Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning

Uber gaat de UberPop-chauffeurs wel een chauffeurskaart laten halen, maar geen ondernemersvergunning taxi. Dat betekent dat ze gewoon op gele kentekens blijven rijden en dus snorders blijven. Hoewel Uber zegt de overheid hiermee tegemoet te komen, lapt ze ook in dat geval de wet aan haar laars. Want zonder eigen taxivergunning mag je met een chauffeurspas alleen in loondienst of VOF taxivervoer verrichten.

Uber meldt voortaan alleen nog chauffeurs met een chauffeurskaart toe te laten op UberPop. Dat betekent dat ze het CBR-diploma hebben gehaald voor taxichauffeurs. Het bedrijf zegt hiermee ‘de impasse willen te doorbreken’.

Chauffeurskaart

“Uber gaat huidige en toekomstige bestuurders faciliteren bij het halen van het taxi vakbekwaamheid theorie- en praktijk examen bij het CBR, het verkrijgen van een geneeskundige verklaring en de aanvraag van de officiële chauffeurskaart bij het KIWA”, meldt directeur Niek van Leeuwen van Uber Nederland.

Wat hij echter er niet bij zegt, is dat het grote probleem met UberPop is dat de chauffeurs niet over een taxivergunning beschikken. Daar doet deze maatregel niets aan af. Er is niet alleen een chauffeurpas nodig om taxivervoer te verrichten, maar ook een geldige taxivergunning. Iedereen die aan de eisen voldoet, kan die taxivergunning kopen en moet dan ook aan de taxi-regels voldoen (vakbekwaamheid taxi-ondernemer, gekeurde taxi, BCT, taximeter, etc).

UberPoppers zijn ook met chauffeurpas nog altijd particulieren die niet aan de taxiwet en belastingwet voldoen. Het gaat ook dan nog steeds om snorders die illegaal taxivervoer verrichten met gele kentekenplaten.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

54 reacties op “UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning”

M. Martins.|06.05.15|09:04

Uiteraard blijft pop gewoon doorrijden. Die paar boetes en strafblad voor enkele chauffeurs collateral damage.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:17

En de ANWB met automaatje.
Maakt ook niet meer uit, want iedereen mag als hij ooit ergens een bewijsje goed gedrag heeft gekregen en een chauffeurspasje,
Een taxi bedrijfje beginnen als het aan mansveld ligt.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:19

Denk dat ze beter de mazen uit de wetgeving zoals procuratiehouders, plof BV,s en nep VOF,s kan aanpakken.

Johan Zevenbergen|07.05.15|00:07

Is hier trouwens sprake van voorkennis Uber?

UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning | TaxiPro
Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning

Uber gaat de UberPop-chauffeurs wel een chauffeurskaart laten halen, maar geen ondernemersvergunning taxi. Dat betekent dat ze gewoon op gele kentekens blijven rijden en dus snorders blijven. Hoewel Uber zegt de overheid hiermee tegemoet te komen, lapt ze ook in dat geval de wet aan haar laars. Want zonder eigen taxivergunning mag je met een chauffeurspas alleen in loondienst of VOF taxivervoer verrichten.

Uber meldt voortaan alleen nog chauffeurs met een chauffeurskaart toe te laten op UberPop. Dat betekent dat ze het CBR-diploma hebben gehaald voor taxichauffeurs. Het bedrijf zegt hiermee ‘de impasse willen te doorbreken’.

Chauffeurskaart

“Uber gaat huidige en toekomstige bestuurders faciliteren bij het halen van het taxi vakbekwaamheid theorie- en praktijk examen bij het CBR, het verkrijgen van een geneeskundige verklaring en de aanvraag van de officiële chauffeurskaart bij het KIWA”, meldt directeur Niek van Leeuwen van Uber Nederland.

Wat hij echter er niet bij zegt, is dat het grote probleem met UberPop is dat de chauffeurs niet over een taxivergunning beschikken. Daar doet deze maatregel niets aan af. Er is niet alleen een chauffeurpas nodig om taxivervoer te verrichten, maar ook een geldige taxivergunning. Iedereen die aan de eisen voldoet, kan die taxivergunning kopen en moet dan ook aan de taxi-regels voldoen (vakbekwaamheid taxi-ondernemer, gekeurde taxi, BCT, taximeter, etc).

UberPoppers zijn ook met chauffeurpas nog altijd particulieren die niet aan de taxiwet en belastingwet voldoen. Het gaat ook dan nog steeds om snorders die illegaal taxivervoer verrichten met gele kentekenplaten.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

54 reacties op “UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning”

M. Martins.|06.05.15|09:04

Uiteraard blijft pop gewoon doorrijden. Die paar boetes en strafblad voor enkele chauffeurs collateral damage.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:17

En de ANWB met automaatje.
Maakt ook niet meer uit, want iedereen mag als hij ooit ergens een bewijsje goed gedrag heeft gekregen en een chauffeurspasje,
Een taxi bedrijfje beginnen als het aan mansveld ligt.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:19

Denk dat ze beter de mazen uit de wetgeving zoals procuratiehouders, plof BV,s en nep VOF,s kan aanpakken.

Johan Zevenbergen|07.05.15|00:07

Is hier trouwens sprake van voorkennis Uber?