protest, UberPop, taxi, taxichauffeurs, Malieveld, Den Haag

Honderden taxichauffeurs protesteren tegen UberPop

Honderden taxichauffeurs uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben woensdagmiddag geprotesteerd op het Malieveld in Den Haag. Ze willen dat de overheid direct hard optreedt tegen de snorders van UberPop. Staatssecretaris Mansveld heeft een week de tijd om haar plannen aan te kondigen hoe ze op gaat treden tegen de illegale dienst.

Het protest is zonder incidenten verlopen. De chauffeurs lieten luid toeterend van zich horen.

Snorders

De reden voor de actie is dat de overheid vooralsnog zeer zwak optreedt tegen de snorders. Tot nu toe is slechts een handjevol van deze illegale snorders gepakt, terwijl er honderden wekelijks actief zijn.

Hoewel de demonstranten niet naar het Binnenhof mochten, zijn enkele tientallen chauffeurs wel om de parlementsgebouwen heen gelopen.

Stop UberPop

De politie begeleidde de groep. De chauffeurs riepen leuzen als ‘Uberpop donder op’ en ‘Stop Uberpop’. Na deze tocht keerden de actievoerders terug naar het Malieveld en beëindigden hun protest.

UberPop is illegaal in Nederland. Het gaat hier om particuliere chauffeurs die zonder taxivergunning betaald personenvervoer aanbieden. Dat is een misdrijf in Nederland. Uber profiteert hiervan als organisatie door dit te faciliteren en 20% commissie te vragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

32 reacties op “Honderden taxichauffeurs protesteren tegen UberPop”

JP Dokter|18.02.15|20:12

Als je een ziekenhuis of verpleeghuis zonder vergunningen begint heb je de dag er op de inspectie op je dak. Als je de titel accountant voert zonder diploma’s krijg je een boete waar je u tegen zegt. Als je te laat jouw belastingcenten betaald krijg je meteen een dwangbevel. Maar als je illegaal een persoon vervoert van A naar B tegen vergoeding wordt er niets gedaan. Uberpop is/zijn niet de criminelen!!!! Die zitten in Den Haag op die kussens!!! Die zitten achter de burelen van ILT!!!

Bertus Bongers|18.02.15|20:16

En dan hebben we ook nog de wijkbus,de klantentaxi van de diverse autobedrijven.hier hebben we nog nooit wat aan gedaan.
ipv tegen de concurent te protesteren kunnen we beter tegen de politiek demonstreren die het maar toelaat dat bedrijfstakken kapot worden gemaakt door oneerlijke concurentie.

Bart van den Berg|18.02.15|21:21

Als het de overheid is die debet is aan het leed van taxi-ondernemingen, dan is het aan taxi-ondernemingen om effectief te handelen. Iedereen trapt in de werking van “het systeem”. Dus, we gaan verenigingetjes oprichten, protesteren als niemand in Den Haag thuis is, rechtszaken voeren et cetera. Daar ligt de sleutel echt niet. Taxi-ondernemers, zeker de kleinere, zullen regionale samenwerkingsverbanden moeten aangaan. UberPop is een geweldige provocatie. We zouden ervan wakker kunnen worden.

Rodney Barten|18.02.15|22:12

@Bart: Uw relaas komt mij een beetje dromerig over,wat bedoeld u met: Iedereen trapt in de werking van “het systeem”. En mogen wij ons volgens u niet verenigen en protest aantekenen tegen het systeem, het systeem wat onze branche juist zo tegenwerkt? En is het niet zo dat de meeste “kleintjes”onder ons al lang samenwerkt om het hoofd boven water te houden? UberPop is geen geweldige provocatie, het is een criminele organisatie, zie daar als eerlijke ondernemer maar is innovatief tegen op te boxen

Marion van Dijk|18.02.15|23:05

Net het nieuws gezien en dan weer zo een deskundige aan het woord die verschil niet weet tussen pop, black en luxe. Wat een drama. En ILT heeft zich weer van juiste kant laten zien. Één raad jongens om iets over te houden. Na iedere rit die je rijdt zogenaamd 50 procent korting invoeren. Legaal en oncontroleerbaar. Zo geen belasting eind van het jaar omzet is dan minimaal en toch wat overhouden in je portomonee. Dit is wat dit land wil. List en bedrog.

