TCA, taxi's, Taxi Centrale Amsterdam

TCA Amsterdam en KNV Taxi doen aangifte tegen UberPop

TCA en KNV taxi hebben donderdagavond gezamenlijk aangifte gedaan bij de politie tegen de illegale praktijken van UberPop. Ze eisen dat de overheid zo snel mogelijk actief gaat optreden tegen de illegale taxidienst. De overheid moet ervoor zorgen dat UberPop zich aan dezelfde overheids-regels houdt als de normale taxi-ondernemers.

Afgelopen juli is UberPop al door de rechter illegaal verklaard. TCA en KNV Taxi hadden er destijds alle vertrouwen in dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de politie en het Openbaar Ministerie actief zouden optreden tegen deze illegale taxidienst.

Grote steden

“Inmiddels zijn we zeven maanden verder en zien we dat er tot op heden niks is veranderd. Na een aantal boetes rijden er nog steeds illegale UberPop-chauffeurs in de grote steden”, licht Sanne Takman, woordvoerster TCA toe.

Ook de frustraties van chauffeurs beginnen steeds verder op te lopen. Vorige week hebben 200 chauffeurs gedemonstreerd op het Malieveld in Den Haag en afgelopen weekend waren er al verschillende incidenten in Amsterdam en Utrecht. Andere acties worden niet uitgesloten als er niet zo snel mogelijk actief wordt opgetreden tegen UberPop.

TCA

Richard van der Veen, directeur TCA: “Het is voor onze chauffeurs onaanvaardbaar dat UberPop-chauffeurs vrij spel hebben. Deze chauffeurs dienen zich aan dezelfde regels te houden als de rest van de taxibranche.”

Door als grootste taxicentrale van Nederland aangifte te doen tegen UberPop hoopt TCA dat staatsecretaris Mansveld op korte termijn stappen zal ondernemen tegen Uber en haar illegale taxidienst.

KNV

KNV Taxi-voorzitter Bertho Eckhardt: “De taxibranche is het zat dat de illegale snordersdienst ongehinderd door gaat, en haar activiteiten zelfs uitbreidt. Uber zet mensen aan tot het plegen van een misdrijf: het aanbieden van illegaal taxivervoer.”

Reguliere taxiondernemers en chauffeurs worden geacht zich wèl aan alle regels te houden, en riskeren anders forse boetes. Bovendien is het volgens Eckhardt uitermate onrechtvaardig voor de taxiorganisaties die in de grote steden miljoenen in het kwaliteitsborgende toelatingssysteem TTO en de boordcomputers hebben geïnvesteerd.

Chauffeurs

“Zij moeten zich verantwoorden bij gemeenten vanwege gedragingen van hun chauffeurs, terwijl UberPop ongestoord zijn gang kan blijven gaan.”, licht de KNV Taxi-voorzitter toe.

KNV Taxi vreest dat UberPop de taximarkt dermate ontregelt dat de inspanningen en resultaten die de afgelopen jaren door overheid en sector samen geleverd zijn, verloren zullen gaan. Eerder deze week drong de ondernemersorganisatie er al bij staatssecretaris Mansveld op aan dat een daadwerkelijk effectief plan van aanpak op korte termijn noodzakelijk is.

Strafblad

UberPop-chauffeurs zijn particulieren die hun eigen auto inzetten om personenvervoer tegen betaling te verrichten. Dat is illegaal in Nederland. Gepakte chauffeurs kunnen een boete en een strafblad tegemoet zien.

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “TCA Amsterdam en KNV Taxi doen aangifte tegen UberPop”

Een taxi|27.02.15|12:22

Wat ik erg jammer vindt is dat de publieke opinie op de hand van Überpop is, dat moeten wij met z’n allen zien om te buigen. Lees maar een op nujij.nl (http://www.nujij.nl/?tags=Uberpop) Wij als branche moeten nu allemaal onze koppen bij elkaar steken en het verleden laten voor wat het is zodat we de publieke opinie op onze hand krijgen.

Jan Pastoor|27.02.15|13:09

wanneer doen wij aaangifte tegen manzveld!!! en andere oplichters!!! zoals onze overheid!!!!!

Rodney Barten|27.02.15|13:30

@ Een taxi: Mensen die voorstander zijn van UberPop kijken niet verder dan hun PORTEMONNEE lang is…, maar owee als iemand hun baantje inpikt voor de helft van hun salaris. Diverse onderzoeken wijzen uit dat de Nederlandse taxi gebruikers in het algemeen tevreden zijn over onze branche, we zijn misschien wat duur, maar we leveren wel kwalitatief goed werk (uitzonderingen daar gelaten)

Marion van Dijk|27.02.15|17:34

zoals ik al zei in het andere artikel, wachten op een dodelijk ongeluk doordat de chauffeur van de pop auto stekeblind is, of suikerpatient en daardoor in een psychose is geraakt onder het rijden. Ik heb dat stukje op radio den haag gehoord maar waarom was er niemand uitgenodigd van de branche behalve iemand die onzin roept als “ze betalen geen belasting en zijn onverzekerd”

Marion van Dijk|27.02.15|17:35

Foute argumenen wat dat doen en zijn ze wel. Er moet iemand opstaan die in keurig nederlands promoot wat een gemiddelde taxichauffeur de laatste jaren heeft moeten ondernemen om juist die slechte reputatie op te krikken. En dat wordt nu te niet gedaan door de poppers omdat deze geen huidige “etikette” heeft van de taxichauffeur van nu.

