Staxi

Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers

De Amsterdamse TTO-taxicentrale Staxi heeft een contract afgesloten met Thalys. Voortaan kunnen reizigers van Thalys vanuit de trein een taxi bestellen, die klaar staat zodra ze op Amsterdam Centraal aangekomen zijn. “Het contract is al ingegaan, de eerste ritten zijn nu gedaan”, vertelt Fouad Ben Ali, directeur Staxi.

De TTO is zelf benaderd door Thalys, legt Ben Ali uit. “Ze hebben dit concept ook al in Brussel en Parijs. Daar worden zo’n 5 tot 10 ritten per uur besteld. Ik verwacht er dus behoorlijk wat werk van voor onze chauffeurs.”

Vaste prijzen

Onderdeel van de afspraak met Thalys is dat Staxi vaste prijzen rekent voor de reizigers. Die betalen 15 euro voor een ritje binnen het centrum van Amsterdam en 25 euro voor een ritje buiten het centrum. Ritten buiten de ring gaan op de meter.

“De reizigers kunnen in de trein aangeven dat ze een taxi nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld via de folder met Thalys-diensten. Zij bellen ons, wij zorgen dat er voldoende taxi’s klaar staan”, legt Ben Ali uit.

Amsterdam CS

Staxi pikt de klanten op vanaf de Kiss & Ride-plek bij Amsterdam CS. Op een speciaal Thalys-naambordje staat de naam van de klant, zodat hij weet welke taxi hem op komt halen.

“Straks als er wifi in de Thalys is, kunnen de hostessen de taxi ook digitaal bij ons bestellen”, vertelt Ben Ali. “We hebben een speciaal klantendashboard voor hen gemaakt op onze website.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers”

Rodney Barten|16.01.15|14:18

Ik vraag me af of hier de meter nog wel aangezet gaat worden?

Petrus PK Kerstens|16.01.15|17:32

Ik ben benieuwd of Citeon er mee akkoord gaat dat er op een K & R plaats door een taxi gewacht wordt op een klant. Strikt genomen is dat gewoon parkeren.

“collega” taxichauffeurs gaan natuurlijk massaal met de ILT bellen, als vanaf die plaats wordt weggereden zonder dat de meter aan gaat.
Raken ze zo hun TTO vergunning kwijt.

Wordt weer gezellig daar.

Rex Urban|17.01.15|10:09

@ Rodney. De meter moet aan van de wetgever.
De meter bedragen komen veelal niet overeen met de werkelijke opbrengsten, ook hierbij.
Daardoor moet je alle ritgegevens handmatig bijhouden en aanpassen.
De gegevens die via de taximeter in de bct komen kun je niet aanpassen.
In de bct kun je niet alle benodigde relevante ritgegevens in vullen.
Hierdoor ben je verplicht een dubbele boekhouding te voeren, wil je later geen problemen met de belastingdienst krijgen.
Laat I&M maar duidelijkheid geven.

Henk Mullem|18.01.15|13:58

beste Rex volgens mij is hier sprake van contractvervoer,en kan er dus volgens van te voren vastgestelde ritprijzen gereden worden en hoeft de chauffeur alleen maar de centraal aangeleverde rit opdrachten in de bct te starten en te stoppen.het enigste wat misschien discutabel is is de k&r plek die is immers bedoeld voor particulieren en niet voor bedrijven.
groeten Henk

Rex Urban|19.01.15|19:13

Henk, Maakt niet uit of het contractvervoer is. Je zal een dubbele boekhouding moeten bijhouden.
Bij vervoer per zitplaats, paralellvervoer, of per adres zoals bij Thalys, kan je ritgegevens zoals gezegd niet goed in de b.c.t. invoeren.
Er zit ook maar 1 taximeter in de Taxi geschikt voor 1 betalende klant van A naar B.
Dat geeft ook beperkingen.
Ik heb vanmiddag ILT op bezoek gehad en dit probleem aangekaart.
Dan trekken ze de schouder op en zeggen: het is wet en je zoekt het maar uit.

Petrus PK Kerstens|19.01.15|22:06

Zouden alle Staxi-auto’s een online date verbinding hebben met de centrale ? Dan staan natuurlijk alle ritgegevens in de BCT, ook de prijs. Je kan de rit dan gewoon starten zonder dat de meter daadwerkelijk gaat lopen ( het daklicht gaat wel uit ). Als de auto geen online dataverbinding heeft, dan houdt dat gewoon op natuurlijk.