Bart van den Berg|18.02.15|23:33

@Rodney: Het systeem: De wetgever maakt regels, wars van de praktijk. Wij bestrijden dat legaal via belangenbehartigers, lobby’s, Kamervragen. Dat kost tijd en er verandert nauwelijks iets. Ik snap en respecteer dat je je verenigt De provocatie: Uber knalt Pop op de markt en laat zien dat het kan. De overheid stuurt het ILT naar Stadskanaal en houdt wat snorders aan. Uber doet wat wij willen: Maling hebben en ernaar handelen. Niet leuk, wel leerzaam. De markt vraagt erom. Daar ligt ons belang.

Rodney Barten|19.02.15|07:55

@ Bart: Als iedereen de instelling zou hebben als wat Uber doet, dan zou het een rotzooi worden. We leven hier in een democratie, een rechtstaat. Iedereen moet zich aan de wet houden, of die nou leuk is of niet. U zegt min of meer dat we allemaal de boel maar moeten oplichten, de blauwe platen van de auto’s kunnen afhalen en voor een schijntje moeten gaan werken, omdat Uber ons dat laat doen!

Marion van Dijk|19.02.15|12:05

@Bart wat je schrijft uber knalt pop op de markt (je bent zo een moraalridder blijkt) dat is volgens mij zo illegaal als de pest. En dat noem jij allemaal leerzaam. Kom uit je bubble daar vraagt de markt om in ons belang.

Marion van Dijk|19.02.15|12:08

@ rodney En Rodney die blauwe platen hoeven er niet af gewoon op je klok iedere rit 50 procent korting geven. Legaal en oncontroleerbaar. Dit is wat deze “rechtstaat” wil. Slimmer zijn dan de slimste. Alle richtingen meelullen en je zakken vullen.

Marion van Dijk|19.02.15|12:09

zogenaamd dan he die 50 procent, 100 procent in het bakkie

Marion van Dijk|19.02.15|12:12

En als er controle komt heb je een duidelijk argument. “ik moet concurreren met de illegaliteit, dus heb geen keus. Ik snap dat dit alleen met contante ritten kan maar het is een begin.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|12:24

Marion, misschien dat jouw idee nu even kan, maar bij een belastingcontrole gaat dat echt fout, de belastinginspecteur prikt daar zo doorheen en zal gewoon een aanslag opleggen gebaseerd op ‘de te verwachten omzet per kilometer’ indien ze het niet in de administratie kunnen vinden.

Bart van den Berg|19.02.15|12:35

Ik wens jullie allemaal het allerbeste!

Marion van Dijk|19.02.15|12:39

Niet als ik moet concurreren met mensen die ook voor dat geld rijden. Ik zou mij dan zeer goed kunnen verdedigen met het FEIT dat ik anders mijn klanten kwijt ben. Laten ze maar aantonen dat het niet zo is. Zelfs met wat ik hier schrijf zou ik niet bang zijn. De overheid zorgt ervoor dat het zo moet. Of willen we ook gezellig met zijn allen richting Sociale zaken en ons aansluiten bij de vele werklozen?

Marion van Dijk|19.02.15|12:40

Terwijl de poppers een baan cq uitkering hebben, illegaal bijverdienen en ons en onze gezinnen ons inkomen afpakken. Deze lui zijn de sjaak eind van het jaar omdat betalingen over de bank gaan, en in principe zou dan de blauwe enveloppe bij deze lui op de mat moeten vallen. Dan kunnen ze toeleggen op wat ze verdient hebben. Dan zijn wij de lachende derde.

Marion van Dijk|19.02.15|12:42

@bart Wij jou ook Bart je kan altijd nog paard en wagen taxi maken wel heel erg uniek. En dat bedoel ik niet cynisch

Paul Dijkhuizen|19.02.15|13:52

Marion, de belastingdienst kijkt ook naar de door jou geadverteerde prijzen en het is niet toegestaan om met de chauffeur te onderhandelen over de prijs. In principe geldt voor de belasting de geregistreerde meter (of BCT)-prijs. Prima als jij de klant daar de helft van laat betalen, maar de belastingdienst wil wel even afrekenen over het volle bedrag. Zeker als je iedereen ineens 50% korting gaat geven ben ik bang dat je bij controle een mega probleem hebt.

