blindengeleidenhond

Gemeenten moeten meer doen om weigeren blindengeleidehonden te voorkomen

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaat er bij gemeenten op aandringen om eisen te stellen aan de toegankelijkheid van taxi’s. Ook wil ze dat gemeenten taxiondernemingen vaker een vervoerplicht opleggen voor specifieke groepen.

Dat zegt ze deze week in een antwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Linda Voortman en Liesbeth van Tongeren (beiden van GroenLinks) over het weigeren van blindengeleidehonden door taxichauffeurs.

Toezicht

Aanleiding voor hun vragen was een uitzending van PowNews waarin voorbeelden voorbij kwamen van taxichauffeurs die mensen met een blindengeleidehond hadden geweigerd mee te nemen. In die reportage ging het om een gemeente die in de verordening al had vastgelegd dat taxichauffeurs geen passagiers met een blindengeleidehond mogen weigeren.

Van Tongeren en Voortman vroegen zich daarom af of gemeenten wel in staat zijn om voldoende toezicht te houden op naleving van de regels. De staatssecretaris vindt van wel. Als het nodig is moeten ze meer capaciteit inzetten om de regels te handhaven. Mansveld verwijst daarbij naar de gemeente Amsterdam die vanaf 1 juni streng gaat toezien op naleving van de taxiverordening door de TTO’s, de Toegelaten Taxiorganisaties.

Geen landelijke wetgeving

Landelijke wetgeving om de toegankelijkheid van taxivervoer voor mensen met een handicap vindt Mansveld niet nodig. “Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om op lokaal niveau maatregelen te nemen. Lokaal maatwerk past mijns inziens het beste bij het aanpakken van het weigeren van blindengeleidehonden in straattaxi’s.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Gemeenten moeten meer doen om weigeren blindengeleidehonden te voorkomen”

Duco Douwstra|23.03.13|16:44

Daar zijn we weer! Hoe vaak heb ik dit gelezen? En hoe vaak hebben ministers of hun ondergeschikten gezegd dat er een einde moet komen aan het weigeren van blindengeleidehonden. Geef mij een hond, een donkere bril en de bevoegdheid om chauffeurspassen in te nemen. Wedden dat binnen 3 maanden nooit meer een blindengeleidehond geweigerd wordt. Het 8e wereldwonder TTO zal daar verandering in brengen, daar wachten ze op en dan gaan ze ineens streng toezien. Ik zie het verband niet.

Duco Douwstra|23.03.13|16:56

Eerst 20 jaar totaal niet toezien, alleen maar jagen op het invullen van de werkmap. En nu wachten tot we het licht gaan zien, de TTO, daar vechten ze elkaar nu al de tent uit bij de TTO, zoals verwacht en voorspeld.Alleen de hele nette betrouwbare chauffeurs lukt het om een TTO op te zetten, maar die hadden de TTO niet nodig dat zijn al echte taxichauffeurs.Het is net als met de Fyra je kan er meer capaciteit van inzetten maar als ze het niet doen heb je er ook niks aan.Dus zet mij maar in

Ger|23.03.13|22:44

Pak die zzpers maar eens aan die weigeren niet alleen blindegeleidehonden ( wordt de auto vies van), maarm de meeste van die zzpers wiegeren ook korte ritten ( verdienen ze niet genoeg ), Oke moet ik ook even zeggen dat niet alle zzpers dat doen hoor er zitten ook goeie tussen, en ja ik heb er ervaring mee dat vooral buitenlandse chauffeur korte ritten weigeren maar ook Nederlanders die dat met de meest vreemde smoesen doen.

Ger|23.03.13|22:50

Er wordt gecontroleerd, maar die controle is een lachertje een keer en controleur in de buurt en alles wat de papieren niet in orde hebben vliegen weg en komen niet snel terug. Bij standplaatsen eem masale controle doen door de boel afte sluiten, geef ze geen kans om te vluchten en als de boel niet in orde is de chauffeur een rijverbod van een halfjaar en het bedrijf een boete van € 50.000 per overtreding.

Albert Rietman|24.03.13|21:35

Chauffeurs die te lui zijn om hun auto schoon te zuigen vanwege een hond die zouden subiet ontslagen moeten worden. Service en sociale vaardigheden ontberen deze mensen en doen de sector geen goed.

