Weinig overtredingen bij TTO-controles Amsterdam
Bij een contole op TTO’s in Amsterdam zijn weinig overtredingen geconstateerd. De gemeente heeft de toegestane taxiorganisaties (TTO’s) gecheckt op het aantal chauffeurs en het aantal voertuigen. Twee bedrijven voldeden niet aan de gestelde eisen. Dat meldt de gemeente op haar website.
De bedrijven die niet voldeden verdwijnen niet van de markt. Ze krijgen eerst de mogelijkheid om een reactie te geven. Daarna valt pas het definitieve besluit. Als het taxibedrijf moet stoppen, krijgen de chauffeurs 8 weken de tijd om over te stappen naar een andere TTO. Kosten die hieraan verbonden zijn, zijn 70 euro.
Minimum
Alle op 1 juni vergunde bedrijven zijn gecontroleerd op 1 september. De taxibedrijven moeten bestaan uit minimaal 100 chauffeurs en 50 voertuigen. Als er sprake is van voertuigen zonder uitstoot van schadelijke stoffen gaat het om een minimum van 50 chauffeurs en 25 voertuigen. De bedrijven was drie maanden de tijd gegeven om de zaken op orde te krijgen.
Met de regels wil de gemeente Amsterdam voorkomen dat er veel kleine bedrijven actief worden op de taximarkt. Deze zouden volgens de gemeente niet in staat zijn om een professionele organisatie op poten te zetten, die voldoet aan alle gestelde eisen. Ook moet de maatregel de herkenbaarheid van de TTO’s vergroten. Met te veel kleine spelers op de markt zou deze in het geding zijn.