rechtbank, rechter, rechtszaal, uitspraak

Eerste rechtszaak over Boordcomputer Taxi aangehouden

Het eerste bezwaar tegen een boete voor het ontbreken van een Boordcomputer Taxi diende dinsdag voor de economische politierechter in Amsterdam. Een Amsterdamse taxi-ondernemer was enkele dagen na de verplichte invoering gepakt en kreeg een boete van 1800 euro. De Officier van Justitie toonde echter begrip vanwege alle onduidelijkheden bij de invoering en verlaagde de strafeis naar een veroordeling zonder straf. Maar daar ging de taxi-ondernemer niet mee akkoord.

“Ik ben onschuldig”, verklaarde hij voor de rechter. “Ik had al diverse malen een brief gehad dat de BCT verplicht werd. En iedere keer volgde later weer een brief dat de introductie toch was uitgesteld. Deze keer gebeurde dat niet, maar had ik wel meteen een boete te pakken.”

Deadlines

Bovendien was er veel onduidelijkheid tijdens de invoering. Twee van de vier leveranciers waren failliet gegaan. De brief met de aangekondigde verplichting was 23 mei verstuurd, vlak voor de bestel-deadline van 1 juni. De inbouw-verplichting gold dan voor 1 juli. Behalve voor contractvervoer, dat is 1 februari 2015. En Quipment-klanten hoefden nog niet aan de verplichting te voldoen.

Ook toonde hij de rechter een brief van van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarin duidelijk stond dat er pas ná 1 september gecontroleerd zou worden op de aanwezigheid van een BCT. En hij had al op 6 juli een boete gekregen.

Boete

“Dat kan toch niet?”, vindt hij. “Eerst talloze keren uitstellen. Vervolgens een brief sturen dat er voorlopig niet gecontroleerd wordt. En dan toch meteen na invoering een boete uitdelen. En dat terwijl er hartstikke veel onduidelijkheid bestond. Ik heb jarenlang talloze brieven gehad met iedere keer opnieuw uitstel.”

De officier van justitie toonde begrip voor de taxi-ondernemer. Maar vond wel een veroordeling op zijn plaats. Want ondanks dat er niet gecontroleerd zou worden, ontsloeg dat de taxi-ondernemer niet zijn plicht om aan de wet te voldoen. Hij vroeg daarom aan de rechter om een veroordeling, maar zonder geldboete.

Taxi-ondernemer

Maar daar ging de taxi-ondernemer niet in mee. Hij werd tijdens de zitting ondersteund door Duco Douwstra, voorzitter van de Stichting Taxibelangen Nederland. Die wil dat de rechter zich ook uitspreekt over het hele dossier Boordcomputer Taxi.

Maar de rechter liet duidelijk weten dat de politieke discussie niet in haar rechtbank gevoerd hoeft te worden. Omdat er tijdens de zitting nieuwe feiten aan het licht kwamen, zoals de brief van ILT met de aankondiging dat er voorlopig niet gecontroleerd zou worden, en de taxi-ondernemer niet akkoord ging met een veroordeling zonder straf, is de zaak aangehouden.

Zitting

De rechtbank en het openbaar ministerie zullen de komende tijd de zaak nader bestuderen, waarna een nieuwe zitting volgt. De taxi-ondernemer was overigens blij dat het OM al meteen aanbood dat hij de boete van 1800 euro niet hoefde te betalen. “Maar ook een veroordeling wil ik niet. Want ik heb te goeder trouw gehandeld en verdien het om vrijgesproken te worden.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Eerste rechtszaak over Boordcomputer Taxi aangehouden”

Monique Latch-Si|07.01.15|12:23

ik ken meer bedrijven waar de BCT niet functioneren. die mogen ook dan bekeurd worden.

Duco Douwstra|07.01.15|14:59

In de tenlastelegging, staat o.a.: sat er in zijn taxi “niet, een op correcte wijze functionerende boorcomputer aanwezig was waarvoor een typegoedkeuring was verleend.Waarop ik de rechter heb geantwoord “dat er geen correct functionerende BCT bestaan”Alle BCT’s vertonen afwijkingen en ze kunnen niet gecontroleerd worden.Dus de verplichting is uitsluitend om de afspraken met de leveranciers na te komen.En dat zijn volstrekt oneigenlijke gronden,controle was het doel.

M. Martins.|07.01.15|19:25

Nogmaals Duco. Zonder BCT en regels staat de weg open voor legalisatie Uberpop.Ik weet dat je nooit antwoord behalve als het de BCT betreft.
Het zal me niet verbazen dat je voor gaat stellen om afschaffing BCT te ruilen voor legalisatie Uberpop.

