station, Utrecht, taxi, taxikeurmerk, taxistandplaats, taxichauffeur

Utrechtse taxichauffeurs in het geweer tegen keurmerk

Een groep Utrechtse taxichauffeurs heeft eerder deze week gedemonstreerd tegen TaxiKeur Utrecht, het eigen keurmerk voor de straattaxi dat de stad sinds oktober 2012 heeft. De demonstranten vinden het keurmerk te duur.

Het keurmerk is destijds door de gemeente Utrecht en het Taxiplatform Regio Utrecht (TRU) in het leven geroepen. De demonstranten vinden die laatste groep niet representatief en hebben zich daarom verenigd in een andere belangengroep, de Vereniging Straattaxi Utrecht (VSU). Ze voelen zich als kleine partij niet gehoord en onder druk gezet, zo laten ze weten aan lokale media als RTV Utrecht en De Utrechtse Internet Courant (DUIC).

Boete

Als ze niet over een keurmerk beschikken, kunnen ze geen gebruik maken van bepaalde halteplaatsen in Utrecht die voorbehouden zijn aan keurmerktaxi’s, zoals die aan de oostkant van het Centraal Station. Doen ze dat wel, dan riskeren ze een boete. Tot 20 mei werd er alleen gewaarschuwd, maar nu schrijft de politie ook boetes uit.

“De gemeente heeft dit keurmerk in het leven geroepen, dan moeten zij er ook voor betalen. Dit keurmerk is gezien onze drastische omzetverlaging door de crisis onvoorstelbaar. We willen gehoord worden”, zegt VSU-voorzitter Ray Davis tegen DUIC.

STKU

De controle van de keurmerkhouders gebeurt door de onafhankelijke Stichting TaxiKeur Utrecht (STKU). Het keurmerk is persoonsgebonden. Het jaartarief voor 2013 voor een keurmerkchauffeur bedraagt  249 euro. Daarbovenop betaalt een chauffeur 149 euro voor een toelatingsgesprek en 79 euro voor een toelatingsinspectie van de auto. Alle drie de tarieven zijn exclusief btw.

Lees ook

 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.