
Snorderdienst UberPop verboden door Brusselse rechter
De snorderdienst UberPop is verboden door de rechter in Brussel. Hierbij konden particuliere chauffeurs illegaal taxi spelen en ritten afpakken van taxichauffeurs met een vergunning. Maar volgens de rechtbank is dat in strijd met de wet. Uber Brussel laat weten er alles aan te doen om gewoon door te gaan met het aanbieden van vervoersdiensten tussen particulieren.
De dienst UberPop was vorige maand geïntroduceerd, hierbij werden meteen enkele voertuigen in beslag genomen. Als Uber de chauffeurs s op de weg houdt, moet de betrapte chauffeur een dwangsom van 10.000 euro per overtreding betalen.
Taxiritten
Met UberPop kunnen particuliere autobezitters bijverdienen door taxiritten te rijden. De rechtszaak tegen Uber werd aangespannen door taxibedrijven, die in UberPop een oneerlijke concurrent zagen. De tarieven lagen fors lager dan die van reguliere taxi’s, die bovendien moeten betalen voor hun vergunning.
In Nederland worden Uber-ritten gereden door legale taxichauffeurs met een vergunning. Een dienst als UberPop is hier wettelijk ook niet mogelijk. Wel overtreedt de app regelmatig de Wet Personenvervoer. Zo zijn de taxitarieven soms hoger dan het wettelijk maximumtarief en wordt er geen printbon aangeboden.
Bon
Wel worden de tarieven van tevoren duidelijk aan de klant gecommuniceerd en wordt er een bon per email toegezonden met erg veel details. Zo kan de klant altijd achteraf de afgelegde route inzien. De ontwikkelingen rond Uber in Nederland zijn voor brancheorganisatie KNV Taxi reden om de maximumtarieven en de verplichte printbon ter discussie te stellen in Den Haag.
Eurocommissaris Neelie Kroes is het trouwens oneens met de beslissing van de rechtbank in Brussel. Zij vindt dat die alleen maar is genomen om het bestaande ’taxikartel’ te beschermen. Ze vergeet echter dat de dienst in Brussel door particulieren wordt uitgevoerd, en niet door professionele taxichauffeurs.
De discussie over het wel of niet afschaffen van de maximum tarieven,moet breder gevoerd worden,met alle respect KNV alleen is daar veel te smal voor.Er moet een denktank geformeerd worden,met niet uitsluitend voorstanders,maar ook met tegenstanders,om zodoende tot een juiste beslissing te komen.En ik denk dat Uber ritten ook wel gereden worden door auto’s met een geel kenteken die aan de Uber eisen voldoen.Controle daarop is nagenoeg onmogelijk.De printer kan volgens KNV ook in de prullenbak