taxibord, daklicht, taxi

Amersfoortse taxibedrijven starten lokaal convenant

Amersfoortse taxibedrijven hebben op donderdag een taxiconvenant getekend en gaan zich verenigen in een gezamenlijk taxiplatform. Eerder liet de gemeenteraad van Amersfoort weten dat het geen taak van de overheid is om een taxikeurmerk in te voeren, maar van de lokale taxibranche zelf.  “De lokale taxibranche heeft dit signaal opgepakt, de strijdbijl begraven en een eerste grote stap gezet door gezamenlijk het taxiconvenant te tekenen”, zegt woordvoerder Edwin Besseling.

De vraag voor een lokaal taxikeurmerk werd door de PvdA ingebracht bij de gemeenteraad. Aanleiding waren meldingen dat er misstanden zijn op station Amersfoort, waaronder het weigeren van korte taxiritten, geen keuzevrijheid voor de klant, omrijden of chauffeurs zonder stratenkennis. De grote steden, zoals Utrecht of Amsterdam hebben inmiddels lokaal taxibeleid, bestaande uit kwaliteitseisen en wettelijke regels, ingevoerd. Besseling: “Chauffeurs uit deze steden komen naar Amersfoort, waar geen lokaal taxibeleid aanwezig is.”

Taxibedrijven

Het convenant verbindt de gezamenlijke taxibedrijven in een op te richten Taxiplatform Amersfoort. Het taxiplatform behartigt de belangen van de Amersfoortse opstapmarkt en werkt aan lokaal taxibeleid, lokaal keurmerk of naar de nieuwe wetgeving, waarin standplaatsen enkel nog openstaan voor Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s).

Nagenoeg de gehele lokale taxibranche, van klein tot groot,  betrokken bij de opstapmarkt is akkoord gegaan met het taxiconvenant, waaronder Leetax, Batotax, Leetax, Taxi Keistad, Bestax, Taxi033, Amertax, Taxi Eemland en Alie & Leo van der Hoek. “Andere taxiorganisaties, werkzaam in Amersfoort zijn van harte welkom om zich aan te sluiten. Het taxiplatform gaat taxichauffeurs van buitenaf informeren over het overeengekomen taxi convenant in Amersfoort”, vertelt Besseling.

Taxivervoer

Het convenant is er op gericht om de klant het gevoel te geven dat hij welkom is in de stad Amersfoort, zich veilig voelt op de taxistandplaats en kan rekenen op betrouwbaar taxivervoer. De klant mag bijvoorbeeld zelf kiezen met welke taxi hij vervoerd wil worden. De taxichauffeur weigert geen ritten, rijdt via de meest voordelige weg en spreekt en verstaat de Nederlandse taal goed en bezit over een goede lokale stads- en stratenkennis.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Amersfoortse taxibedrijven starten lokaal convenant”

Erol Seker|27.09.13|11:48

Jammer genoeg doen ze dit alleen maar om plaats te over nemen op station Amersfoort! Als een taxi uit de rij gaat komt een andere taxi van de zelfde bedrijf zijn plek over nemem! Dit is oneerlijk concurentie en komt nergens in heel Nederland voor! We worden gedwongen en verplicht om plaats te maken dat een taxi die achter in de rij zit naar vooren komt en zijn plaats overneemt! Wij als zzpers kunnen hier mee niet concureren en is oneerlijke concurentie!We roepen zzpers in de regio ons te steunen

Ad Beitler|27.09.13|14:52

EROL

ik wijs je er nog eens op dat het overnemen van de plaats is vastgesteld door Hoofdagent BEN LAMMERS van de afdeling TAXIZAKEN van de politie Amersfoort ongeveer 35 – 40 jaar geleden is dit besloten en over oneerlijke concurrentie zullen we het maar niet hebben

met vr groet

ad beitler

Erol Seker|27.09.13|15:43

Ad natuurlijk moeten we hebben over oneerlijke concurentie! 35jaar geleden waaren andere tijden andere regels! Taxiwet is in 2000 veranderd en op de taxi standplaatsen moeten de taxi achter in de rij aansluiten zoals in heel Nederland gebeurt! Noem 1 standplaats in Nederland op buiten Amersfoort waar plekjes overgenomen worden?Iemand die net met zijn dienst is begonnen komt gelijk een plek van zijn collage overnemen die vooraan in de rij zit! Vindt jij dit eerlijk?Dit is oneerlijke concurentie!

Ad Beitler|27.09.13|16:10

he erol

het spijt me voor je maar de taxiwet is in 1978 gewijzigd maar dat weet je niet want toen was je er nog maar net je was toen 6 jaar oud en hij is diverse keren aangepast maar ze hadden hem zo moeten laten zo als hij was dus voor 1978 want toen is de rottigheid begonnen ,aar dat is van voor jou tyd

vr gr ad beitler

Ad Beitler|27.09.13|16:10

aar is maar

Masoud Ra|28.09.13|01:36

Dit kan je discriminatie noemen!
In Amersfoort zijn er ongeveer 20 zzp taxibedrijven.
En deze 5-6 bedrijven hebben convenant opgesteld en wordt geen rekening gehouden met de andere zzpers.

Wat betreft plek overname is onzin, 35 jaar terug had hoofdagent mr bean Lammers een fout gemaakt en de meeste onalfabete taxichauffeurs volgen dat nog steeds waar onder deze 5-6 bedrijven