Ton van Dalfsen|20.01.15|08:51

Bij vervoer per zitplaats, paralelvervoer of per adres kan je bij de BCT van Taxitronic handmatig de prijs invoeren wat vooraf overeengekomen is. Dat wordt dan ook opgeslagen in de BCT.

Bart van den Berg|21.01.15|11:36

De passagier stapt in, je start de rit op met de BCT. Bij een vooraf afgesproken tarief stop je de meter op het moment dat je op de bestemming bent. Komt het bedrag hoger uit dan bijvoorbeeld € 15,- dan kan je via de BCT korting geven tot de afgesproken prijs van € 15,-. Dat kon in ieder geval met de Cabman. Je print de bon, print een kopie en dan is het zowel op papier als digitaal bewaarbaar. Als je graag een dubbele boekhouding bijhoudt, be my guest. Maar hiervoor is dat niet nodig, lijkt me.

Dick Bakker|21.01.15|13:28

knap bedacht de tarieven de meeste ritten zullen altijd onder de 2 vastgestelde bedragen uitkomen als de klanten dat zien zou het wel snel afgelopen zijn een listige manier van (toch weer klant naaien)

Taxi Volendam|21.01.15|17:57

@ Bart v/d Berg. Er wordt hier gesproken over vervoer per zitplaats. Klanten stappen dan vaak niet op dezelfde plaats in en uit zoals bij de regiotaxi. De taximeter moet aan staan ook bij verhuur per zitplaats.
Heb jij dan 8 taximeters en printers voor elke zitplaats 1 ??? Registreert jou bct of meter alles per zitplaats? In en uitstaptijd, lokatie, bedragen ??
Wanneer de meter aanstaat en er komt een klant bij of stapt uit be my guest en leg ons eens uit hoe jij dit boekhoudkundig verwerkt.

Ton van Dalfsen|22.01.15|11:40

@ Taxi Volendam, Zoals jij het schets meerdere opstapplaatsen met meter uitvoeren kan niet. Als je vooraf het tarief al heb afgesproken kan je dit met de BCT doen. Waarom heeft dan bijv. Taxitronic die module dan zo gemaakt om 8 afzonderlijke passagiers te verwerken in je BCT. 8 afzonderlijke instap en uitstaptijden. Als ik 2 afzonderlijke klanten in 1 keer vervoer en met hun een prijs vooraf afspreek rij ik op mijn BCT en niet op mijn meter. Als de 1e klant instapt start je start rit 1 en dan

Ton van Dalfsen|22.01.15|11:42

naar 2e klant en stapt in , dan start je rit 2. En dat zo door tot je bij de bestemmingen bent stop je de ritten selectief wie op de bestemming is en zijn rit stoppen en prijs invoeren. Dat wordt allemaal verwerkt in je BCT. Of je op de meter hebt gereden of op deze manier , Het wordt als rit(ten) verwerkt in de BCT.

Ton van Dalfsen|22.01.15|12:13

Als dat niet op die manier mag , waarom heeft het ministerie dan een certificatie afgegeven op deze BCT ? Dan hadden ze deze BCT niet mogen certificeren omdat deze module erin zit. Je start de rit, je stopt de rit, je geeft het bedrag in, je kan zelfs nog een korting toepassen, je kan fooi erin zetten. Dus je werkt met een BCT die gecertificeert is en dat mogelijk is. Als ILT zegt dat dat niet mag ? waarom hebben ze dan goedkeuring gegeven. Het rammelt aan alle kanten.

Defra Taxi Liemers|22.01.15|12:14

Niet in problemen denken, maar in oplossingen!
Denk dat STAXI er wel over nagedacht heeft hoe e.e.a. geadministreerd wordt.
Ik haal ook wel eens meerdere personen op waarbij een vaste prijs is afgesproken. Laat gewoon de meter van start tot einde meelopen en achteraf verreken ik in de BCT gewoon korting (of toeslag). Dubbele administratie is dus niet nodig. Indien de afspraken ‘op papier’ staan, dus contractwerk, zet ik de totaalprijs achteraf in de Cabman-BCT, dus als rit beëindigd is.

AriePrinter|07.06.15|15:28

Al meerdere keren meegemaakt nu, dat er toeristen/zakenmensen met een Thalys voucher staan te wachten en de (S)taxi niet op komt dagen. Maar gelukkig zijn er dan altijd fijne collega’s (ook van Staxi) die deze mensen dan alsnog naar de plaats van bestemming brengen tegen een woekerprijs. En je geld kwijt voor de taxi voucher en een belachelijk bedrag voor de taxi, omdat ze niet op komen dagen. Zal mij benieuwen hoelang dit contract stand houdt.

Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers | TaxiPro
Staxi

Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers

De Amsterdamse TTO-taxicentrale Staxi heeft een contract afgesloten met Thalys. Voortaan kunnen reizigers van Thalys vanuit de trein een taxi bestellen, die klaar staat zodra ze op Amsterdam Centraal aangekomen zijn. “Het contract is al ingegaan, de eerste ritten zijn nu gedaan”, vertelt Fouad Ben Ali, directeur Staxi.

De TTO is zelf benaderd door Thalys, legt Ben Ali uit. “Ze hebben dit concept ook al in Brussel en Parijs. Daar worden zo’n 5 tot 10 ritten per uur besteld. Ik verwacht er dus behoorlijk wat werk van voor onze chauffeurs.”

Vaste prijzen

Onderdeel van de afspraak met Thalys is dat Staxi vaste prijzen rekent voor de reizigers. Die betalen 15 euro voor een ritje binnen het centrum van Amsterdam en 25 euro voor een ritje buiten het centrum. Ritten buiten de ring gaan op de meter.

“De reizigers kunnen in de trein aangeven dat ze een taxi nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld via de folder met Thalys-diensten. Zij bellen ons, wij zorgen dat er voldoende taxi’s klaar staan”, legt Ben Ali uit.

Amsterdam CS

Staxi pikt de klanten op vanaf de Kiss & Ride-plek bij Amsterdam CS. Op een speciaal Thalys-naambordje staat de naam van de klant, zodat hij weet welke taxi hem op komt halen.

“Straks als er wifi in de Thalys is, kunnen de hostessen de taxi ook digitaal bij ons bestellen”, vertelt Ben Ali. “We hebben een speciaal klantendashboard voor hen gemaakt op onze website.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers”

Rodney Barten|16.01.15|14:18

Ik vraag me af of hier de meter nog wel aangezet gaat worden?

Petrus PK Kerstens|16.01.15|17:32

Ik ben benieuwd of Citeon er mee akkoord gaat dat er op een K & R plaats door een taxi gewacht wordt op een klant. Strikt genomen is dat gewoon parkeren.

“collega” taxichauffeurs gaan natuurlijk massaal met de ILT bellen, als vanaf die plaats wordt weggereden zonder dat de meter aan gaat.
Raken ze zo hun TTO vergunning kwijt.

Wordt weer gezellig daar.

Rex Urban|17.01.15|10:09

@ Rodney. De meter moet aan van de wetgever.
De meter bedragen komen veelal niet overeen met de werkelijke opbrengsten, ook hierbij.
Daardoor moet je alle ritgegevens handmatig bijhouden en aanpassen.
De gegevens die via de taximeter in de bct komen kun je niet aanpassen.
In de bct kun je niet alle benodigde relevante ritgegevens in vullen.
Hierdoor ben je verplicht een dubbele boekhouding te voeren, wil je later geen problemen met de belastingdienst krijgen.
Laat I&M maar duidelijkheid geven.

Henk Mullem|18.01.15|13:58

beste Rex volgens mij is hier sprake van contractvervoer,en kan er dus volgens van te voren vastgestelde ritprijzen gereden worden en hoeft de chauffeur alleen maar de centraal aangeleverde rit opdrachten in de bct te starten en te stoppen.het enigste wat misschien discutabel is is de k&r plek die is immers bedoeld voor particulieren en niet voor bedrijven.
groeten Henk

Rex Urban|19.01.15|19:13

Henk, Maakt niet uit of het contractvervoer is. Je zal een dubbele boekhouding moeten bijhouden.
Bij vervoer per zitplaats, paralellvervoer, of per adres zoals bij Thalys, kan je ritgegevens zoals gezegd niet goed in de b.c.t. invoeren.
Er zit ook maar 1 taximeter in de Taxi geschikt voor 1 betalende klant van A naar B.
Dat geeft ook beperkingen.
Ik heb vanmiddag ILT op bezoek gehad en dit probleem aangekaart.
Dan trekken ze de schouder op en zeggen: het is wet en je zoekt het maar uit.

Petrus PK Kerstens|19.01.15|22:06

Zouden alle Staxi-auto’s een online date verbinding hebben met de centrale ? Dan staan natuurlijk alle ritgegevens in de BCT, ook de prijs. Je kan de rit dan gewoon starten zonder dat de meter daadwerkelijk gaat lopen ( het daklicht gaat wel uit ). Als de auto geen online dataverbinding heeft, dan houdt dat gewoon op natuurlijk.

