TukTuk, taxi, fotograaf © Jacques Zorgman

Tuktuks zwermen weer uit met subsidiegeld, nu rond Rotterdam

04-02-2013 – Rotterdam Zuid – Flex: Chauffeur Mustapha Younousse laat passagiers pinnen. Foto: Jacques Zorgman.

Ze hoeven niet te voldoen aan de taxiwet en kunnen daardoor goedkoper rijden dan taxi’s en duiken nu weer op in het Rotterdamse straatbeeld. De tuktuks zijn terug en met een flinke pot subsidiegeld. Langduring werklozen worden in maar liefst dertien weken bijgeschoold in omgangsvormen en stratenkennis. Na Overschie, Rotterdam-Zuid, Capelle aan den IJssel vanaf juli ook in Vlaardingen. 

Vraag is hoe lang de tuktuks ditmaal blijven rijden. In Amsterdam werden ze in 2008 geïntroduceerd en vielen de driecilinder Daihatsu-motoren van Thaise kwaliteit om de haverklap uit. De hype was snel voorbij. In de Maasstad moet het anders, daar rijden de wagentjes elektrisch. 24 zijn het er nu, Vlaardingen krijgt er nog vier. in 2014 is de vijfde deelgemeente aan de beurt met uitbreiding, hoopt de stichting achter de tuktuks.

Vier maanden cursus

Stichting Flex uit Rotterdam heeft vijftien langdurig werklozen in vier maanden tijd klaargestoomd voor een positie op de bok. Dit jaar wil het er nog twintig bij dit jaar en volgend jaar moeten er zestig betaalde arbeidsplaatsen zijn.

Coördinator van Flex Vervoer Rob uit de Bosch prijst de elektrische karretjes als schoon en voordelig wijkvervoer. Een ritje kost € 1,50. Kantoorwerkers pendelen ermee van en naar de metro. Ouderen gaan ermee naar de supermarkt of dokter.

Baangarantie

Baangarantie Stichting Flex biedt door de gemeente voorgedragen langdurig werklozen de kans om theoretische en praktische cursussen bij Flex en RTC/RMC te volgen, inclusief examens bij het CBR.

Vanaf de start in 2010 verzorgde Flex Vervoer in totaal al zo’n twaalfduizend ritten. De vraag naar taxichauffeurs en chauffeurs voor vervoer op maat, zoals rolstoelvervoer, is groot, zegt het zelf. Dat heeft te maken met de vergrijzing en de snelle doorstroom in de branche.

Aanbestedingen

Verder zouden chauffeurs van Flex in trek bij het bedrijfsleven, omdat bij aanbestedingen naar de samenstelling van het personeel wordt gekeken en gere-integreerde chauffeurs extra gewicht in de schaal leggen. Een van hen is de 29-jarige glazenwasser Kevin van Oudheusden uit Rotterdam. Hij raakte door een bedrijfsongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt, maar gaat aan een nieuwe carrière beginnen bij de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC), waar hij een van de ruim negentig rolstoelbussen gaat besturen.

De manier waarop Stichting Flex langdurig werklozen re-integreert, levert het Rotterdamse initiatief een bijzondere bijdrage van maatschappelijk investeerder Start Foundation op. Die maakt telkens € 1.000,- over naar de stichting voor iedere chauffeur die doorstroomt naar betaald werk (minimaal contract van zes maanden, minimaal zestien uur per week).

Taxibedrijf

De teller kan nog even doorlopen, want Start Foundation heeft hiervoor liefst € 60.000,- gereserveerd. Het is niet het eerste ‘taxibedrijf’ waarin de maatschappelijk investeerder investeert. In Taxi Electric (Amsterdam), dat met werkloze ouderen opereert, werd eerder dit jaar geïnvesteerd, evenals in het Tilburgse Taxibedrijf Korthout. Ook dit bedrijf heeft verhoudingsgewijs veel oudere medewerkers.

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

6 reacties op “Tuktuks zwermen weer uit met subsidiegeld, nu rond Rotterdam”

Rob Uit de Bosch|28.06.13|10:10

Beetje negatief neergezet (we zijn bv geen concurrenten van de taxi’s omdat Flex de korte ritten uitvoert die taxichauffeurs liever niet rijden), maar voor de rest wel goede aandacht!

Roger van Ingen|28.06.13|14:54

Beetje negatief ook dat jij ervan uitgaat dat taxi’s liever geen korte
korte ritten rijden. elke rit is een rit!

Remko van Riel|29.06.13|14:36

Hier en daar negatief, maar geeft ook een verkeerd beeld. Start Foundation is een particulier fonds dat werkt zonder subsidies van overheden. Het geld dat wordt geïnvesteerd om deze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen kost de belastingbetaler geen cent.

Roger van Ingen|30.06.13|21:57

geweldige reactie Hans, als je zo graag tuktuk wil rijden moet je lekker naar thailand verhuizen;)

t_x04|10.07.13|13:26

In Amsterdam maakten ze dat ook iedereen wijs. Vervolgens reden ze alle ritten die op hun pad kwamen. Ook de fietstaxi’s rijden met dezelfde leugen.

In Amsterdam kregen de electrishe tuktuks 80.000 euro subsidie om het GVB te helpen.Het was de bedoeling dat ze lijndiensten gingen rijden tussen 2 a 3 pleinen, kwam ze overal tegen. Toen het geld op was waren ze weer verdwenen.

Hans Romijn|23.08.14|20:05

in overschie (gem.Rotterdam( is de lijndienst 45 gereden door de RMC opgeheven, het kosten mijn me baan door die kut tuktuk.
ga lekker naar thailand,maar ja daar kan je je zakken niet vullen met subsidie geld.