Duco Douwstra|07.01.15|20:19

Beste Martins,Ik krijg juist het verwijt dat ik overal op antwoord,dus snap niet waar dat op slaat.Maar wat heeft de BCT nou te maken met Uberpop? De BCT is verplicht om de leveranciers te helpen met overleven,hij is er niet voor de controle omdat de ILT niet betrouwbaar kan controleren.Dus het tegenovergestelde is bereikt met wat de bedoeling was.Alle Zzp-ers moesten aan de BCT of het kaf van het koren te scheiden.En nu iedereen kan doen wat hij wil er kan niks meer gecontroleerd worden.

M. Martins.|07.01.15|20:37

Sommigen wachten nog steeds op het antwoord over visser.

Het heeft inderdaad niets met elkaar te maken maar ik vind het Uberdossier nog belangrijker en gevaarlijker dan de BCT. Uberpop rijdt nog steeds, politiek, belangbehartigers en inspectie doen niets.

Paul Dijkhuizen|08.01.15|10:09

De politieke discussie kan inderdaad niet bij de rechter gevoerd worden, vrijspraak zou een precedentwerking hebben gehad, de Officier van Justitie wilde het ‘op een akkoordje’ gooien… Begrijpelijk, het OM en de rechterlijke macht willen hun vingers niet aan dit dossier branden, aanhouden dan maar, kost weer een hoop tijd en geld, laten we hopen dat de politiek nu eindelijk eens wakker wordt in deze zaak!

Pieter Steenbergen|08.01.15|11:11

Lieve mensen mijn bevindingen wat betreft de bct van cabman zijn zo goed dat ik dat veel eerder had moeten doen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Groet Taxi-Noordhorn .

Henry Rison|08.01.15|14:29

Er was veel onduidelijk maar de informatie dat bij mij was binnengekomen was dat je wel voor 1 juni de aanvraag moest indienen voor de bct vanwege de subsidie maar je was pas verplicht om de bct per 1 sept. Ingebouwd te hebben dus ten tijde dat je werd aangehouden hoefde geen bct te hebben of aanvraag voor die, je had alleen geen recht meer op de subsidie en dat is nog steeds je eigen keuze !
Ik hoop dat je hier wat mee kan gr. Henry R.

Taxi Volendam|08.01.15|14:37

@ Pieter. Wanneer jij dat ziet als een vervanger voor het werkboekje en je hebt daar een paar duizend euro voor over is dat prima. Maar verbeteren of vereenvoudigen van je boekhouding of kosten besparing gaat helaas niet met een bct, de kosten gaan juist omhoog.

Tjerk Vinckx|08.01.15|14:38

@Pieter Steenbergen, dat u en waarschijnlijk meerdere collega’s meer dan tevreden zijn over de BCT is u goed recht.
Dat er andere collega’s zijn die niet voor terreur / intimidatie zwichten t.a.v. van de BCT is ook een recht.
Mr.Steenbergen u heeft nu drie ( !! ) digitale enkelbanden, namelijk het ANPR, het Tamara en BCT systeem.
Volkert van der Graaf is op uitspraak van de rechter verlost van zijn enkelband.
U heeft toch niets op u geweten dan wel te verbergen ………?

M. Martins.|08.01.15|14:41

Bij mij werkt hij op een paar kleine foutjes na prima. Zou niet meer anders willen.

Wim Bekkerin|08.01.15|18:34

Duco, Lees ik het nu goed; “De BCT is verplicht om de leveranciers te helpen met overleven” Moet jouw club, in plaats van “Taxi Belangen”
niet “Cabman Belangen” heten? De BCT is een ramp voor de taxibedrijven en de chauffeurs. Het heeft de taxi branche en de staat “weggegooide” miljoenen gekost. Bedankt voor het “ongevraagd” behartigen van onze belangen of was het de belangen van de leveranciers van de BCT??

Rodney Barten|08.01.15|22:02

@ Wim: Het is beter als u wat vaker de berichten van Duco leest…
@ Tjerk: U draait de boel een beetje om…het is een plicht om de BCT in je taxi te hebben, of die nou goed werkt of niet doet er verder niet toe. En om nou Volkert van de Graaf erbij te gaan halen gaat mij een beetje ver!

Tjerk Vinckx|08.01.15|23:51

Uitspraak Handhaving Amsterdam: David gaat deze strijd van Goliath niet winnen.
College Bescherming Persoonsgegevens:Ik weet niet of de uitkomst op u verzoek wordt bekend gemaakt, misschien verdwijnt het in de vriesla.
Journalist omroep MAX: waarom zijn de Nederlanders zo slaafs geworden ?
Ik heb geen BCT in mijn voertuig en ook geen ondernemerskaart aangevraagd.
U hoort van mij !!!!