Rodney Barten|19.02.15|14:49

@ Bart: Wat is het probleem?

Marion van Dijk|19.02.15|16:00

Ik bedoel ook niet dat je dat afspreekt met elkaar (dat is kartelvorming) dat spreek je af met je klant. je geeft je klanten 50 procent korting om ze niet kwijt te raken aan de snorders daar heeft de belasting niets mee te maken. De ritten die je rijdt op rekening en voor bedrijven gaan gewoon de volle pond dus niet alles is 50 procent alleen straatvervoer. Je wordt toch gedwongen om dat te doen. Hebben de poppers geen probleem dan eind van het jaar?

Paul Dijkhuizen|19.02.15|16:50

De poppers moeten hun inkomen aantonen, maar rijden voor een aanmerkelijk lager tarief. als jij voor datzelfde tarief straattaxi gaat uitvoeren zal je dat moeten aantonen dmv. bijvoorbeeld tariefkaart of je meterprijs aanpassen. Achteraf zeggen dat je 50% van je meterprijs aan korting hebt gegeven zal in dat geval echt niet werken, dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je 90% korting hebt gegeven om de concurrentie met de ‘welzijnsorganisaties’ aan te kunnen…

Marion van Dijk|19.02.15|17:14

dus jij geeft nooit korting als iemand vraagt of het voor een bepaalde prijs kan? Schiphol is ook 110 op de klok en dan voer je ook korting in van 45 omdat je voor 65 hebt afgesproken dat is een algemeen gegeven. Iedere ondernemer rijdt voor ongeveer die prijs

Peter Walgreen|19.02.15|18:16

Paul, Als je niet met de chauffeur zou mogen onderhandelen over de ritprijs, dan denk ik dat 95% van de chauffeurs deze wet overtreed!
Waarom zit er een korting mogelijkheid in je BCT, als je toch over het volle bedrag moet afrekenen?
Ik heb van de belastingdienst begrepen dat je ten alle tijde prijsafspraken mag maken.

Pierre van Aert|20.02.15|10:59

Je moet de afgesproken prijs vooraf als prijs ingeven in de BCT, dan staat de BCT wel aan, maar loopt het metertarief niet mee. De klant krijgt dan ook een bon mee, waarop de afgesproken prijs staat vermeld.
Niet achteraf als korting in de BCT ingeven, daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord als het structureel is.

Taxi Volendam|20.02.15|13:29

Het zou veel kunnen verduidelijken wanneer de balastingdienst ons precies gaat uitleggen hoe om te gaan met je bct. Wat verstaan zij onder prijsafspraak , contract,kortingen, parallel vervoer, enz, enz, en hoe gaan we dit invullen in de bct.
I&M weet dit niet. ILT weet het niet De fabrikanten weten het niet.
KNV weet het niet. Taxiondernemers weten het niet. niemand weet het.
De bct weet en kan het ook niet.
Na de evaluatie weten we het waarschijlijk nog niet.
Wat we wel weten: bct deugt niet!

Marion van Dijk|20.02.15|16:05

Flauwekul je moet je klok aanzetten en de klant laten zien wat je korting geeft. Je mag korting geven maar niet duurder rijden. En dat hoeft niet op je kaart.

Dick Bakker|20.02.15|16:08

Ik heb net met belastingdienst Zwolle gebeld (die mensen waren in Maarssen op de taxidag) IK moet mijn klok aanzetten en achteraf de korting invoeren. Belasting gaat er van uit dat je eerlijk bent. Gevraagd mag ik 50 procent korting geven op alle ritten om te concurreren voor mijn vaste klanten met Uber pop en antwoordt was ja dat mag maar is natuurlijk niet zo slim voor je omzet. Dus mannen achteraf korting geven is legaal.

Dick Bakker|20.02.15|16:08

En ieder die denkt dat het niet zo is bel zelf en maak er hier geen welles nietes spel van laat je gewoon informeren.

Pierre van Aert|20.02.15|16:50

Laat de belastingdienst dat maar zwart op wit zetten dan. Achteraf 70 % korting geven, betekent gewoon 70 % zwarte omzet, geen inkomstenbelasting en sociale premies betalen. De klant betaald natuurlijk wel de volle ritprijs.

