Den Haag schuift ingangsdatum TTO’s door naar volgend jaar

Na Amsterdam gaat ook Den Haag aan een systeem van Toegelaten Taxi Organisaties maar ook daar treedt het later in werking dan aanvankelijk gepland. Oktober 2013 wordt april 2014 voor de tot nog toe weinig geliefde groengele taxipas van de hofstad. 

“Oktober was een onmogelijke deadline,” weet Daniel van den Berg van De Hofstad Taxicentrale. “Al die taxichauffeurs moeten die examens voor die kwaliteitseisen nog halen.” Bij de gemeente Den Haag was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar aangaande de reden van de vertraagde invoeringsdatum. Het Haags taxikeurmerk bleek tot nog toe geen succesverhaal. Van den Berg “Van om en nabij zevenhonderd taxi’s in Den Haag zijn er zo’n 25 à 50 chauffeurs die na verplichte cursussen en examens een zogenaamd kwaliteitskenmerk HTx hebben gehaald.”

Toegelaten Taxi Organisatie

Met de groengele pas mogen chauffeurs aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) klanten oppikken vanaf Den Haag Centrum, Scheveningen, de Internationale Zone, de standplaatsen Centraal Station, Hofweg en Gevers Deynootplein alsook een nieuwe nabij Hollands Spoor.

Of de Haagse taxibranche er blij mee is? “Eigenlijk niet,” zegt Van den Berg. “Maar dan spreek ik voor De Hofstad Taxicentrale. Straattaxi is maar een heel klein gedeelte van ons werk. Het meeste is contractvervoer en belwerk. Zo’n kwaliteitskeurmerk vergt toch een flinke investering. Wij zijn er zo 19.500 euro aan kwijt. Legeskosten voor de TTO zijn 5.400 euro en dan nog eens 235 euro voor onze zestig chauffeurs, die ook nog eens allemaal examens en cursussen moet volgen. Weer 200 à 300 euro de man erbij.”

Standplaatsen afsnoepen

“Of je het allemaal terugverdient met zo’n TTO is maar zeer de vraag,” zegt Van den Berg. “In het begin is het misschien nog exclusief, maar vervolgens zul je zien dat iedereen zo’n groengele pas aanvraagt en is het weer even druk op standplaatsen als altijd.” Maar er komen toch nieuwe bij? “De gemeente snoept ons de ene standplaats af, om er ergens anders weer een te laten opduiken. Altijd op plekken waar niemand komt. Geen Grote Markt maar Doubletstraat. Kun je beter rondjes rijden want je staat er de volgende ochtend nog!”

De landelijke politiek hoopte dat met de Wet Personenvervoer 2000 dat de prijs voor een taxirit zou dalen en dat de kwaliteit ervan zou verbeteren, maar daarvan kwam niks terecht. Den Haag maakt gebruik van de wetswijziging uit 2011 waarmee grote steden groepsvorming van taxi’s mogen afdwingen. Van de Berg: “Laten we wel wezen. Het is allemaal best met die keurmerken, maar oplichting? Nee, in Den Haag is het zeker geen schering en inslag. Het KNV kwam eerder toch ook tot die conclusie?”

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Den Haag schuift ingangsdatum TTO’s door naar volgend jaar”

Jan de Waal|13.06.13|14:18

Wat gaat er met die ruim 70 duizend euro gebeuren die nog ergens geparkeerd staat? Dat was toch een injectie van de gemeente Den Haag ? Laten ze eerst dat geld eens gebruiken om er de cursisen van te betalen ipv dat de chauffeur of ondernemer 102,86 moet dokken voor een mondeling examen van nog geen uur !

Alex Weekhout|18.07.13|11:22

goed zo jan het kan veel goed koper ze ruiken weer is geld

Den Haag schuift ingangsdatum TTO’s door naar volgend jaar | TaxiPro

Den Haag schuift ingangsdatum TTO’s door naar volgend jaar

Na Amsterdam gaat ook Den Haag aan een systeem van Toegelaten Taxi Organisaties maar ook daar treedt het later in werking dan aanvankelijk gepland. Oktober 2013 wordt april 2014 voor de tot nog toe weinig geliefde groengele taxipas van de hofstad. 

“Oktober was een onmogelijke deadline,” weet Daniel van den Berg van De Hofstad Taxicentrale. “Al die taxichauffeurs moeten die examens voor die kwaliteitseisen nog halen.” Bij de gemeente Den Haag was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar aangaande de reden van de vertraagde invoeringsdatum. Het Haags taxikeurmerk bleek tot nog toe geen succesverhaal. Van den Berg “Van om en nabij zevenhonderd taxi’s in Den Haag zijn er zo’n 25 à 50 chauffeurs die na verplichte cursussen en examens een zogenaamd kwaliteitskenmerk HTx hebben gehaald.”

Toegelaten Taxi Organisatie

Met de groengele pas mogen chauffeurs aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) klanten oppikken vanaf Den Haag Centrum, Scheveningen, de Internationale Zone, de standplaatsen Centraal Station, Hofweg en Gevers Deynootplein alsook een nieuwe nabij Hollands Spoor.

Of de Haagse taxibranche er blij mee is? “Eigenlijk niet,” zegt Van den Berg. “Maar dan spreek ik voor De Hofstad Taxicentrale. Straattaxi is maar een heel klein gedeelte van ons werk. Het meeste is contractvervoer en belwerk. Zo’n kwaliteitskeurmerk vergt toch een flinke investering. Wij zijn er zo 19.500 euro aan kwijt. Legeskosten voor de TTO zijn 5.400 euro en dan nog eens 235 euro voor onze zestig chauffeurs, die ook nog eens allemaal examens en cursussen moet volgen. Weer 200 à 300 euro de man erbij.”

Standplaatsen afsnoepen

“Of je het allemaal terugverdient met zo’n TTO is maar zeer de vraag,” zegt Van den Berg. “In het begin is het misschien nog exclusief, maar vervolgens zul je zien dat iedereen zo’n groengele pas aanvraagt en is het weer even druk op standplaatsen als altijd.” Maar er komen toch nieuwe bij? “De gemeente snoept ons de ene standplaats af, om er ergens anders weer een te laten opduiken. Altijd op plekken waar niemand komt. Geen Grote Markt maar Doubletstraat. Kun je beter rondjes rijden want je staat er de volgende ochtend nog!”

De landelijke politiek hoopte dat met de Wet Personenvervoer 2000 dat de prijs voor een taxirit zou dalen en dat de kwaliteit ervan zou verbeteren, maar daarvan kwam niks terecht. Den Haag maakt gebruik van de wetswijziging uit 2011 waarmee grote steden groepsvorming van taxi’s mogen afdwingen. Van de Berg: “Laten we wel wezen. Het is allemaal best met die keurmerken, maar oplichting? Nee, in Den Haag is het zeker geen schering en inslag. Het KNV kwam eerder toch ook tot die conclusie?”

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Den Haag schuift ingangsdatum TTO’s door naar volgend jaar”

Jan de Waal|13.06.13|14:18

Wat gaat er met die ruim 70 duizend euro gebeuren die nog ergens geparkeerd staat? Dat was toch een injectie van de gemeente Den Haag ? Laten ze eerst dat geld eens gebruiken om er de cursisen van te betalen ipv dat de chauffeur of ondernemer 102,86 moet dokken voor een mondeling examen van nog geen uur !

Alex Weekhout|18.07.13|11:22

goed zo jan het kan veel goed koper ze ruiken weer is geld