Nieuwkomer Ugo rijdt eerste week gratis door Amsterdam

En weer is er een nieuwkomer op de toch al drukke Amsterdamse taximarkt. Ugo begint maar meteen met twintig taxi’s en het drie- tot viervoudige aan chauffeurs. Geen lagere ritprijzen maar een slimme app moet het verschil maken. Verder zouden vooral vrouwen moeten vallen voor de blauw-witte Kia’s. 

Het introductiefeest is in een een hippe kreeftenbar. “Het draait allemaal om beleving”, stellen de drie oprichters met amper ervaring in de branche. Dan legt de DJ de muziek stil en galmt het door de luidsprekers: “Deze week rijdt Ugo gratis door Amsterdam. Voor iedereen die de app downloadt en de speciale code ugorocksams invoert.”

Kia

“Wij willen aantonen dat het niet waar is dat je geen pepernoot kunt verdienen in de Amsterdamse taxibranche,” zegt Mark Stephan, met leeftijdsgenoten Koen Bekkering en Boyd Sleeman de derde oprichter van het bedrijf. “Neem alleen al die Kia’s van ons. Ontzettend ruim en in de lease stukken goedkoper dan de geijkte Duitse modellen. Ze maken onze vaste kosten meteen een stuk lager. We beginnen met twintig, maar als het moet heeft de importeur en zo nog tachtig bij voor ons.”

Volgens de uitnodiging van het introductiefeestje is Ugo er ‘voor iedereen die er klaar mee is’. Dat is typisch meisjesjargon: ‘Klaar met wachten op een taxi. Met onbeschoft behandeld worden. Met rare omwegen, vieze interieurs en belachelijke tarieven.’

Jonge Vrouwen

Uit onderzoek van Ugo blijkt dat juist jonge vrouwen vanwege die indrukken taxi’s mijden. Iedereen op het feest kent wel een vriendin van een vriendin die een keer na een avondje stappen bijna door een taxichauffeur werd versierd. Op de Ugo App van hun smartphone zien meisjes meteen een foto van de chauffeur. Zo’n knapperd die altijd het portier openhoudt, als het regent zelfs met paraplu. De Ugo chauffeur is zo mogelijk zelfs een redder in nood. “Op de Ugo Academy heeft hij een EHBO-cursus gevolgd. Voor passagiers, maar zo nodig ook voor Amsterdammers op straat,” meldt Stephan. De kofferklep van de Kia gaat open – en ja hoor – daar is de verbandtrommel.

App

Toch zijn het niet de gentleman chauffeurs en babyblauw gewrapte witte Kia’s die het unieke verkoopargument vormen. Centraal in het business model van Ugo staat een app waaraan het zeven maanden heeft gewerkt. Het afgelopen jaar kwamen al zeker drie apps op de Nederlandse markt. TomTom Taxi (bestel- en routesysteem), Über uit de Verenigde Staten en Taxi ID. De Britten staan klaar met Hailo. Verschil is dat Ugo aan de app vaste taxi’s en chauffeurs verbindt. “Onze leden zijn diegene die de app downloaden,” zegt Stephan. „Deze toont een kaart met waar Ugo zich bevindt en een klokje dat aangeeft wanneer deze op het adres arriveert.”

De app stelt Ugo ook in staat slim in te spelen op piekmomenten. Op de overvolle standplaatsen als Amsterdam Centraal en Leidseplein zal je de nieuwkomer niet aantreffen. Ugo behoort dan ook niet toe aan een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Stephan: “We pikken niemand op van straat, maar rijden alleen op bestelling.”

Volledig digitaal

De vloot beschikt over gratis 4G wifi, home entertainment en een betaalapparaat voor pinpas en creditcard. Geld is nooit aan boord. “Volledig digitaal. Direct na de rit gaat een email met factuur uit en wordt het bedrag van je opgegeven rekening afgeboekt”, zegt Stephan. Starttarief is 2,50 euro, minuutprijs 55 cent onder de achttien kilometer. Via de Ugo app kunnen klanten ook recensies achterlaten en voor gratis ritjes sparen.

Europa

Stephan die een tijd in Londen studeerde, raakte onder de indruk van de minicabs van Addison Lee: “Dat bedrijf heeft bijvoorbeeld ook een motor in hun vloot. Ze garanderen zo dat je vanuit de city altijd binnen 35 minuten op Heathrow bent.” Sleeman en Bekkering zijn ook nieuw in de taxibranche. Eerder deelden die twee in een aantal online initiatieven; een vijftiental damestitels (waaronder Girlscene), een MKB Servicedesk, een headhunter (Revl) en een payroller (Amigoo). Voor de broodnodige ervaring in het contractvervoer werkt Ugo samen met Aethon, Jongepier en Vervoersteam Nederland. De Kia’s komen van TTL Nederland.