Dick Bakker|20.02.15|17:27

dag pierre niet discussieren gewoon je info inwinnen, heb de man (die recht heeft op zijn privicie) zijn nummer en naam en getuige die bij het gesprek zat. Je kan wel heel lang door gaan met ja nee maar een antwoord is een antwoord. En je moet je klok sowieso laten lopen voor de klant zodat hij kan zien of hij daadwerkelijk korting krijgt ook dat is de wet. Dus het is logisch punt

Taxi Volendam|20.02.15|19:37

Marion, wat vind jij flauwekul?
Wanneer je een overeenkomst/contract met je klant hebt mag je meer rekenen dan de max. toegestane tarieven. Zie UBER LUX.
Je mag inderdaad ook voor niks of onder de kostprijs rijden.
Dat wordt veel gedaan. Dat zie je aan de faillissementen.
Verboden is het niet.
Het blijft toch allemaal wel onduidelijk.
De belastingdienst en I&M of ILT zijn het onderling al niet eens over de bct en gebruik van de taximeter.
Laat staan dat wij er uit komen.

Adil Butt|22.02.15|17:50

Wat ik nou niet begrijp behalf dat pop probleem is voor taxi chauffeur.ik denk elke Nederlander moet gewoon stoppen met belasting betalen want rechten en plichten zijn het zelfde in nl want pop betaal ook niks ik denk dan gaat wel overheid voelen dat het nou wel fout ga als niks gedaan woord.ik hoop dat onze Nederlanders dat begrijpen en achter ons staan want wij hebben ook altijd achter hun gestaan of is het storm regent heel erg slecht weer wij hebben altijd hun thuis gebracht

Johan Zevenbergen|23.02.15|14:59

Het geen jullie roepen is denk ik precies wat Uber wil, jullie vechten om het been en Uber loopt er straks lachend mee heen.

Mentaliteit,s problemen mbt tot belasting betalen is precies waarom al die regels zijn gemaakt en worden bedacht.

Honderden taxichauffeurs protesteren tegen UberPop | TaxiPro
protest, UberPop, taxi, taxichauffeurs, Malieveld, Den Haag

Honderden taxichauffeurs protesteren tegen UberPop

Honderden taxichauffeurs uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben woensdagmiddag geprotesteerd op het Malieveld in Den Haag. Ze willen dat de overheid direct hard optreedt tegen de snorders van UberPop. Staatssecretaris Mansveld heeft een week de tijd om haar plannen aan te kondigen hoe ze op gaat treden tegen de illegale dienst.

Het protest is zonder incidenten verlopen. De chauffeurs lieten luid toeterend van zich horen.

Snorders

De reden voor de actie is dat de overheid vooralsnog zeer zwak optreedt tegen de snorders. Tot nu toe is slechts een handjevol van deze illegale snorders gepakt, terwijl er honderden wekelijks actief zijn.

Hoewel de demonstranten niet naar het Binnenhof mochten, zijn enkele tientallen chauffeurs wel om de parlementsgebouwen heen gelopen.

Stop UberPop

De politie begeleidde de groep. De chauffeurs riepen leuzen als ‘Uberpop donder op’ en ‘Stop Uberpop’. Na deze tocht keerden de actievoerders terug naar het Malieveld en beëindigden hun protest.

UberPop is illegaal in Nederland. Het gaat hier om particuliere chauffeurs die zonder taxivergunning betaald personenvervoer aanbieden. Dat is een misdrijf in Nederland. Uber profiteert hiervan als organisatie door dit te faciliteren en 20% commissie te vragen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

32 reacties op “Honderden taxichauffeurs protesteren tegen UberPop”

JP Dokter|18.02.15|20:12

Als je een ziekenhuis of verpleeghuis zonder vergunningen begint heb je de dag er op de inspectie op je dak. Als je de titel accountant voert zonder diploma’s krijg je een boete waar je u tegen zegt. Als je te laat jouw belastingcenten betaald krijg je meteen een dwangbevel. Maar als je illegaal een persoon vervoert van A naar B tegen vergoeding wordt er niets gedaan. Uberpop is/zijn niet de criminelen!!!! Die zitten in Den Haag op die kussens!!! Die zitten achter de burelen van ILT!!!