Duco Douwstra|09.01.15|00:00

Beste Wim,de BCT was al lang gestopt, als de ILT geen keiharde afspraken zou hebben gemaakt met de leveranciers.Als jullie BCT gaan ontwikkelen dan spreken wij af dat wij de ILT dus alle taxichauffeurs zullen dwingen, om een BCT bij jullie te kopen.De laatste wanhopige poging om leveranciers van de ondergang te redden was,VOOR IN JUNI bestellen en aanbetaling doen.Waarom moeten we BCT er in hebben als de ILT ze niet uit kan lezen? juist! dat is OM DE LEVERANCIERS TE REDDEN EN OVEREIND TE HOUDEN

Tjerk Vinckx|09.01.15|03:08

@Rodney Barten en andere goed gelovigen. Telegraaf 24/12 2014 schrijft Leon de Winter het volgende onder de column: BURGERS SLECHTS EEN NOODZAKELIJK KWAAD.
-Terwijl we allemaal mondig zijn,allemaal heel goed weten wat onze belangen zijn en de interesse en de tijd hebben voor politieke keuzes,worden we nog steeds behandeld als negentiende-eeuwse analfabeten !!
Tja, denk hier maar eens goed over na !!!

Ik wens voor 2015 heel veel succes met u BCT.

Rodney Barten|09.01.15|06:59

@ Tjerk: Ik, en vele andere, houden ons gewoon aan de wet! Ik zou ook wel veel harder willen rijden op de A2, simpelweg omdat mijn auto dat kan. Het mag niet en daar staan sancties tegen over. Als we niet allemaal aan onze burger/ ondernemersverplichtingen zouden voldoen dan zo een een zooitje worden. Verder wacht ik de ontwikkelingen met interesse af.

Rex Urban|09.01.15|09:12

@ Rodney: De Taxiwet van 2000 en het taxibeleid hieropvolgend verdiend geen schoonheidsprijs. Daar is iedereen het toch wel over eens dacht ik. Deze wet en daarbij de BCT is er gekomen “dankzij” politieke blunders. Deze blunders zijn het gevolg van bewust onjuiste voorlichting, negeren van adviezen van I&M aan kamerleden die daardoor verkeerde keuze’s hebben gemaakt.
Het is nu daardoor een zooitje !
Niets verandert vanzelf door af te wachten.
Verzet je daarom tegen dit falende beleid.

Ton van Dalfsen|09.01.15|10:10

@ Wim Bekkerin, Als ik het goed zie bent u werknemer bij het bij mij bekende bedrijf en dus volgeling van uw werkgever die u opdraagt om met uw taxi en BCT te werken. Daarbij is uw werkgever een volgeling van KNV die akkoord is gegaan met de komst van de BCT. Het is niet gepast om Duco aan te vallen die al jarenlang een strijd levert TEGEN de BCT. Lees eerst even alle berichten van Duco waardoor u deze mening niet zou hebben.

Rodney Barten|09.01.15|14:17

@ Rex: Ik heb respect voor u dat u de BCT bestrijd en niet heeft ingebouwd in uw auto’s, dat neemt niet weg dat ik dat ook moet doen…ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ik de mapjes en staatjes niet meer hoef in te vullen en te controleren. Dat de BCT’s wel enige verbeter punten heeft staat buiten kijf.

Rex Urban|10.01.15|18:55

Rodney,
Staatjes invullen is in ons bedrijf door automatisering vanaf 1998 overbodig. Dat was ook een hele verbetering, ook het back office gebeuren was daarmee volledig geautomatiseerd zoals toen bij veel bedrijven. Inmiddels wel 17 jaar geleden.
Kosten nu voor een dergelijk Systeem : Scherm met computer in taxi en op kantoor, €1000.- Dat voldoet ook nu prima! Kom het zien.
Zo bekeken is de BCT het omgekeerde van innovatie en staat de verplichte digit. bct handtekening innovatie in de weg.

Duco Douwstra|12.01.15|13:59

Beste mensen, iedereen die nog nooit iets in zijn taxi heeft gehad en nu ineens een verplichte BCT heeft en roept “dat had ik veel eerder moeten doen enz.”geweldig Ik had in 1985 al een BCT en in 2005 natuurlijk al de zoveelste verbeterde versie.Maar waar ik boos over ben en wat we niet moeten willen is,dat ambtenaren met NUL verstand van automatiseren,jou of mij gaan verplichten wat zij denken dat goed is.Grote bedrijven rijden nu vaak met 2 systemen,de verplichte BCT als dumie en het bestaande

Martin van der Plas|14.01.15|09:08

Precies Duco en als er ondernemers zijn die hun administratie op papier willen voeren moet dat ook mogelijk zijn.
Als ik een boekhandel heb mag ik toch ook zelf weten of ik mijn administratie met pen en papier voer of op een computer?
Onze overheid loopt op taxigebied al vanaf 2000 blunder op blunder te stapelen en we moeten blij zijn dat een Duco opstaat en de belangen van de branche verdedigd.