taxibord, taxi, daklicht

Gemeente Nijmegen wil geen lokaal keurmerk voor straattaxi’s

De gemeente Nijmegen wil geen extra kwaliteitseisen stellen aan de lokale straattaximarkt. Ze ziet niets in lokale regulering, zoals bijvoorbeeld een plaatselijk keurmerk voor taxi’s in te stellen. Dinsdag had de gemeente hierover een gesprek met de twee belangenclubs Verenigde Taxibedrijven Regio Nijmegen (VTRN) en Vereniging KwaliteitsTaxi Nijmegen (VKTN).

Met het keurmerk wil de lokale taxibranche de markt beschermen en de kwaliteit bewaken. Maar daar wil de gemeente dus niet aan meewerken. Een dag eerder waren de twee taxiclubs nog een convenant overeengekomen over de eisen die worden gesteld aan een keurmerk.

Keurmerk

Volgens het keurmerk moeten chauffeurs een toets afleggen en mogen ze niet roken in de taxi en geen ritten weigeren. Taxi’s ouder dan 10 jaar moeten binnen 3 jaar worden vervangen. Ook zou in elke taxi een klachtenformulier komen en er zou een klachtencommissie in het leven worden geroepen.

De belangenclubs wilden dat de gemeente alleen houders van het keurmerk toe zou laten op de taxistandplaatsen bij het station en in het centrum. Maar Nijmegen wil niet meewerken, meldt de Gelderlander. Hierdoor is er volgens VTRN en VKTN voor taxibedrijven geen reden om te voldoen aan de eisen en is het keurmerk niet haalbaar.

Standplaatsen

Alleen bestuurders die in het bezit zijn van zo’n kwaliteitslabel zouden wat de taxiverenigingen betreft op A-locaties en standplaatsen in het centrum van Nijmegen mensen mogen oppikken. Net zoals tijdens de Vierdaagsefeesten. Maar voorlopig blijft de Nijmeegse opstapmarkt toegankelijk voor iedereen met een geldige taxivergunning.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Gemeente Nijmegen wil geen lokaal keurmerk voor straattaxi’s”

Defra Taxi Arnhem|12.03.14|14:22

Nijmegen is dus nog echt voor een vrije markt…
Weet iemand wat de reden is dat de gemeente Nijmegen hier niet aan mee wil werken?

Danny Karssen|12.03.14|15:34

Schiet toch niet op, ritten worden en zullen altijd geweigerd worden mits de ritprijs niet overeenkomt of omdat ze zieke mensen die je auto misschien gaan onderkotsen, auto vervangen word ook moeilijk, op zuinigheid en uitstoot zouden ze het eerder op kunnen gooien dan ouderdom. Toetsafleggen daar heb je je diploma voor gehaald al dus nu dubbeltoets afleggen? Maak de eerste toets maar super moeilijk. Al die regels maar je hebt er geen flikker aan. Vergunning intrekken moeten ze mee beginnen.

Ton van Dalfsen|13.03.14|08:44

Precies: Dubbele keurmerken , dubbele toetsen. Waar gaan we heen ?

Er is toch al een keurmerk (TXKeur)? Dan wordt er al getoetst op alles wat er in het artikel staat en meer. Terecht dat de gemeente niet kiest voor een minder keurmerk met minder garanties. Klanten kunnen overigens best zelf de keuze maken voor een taxi met of zonder blauwe keurmerksticker.

Pierre van Aert|13.03.14|15:17

Hoeveel dagen in het jaar moet de taxi-markt in Nijmegen nu eigenlijk geregeld worden in Nijmegen ?
Alleen tijdens de vierdaagse ?
Kunnen de lokale taxi’s de hoeveelheid werk eigenlijk wel aan tijdens de vierdaagse of is er volstrekte chaos als er geen extra taxi’s van buitenaf zouden zijn ?
Hier hebben wij sinds 2 jaar een evenementenvignet en op de toptijden 01.00 uur > 05.00 uur heerst er volstrekte chaos in het taxivervoer, dat lijkt mij ook geen goede kant voor de sector in het algemeen.

Ger|03.04.14|12:48

Het wordt tijd dat de gemeente Nijmegen wat gaat doen tegen al die taxi’s die niet in Nijmegen thuis horen, wij als chauffeurs uit Nijmegen mogen in een hoop andere steden niet staan op oficiele taxi plaatsen, terwijl er in Nijmegen steeds meer andere taxi bijkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.