Ton van Dalfsen|20.01.15|08:51

Bij vervoer per zitplaats, paralelvervoer of per adres kan je bij de BCT van Taxitronic handmatig de prijs invoeren wat vooraf overeengekomen is. Dat wordt dan ook opgeslagen in de BCT.

Bart van den Berg|21.01.15|11:36

De passagier stapt in, je start de rit op met de BCT. Bij een vooraf afgesproken tarief stop je de meter op het moment dat je op de bestemming bent. Komt het bedrag hoger uit dan bijvoorbeeld € 15,- dan kan je via de BCT korting geven tot de afgesproken prijs van € 15,-. Dat kon in ieder geval met de Cabman. Je print de bon, print een kopie en dan is het zowel op papier als digitaal bewaarbaar. Als je graag een dubbele boekhouding bijhoudt, be my guest. Maar hiervoor is dat niet nodig, lijkt me.

Dick Bakker|21.01.15|13:28

knap bedacht de tarieven de meeste ritten zullen altijd onder de 2 vastgestelde bedragen uitkomen als de klanten dat zien zou het wel snel afgelopen zijn een listige manier van (toch weer klant naaien)

Taxi Volendam|21.01.15|17:57

@ Bart v/d Berg. Er wordt hier gesproken over vervoer per zitplaats. Klanten stappen dan vaak niet op dezelfde plaats in en uit zoals bij de regiotaxi. De taximeter moet aan staan ook bij verhuur per zitplaats.
Heb jij dan 8 taximeters en printers voor elke zitplaats 1 ??? Registreert jou bct of meter alles per zitplaats? In en uitstaptijd, lokatie, bedragen ??
Wanneer de meter aanstaat en er komt een klant bij of stapt uit be my guest en leg ons eens uit hoe jij dit boekhoudkundig verwerkt.

Ton van Dalfsen|22.01.15|11:40

@ Taxi Volendam, Zoals jij het schets meerdere opstapplaatsen met meter uitvoeren kan niet. Als je vooraf het tarief al heb afgesproken kan je dit met de BCT doen. Waarom heeft dan bijv. Taxitronic die module dan zo gemaakt om 8 afzonderlijke passagiers te verwerken in je BCT. 8 afzonderlijke instap en uitstaptijden. Als ik 2 afzonderlijke klanten in 1 keer vervoer en met hun een prijs vooraf afspreek rij ik op mijn BCT en niet op mijn meter. Als de 1e klant instapt start je start rit 1 en dan

Ton van Dalfsen|22.01.15|11:42

naar 2e klant en stapt in , dan start je rit 2. En dat zo door tot je bij de bestemmingen bent stop je de ritten selectief wie op de bestemming is en zijn rit stoppen en prijs invoeren. Dat wordt allemaal verwerkt in je BCT. Of je op de meter hebt gereden of op deze manier , Het wordt als rit(ten) verwerkt in de BCT.

Ton van Dalfsen|22.01.15|12:13

Als dat niet op die manier mag , waarom heeft het ministerie dan een certificatie afgegeven op deze BCT ? Dan hadden ze deze BCT niet mogen certificeren omdat deze module erin zit. Je start de rit, je stopt de rit, je geeft het bedrag in, je kan zelfs nog een korting toepassen, je kan fooi erin zetten. Dus je werkt met een BCT die gecertificeert is en dat mogelijk is. Als ILT zegt dat dat niet mag ? waarom hebben ze dan goedkeuring gegeven. Het rammelt aan alle kanten.

Defra Taxi Liemers|22.01.15|12:14

Niet in problemen denken, maar in oplossingen!
Denk dat STAXI er wel over nagedacht heeft hoe e.e.a. geadministreerd wordt.
Ik haal ook wel eens meerdere personen op waarbij een vaste prijs is afgesproken. Laat gewoon de meter van start tot einde meelopen en achteraf verreken ik in de BCT gewoon korting (of toeslag). Dubbele administratie is dus niet nodig. Indien de afspraken ‘op papier’ staan, dus contractwerk, zet ik de totaalprijs achteraf in de Cabman-BCT, dus als rit beëindigd is.

AriePrinter|07.06.15|15:28

Al meerdere keren meegemaakt nu, dat er toeristen/zakenmensen met een Thalys voucher staan te wachten en de (S)taxi niet op komt dagen. Maar gelukkig zijn er dan altijd fijne collega’s (ook van Staxi) die deze mensen dan alsnog naar de plaats van bestemming brengen tegen een woekerprijs. En je geld kwijt voor de taxi voucher en een belachelijk bedrag voor de taxi, omdat ze niet op komen dagen. Zal mij benieuwen hoelang dit contract stand houdt.