Bertus Bongers|18.02.15|20:16

En dan hebben we ook nog de wijkbus,de klantentaxi van de diverse autobedrijven.hier hebben we nog nooit wat aan gedaan.
ipv tegen de concurent te protesteren kunnen we beter tegen de politiek demonstreren die het maar toelaat dat bedrijfstakken kapot worden gemaakt door oneerlijke concurentie.

Bart van den Berg|18.02.15|21:21

Als het de overheid is die debet is aan het leed van taxi-ondernemingen, dan is het aan taxi-ondernemingen om effectief te handelen. Iedereen trapt in de werking van “het systeem”. Dus, we gaan verenigingetjes oprichten, protesteren als niemand in Den Haag thuis is, rechtszaken voeren et cetera. Daar ligt de sleutel echt niet. Taxi-ondernemers, zeker de kleinere, zullen regionale samenwerkingsverbanden moeten aangaan. UberPop is een geweldige provocatie. We zouden ervan wakker kunnen worden.

Rodney Barten|18.02.15|22:12

@Bart: Uw relaas komt mij een beetje dromerig over,wat bedoeld u met: Iedereen trapt in de werking van “het systeem”. En mogen wij ons volgens u niet verenigen en protest aantekenen tegen het systeem, het systeem wat onze branche juist zo tegenwerkt? En is het niet zo dat de meeste “kleintjes”onder ons al lang samenwerkt om het hoofd boven water te houden? UberPop is geen geweldige provocatie, het is een criminele organisatie, zie daar als eerlijke ondernemer maar is innovatief tegen op te boxen

Marion van Dijk|18.02.15|23:05

Net het nieuws gezien en dan weer zo een deskundige aan het woord die verschil niet weet tussen pop, black en luxe. Wat een drama. En ILT heeft zich weer van juiste kant laten zien. Één raad jongens om iets over te houden. Na iedere rit die je rijdt zogenaamd 50 procent korting invoeren. Legaal en oncontroleerbaar. Zo geen belasting eind van het jaar omzet is dan minimaal en toch wat overhouden in je portomonee. Dit is wat dit land wil. List en bedrog.

Bart van den Berg|18.02.15|23:33

@Rodney: Het systeem: De wetgever maakt regels, wars van de praktijk. Wij bestrijden dat legaal via belangenbehartigers, lobby’s, Kamervragen. Dat kost tijd en er verandert nauwelijks iets. Ik snap en respecteer dat je je verenigt De provocatie: Uber knalt Pop op de markt en laat zien dat het kan. De overheid stuurt het ILT naar Stadskanaal en houdt wat snorders aan. Uber doet wat wij willen: Maling hebben en ernaar handelen. Niet leuk, wel leerzaam. De markt vraagt erom. Daar ligt ons belang.

Rodney Barten|19.02.15|07:55

@ Bart: Als iedereen de instelling zou hebben als wat Uber doet, dan zou het een rotzooi worden. We leven hier in een democratie, een rechtstaat. Iedereen moet zich aan de wet houden, of die nou leuk is of niet. U zegt min of meer dat we allemaal de boel maar moeten oplichten, de blauwe platen van de auto’s kunnen afhalen en voor een schijntje moeten gaan werken, omdat Uber ons dat laat doen!

Marion van Dijk|19.02.15|12:05

@Bart wat je schrijft uber knalt pop op de markt (je bent zo een moraalridder blijkt) dat is volgens mij zo illegaal als de pest. En dat noem jij allemaal leerzaam. Kom uit je bubble daar vraagt de markt om in ons belang.

Marion van Dijk|19.02.15|12:08

@ rodney En Rodney die blauwe platen hoeven er niet af gewoon op je klok iedere rit 50 procent korting geven. Legaal en oncontroleerbaar. Dit is wat deze “rechtstaat” wil. Slimmer zijn dan de slimste. Alle richtingen meelullen en je zakken vullen.

