Amsterdam, Leidseplein, taxistandplaats

Invoering nieuwe taxiregels Amsterdam pas na troonswisseling

In overleg met de taxibranche heeft de gemeente Amsterdam de invoering van het nieuwe taxibeleid een paar weken uitgesteld. De ingangsdatum wordt nu 1 juni in plaats van 8 mei. Het uitstel heeft te maken met de troonswisseling op 30 april. Politie en toezichthouders hebben het rond die datum zo druk dat het lastig wordt om ook nog eens bij te springen als de nieuwe regels problemen opleveren.

Vanaf 1 juni moeten taxichauffeurs die passagiers meenemen van een taxistandplaats of van straat aangesloten zijn bij een TTO, een Toegelaten Taxiorganisatie. Ook moeten ze in het bezit zijn van een Amsterdamse Taxxxipas. De nieuwe regels zijn vorig jaar opgesteld met de taxibranche om anonieme rijders zo veel mogelijk te weren en om de kwaliteit van het Amsterdamse taxivervoer te verbeteren.

Politie-inzet

Als de nieuwe regels van kracht zijn houden de TTO’s gezamenlijk hun chauffeurs in de gaten. De gemeente controleert op chauffeurs die niet aangesloten zijn. Ontstaan er problemen, dan komt de politie eraan te pas. Met name in het begin verwacht de gemeente dat dat geregeld nodig zal zijn, vandaar dat ze het beter vindt om de ingangsdatum te verschuiven tot ruim na de troonswisseling.

Daar komt bij dat er ook begin mei extra politie-inzet nodig is door de dodenherdenking op 4 mei, de bevrijdingsfeesten op 5 mei en een mogelijk kampioenschap van Ajax in mei.

Drie vergunningen, negen aanvragen

Inmiddels hebben drie TTO’s al een vergunning gekregen. Het gaat om Staxi BV, Taxistad BV en STA BV. Over negen aanvragen moet de gemeente nog een beslissing nemen. Verleende vergunningen worden gepubliceerd op de website van de gemeente Amsterdam.  De boetes voor een chauffeur die niet aangesloten is bij een TTO maar toch passagiers meeneemt bij Amsterdamse standplaatsen kan oplopen tot 19.000 euro. De bijkomende dwangsom is maximaal 26.000 euro.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Invoering nieuwe taxiregels Amsterdam pas na troonswisseling”

Duco Douwstra|29.03.13|10:35

Taxichauffeurs zijn vaak vogelvrij verklaard.Dit verhaal bereikte mij.Op vrijdag 22-03-13 komt een taxichauffeur in een file te staan bij het Arena stadion. Hij vraagt aan een agent die met zijn rug naar hem toestaat, of hij verderop mag keren. De chauffeur steek daarvoor zijn hoofd ver uit het raam en daardoor heeft hij zijn voet niet goed op de rem waardoor zijn wagen zachtjes tegen het been van de agent aankomt. Die schrikt daar zo erg van,dat hij zich omdraait en woest op de motorkap

Duco Douwstra|29.03.13|10:47

van de taxi begint te slaan. Hij grijpt de chauffeurs door het raam in zijn kraag en roept naar zijn collega’s (die niks hadden gezien) jullie hebben het gezien hé? Daarna is de chauffeur met veel machtsvertoon gearresteerd een nacht in de cel vastgehouden.Er komt een inspecteur van ILenT die direct de chauffeurspas invordert enz.De chauffeurs wordt poging tot doodslag en moord ten laste gelegd, en hij mag niet meer werken. Hoe zou dat met een willekeurig ander beroep gegaan zijn? werk verbod?

Duco Douwstra|29.03.13|11:01

Als we nou eens al voor de troonswisseling, taxichauffeurs als mensen gaan behandelen. Die je niet naar willekeur kan behandelen en bestelen, zoals door de KIWA, chauffeurspas € 25,– ipv. € 127,– adres of naamswijziging vergunning € 150,– ipv. € 1500,– Wachttijd uit de meter en weer in de meter,printer 10 jaar onzekerheid BCT, en de boetes om niks na jarenlange strijd eindelijk genormaliseerd. Er moet eens duidelijkheid komen en een taxichauffeur et zo behandelen als andere beroepsgroepen