taxistandplaats, Amsterdam, taxi

Ritweigering betekent 1 week schorsing door TTO Amsterdam

Amsterdamse taxichauffeurs die na 1 juni nog ritten weigeren, worden één week geschorst door hun TTO. Bij herhaling is dit een maand. De chauffeur mag in die periode niet werken in Amsterdam. Hetzelfde geldt als een taxichauffeur meer dan het maximumtarief vraagt of het verkeer stremt in de omgeving van een taxistandplaats. Bij drie overtredingen wordt de aansluiting van de chauffeur bij de TTO beëindigd en wordt zijn taxivergunning definitief ingetrokken.

De gemeente controleert of de TTO’s bij overtredingen van chauffeurs de juiste maatregelen opleggen. Als een TTO hier niet aan voldoet kan de gemeente uiteindelijk de vergunning van die TTO intrekken, waardoor alle daarbij aangesloten chauffeurs niet meer mogen rijden op de Amsterdamse opstapmarkt.

Handhaving

Het handhavingsbeleid van de Amsterdamse Taxiverordening 2012 is 9 april vastgesteld door het college van B&W. Dit beleid geeft aan hoe de gemeente optreedt tegen niet-aangesloten chauffeurs en niet naleven op de voorschriften van de taxxxivergunning en TTO vergunning.

Het is de juridische vertaling van eerder vastgestelde stukken zoals het sanctieprotocol en het handhavingsarrangement. De TTO’s in Amsterdam gaan zelf hun chauffeurs controleren en sanctioneren. De gemeente controleert de TTO’s en dat er geen chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten zonder een vergunning op de standplaatsen staan.

Vergunning

De gemeente gaat vanaf 1 juni strikt handhaven onder chauffeurs die niet zijn aangesloten bij een TTO en zonder vergunning vervoer aanbieden op de Amsterdamse opstapmarkt. Zij krijgen bij een eerste overtreding een dwangsom opgelegd van ca. € 5.600 (die geïnd wordt bij de tweede constatering). Bij meerdere overtredingen loopt dit op tot een maximum van € 28.000. Het OM kan ook nog eens boetes opleggen tot € 19.500.

Deze sancties zijn nu vastgelegd in het handhavingsbeleid van de gemeente Amsterdam. De gemeente zal ook scherp toezien op verkeersveiligheid. Bij gevaarlijk rijgedrag wordt de vergunning van de chauffeur ingetrokken. Dat laatste geldt ook voor chauffeurs die klanten of anderen bedreigen of zich schuldig maken aan geweld.

Leidseplein

In de avonden en nachten van maandag 15 april tot en met donderdagochtend 17 april worden er werkzaamheden uitgevoerd op de taxistandplaats Leidseplein. Op de standplaats wordt een verzinkbare paal geplaatst die met ingang van de nieuwe taxiregels op 1 juni de toegang tot de standplaats zullen reguleren.

Het versterken van de positie van de klant staat centraal in het nieuwe taxi- en handhavingsbeleid van de gemeente en de TTO’s. Met de nieuwe regels en gezamenlijke handhaving willen gemeente en TTO’s zorgen voor een goede, betrouwbare en klantgerichte taximarkt in Amsterdam en worden chauffeurs geweerd die hier niet aan voldoen.

Lees ook: Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Ritweigering betekent 1 week schorsing door TTO Amsterdam”

Fred Meijer|18.04.13|22:03

Zeer goede zaak, want elke rit is er een en de klant is koning!
Iemand die een rit weigerd hoort niet thuis in een taxi!

ik hoop dat ze dit in meerdere steden gaan toepassen!!
in Nijmegen is er een compleet bedrijf dat ritten weigerd die te kort zijn of ze zetten de prijs extra hoog in zodat de klanten doorlopen.
voor 1 ritje naar het centrum hebben ze ineens geen pas voor de roadbarriers
of staan zo als ze zeggen te wachten op een klant maar de volgende die verder weg moet nemen ze wel mee

Bernard Wiegman|02.05.13|11:39

Op die plaatsen een taxisluis plaatsen zodat er maar 1 auto uit kan minimaal 8 auto,s in de sluis zo moeten ze wel anders leeg door rijden als ze geen intresse hebben.