Marion van Dijk|19.02.15|12:09

zogenaamd dan he die 50 procent, 100 procent in het bakkie

Marion van Dijk|19.02.15|12:12

En als er controle komt heb je een duidelijk argument. “ik moet concurreren met de illegaliteit, dus heb geen keus. Ik snap dat dit alleen met contante ritten kan maar het is een begin.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|12:24

Marion, misschien dat jouw idee nu even kan, maar bij een belastingcontrole gaat dat echt fout, de belastinginspecteur prikt daar zo doorheen en zal gewoon een aanslag opleggen gebaseerd op ‘de te verwachten omzet per kilometer’ indien ze het niet in de administratie kunnen vinden.

Bart van den Berg|19.02.15|12:35

Ik wens jullie allemaal het allerbeste!

Marion van Dijk|19.02.15|12:39

Niet als ik moet concurreren met mensen die ook voor dat geld rijden. Ik zou mij dan zeer goed kunnen verdedigen met het FEIT dat ik anders mijn klanten kwijt ben. Laten ze maar aantonen dat het niet zo is. Zelfs met wat ik hier schrijf zou ik niet bang zijn. De overheid zorgt ervoor dat het zo moet. Of willen we ook gezellig met zijn allen richting Sociale zaken en ons aansluiten bij de vele werklozen?

Marion van Dijk|19.02.15|12:40

Terwijl de poppers een baan cq uitkering hebben, illegaal bijverdienen en ons en onze gezinnen ons inkomen afpakken. Deze lui zijn de sjaak eind van het jaar omdat betalingen over de bank gaan, en in principe zou dan de blauwe enveloppe bij deze lui op de mat moeten vallen. Dan kunnen ze toeleggen op wat ze verdient hebben. Dan zijn wij de lachende derde.

Marion van Dijk|19.02.15|12:42

@bart Wij jou ook Bart je kan altijd nog paard en wagen taxi maken wel heel erg uniek. En dat bedoel ik niet cynisch

Paul Dijkhuizen|19.02.15|13:52

Marion, de belastingdienst kijkt ook naar de door jou geadverteerde prijzen en het is niet toegestaan om met de chauffeur te onderhandelen over de prijs. In principe geldt voor de belasting de geregistreerde meter (of BCT)-prijs. Prima als jij de klant daar de helft van laat betalen, maar de belastingdienst wil wel even afrekenen over het volle bedrag. Zeker als je iedereen ineens 50% korting gaat geven ben ik bang dat je bij controle een mega probleem hebt.

Rodney Barten|19.02.15|14:49

@ Bart: Wat is het probleem?

Marion van Dijk|19.02.15|16:00

Ik bedoel ook niet dat je dat afspreekt met elkaar (dat is kartelvorming) dat spreek je af met je klant. je geeft je klanten 50 procent korting om ze niet kwijt te raken aan de snorders daar heeft de belasting niets mee te maken. De ritten die je rijdt op rekening en voor bedrijven gaan gewoon de volle pond dus niet alles is 50 procent alleen straatvervoer. Je wordt toch gedwongen om dat te doen. Hebben de poppers geen probleem dan eind van het jaar?

Paul Dijkhuizen|19.02.15|16:50

De poppers moeten hun inkomen aantonen, maar rijden voor een aanmerkelijk lager tarief. als jij voor datzelfde tarief straattaxi gaat uitvoeren zal je dat moeten aantonen dmv. bijvoorbeeld tariefkaart of je meterprijs aanpassen. Achteraf zeggen dat je 50% van je meterprijs aan korting hebt gegeven zal in dat geval echt niet werken, dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je 90% korting hebt gegeven om de concurrentie met de ‘welzijnsorganisaties’ aan te kunnen…

Marion van Dijk|19.02.15|17:14

dus jij geeft nooit korting als iemand vraagt of het voor een bepaalde prijs kan? Schiphol is ook 110 op de klok en dan voer je ook korting in van 45 omdat je voor 65 hebt afgesproken dat is een algemeen gegeven. Iedere ondernemer rijdt voor ongeveer die prijs

Peter Walgreen|19.02.15|18:16

Paul, Als je niet met de chauffeur zou mogen onderhandelen over de ritprijs, dan denk ik dat 95% van de chauffeurs deze wet overtreed!
Waarom zit er een korting mogelijkheid in je BCT, als je toch over het volle bedrag moet afrekenen?
Ik heb van de belastingdienst begrepen dat je ten alle tijde prijsafspraken mag maken.

