Taxi’s straks verplicht blindegeleidenhond mee te nemen
Taxichauffeurs zijn volgend jaar verplicht om een blindegeleidenhond mee te nemen op straffe van een boete. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) gaat een vervoerplicht in de Wet Personenvervoer vastleggen. Met haar besluit wil de staatssecretaris een einde maken aan het weigeren van deze honden door taxichauffeurs “De handhaving van de landelijke vervoerplicht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), waarbij bij voorkeur samenwerking kan plaatsvinden met de gemeenten”, zo schrijft zij woensdag aan de Tweede Kamer.
In de komende maanden wordt de landelijke regelgeving verder uitgewerkt. De vervoerplicht zal naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar ingaan, meldt Mansveld.
Wetgeving
Vanuit het ministerie van IenM is de afgelopen tijd gezocht naar andere praktische oplossingen. Zo zijn er gesprekken gevoerd met grote gemeenten, waar het probleem zich het meest voordoet, en belangenorganisaties van blinden en slechtzienden. De staatssecretaris gaf eerder al aan alleen met aanvullende wetgeving te komen als langs deze wegen geen oplossing zou worden gevonden.
Enkele gemeenten, waaronder Amsterdam en Den Haag, hebben inmiddels een vervoerplicht ingevoerd. Chauffeurs die hier worden betrapt op het weigeren van hulphonden worden bestraft met boetes en kunnen zelfs hun locale TTO-taxivergunning kwijtraken.
Taxi
Er zijn echter ook veel gemeenten die geen actie hebben ondernomen, vaak omdat zij aangeven het probleem niet te kennen. De staatssecretaris kan hierdoor niet garanderen dat blinden en slechtzienden in de toekomst in geen enkele taxi meer geweigerd worden. Daarom besluit ze tot een landelijke vervoerplicht. De benodigde wijzigingen in de huidige wet- en regelgeving worden verder uitgewerkt in overleg met de betrokken organisaties en verschillende gemeenten.
Mansveld: “Met name de bepaling van de precieze reikwijdte van de vervoerplicht, de bepaling van mogelijke gerechtvaardigde uitzonderingen en de verhouding met de gemeentelijke regelgeving is van belang. Ook de handhaafbaarheid is aan de orde.”
Zelf zal ik iedere hulpbehoevende medemens graag van dienst zal zijn. Dit is wel weer typische bemoeizucht van de overheid die een ondernemer verder de knevels aanlegt. (heb zelf een speciaal hondenkleed in de voertuigen)
CASUS 1: blinde met hond belt een taxi aan de rand van het park. Hond heeft net lekker rondjes gezwommen in de gemeente vijver. Weigeren : JA. op grond van gevaar of hinder voor chauffeurs of passagiers.
CASUS 2: blinde met langharige hond belt een taxi voor een ritje van 500 meter. Weigeren: JA of NEE. de opbrengst staat niet in verhouding to de tijd en kosten die het reinigen (stofzuigen) van het voertuig met zich mee brengen. Mag ik deze kosten doorberekenen?
CASUS 3: blinde met hond belt taxi in de stromende regen. Hond drijfnat, klant trouwens ook. Een natte hond verspreid een verschrikkelijke meurlucht afgezien van de verontreiniging van mijn voertuig. Weigeren JA of NEE?
Conclusie: het is dus geheel afhankelijk van de omstandigheden en de redelijke interpretatie van de chauffeur. Hier wordt weer een heksenjacht geopend op een dienstverlenende beroepsgroep omdat er bepaalde groepen zijn die met valse redenen (een hond is een onrein dier) bepaalde zwakkere groepen (blinden) discrimineren of een reden gebruiken om een (te korte) rit te weigeren.
PS mijn hond is geen onrein dier want ik zie hem minimaal 3x per dag zijn ballen schoonlikken.
Als men hier in den haag hoort dat de rit buiten de stad gaat dan neemt iedere taliban een hond mee ,is het vanaf cs naar het spui dan mag diegene op de rug van de hond gaan zitten want dat rijden ze niet ,het zelfde geldt voor mensen met een credit card ,in de stad hebben ze het niet maar gaat het naar buiten dan wordt de klant net nog niet erin geduwd ,schande !!!
Belachelijk dat fatsoen per wet afgedwongen moet worden. Dit is Nederland, waar normale mensen hulpbehoevenden niet in de kou of regen laten staan. En als dat je niet aanstaat, dan ga je iets anders doen, of ga je taxi rijden in een land waar dat wel geaccepteerd wordt. Het moet niet gekker worden.
Schandalig dat hulphonden nog geweigerd worden. Ik ben zelf allergisch voor honden, kun je dan ook een boete verwachten? Want als dat een uitzondering is zal elke chauffeur ineens allergisch zijn…
@Jan de Waal.
In Amsterdam precies hetzelfde. Het erge is nog dat diezelfde gasten de gouden plekken in handen hebben en zo de taxisector keer op keer door de stront halen. Het succes van Uber is mede aan dat tuig te danken. Hebben ze zelf niet door.
Niet bereid om hulphonden te vervoeren, ok, dan geen taxipas. Daar is geen wet voor nodig.
Het is zo makkelijk,iemand die een netjes opgevoede en afgerichte blindengeleidehond weigert moet geen boete krijgen ze moeten 6 maanden zijn chauffeurspas innemen.Dan is het probleem opgelost.Maar ja als je nog nooit iets anders gecontroleerd hebt dan een werkmap of andere papieren onzin,dan is dat nogal ommezwaai,zomaar iets nuttigs gaan handhaven is nogal wat.Ruim 50 jaar op spoken jagen de rijtijden zonder ooit 1 echt serieuze overtreding of calamiteit waar te nemen,is ronduit triest