengevat maar geheel juist weergegeven.
Albert gelooft kennelijk de verhalen van de ambtenaren. Diezelfde ambtenaren uit Den Haag en Amsterdam hebben inderdaad allemaal dingen geprobeerd die op voorhand al mislukt waren.
Er is maar 1 mogelijkheid in mijn optiek en dat is:a) Den Haag en alle betrokken ex ministers geven publiekelijk toe dat ze stom gehandeld hebben en dat het hele dereguleren mislukt is.
b) De deregulering wordt gefaseerd teruggedraaid.

Martin van der Plas|20.01.13|15:12

O ja, en het zou ook erg aardig zijn als de collega’s die aantoonbaar waardevermindering hebben ondervonden op hun TCA Certificaat, schadeloos worden gesteld. Dat is iets wat natuurlijk nooit gaat gebeuren, maar het is gewoon idioot dat een infantiele overheid mensen zo de vernieling in heeft mogen helpen zonder consequenties. Enkele namen: Maij Weggen, Jorritsma en Netelenbos. Er zullen er vast meer zijn maar deze drie hebben aantoonbaar incompetent gehandeld.

Albert Lasschuit|21.01.13|07:24

Hudson,
van dat 10tje per uur kan dus niemand overleven, dus moet er wat gebeuren, b.v.b. aanpak van het tuig, opschoning heet dat, opdat je dus minder, maar wel goede chauffeurs overhoud!
Overheden, denk je nu echt dat het Amsterdamse bestuur het zelfde is als het Haagse, denk eens na!
de deregulering was het stomste wat Denhaag kon doen, ik weet dat natuurlijk ook, koste mij ook veel geld, maar we moeten wel verder! wij maar ook de gemeente, want zoals het nu gaat kan het gewoon niet
verder,

Albert Lasschuit|21.01.13|07:45

dus ja ik geloof in de toezegging, om streng te gaan handhaven, het is echt, terecht een hot item waar ook de burgemeester zich wekelijks over laat informeren!
ik vroeg eerder wat is het alternatief, de algemene reactie komt niet verder dan verwijzingen naar het verleden, de 3 dames hebben dat gedaan in Denhaag, niet de gemeente, dat er zolang niets gebeurde stelde mij zachtjes gezegd ook erg teleur, het blijkt normaal te zijn in bestuurdersland, dat bepaalde zaken makkelijk 10 jaar vergen

Albert Lasschuit|21.01.13|08:11

eer er een verandering tot stand komt, en dan moet het idee tot verandering ook nog komen uit de branche zelf, anders gebeurt er dus helemaal niks, de apk groep heeft de gemeente een idee voorgelegd om de huidige shit situatie te veranderen in een voor beide partijen/ alle betrokkenen te laten omslaan in een betere/ normale situatie, verhouding tussen de bezoeker/ of ingezetene van onze mooie stad, normale ritprijs voor de klant,

Albert Lasschuit|21.01.13|08:38

een normaal inkomen voor de taxi ondernemer!
Ik begrijp best de frustratie vanuit het verleden.
maar ik vraag me wel af, wanneer jullie wakker worden, en gaan beseffen dat het spuien van kritiek het inkomens plaatje van 10,–eurie`s per uur echt niet zal gaan veranderen, je eet dan eventuele reserve`s op, bezuinigd op verzekering, kortom belangrijke dingen worden uitgesteld, als je op die voet verder zou gaan hou je niks over, ik bedoel het als wake up cole, en wens iedereen het beste, Albert.

Hudson Taxi|21.01.13|09:33

Albert, wat heeft de toezichthouders de laatste 13 jaar en nu in de weg gestaan te handhaven… niets!
Heeft gewoon geen prioriteit. Nu moet een TTO gaan handhaven maar zij hebben geen bevoegdheid werkelijk iemand van de weg te halen. De rechter heeft het laatste woord , een TTO niet. Wie controleerd de overige gebieden? De Taxibranche gezond maken prima, maar niet met Taxiregels die niet kunnen werken, zoals we de laatste 13 jaar meemaken.

Gerard Reijnders|21.01.13|21:25

Laatste 13 jaar jongens? Zoals ik al eerder opmerkte zijn we sinds 1970 al opgezadeld met zinloze maatregelen , keer op keer die veel geld kosten en geen enkele toevoeging voor inkomsten, veiligheid,
of ons aanzien zijn Besef nu eens dat de taxi een melkkoetje is die ze steeds harder melken tot het koetje dood is 33 jaar maak ik deze discussie al mee We zijn ook nog een keer wezen staken Toen werd er gezegd : wie niet binnen 48 uur aan het werk gaat is zijn vergunning kwijt Wat kunnen we nog?

Gerard Reijnders|21.01.13|21:29

Wanneer komen er nu eens maatregelen die wel een goede toevoeging voor ons mooie vak zijn
En als die geld kosten dan is het een investering Wat we nu doen is donatie aan de overheid
Gerard

Hudson Taxi|22.01.13|14:25

Fnancieel is de bedrijfstak, vooral de opstapmarkt ongezond, waardoor alle problemen met name in de steden ontstaan zijn, na de deregulering dus. Daar hebben nu passagiers en taxibedrijven in het hele land last van. Om deze problemen nu op te lossen moet je naar m’n mening beginnen met als basis een financieel gezond plaatje, wat bij de deregulering ook niet gebeurt is. Dat is er niet! Niet met een papieren tijger zoals ILT of een TTO de geen bevoegheden heeft. Dat is tijd verknoeien.