Pierre van Aert|20.02.15|10:59

Je moet de afgesproken prijs vooraf als prijs ingeven in de BCT, dan staat de BCT wel aan, maar loopt het metertarief niet mee. De klant krijgt dan ook een bon mee, waarop de afgesproken prijs staat vermeld.
Niet achteraf als korting in de BCT ingeven, daar gaat de belastingdienst niet mee akkoord als het structureel is.

Taxi Volendam|20.02.15|13:29

Het zou veel kunnen verduidelijken wanneer de balastingdienst ons precies gaat uitleggen hoe om te gaan met je bct. Wat verstaan zij onder prijsafspraak , contract,kortingen, parallel vervoer, enz, enz, en hoe gaan we dit invullen in de bct.
I&M weet dit niet. ILT weet het niet De fabrikanten weten het niet.
KNV weet het niet. Taxiondernemers weten het niet. niemand weet het.
De bct weet en kan het ook niet.
Na de evaluatie weten we het waarschijlijk nog niet.
Wat we wel weten: bct deugt niet!

Marion van Dijk|20.02.15|16:05

Flauwekul je moet je klok aanzetten en de klant laten zien wat je korting geeft. Je mag korting geven maar niet duurder rijden. En dat hoeft niet op je kaart.

Dick Bakker|20.02.15|16:08

Ik heb net met belastingdienst Zwolle gebeld (die mensen waren in Maarssen op de taxidag) IK moet mijn klok aanzetten en achteraf de korting invoeren. Belasting gaat er van uit dat je eerlijk bent. Gevraagd mag ik 50 procent korting geven op alle ritten om te concurreren voor mijn vaste klanten met Uber pop en antwoordt was ja dat mag maar is natuurlijk niet zo slim voor je omzet. Dus mannen achteraf korting geven is legaal.

Dick Bakker|20.02.15|16:08

En ieder die denkt dat het niet zo is bel zelf en maak er hier geen welles nietes spel van laat je gewoon informeren.

Pierre van Aert|20.02.15|16:50

Laat de belastingdienst dat maar zwart op wit zetten dan. Achteraf 70 % korting geven, betekent gewoon 70 % zwarte omzet, geen inkomstenbelasting en sociale premies betalen. De klant betaald natuurlijk wel de volle ritprijs.

Dick Bakker|20.02.15|17:27

dag pierre niet discussieren gewoon je info inwinnen, heb de man (die recht heeft op zijn privicie) zijn nummer en naam en getuige die bij het gesprek zat. Je kan wel heel lang door gaan met ja nee maar een antwoord is een antwoord. En je moet je klok sowieso laten lopen voor de klant zodat hij kan zien of hij daadwerkelijk korting krijgt ook dat is de wet. Dus het is logisch punt

Taxi Volendam|20.02.15|19:37

Marion, wat vind jij flauwekul?
Wanneer je een overeenkomst/contract met je klant hebt mag je meer rekenen dan de max. toegestane tarieven. Zie UBER LUX.
Je mag inderdaad ook voor niks of onder de kostprijs rijden.
Dat wordt veel gedaan. Dat zie je aan de faillissementen.
Verboden is het niet.
Het blijft toch allemaal wel onduidelijk.
De belastingdienst en I&M of ILT zijn het onderling al niet eens over de bct en gebruik van de taximeter.
Laat staan dat wij er uit komen.

Adil Butt|22.02.15|17:50

Wat ik nou niet begrijp behalf dat pop probleem is voor taxi chauffeur.ik denk elke Nederlander moet gewoon stoppen met belasting betalen want rechten en plichten zijn het zelfde in nl want pop betaal ook niks ik denk dan gaat wel overheid voelen dat het nou wel fout ga als niks gedaan woord.ik hoop dat onze Nederlanders dat begrijpen en achter ons staan want wij hebben ook altijd achter hun gestaan of is het storm regent heel erg slecht weer wij hebben altijd hun thuis gebracht

Johan Zevenbergen|23.02.15|14:59

Het geen jullie roepen is denk ik precies wat Uber wil, jullie vechten om het been en Uber loopt er straks lachend mee heen.

Mentaliteit,s problemen mbt tot belasting betalen is precies waarom al die regels zijn gemaakt en worden bedacht.