Neelie Kroes, EU, Europa, eurocommissaris

Discussie Uber legt te strenge regelgeving taxisector bloot

COMMENTAAR – De discussie over Uber is losgebarsten in België. Zelfs Eurocommissaris Neelie Kroes bemoeit zich ermee. Maar een belangrijk onderscheid dient gemaakt te worden. In Nederland gebruikt Uber legale taxichauffeurs met een taxivergunning. In Brussel wordt er gebruikt gemaakt van particulieren die vervoer tegen betaling verrichten. In Nederland noemen we dat snorders. De opkomst van Uber legt wel bloot dat de taxisector soms bedolven wordt onder onnodige regelgeving. 

Echter, als Neelie Kroes van mening is dat particulieren met hun eigen auto taxivervoer mogen verrichten, waarom hebben we dan überhaupt nog deze verregaande regelgeving voor de taxisector? Zoals rij- en rusttijden, BCT, chauffeursdiploma, vakbekwaamheid, maximumtarief, en ga zo maar door.

Legale taxichauffeurs

Indien Uber gebruikt maakt van legale taxichauffeurs is daar in principe niets mis mee. Want wat is er wezenlijk anders aan een klant die een taxi bestelt via een taxicentrale of via Uber? Ook voor de chauffeur maakt het weinig verschil. In het ene geval betaalt hij de taxicentrale voor een ritje, in het andere geval betaalt hij Uber voor een ritje.

Politici die willen dat Uber zijn diensten mag blijven aanbieden in Brussel, vinden kennelijk dat de regels veel te streng zijn voor taxichauffeurs. Dat is inderdaad vaak het geval. Ook in Nederland wordt de taxisector aan veel te strenge regelgeving onderworpen. Maar zo lang die regelgeving geldt, moet ook Uber zich eraan houden.

Deregulering

In Nederland is de taxibranche al jaren geleden vrijgegeven bij de invoering van de Wet Personenvervoer 2000. In Brusssel en veel andere wereldsteden, geldt nog een vergunningstelsel met een maximaal aantal chauffeurs. Die vergunningen zijn dus een hoop geld waard, wat prijzen kan opdrijven en concurrentie belemmert.

Vanuit de positie van Kroes is het te begrijpen dat ze pleit voor deregulering. Want er is in Brussel geen sprake van een vrije markt. Maar als Uber zich niet aan de taxiregels hoeft te houden, stop dan met controles door de inspectie en schaf de regels voor álle taxichauffeurs af. En niet alleen voor de dienst Uber.

Bart Pals

Lees ook: Taxi-bestel-apps gaan de straattaximarkt ingrijpend veranderen

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Discussie Uber legt te strenge regelgeving taxisector bloot”

Ton van Dalfsen|18.04.14|11:37

Ik zou zeggen: Mevrouw Kroes , als eurocommissaris kan u dus nederland op wijzen dat wij als nederland niet de europeese regelgeving nakomt m.b.t. taxi. Wij zijn het enige land in europa met een zware regelgeving in de taxi sector. wij worden dus gediscrimineert tegenover de andere eu lidstaten.

Ton van Dalfsen|18.04.14|11:42

Wij leven en werken toch in een EU lidstaat waar iedereen toch gelijk is en gelijk moet worden behandeld als in de andere EU lidstaten.

Rex Urban|18.04.14|11:54

De VVD (Kroes) heeft de laatste 14 Jaar meegewerkt aan het huidige taxibeleid.
Laten we hopen de VVD wakker wordt en het mes in de regelgeving wil zetten en wel direct, niet nog 14 jaar dit onzalige beleid voort zetten.

Duco Douwstra|18.04.14|19:29

Ik zou heel blij zijn,als Neelie Kroes minister president zou worden.Zij is van 1986/1989 Minister van Verkeer en Waterstaat geweest.In Den Haag zitten de gordijnen sindsdien nog steeds potdicht.Zij heeft inmiddels over de hele Wereld gezien aan welke regels taxi’s moeten voldoen.En terecht verbaast zij zich er over,dat de wetten en regeltjes in ons land alleen nog meer onwerkbaar zijn geworden.Gewoon overal een streep onder en alles opnieuw herzien,op zin of onzin.Bart heeft het mooi gezegd

Duco Douwstra|18.04.14|19:44

Berlijn verbied Uber ook.Maar ik denk dat het Uber ook in Nederland een worst zal zijn,of er gele of blauwe platen op de luxe auto zitten.Waar ik mij wel ongerust over maak,is dat Uber straks zo’n grote vervoersmakelaar wordt en eenzijdig de commissie kan gaan bepalen.Taxibelangen Nederland wil graag de mogelijkheid onderzoeken,of we dat niet in eigen hand kunnen houden,zodat we gezamenlijk eigenaar zijn van het mooie systeem.En alleen maar met kostendekkende commissie in rekening brengen.