Albert Lasschuit|23.01.13|06:35

Beste Hudson, de opstapmarkt is nu zeker ongezond, zelfs financieel dodelijk voor de serieuze zelfstandige, was je gisteravond op het seminar aan de Straman weg, zo niet, dan kan ik je mededelen, dat het optreden tegen de niet tto chauffeurs echt fors zal zijn, te, weten boete van 19.500,–euro bij gesnapt worden op de standplaats/ of langs de straat met een oppikker, zonder contract te kunnen overleggen, men pleegt dan namelijk een economisch delict, de gemeente is het echt helemaal zat!!!!

Albert Lasschuit|23.01.13|07:20

Er worden speciaal mensen voor vrij gemaakt, alles wat bevoegdheid heeft word erop losgelaten, vanuit het centraal geleide centrum, maar ook de deelraden gaan mensen leveren, en zullen zeer actief zijn!!
TTO, kost geld, dat is toch niet nieuw, ik reed bijna 25 jaar als lid van de TCA, dat was al een TTO, voordat de naam bedacht werd, zij het met een monopolie positie, vandaar de strop met de vergunningen bij de vrijgeving, ik was ook slachtoffer in deze.

Albert Lasschuit|23.01.13|07:40

Hudson misschien, ik ken je niet persoonlijk, dit als voorbeeld, heb jij als onafhankelijk vervoerder een eigen klanten kring opgebouwd, zie het dan wat breder, dit gaat niet om jou of mij, maar om het probleem voor ons werkgebied op te lossen!
zou het tto gebeuren niet lukken, dan blijven de meeste chauffeurs zwemmen met loden schoenen in ondiep water opdat ze nog net kunnen ademen, dat is toch niet wat we willen!

ik las in alle reacties nog geen goed alternatief. wel geklaag!

Vrd grt, albert

Martin van der Plas|23.01.13|18:07

Ik heb meerdere malen ook bij de gemeente gedetailleerd aangegeven wat er moet gebeuren naar mijn optiek.
Daar is niet eens op gereageerd.
Kennelijk gelooft de heer Lasschuit in sprookjes en denkt hij echt dat de gemeente doet wat ze belooft.
Succes ermee allemaal. Ik ben afgehaakt en heb niets meer van doen met die idioterie in de grote steden.

Gerard Reijnders|23.01.13|22:50

Martin er zijn velen zoals jij met een oplossing in hun hoofd
Maar er wordt nooit naar ons geluisterd want de overheid weet het toch altijd beter
voorbeelden te over waar de overheid in de fout is gegaan
Zet 25 gepensioneerde taxichauffeurs bij elkaar Laat die eens de hele taxiwereld reconstrueren
Laat die de regels vaststellen
Ik wed dat binnen een week er een plan op tafel ligt ,gemaakt door mensen die weten waar ze over praten en ook weten waar de moeilijkheden en de oplossingen liggen

Martin van der Plas|24.01.13|10:26

Precies Gerard,
Dat waren namelijk ook de chauffeurs die tegen Den Haag hebben gezegd dat ze niet moesten dereguleren.

Maar het is precies als je zegt: De overheid denkt dat ze overal verstand van heeft of er lopen ego’s rond die hun plannetje perse gerealiseerd willen hebben.

Hudson Taxi|25.01.13|10:24

Albert, de opstapmarkt is een te klein onderdeel van de taximarkt om daar 6 of 10, wie weet het, TTO’s op los te laten. De overheden is het nog nooit gelukt snorders van de weg te halen, de laatste 13 jaar ook niet en nu zal het wel lukken en dan in heel Nederland ? Ik was op de Stramanweg ja, ik miste accountancy die de haalbaarheid TTO kunnen aantonen! Had meer weg van een verkoopstunt voor een nutteloze bct. Je zal het aanbod en vraag naar de taxi moeten afstemmen , reguleren heet dat.

Albert Lasschuit|26.01.13|08:33

Hudson, stramanweg was ik ook niet kapot van, afstemmen/ reguleren blijft moeilijk/ onmogelijk, binnen een vrije markt, ik ben blij dat de gemeente nu handvatten heeft, waardoor er een kans op oplossing is ontstaan, met de nadruk op kans! TTO`s, er zullen er genoeg sneuvelen, marktwerking, ik denk toch, na het verleden kijkend, dat dit een serieuze kans verdient, ik zie geen alternatief, en wil wel het Gajes kwijt.
Vrd, grt, Albert.

Hudson Taxi|28.01.13|10:32

Ik zie niet dat gemeente’s met een tto meer handvatten heeft, om in te grijpen, in tegendeel. Bij O.V.lijnen rijdt meestal ook maar 1 busmaatschappij langs haltes, anders zouden bussen onrendabel rijden, gereguleerd d.m.v. de OV wet, kan dus wel wanneer er een wil is.Vrijgeven van de taximarkt heeft niet gewerkt, hoeft geen betoog.Op een financieel aanvaarbare basis saneren! Er wordt wel 100 miljoen door de overheid in een fraudegevoelige bct ,gepompt, dat geld hievoor gebruiken is een optie.

Martin Vdp|28.01.13|16:13

Hudson Taxi, heldere taal.
Wat je zegt klopt helemaal, maar het is vechten tegen de bierkaai. Sommige mensen hebben nu eenmaal grenzeloos vertrouwen in de overheid.

Taxi Volendam|30.01.13|09:59

In Zweden is deregulering ook mislukt. Ook alles geprobeerd om branche te verbeteren. Daar is als nu ook in Nederland keuze uit een kwaliteits Taxi of z.g. kakkerlak, die zijn ook daar gebleven! Oorzaak: omdat de klant uiteindelijk ook voor goedkoop gaat. Dat is met TTO’s niet op te lossen omdat de onkosten met TTO’s sterk oplopen.En niet te vergeten de Smartphones APPS
die gebruikt kunnen worden die uiteindelijk veel goedkoper zijn als aansluiten bij een TTO.
Saneren lijkt meer kansrijk.