Wat betreft hun nieuwste start-up ontbreekt het de drie heren in ieder geval niet aan ambitie. Stephan: “Amsterdam is voor taxi’s een lastige stad, maar als het hier lukt het dan gaan we Europa in.” 

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

6 reacties op “Nieuwkomer Ugo rijdt eerste week gratis door Amsterdam”

Hudson Taxi|10.06.13|09:03

Zijn de tarieven die UGO wil gebruiken wettelijk toegestaan?

Max Veldheer|10.06.13|13:35

UGO hanteert een minimum bedrag van € 8,00 en dat betekent dat de kosten voor een korte rit hoger zijn dan wettelijk is toegestaan………..

Hudson Taxi|11.06.13|09:36

Ugo geeft op z’n site een niet meer toegestaan tariefsysteem aan.
Max. toegestaan wachttarief is €20.40 per uur = € 34 cent per minuut.
Niet eerlijk of duidelijk, dit in tegenstelling van wat op de site te lezen is.

Kemal Ozen|11.06.13|12:12

Ik vind het belachelijk dat er nog steeds taxi bedrijven worden toegelaten in Amsterdam !!! Een van de redenen om te starten met TTO was juist volgens mij om de aantal taxi´s in deze stad te verminderen. Het moet niet gekker worden. Wij als taxichauffeurs hebben het al moeilijk genoeg, dan komt er weer zo´n debiel bedrijf die op onze klanten aast. Ga ergens anders je ding doen UGO !!! Voor mijn part op Texel !!!

Michael Jansen|11.06.13|12:49

ugo is geen straattaxi…

Hudson Taxi|11.06.13|22:11

Michael, geen straattaxi, wat dan wel? Wanneer je de voorwaarden van ugo leest gaat het bij je duizelen
Je zal een advocaat moeten raadplegen om je de voorwaarden uit te leggen.
In elke branche zitten wel een paar slechterikken. De meeste Taxibedrijven in Nederland doen het prima en hebben ook nog een telefoon nummer met een centralist die je te woord kan staan. Altijd en overal beschikbaar is niet waar te maken met de toegestane max. tarieven. Onzin is het meeste wat ugo beweerd.

Nieuwkomer Ugo rijdt eerste week gratis door Amsterdam | TaxiPro

Nieuwkomer Ugo rijdt eerste week gratis door Amsterdam

En weer is er een nieuwkomer op de toch al drukke Amsterdamse taximarkt. Ugo begint maar meteen met twintig taxi’s en het drie- tot viervoudige aan chauffeurs. Geen lagere ritprijzen maar een slimme app moet het verschil maken. Verder zouden vooral vrouwen moeten vallen voor de blauw-witte Kia’s. 

Het introductiefeest is in een een hippe kreeftenbar. “Het draait allemaal om beleving”, stellen de drie oprichters met amper ervaring in de branche. Dan legt de DJ de muziek stil en galmt het door de luidsprekers: “Deze week rijdt Ugo gratis door Amsterdam. Voor iedereen die de app downloadt en de speciale code ugorocksams invoert.”

Kia

“Wij willen aantonen dat het niet waar is dat je geen pepernoot kunt verdienen in de Amsterdamse taxibranche,” zegt Mark Stephan, met leeftijdsgenoten Koen Bekkering en Boyd Sleeman de derde oprichter van het bedrijf. “Neem alleen al die Kia’s van ons. Ontzettend ruim en in de lease stukken goedkoper dan de geijkte Duitse modellen. Ze maken onze vaste kosten meteen een stuk lager. We beginnen met twintig, maar als het moet heeft de importeur en zo nog tachtig bij voor ons.”

Volgens de uitnodiging van het introductiefeestje is Ugo er ‘voor iedereen die er klaar mee is’. Dat is typisch meisjesjargon: ‘Klaar met wachten op een taxi. Met onbeschoft behandeld worden. Met rare omwegen, vieze interieurs en belachelijke tarieven.’

Jonge Vrouwen

Uit onderzoek van Ugo blijkt dat juist jonge vrouwen vanwege die indrukken taxi’s mijden. Iedereen op het feest kent wel een vriendin van een vriendin die een keer na een avondje stappen bijna door een taxichauffeur werd versierd. Op de Ugo App van hun smartphone zien meisjes meteen een foto van de chauffeur. Zo’n knapperd die altijd het portier openhoudt, als het regent zelfs met paraplu. De Ugo chauffeur is zo mogelijk zelfs een redder in nood. “Op de Ugo Academy heeft hij een EHBO-cursus gevolgd. Voor passagiers, maar zo nodig ook voor Amsterdammers op straat,” meldt Stephan. De kofferklep van de Kia gaat open – en ja hoor – daar is de verbandtrommel.

