Staxi,b urgemeester, TTO, Amsterdam

Taximonitor: prestaties Amsterdamse taxibranche verbeterd

De prestaties van de Amsterdamse taxibranche zijn licht verbeterd. De waardering voor een rit gemaakt vanaf een taxistandplaats is fors omhoog gegaan; van een 6,7 in 2013 naar een 7,1 vorig jaar. En de ritten waarbij een taxi werd aangehouden op straat gingen zelfs van een 6,6 naar 7,6. Dat blijkt uit de Taximonitor van de gemeente Amsterdam. Wel worden de taxichauffeurs nog altijd flink gecontroleerd door de dienst Handhaving van de gemeente.  

De taximonitor verschijnt voor de derde keer en geeft een actueel beeld van de ontwikkelingen in de Amsterdamse taximarkt sinds de invoering van de nieuwe taxiverordening in juni 2013.

Opstapmarkt

Het aantal chauffeurs die de Amsterdamse opstapmarkt bedienen groeit nog steeds. Het aantal geldige Taxxxivergunningen steeg van 3474 in juni naar 3642 in december. Taxichauffeurs hebben, naast hun gewone taxivergunning en chauffeurskaart, deze speciale Amsterdamse taxivergunning nodig om de opstapmarkt te mogen bedienen.

Er zijn in het tweede halfjaar van 2014 in totaal 34 Taxxxivergunningen ingetrokken door de gemeente Amsterdam. Dat is maar liefst 30% minder dan het eerste kwartaal, toen waren het er 49. “De meest voorkomende reden voor het intrekken van een Taxxxivergunning is dat een chauffeur niet meer bij een TTO is aangesloten. Soms vanwege een sanctie, soms vanwege een andere reden. In een kwart van de gevallen heeft de chauffeur een dusdanige overtreding begaan dat de vergunning daarom is ingetrokken”, laat de gemeente weten.

Controle

Wel staat de Amsterdamse taxibranche nog onder zware controle van de gemeente. De controleurs hebben in Q2 van 2014 flink wat rapporten van bevindingen uitgedeeld aan de taxichauffeurs (433). Dat aantal is ongeveer gelijk aan de voorgaande perioden. Maar het aantal sancties is wel meer dan verdubbeld: van 128 naar 312. Dit komt deels door de proef met de gewijzigde aanrijroute bij het Centraal Station.

Bij het opzetten van deze proef is met de Toegelaten Taxiorganisaties (TTO’s) afgesproken dat overtredingen op en rond de standplaats CS direct leiden tot een sanctie, namelijk een schorsing van drie maanden voor de standplaats CS, opgelegd door de TTO. Tot en met december 2014 heeft dit tot 121 schorsingen voor CS geleid met daarin een duidelijke piek in de periode van de start met de proef.

Sancties

Een andere verklaring voor de toename van het aantal sancties is de informatie gestuurde handhaving. Dat betekent dat de gemeente vooral bij de TTO’s controleert wiens prestaties nog niet optimaal zijn. Daarnaast is de focus van de handhaving in de loop van 2014 toegespitst op overtredingen van de ‘gouden vijf’ (ritweigeren, overlast op de standplaats, onveilig rijgedrag en het niet opvolgen van instructies). Aan deze overtredingen moeten de TTO’s altijd een sanctie koppelen.

Wel is het aantal inspecties door de Inspectie Leefomgeving en Transport met bijna de helft gedaald. Toch zijn in de tweede helft van 2014 nog altijd 402 controles uitgevoerd. De daling komt vooral vanwege de druk op de beschikbare capaciteit van ILT als gevolg van UberPop, blijkt uit de monitor. Overigens zijn er nog altijd 466 boetes door de gemeentelijke handhavingsdienst uitgedeeld aan taxichauffeurs voor verkeersovertredingen. Hierbij gaat het vooral om boetes voor overtreding van het stopverbod. Het aantal is overigens wel flink lager dan een jaar eerder.

Taxistandplaatsen

Verder blijkt dat het aantal beschikbare plekken op standplaatsen is gestegen van 356 in de eerste helft van 2014 naar 463 in de tweede helft door het invoeren van dubbelgebruik van laad- en losplekken in de stadsdelen Centrum, Oost en Zuid. Van de 463 plekken zijn er 106 op laad- en losplekken die beschikbaar zijn in de avonduren.

Het aantal elektrische taxi’s neemt ook steeds verder toe in Amsterdam. Twee TTO’s reden in de tweede helft van 2014 met 38 elektrische taxi’s: Taxi-E en TCA. Er kwamen verder nog 75 aanvragen binnen voor de gemeentelijke subsidie op elektrische taxi’s, dus die zullen binnenkort de weg op gaan. Sinds oktober 2014 rijden er ook nog eens 168 elektrische taxi’s vanaf luchthaven Schiphol.

Taximonitor

“Die worden door de bedrijven binnenkort ondergebracht bij hun TTO. Daardoor krijgen deze elektrische taxi’s naar verwachting op korte termijn ook toegang tot de Amsterdamse opstapmarkt”, meldt de gemeente in de Taximonitor.

Dit jaar staat volgens de gemeente vooral in het teken van verdere professionalisering van de TTO’s. “Met name wat betreft het aansturen en toezicht houden op de chauffeurs door de TTO’s zelf”, aldus de gemeente Amsterdam.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Taximonitor: prestaties Amsterdamse taxibranche verbeterd”

Duco Douwstra|26.03.15|10:12

Boetes sanctie’s controles maar wel UITSLUITEND bij reguliere taxi’s.En hoezo is de ILT druk met Uberpop??Na heel veel inspanningen en staande houdingen van Uberpoppers door taxichauffeurs,zijn deze overgedragen aan de inspectie en is gesmeekt om proces verbaal op te maken.Waarop de taxi’s het verwijt kregen dat ze de orde aan het verstoren zijn.Als v.d. Laan een gemeentelijke verordening instelt dat Uberpop in beslag worden genomen dan treed hij rechtvaardig op.Maar ze hebben dubbele agenda’s

Paul Dijkhuizen|26.03.15|11:19

De gouden VIJF? ik lees er toch echt maar vier… Gelukkig zijn de taxi’s zó duur dat ze daar die boetes makkelijk van kunnen betalen! (NOT)

Johan Zevenbergen|26.03.15|12:15

Het hoofdkantoor van taxidienst Uber heeft donderdag bezoek gekregen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Medewerkers van de inspectie zijn bezig met een inval.

AT5 meldt dat er verschillende auto’s van de Inspectie voor de deur staan bij Uber. De inspectie wil inzage in de administratie van Uber om er achter te komen hoeveel geld er met de illegale dienst Uberpop

Taxi Rotterdam|27.03.15|09:07

Goed bezig Amsterdam!
Ga zo door slechte imago weg poetsen.

Taxibelangen Nederland|30.03.15|11:14

STN blijft aandacht vragen voor de misstanden rondom Uberpop,vandaag op WNL TV http://www.omroepwnl.nl/video/fragment/vandaag-de-dag-uberpop__POMS_WNL_817509 Uberpop voldoet nergens aan en zijn zwartwerkers. Zo kunnen reguliere taxi’s ook goedkoper werken.Een uitkering met een paar zwarte ritjes per dag er bij. Alles is dan mogelijk, terwijl elke taxichauffeur aan de ketting en onder een vergrootglas ligt. En deze controle middelen ook nog eens zelf moet betalen.Terwijl de enkelband wel gratis is :-}}