handhaving, amsterdam, stadstoezicht, controleur

Tientallen snorders beboet bij controle-acties Amsterdam

In totaal 33 snorders in Amsterdam hebben onlangs een boete gekregen van 180 euro voor het ‘aanbieden van diensten in de openbare ruimte’ tijdens diverse handhavingsacties. Verder zijn er ruim 70 bonnen voor verkeersovertredingen geschreven (parkeren op laad- en loshavens of taxistandplaatsen bijvoorbeeld). De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de overtreding. Meest voorkomende overtreding was parkeren op de stoep of op een laad- en loshaven: kosten €90. Dat meldt de gemeente Amsterdam desgevraagd.

Tijdens de controles werd gebruikgemaakt van toezichthouders in burger die zich voordeden als potentiële klanten. Het uitdelen van boetes aan de snorders is echter een druppel op een gloeiende plaat. Naar verluidt blijft hun aantal onverminderd groot.

Boete

Overigens kun je beter als snorder een boete krijgen dan als taxichauffeurs. Want een boete voor het onjuist invullen van de papieren loopt in de duizenden euro’s voor legale taxichauffeurs. De snorders komen weg met een boete van 180 euro.

Snorders blijken zich te concentreren op de vrijdag- en zaterdagnacht en zijn het actiefst tussen twaalf en zes uur ’s ochtends. Het eerste deel van de nacht staan de meeste in de omgeving van het Leidseplein, na half vier concentreren ze zich rond het Rembrandtplein. De gemeente belooft zich hard in te spannen deze snorders aan te pakken.

Controleurs

De Belastingdienst en DWI zijn ook aanwezig bij de controles. Op deze wijze worden ook achterstallige belastingen geïnd en gevallen van uitkeringsfraude ontdekt. De ervaringen met het inzetten van controleurs als lokklanten tonen aan dat de snorders prominent aanwezig zijn op de uitgaanspleinen.

Medewerkers van Stadstoezicht laten zich in koppels aanspreken door de illegale chauffeurs. Als de ‘klanten’ en de chauffeur aankomen bij de auto, blijken er twee auto’s en een motor met geüniformeerde aanwezig te zijn om de snorder boetes op te leggen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Tientallen snorders beboet bij controle-acties Amsterdam”

casinoblogger|04.02.14|18:29

Wat is het toch onzin dat wij taxichauffeurs duizenden euro’s boete krijgen en deze zwaar illegale knurften er vanaf komen met 180 euro???

Wij legale chauffeurs zijn natuurlijk veel makkelijker te herkennen en te controleren terwijl ze voor de illegale moeite moeten doen.

De overheid moet zich kapot schamen als je bekijkt hoe ze de mensen uitzuigen op echt elke manier die ze kunnen bedenken.

deze randdebielen ook een boete geven voor het niet hebben van een pas en boekje zou eerlijk zijn.

Hans de Koning|04.02.14|18:53

Verschil hier is dat de snorders het alleen maar aangeboden hebben, en er dus geen werkelijk vervoer heeft plaatsgevonden. Als die controleurs gewoon instappen, en de auto wordt na drie meter rijden aan de kant gezet, dan heeft er wel illegaal taxivervoer plaatsgevonden en lopen de boetes in de duizenden euros. Daar moet je dan echter wel wat meer moeite voor doen, in tegenstelling tot wat er nu gebeurt. Maar goed, er gebeurt in elk geval iets, dat kunnen we in 040 niet zeggen.

TaxiJIL Haarlem|06.02.14|09:59

Wat casinoblogger weergeeft dat kan ik alleen maar onderschrijven. Goede “tip” van Hans voor de controleurs ;-) Instappen bij dat tuig en 3 meter rijden, wat mij betreft 10 centimeter. Opzouten met die gasten.

Peter Walgreen|06.02.14|11:28

Altijd lachen met die controleurs, dat zijn toch geen boetes, daar lacht dat tuig zich rot om, na 1 avondje hebben ze die boete al weer ruimschoots terugverdiend. Als wij als taxichauffeurs een (hoge) boete krijgen, dan moeten we daar weer heel wat ritten voor doen. Laten ze inderdaad 10 meter meerijden, en dan dus gelijk een hoge boete en de auto in beslag nemen, en uiteraard krijgen ze die niet meer terug.

Duco Douwstra|08.02.14|18:38

Het is natuurlijk wel werkgelegenheid voor die inspecteurs, en dat willen ze handhaven. Stel dat ze het probleem oplossen, dan zij ze niet meer nodig, dus dat doen ze niet. Het zou zo moeten, dat een inspecteur zich naar een adres laat brengen waar een collega staat en dan afrekent en dat ze dan de auto in beslag nemen. Dat doen ze ook bij een echte taxi als die aan 1 van de 20 controlepunten niet kan voldoen. Geen vergunningsbewijs, keuringsbewijs, chauffeurs pas enz.

Tjerk Vinckx|09.02.14|19:04

Donderdag 6 febr.2014 lunchmeeting hotel LÉurope Amsterdam.Klant keurig afgezet en daarna weg wezen voor dat handhaving weer wat te schrijven heeft.
Om 14.00 klant ophalen, vijf minuten voor tijd aanwezig, geen parkeer ruimte en op de lege TTO standplaats mag ik niet staan.Voertuig op aan wijzing van de buiten portier neergezet. Ja hoor daar is handhaving, u staat op het trottoir.U krijgt een procesverbaal, shit maar daar is de klant.Handhaving: ik schrijf hem toch !!

Ik wordt er zo moe van !!

Hans de Koning|09.02.14|23:04

Apen pakken het liefst het laaghangende fruit. Niets nieuws onder de zon. Handhaving heeft niks met veiligheid of overlast te maken, maar is een commercieel bedrijf zoals elk ander. Zoveel mogelijk scoren met zo min mogelijk inspanning. Af en toe voor de buhne even optreden, en vervolgens weer orde van de dag met boetes voor 2 minuten te lang parkeren en een peuk op de grond gooien.