Taxibelangen Nederland|19.04.14|09:59

De Belgische collega van onze Staatssecretaris Wilma Mensveld,is wél bereid en in staat om met haar tijd mee te gaan en vooruit te kijken,zij zegt”Ik ben voor nieuwe technologieën,maar op gecontroleerde wijze”,zei Grouwels nog.”Daarom zijn we zelf aan het bekijken hoe we een taxi-app kunnen ontwikkelen voor Brussel. Wij willen een dienst verzekeren waarbij de kwaliteit en de veiligheid gegarandeerd zijn.”Dat is andere taal dan vasthouden aan een uit letterlijk uit de vorige eeuw stammende BCT.

Taxibelangen Nederland|19.04.14|10:11

http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1856175/2014/04/17/Taxidienst-Uber-is-na-Brussel-nu-ook-verboden-in-Berlijn.dhtml Het is De hoogste tijd om alles na 100 jaar halsstarrig vasthouden. Om alle regels opnieuw te beoordelen en deze aan te passen aan deze tijd,met de kennis van nu en gericht op de toekomst.Maar ik vrees dat dat vloeken is in de kerk.Vasthouden en liever nog meer regeltjes,meer,meer,daar vragen FNV,SFT,Rover enz.allemaal om.Verschrikkelijk om gek van te worden

Rodney Barten|21.04.14|21:59

Misschien iets te simpel gedacht, maar als er geen rijders zijn voor Uber dan hebben ze ook geen commissie om op te eisen. Ga als zzp-er zelf is op zoek naar je klanten i.p.v. maar gekoppeld te zijn aan een centrale of één of andere vervoersmakelaar.

Zoeker Handig|24.04.14|10:08

ik denk dat uber zich meer op de markt inzet op werkwijze zoals hier in belgie naar het systeem taxistop.
als je een lift nodig hebt kan je steeds terecht bij taxi stop en die zoeken dan een persoon of het staat reeds vermeld op hun website waar deze mensen heen rijden en men kan dan meerijden tegen een lage prijs.
daar is niks onwettelijk aan , als de chauffeur ook zou beschikken over een geneeskundige toelating voor vervoer van personen en denk dat daar het schoentje vringt

Hans de Koning|24.04.14|14:05

Juist nu het beleid in NL enigszins terug gedraaid wordt (bijv tto’s), omdat men tot de conclusie is gekomen dat een te vrije markt kwalijke elementen aantrekt, komt er een geluid uit brussel om het dan maar helemaal open te gooien. Dan kan dus elke klapjosti met zijn golf Ben Hur taxi gaan rijden. En wie controleert of ze hun inkomsten wel netjes opgeven? Onbezorgd snorren met behoud van uitkering, dat gaat het helemaal worden in NL. Lang leve de EU!

Paul Dijkhuizen|24.04.14|16:25

Ik had liever gezien dat Mw. Kroes zich eens druk maakte over de Regiotaxi! Het is namelijk verboden in Europa om binnen een déélmarkt waarin meerdere aanbieders zijn één of enkele daarvan te subsidiëren tenzij het om een duidelijk afgebakken deelgroep gaat… Sinds de Regiotaxi voor iedereen toegankelijk is (let op, iedereen is géén deelgroep!) valt dit onder het kopje ‘staatssteun’ wat in europa streng verboden is vanwege oneerlijke concurrentie…

Stefan Kuip|24.04.14|22:35

ik wil mijn 60.000,= Euro terug alleen in Nederland dereguleren ,en nu weer reguleren kan niet meer in elke stad rijden ivb met t.t.o,s een gezond bedrijf om zeep geholpen thanx een bestolen taxi driver …

Jos Dinkelaar|27.04.14|12:45

Het moet afgelopen zijn met al die regelgeving in de taxibranche, met een simpele taxipas moet je ook ondernemer ,of via de ZZP kunnen werken.En dan die domme trambaan ontheffing , kijk hoeveel taxibusjes met een alleen een beperkte taxivergunning op de trambaan in Amsterdam rijden, vuilnisauto,s , enz enz. En dan moeten wij geld uitgeven voor een trambaan ontheffing , het is een schandaal !! Stoppen met die onzin!

Erik van Tongeren|07.08.14|16:08

Ik denk dat men eerst de basis van het hele taxibestel onder een vergroot glas moet leggen. Men zal een verschil moeten instellen tussen straattaxi en limosine vervoer. De straat taxi moet duidelijk herkenbaar zijn ( de blokband er weer op) Het prijsbeleid moet flexibel worden. Dat wil zeggen, degene die met een dure en jonge auto rijd, dat hij de mogelijkheid heeft om een ander tarief aan te bieden. Die kenmerken moeten duidelijk zichtbaar zijn zodat de klant kan kiezen.

Erik van Tongeren|07.08.14|16:13

Ik denk dat het taxibedrijf terug moet gaan naar de basis. Ik denk dat men een scheiding moet maken tussen straat taxi en limosine vervoer. De straat taxi moet duidelijk herkenbaar zijn ( de blokband weer terug). Ook kan men denken aan verschillende tarieven. Een jonge en dure wagen zou een ander tarief moeten kunnen gebruiken. De klant is koning en heeft dan een keus.