Duco Douwstra|06.05.13|09:15

Ik begrijp de ouderwetse verzinkbare paal niet. Waarom geen systeem met nummer herkenning of chip, met camera en rood en groen licht. Wie bij rood licht toch doorrijd krijgt automatisch € 500,– boete. maar wanneer gaan ze de ambtenaren, banken, verzekeringen, Bulgaren, zorgtoeslagen, enz. Nou eens net zo noukeurig controleren. Maar dan wel met moderne middelen, dus niet met slagbomen, verzinkbare palen, offline BCT enz. Verder heel veel sterkte en toch een fijn leven in deze waanzin samenleving

Ritweigering betekent 1 week schorsing door TTO Amsterdam | TaxiPro
taxistandplaats, Amsterdam, taxi

Ritweigering betekent 1 week schorsing door TTO Amsterdam

Amsterdamse taxichauffeurs die na 1 juni nog ritten weigeren, worden één week geschorst door hun TTO. Bij herhaling is dit een maand. De chauffeur mag in die periode niet werken in Amsterdam. Hetzelfde geldt als een taxichauffeur meer dan het maximumtarief vraagt of het verkeer stremt in de omgeving van een taxistandplaats. Bij drie overtredingen wordt de aansluiting van de chauffeur bij de TTO beëindigd en wordt zijn taxivergunning definitief ingetrokken.

De gemeente controleert of de TTO’s bij overtredingen van chauffeurs de juiste maatregelen opleggen. Als een TTO hier niet aan voldoet kan de gemeente uiteindelijk de vergunning van die TTO intrekken, waardoor alle daarbij aangesloten chauffeurs niet meer mogen rijden op de Amsterdamse opstapmarkt.

Handhaving

Het handhavingsbeleid van de Amsterdamse Taxiverordening 2012 is 9 april vastgesteld door het college van B&W. Dit beleid geeft aan hoe de gemeente optreedt tegen niet-aangesloten chauffeurs en niet naleven op de voorschriften van de taxxxivergunning en TTO vergunning.

Het is de juridische vertaling van eerder vastgestelde stukken zoals het sanctieprotocol en het handhavingsarrangement. De TTO’s in Amsterdam gaan zelf hun chauffeurs controleren en sanctioneren. De gemeente controleert de TTO’s en dat er geen chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten zonder een vergunning op de standplaatsen staan.

Vergunning

De gemeente gaat vanaf 1 juni strikt handhaven onder chauffeurs die niet zijn aangesloten bij een TTO en zonder vergunning vervoer aanbieden op de Amsterdamse opstapmarkt. Zij krijgen bij een eerste overtreding een dwangsom opgelegd van ca. € 5.600 (die geïnd wordt bij de tweede constatering). Bij meerdere overtredingen loopt dit op tot een maximum van € 28.000. Het OM kan ook nog eens boetes opleggen tot € 19.500.

Deze sancties zijn nu vastgelegd in het handhavingsbeleid van de gemeente Amsterdam. De gemeente zal ook scherp toezien op verkeersveiligheid. Bij gevaarlijk rijgedrag wordt de vergunning van de chauffeur ingetrokken. Dat laatste geldt ook voor chauffeurs die klanten of anderen bedreigen of zich schuldig maken aan geweld.

Leidseplein

In de avonden en nachten van maandag 15 april tot en met donderdagochtend 17 april worden er werkzaamheden uitgevoerd op de taxistandplaats Leidseplein. Op de standplaats wordt een verzinkbare paal geplaatst die met ingang van de nieuwe taxiregels op 1 juni de toegang tot de standplaats zullen reguleren.

Het versterken van de positie van de klant staat centraal in het nieuwe taxi- en handhavingsbeleid van de gemeente en de TTO’s. Met de nieuwe regels en gezamenlijke handhaving willen gemeente en TTO’s zorgen voor een goede, betrouwbare en klantgerichte taximarkt in Amsterdam en worden chauffeurs geweerd die hier niet aan voldoen.

Lees ook: Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Ritweigering betekent 1 week schorsing door TTO Amsterdam”

Fred Meijer|18.04.13|22:03

Zeer goede zaak, want elke rit is er een en de klant is koning!
Iemand die een rit weigerd hoort niet thuis in een taxi!

ik hoop dat ze dit in meerdere steden gaan toepassen!!
in Nijmegen is er een compleet bedrijf dat ritten weigerd die te kort zijn of ze zetten de prijs extra hoog in zodat de klanten doorlopen.
voor 1 ritje naar het centrum hebben ze ineens geen pas voor de roadbarriers
of staan zo als ze zeggen te wachten op een klant maar de volgende die verder weg moet nemen ze wel mee

Bernard Wiegman|02.05.13|11:39

Op die plaatsen een taxisluis plaatsen zodat er maar 1 auto uit kan minimaal 8 auto,s in de sluis zo moeten ze wel anders leeg door rijden als ze geen intresse hebben.

Duco Douwstra|06.05.13|09:15

Ik begrijp de ouderwetse verzinkbare paal niet. Waarom geen systeem met nummer herkenning of chip, met camera en rood en groen licht. Wie bij rood licht toch doorrijd krijgt automatisch € 500,– boete. maar wanneer gaan ze de ambtenaren, banken, verzekeringen, Bulgaren, zorgtoeslagen, enz. Nou eens net zo noukeurig controleren. Maar dan wel met moderne middelen, dus niet met slagbomen, verzinkbare palen, offline BCT enz. Verder heel veel sterkte en toch een fijn leven in deze waanzin samenleving