Duco Douwstra|27.02.15|19:19

Misschien moeten een strafrecht advocaat raadplegen, of we beslag kunnen leggen op de bankrekeningen en overige bezittingen van Uber. En daarna dan een proces voeren om de veroorzaakte schade op Uber te verhalen, die zij de branche moedwillig heeft toegebracht, met haar onwettig, strafbaar en onrechtmatig handelen. Zelfs nadat de rechter hen dat heeft verboden. Maar dit is wat ik net bedenk, dus ik hoop dat een strafrecht advocaat daar een haalbare zaak in ziet en contact met mij opneemt.

Johan Zevenbergen|27.02.15|20:11

Strak plan duco,
Kijk meteen ff of je de puber snorders hier in den landen ook daarin kunt meenemen,
En die bedrijven die onder het motto van auto verhuur, taxi busjes verhuren nota benen op blauw kenteken.

Adil Butt|27.02.15|22:16

Mensen vandaag interview mansveld heeft gezegd dat zij achter uber staat.dat ziet nou eng uit zij vind erg dat wij pop klem rijden maar zij vind erg dat pop illegaal bezig is.wat en wife zeg zij heeft heel veel geld genoemen van uber ik durf mijn handen in fik te steken.heb ik altijd gezegd allen uber durf dat niet hij krijg steun dus dat was het.( mensveld )

Johan Zevenbergen|28.02.15|00:36

De taxi’s van UberPOP mogen dan zo illegaal als de neten zijn, staatssecretaris Wilma Mansveld vind dat “Klemrijden onacceptabel is” aldus Mansveld vandaag op de Nationale Autoshow op BNR.

Ik vind dat je naar innovatie moet kijken Ik ben bezig met een evaluatie van de taxiwet. Je moet goed kijken naar wat er op de markt gebeurt en hoe je dat wel en niet kunt verwerken in de wet”, aldus Mansveld van Infrastructuur “ik sluit nooit uit dat nieuwe ideeën en ontwikkelingen de wet gaan veranderen.”

Johan Zevenbergen|28.02.15|00:51

Kortom, bct,s , vergunningen, keuringen, taxi passen mogen massaal in de gratis Plastic tasje worden gedumpt.
En de taxi plaatsen kunnen worden op geheven, en er mag weer onbeperkt privé worden gereden.
Zo ook kan iedereen nu minister, notaris, advocaat, arts, crimineel, slager, bakker of wat dan ook worden.
Zonder opleiding.
Wellicht heeft deze dame te lang in de led dak verlichting gekeken, want ze staat nu toch echt aan het hoofd van een criminele organisatie.

Johan Zevenbergen|28.02.15|00:53

En zet ons aan om de regels aan onze laars te lappen.

Tjerk Vinckx|28.02.15|08:59

Schultz, Thunnissen en Mansveld, drie dames die de dienst uitmaken op het Min.Infrastructuur.De eerste twee zijn politiek gezien niet -okselfris- en Mansveld zit in het nauw vanwege Fyra, BCT, UberPop, illegale arbeiders aan wegen projecten (keten aansprakelijkheid)en wat nog meer.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dus wees niet verbaasd over de uitkomst.
Daarnaast zijn zij alle drie -politicus- ook wel te vervangen door – palingen in een emmer met snot -, u bent gewaarschuwd !!!!

Duco Douwstra|28.02.15|09:39

Mansveld maakt zich schuldig aan discriminatie,Uberpop is illegaal zegt zij,en achter de schermen zijn ze druk bezig om Uberpop aan te pakken,zegt zij.Maar intussen mogen taxiondernemers niet voor hun rechten opkomen,die zij verkregen hebben door wel, aan tientallen eisen te voldoen. Uberpop is de ordeverstoorder,niet de taxibranche die ze netjes zonder oproer staande houden.Uber looft aan de poppers premie’s uit,bij deze ik persoonlijk ook € 100,–voor elke purschuim volgespoten Uberpop uitlaat

Johan Zevenbergen|28.02.15|11:18

Zal er straks wel een grote partij gas dichte uitlaten te koop staan op mp.

Johan Zevenbergen|28.02.15|12:13

Maar lees ik nu goed dat mansveld ongeoorloofde staats steun en medewerking geeft aan ongeschoolde chauffeurs en vergunning loze ondernemingen.
Dus we gaan een dagje naar Brussel?

nick renting|01.03.15|04:14

Media schrijft Taxi is duur.Taxameterprijs word opgelegd door overheid en niet door Taxionderneming of Taxicentrales.Taxichauffeurs in de grote steden,met name Amsterdam aangesloten bij TTO rijden voor UBER.Rijden hun eigen werk met korting.Ineens stoppen dan is UBER opgelost en breng je niet je eigen TTO cq centrale om zeep.

Hans de Koning|02.03.15|07:51

Beste Nick, het taximetertarief wordt niet opgelegd door de overheid, het MAXIMUM wordt wel door de overheid bepaald, en ergens is dat maar goed ook. Jij mag daar als bedrijf best onder gaan zitten, alleen doet vrijwel niemand dat. Het zou namelijk een ‘race to the bottom’ zijn, waarbij ondernemers steeds onder elkaars prijs duiken maar het aantal ritten niet toeneemt, omdat het nog steeds duurder is dan fiets/voet/tram/bus/trein/brommer/mama/auto.