taxibord, daklicht, taxi

Taxistandplaatsen Utrecht alleen voor keurmerk-chauffeurs

De gemeente Utrecht wil het Utrechtse taxikeurmerk overal verplicht maken om op een standplaats te mogen staan. Chauffeurs die zonder Utrechtse vergunning de opstapmarkt bedienen worden vanaf maart 2015 beboet. Dat staat in de Taxiverordening 2015 die het college voor inspraak heeft vrijgegeven.

De koppeling van een taxivergunning aan het bezit van een keurmerk betekent dat vanaf maart 2015 alle taxistandplaatsen in de stad uitsluitend beschikbaar zijn voor keurmerkhouders.

Jaarbeursplein

Door het besluit vervalt voor chauffeurs zonder keurmerk met name de standplaats aan het Jaarbeursplein. De afgelopen twee jaar hadden treinrezigers op het station de keuze uit de taxistandplaats aan de centrumzijde (met keurmerk) en aan de Jaarbeurszijde (zonder keurmerk).

Taxichauffeurs zelf hebben de kwaliteitsregels aangedragen en beschreven. Het gaat daarbij onder meer om informatieverstrekking, bejegening van klanten en om onderling gedrag op standplaatsen.

Naleving

Onder verantwoordelijkheid van de branchevereniging Taxiplatform Regio Utrecht zijn die regels in een door de gemeente erkend keurmerk vastgelegd. De onafhankelijke stichting Taxi Keur Utrecht (STKU), toetst en controleert de naleving van de regels door keurmerkchauffeurs.

“De nieuwe verordening en  het bijhorende Uitvoeringsbesluit maken het voor de gemeente en Stichting Taxi Keur Utrecht mogelijk om de kwaliteitsregels beter te controleren en te handhaven”, laat de gemeente weten.

Taxivervordening

De concept Taxiverordening 2015 en het bijbehorende uitvoeringsbesluit zijn in te zien op www.utrecht.nl/verkeer-en-vervoer/verkeersbeleid/taxi. Tot en met 9 januari 2015 is het mogelijk te reageren. Daarna neemt de gemeenteraad een definitief besluit.

De Utrechtse Taxicentrale (UTC) is positief over het besluit van de gemeente. Alle UTC-chauffeurs beschikken dan ook over dit keurmerk.

Sociale controle

“De sociale controle komt hiermee weer terug op de taxistandplaatsen”, zegt UTC-woordvoerder Marcel Chandrikapersad. “Want als chauffeurs zien dat iemand zich niet aan de regels houdt, kunnen zij dat melden bij de STKU. Die kan vervolgens een mystery guest inzetten om deze chauffeur te controleren.”

Er zijn nu in totaal zo’n 350 taxichauffeurs die over het keurmerk beschikken en dus straks de Utrechtse opstapmarkt mogen bedienen, onder wie de 200 UTC-chauffeurs. Naar verluidt zijn er zo’n 100 chauffeurs actief in Utrecht die (nog) niet over het keurmerk beschikken.

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Taxistandplaatsen Utrecht alleen voor keurmerk-chauffeurs”

Ton van Dalfsen|01.12.14|11:51

Uhh, op de vergunningsbewijzen staat toch: De vergunning is afgegeven voor de volgende vervoergebieden: Nederland

Hudson Taxi|01.12.14|13:18

Welk keurmerk? TX Keur ? Voor elk station en gemeente een eigen keurmerk ?
Het gevolg is dat bedrijven die niet in uit deze gemeentes of steden komen hun klanten niet meer kunnen wegbrengen of afhalen bij deze stations en overige locatie’s. Er zijn onderhand meer regels als taxiwerk.
De bedoeling is goed om de passagier te beschermen, maar voor elke plaats een eigen keurmerk is idioot.

Ton van Dalfsen|01.12.14|14:38

Amsterdam is nu al erg, daar kan je niet eens je klanten afzetten. De NS werkt ook mee aan deze praktijken. Erg reiziger onvriendelijk

Ton van Dalfsen|01.12.14|14:45

En niet te vergeten schiphol. Had ze al eens een mail gestuurd met de vraag waar ik de trein reizigers kan afzetten ? Antwoord , Bij de vertrekhal ! Maar daar heb je niets te zoeken want er staat duidelijk op de borden VERTREK ! En moeten ze naar beneden lopen en dan nog eens plaza inlopen. Schiphol is daarin ook treinreiziger onvriendelijk. En beneden bij aankomst is een stopverbod ! Had al een keer bijna een bekeuring. Zegt de marechausse, Moet je P6 ingaan. Ja maar bij de 2e keer binnen

Ton van Dalfsen|01.12.14|14:47

24 uur moet je ook de eerste 15 minuten betalen. En ga zo maar door !!!!!

Peter Walgreen|04.12.14|15:03

P6 Is toch die parkeergarage, hoe kom ik daar met mijn taxibus in, ik ben ongeveer 10 cm. te hoog.

Paul Dijkhuizen|04.12.14|15:21

De NS, Schiphol, de grote steden, ze zien mensen die een taxi willen als een soort van eigendom, de mensen mogen gerust een taxi nemen als zij daar maar ook aan kunnen verdienen… Het is natuurlijk lastig om aan reizigers uit te leggen dat ze dan zelf even moeten betalen dus leggen we de rekening neer bij de taxibranche, die doen alles om toch maar werk te kunnen behouden dus die betalen wel! Eigenlijk zouden we als branche dit hele gebeuren moeten boycotten, maar ja….

Paul Dijkhuizen|04.12.14|15:27

We moeten ons als taxi-ondernemers en chauffeurs aan allerlei wetten en regels houden, als we ons daaraan houden krijgen we een vergunning die, zoals de heer van Dalfsen terecht opmerkt, toch echt is afgegeven voor geheel Nederland! Door dit soort nieuwe regels en initiatieven vind er dus een devaluatie plaats van de bestaande taxivergunningen, waar we overigens wél het volledige bedrag voor hebben betaald, misschien moeten we eens uitzoeken of, en waar we deze schade kunnen verhalen?

Hardy Brunink|05.12.14|04:23

En dan te bedenken dat er ook mensen in de politiek zijn die vinden dat de taxiwet veranderd moet worden,en uberpop legaal gemaakt moet worden. Over meten met twee maten gesproken! De politiek loopt zoals gewoonlijk weer compleet langs elkaar heen.

Ton van Dalfsen|14.12.14|21:22

@ Peter Walgreen, Zodra je voor de parkeergarages op schiphol net te hoog bent hoef je nergens voor te betalen. Mag je lekker gratis op de touringcar baan staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.