App

Toch zijn het niet de gentleman chauffeurs en babyblauw gewrapte witte Kia’s die het unieke verkoopargument vormen. Centraal in het business model van Ugo staat een app waaraan het zeven maanden heeft gewerkt. Het afgelopen jaar kwamen al zeker drie apps op de Nederlandse markt. TomTom Taxi (bestel- en routesysteem), Über uit de Verenigde Staten en Taxi ID. De Britten staan klaar met Hailo. Verschil is dat Ugo aan de app vaste taxi’s en chauffeurs verbindt. “Onze leden zijn diegene die de app downloaden,” zegt Stephan. „Deze toont een kaart met waar Ugo zich bevindt en een klokje dat aangeeft wanneer deze op het adres arriveert.”

De app stelt Ugo ook in staat slim in te spelen op piekmomenten. Op de overvolle standplaatsen als Amsterdam Centraal en Leidseplein zal je de nieuwkomer niet aantreffen. Ugo behoort dan ook niet toe aan een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Stephan: “We pikken niemand op van straat, maar rijden alleen op bestelling.”

Volledig digitaal

De vloot beschikt over gratis 4G wifi, home entertainment en een betaalapparaat voor pinpas en creditcard. Geld is nooit aan boord. “Volledig digitaal. Direct na de rit gaat een email met factuur uit en wordt het bedrag van je opgegeven rekening afgeboekt”, zegt Stephan. Starttarief is 2,50 euro, minuutprijs 55 cent onder de achttien kilometer. Via de Ugo app kunnen klanten ook recensies achterlaten en voor gratis ritjes sparen.

Europa

Stephan die een tijd in Londen studeerde, raakte onder de indruk van de minicabs van Addison Lee: “Dat bedrijf heeft bijvoorbeeld ook een motor in hun vloot. Ze garanderen zo dat je vanuit de city altijd binnen 35 minuten op Heathrow bent.” Sleeman en Bekkering zijn ook nieuw in de taxibranche. Eerder deelden die twee in een aantal online initiatieven; een vijftiental damestitels (waaronder Girlscene), een MKB Servicedesk, een headhunter (Revl) en een payroller (Amigoo). Voor de broodnodige ervaring in het contractvervoer werkt Ugo samen met Aethon, Jongepier en Vervoersteam Nederland. De Kia’s komen van TTL Nederland.

Wat betreft hun nieuwste start-up ontbreekt het de drie heren in ieder geval niet aan ambitie. Stephan: “Amsterdam is voor taxi’s een lastige stad, maar als het hier lukt het dan gaan we Europa in.” 

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

6 reacties op “Nieuwkomer Ugo rijdt eerste week gratis door Amsterdam”

Hudson Taxi|10.06.13|09:03

Zijn de tarieven die UGO wil gebruiken wettelijk toegestaan?

Max Veldheer|10.06.13|13:35

UGO hanteert een minimum bedrag van € 8,00 en dat betekent dat de kosten voor een korte rit hoger zijn dan wettelijk is toegestaan………..

Hudson Taxi|11.06.13|09:36

Ugo geeft op z’n site een niet meer toegestaan tariefsysteem aan.
Max. toegestaan wachttarief is €20.40 per uur = € 34 cent per minuut.
Niet eerlijk of duidelijk, dit in tegenstelling van wat op de site te lezen is.

Kemal Ozen|11.06.13|12:12

Ik vind het belachelijk dat er nog steeds taxi bedrijven worden toegelaten in Amsterdam !!! Een van de redenen om te starten met TTO was juist volgens mij om de aantal taxi´s in deze stad te verminderen. Het moet niet gekker worden. Wij als taxichauffeurs hebben het al moeilijk genoeg, dan komt er weer zo´n debiel bedrijf die op onze klanten aast. Ga ergens anders je ding doen UGO !!! Voor mijn part op Texel !!!

Michael Jansen|11.06.13|12:49

ugo is geen straattaxi…

Hudson Taxi|11.06.13|22:11

Michael, geen straattaxi, wat dan wel? Wanneer je de voorwaarden van ugo leest gaat het bij je duizelen
Je zal een advocaat moeten raadplegen om je de voorwaarden uit te leggen.
In elke branche zitten wel een paar slechterikken. De meeste Taxibedrijven in Nederland doen het prima en hebben ook nog een telefoon nummer met een centralist die je te woord kan staan. Altijd en overal beschikbaar is niet waar te maken met de toegestane max. tarieven. Onzin is het meeste wat ugo beweerd.