Tuktuks zwermen weer uit met subsidiegeld, nu rond Rotterdam | TaxiPro
TukTuk, taxi, fotograaf © Jacques Zorgman

Tuktuks zwermen weer uit met subsidiegeld, nu rond Rotterdam

04-02-2013 – Rotterdam Zuid – Flex: Chauffeur Mustapha Younousse laat passagiers pinnen. Foto: Jacques Zorgman.

Ze hoeven niet te voldoen aan de taxiwet en kunnen daardoor goedkoper rijden dan taxi’s en duiken nu weer op in het Rotterdamse straatbeeld. De tuktuks zijn terug en met een flinke pot subsidiegeld. Langduring werklozen worden in maar liefst dertien weken bijgeschoold in omgangsvormen en stratenkennis. Na Overschie, Rotterdam-Zuid, Capelle aan den IJssel vanaf juli ook in Vlaardingen. 

Vraag is hoe lang de tuktuks ditmaal blijven rijden. In Amsterdam werden ze in 2008 geïntroduceerd en vielen de driecilinder Daihatsu-motoren van Thaise kwaliteit om de haverklap uit. De hype was snel voorbij. In de Maasstad moet het anders, daar rijden de wagentjes elektrisch. 24 zijn het er nu, Vlaardingen krijgt er nog vier. in 2014 is de vijfde deelgemeente aan de beurt met uitbreiding, hoopt de stichting achter de tuktuks.

Vier maanden cursus

Stichting Flex uit Rotterdam heeft vijftien langdurig werklozen in vier maanden tijd klaargestoomd voor een positie op de bok. Dit jaar wil het er nog twintig bij dit jaar en volgend jaar moeten er zestig betaalde arbeidsplaatsen zijn.

Coördinator van Flex Vervoer Rob uit de Bosch prijst de elektrische karretjes als schoon en voordelig wijkvervoer. Een ritje kost € 1,50. Kantoorwerkers pendelen ermee van en naar de metro. Ouderen gaan ermee naar de supermarkt of dokter.

Baangarantie

Baangarantie Stichting Flex biedt door de gemeente voorgedragen langdurig werklozen de kans om theoretische en praktische cursussen bij Flex en RTC/RMC te volgen, inclusief examens bij het CBR.

Vanaf de start in 2010 verzorgde Flex Vervoer in totaal al zo’n twaalfduizend ritten. De vraag naar taxichauffeurs en chauffeurs voor vervoer op maat, zoals rolstoelvervoer, is groot, zegt het zelf. Dat heeft te maken met de vergrijzing en de snelle doorstroom in de branche.

Aanbestedingen

Verder zouden chauffeurs van Flex in trek bij het bedrijfsleven, omdat bij aanbestedingen naar de samenstelling van het personeel wordt gekeken en gere-integreerde chauffeurs extra gewicht in de schaal leggen. Een van hen is de 29-jarige glazenwasser Kevin van Oudheusden uit Rotterdam. Hij raakte door een bedrijfsongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt, maar gaat aan een nieuwe carrière beginnen bij de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC), waar hij een van de ruim negentig rolstoelbussen gaat besturen.

De manier waarop Stichting Flex langdurig werklozen re-integreert, levert het Rotterdamse initiatief een bijzondere bijdrage van maatschappelijk investeerder Start Foundation op. Die maakt telkens € 1.000,- over naar de stichting voor iedere chauffeur die doorstroomt naar betaald werk (minimaal contract van zes maanden, minimaal zestien uur per week).

Taxibedrijf

De teller kan nog even doorlopen, want Start Foundation heeft hiervoor liefst € 60.000,- gereserveerd. Het is niet het eerste ‘taxibedrijf’ waarin de maatschappelijk investeerder investeert. In Taxi Electric (Amsterdam), dat met werkloze ouderen opereert, werd eerder dit jaar geïnvesteerd, evenals in het Tilburgse Taxibedrijf Korthout. Ook dit bedrijf heeft verhoudingsgewijs veel oudere medewerkers.

Arne Biesma

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

6 reacties op “Tuktuks zwermen weer uit met subsidiegeld, nu rond Rotterdam”

Rob Uit de Bosch|28.06.13|10:10

Beetje negatief neergezet (we zijn bv geen concurrenten van de taxi’s omdat Flex de korte ritten uitvoert die taxichauffeurs liever niet rijden), maar voor de rest wel goede aandacht!

Roger van Ingen|28.06.13|14:54

Beetje negatief ook dat jij ervan uitgaat dat taxi’s liever geen korte
korte ritten rijden. elke rit is een rit!

Remko van Riel|29.06.13|14:36

Hier en daar negatief, maar geeft ook een verkeerd beeld. Start Foundation is een particulier fonds dat werkt zonder subsidies van overheden. Het geld dat wordt geïnvesteerd om deze mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen kost de belastingbetaler geen cent.

Roger van Ingen|30.06.13|21:57

geweldige reactie Hans, als je zo graag tuktuk wil rijden moet je lekker naar thailand verhuizen;)

t_x04|10.07.13|13:26

In Amsterdam maakten ze dat ook iedereen wijs. Vervolgens reden ze alle ritten die op hun pad kwamen. Ook de fietstaxi’s rijden met dezelfde leugen.

In Amsterdam kregen de electrishe tuktuks 80.000 euro subsidie om het GVB te helpen.Het was de bedoeling dat ze lijndiensten gingen rijden tussen 2 a 3 pleinen, kwam ze overal tegen. Toen het geld op was waren ze weer verdwenen.

Hans Romijn|23.08.14|20:05

in overschie (gem.Rotterdam( is de lijndienst 45 gereden door de RMC opgeheven, het kosten mijn me baan door die kut tuktuk.
ga lekker naar thailand,maar ja daar kan je je zakken niet vullen met subsidie geld.