Gemeenten moeten meer doen om weigeren blindengeleidehonden te voorkomen | TaxiPro
blindengeleidenhond

Gemeenten moeten meer doen om weigeren blindengeleidehonden te voorkomen

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaat er bij gemeenten op aandringen om eisen te stellen aan de toegankelijkheid van taxi’s. Ook wil ze dat gemeenten taxiondernemingen vaker een vervoerplicht opleggen voor specifieke groepen.

Dat zegt ze deze week in een antwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Linda Voortman en Liesbeth van Tongeren (beiden van GroenLinks) over het weigeren van blindengeleidehonden door taxichauffeurs.

Toezicht

Aanleiding voor hun vragen was een uitzending van PowNews waarin voorbeelden voorbij kwamen van taxichauffeurs die mensen met een blindengeleidehond hadden geweigerd mee te nemen. In die reportage ging het om een gemeente die in de verordening al had vastgelegd dat taxichauffeurs geen passagiers met een blindengeleidehond mogen weigeren.

Van Tongeren en Voortman vroegen zich daarom af of gemeenten wel in staat zijn om voldoende toezicht te houden op naleving van de regels. De staatssecretaris vindt van wel. Als het nodig is moeten ze meer capaciteit inzetten om de regels te handhaven. Mansveld verwijst daarbij naar de gemeente Amsterdam die vanaf 1 juni streng gaat toezien op naleving van de taxiverordening door de TTO’s, de Toegelaten Taxiorganisaties.

Geen landelijke wetgeving

Landelijke wetgeving om de toegankelijkheid van taxivervoer voor mensen met een handicap vindt Mansveld niet nodig. “Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om op lokaal niveau maatregelen te nemen. Lokaal maatwerk past mijns inziens het beste bij het aanpakken van het weigeren van blindengeleidehonden in straattaxi’s.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Gemeenten moeten meer doen om weigeren blindengeleidehonden te voorkomen”

Duco Douwstra|23.03.13|16:44

Daar zijn we weer! Hoe vaak heb ik dit gelezen? En hoe vaak hebben ministers of hun ondergeschikten gezegd dat er een einde moet komen aan het weigeren van blindengeleidehonden. Geef mij een hond, een donkere bril en de bevoegdheid om chauffeurspassen in te nemen. Wedden dat binnen 3 maanden nooit meer een blindengeleidehond geweigerd wordt. Het 8e wereldwonder TTO zal daar verandering in brengen, daar wachten ze op en dan gaan ze ineens streng toezien. Ik zie het verband niet.

Duco Douwstra|23.03.13|16:56

Eerst 20 jaar totaal niet toezien, alleen maar jagen op het invullen van de werkmap. En nu wachten tot we het licht gaan zien, de TTO, daar vechten ze elkaar nu al de tent uit bij de TTO, zoals verwacht en voorspeld.Alleen de hele nette betrouwbare chauffeurs lukt het om een TTO op te zetten, maar die hadden de TTO niet nodig dat zijn al echte taxichauffeurs.Het is net als met de Fyra je kan er meer capaciteit van inzetten maar als ze het niet doen heb je er ook niks aan.Dus zet mij maar in

Ger|23.03.13|22:44

Pak die zzpers maar eens aan die weigeren niet alleen blindegeleidehonden ( wordt de auto vies van), maarm de meeste van die zzpers wiegeren ook korte ritten ( verdienen ze niet genoeg ), Oke moet ik ook even zeggen dat niet alle zzpers dat doen hoor er zitten ook goeie tussen, en ja ik heb er ervaring mee dat vooral buitenlandse chauffeur korte ritten weigeren maar ook Nederlanders die dat met de meest vreemde smoesen doen.

Ger|23.03.13|22:50

Er wordt gecontroleerd, maar die controle is een lachertje een keer en controleur in de buurt en alles wat de papieren niet in orde hebben vliegen weg en komen niet snel terug. Bij standplaatsen eem masale controle doen door de boel afte sluiten, geef ze geen kans om te vluchten en als de boel niet in orde is de chauffeur een rijverbod van een halfjaar en het bedrijf een boete van € 50.000 per overtreding.

Albert Rietman|24.03.13|21:35

Chauffeurs die te lui zijn om hun auto schoon te zuigen vanwege een hond die zouden subiet ontslagen moeten worden. Service en sociale vaardigheden ontberen deze mensen en doen de sector geen goed.