Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning

Uber gaat de UberPop-chauffeurs wel een chauffeurskaart laten halen, maar geen ondernemersvergunning taxi. Dat betekent dat ze gewoon op gele kentekens blijven rijden en dus snorders blijven. Hoewel Uber zegt de overheid hiermee tegemoet te komen, lapt ze ook in dat geval de wet aan haar laars. Want zonder eigen taxivergunning mag je met een chauffeurspas alleen in loondienst of VOF taxivervoer verrichten.

Uber meldt voortaan alleen nog chauffeurs met een chauffeurskaart toe te laten op UberPop. Dat betekent dat ze het CBR-diploma hebben gehaald voor taxichauffeurs. Het bedrijf zegt hiermee ‘de impasse willen te doorbreken’.

Chauffeurskaart

“Uber gaat huidige en toekomstige bestuurders faciliteren bij het halen van het taxi vakbekwaamheid theorie- en praktijk examen bij het CBR, het verkrijgen van een geneeskundige verklaring en de aanvraag van de officiële chauffeurskaart bij het KIWA”, meldt directeur Niek van Leeuwen van Uber Nederland.

Wat hij echter er niet bij zegt, is dat het grote probleem met UberPop is dat de chauffeurs niet over een taxivergunning beschikken. Daar doet deze maatregel niets aan af. Er is niet alleen een chauffeurpas nodig om taxivervoer te verrichten, maar ook een geldige taxivergunning. Iedereen die aan de eisen voldoet, kan die taxivergunning kopen en moet dan ook aan de taxi-regels voldoen (vakbekwaamheid taxi-ondernemer, gekeurde taxi, BCT, taximeter, etc).

UberPoppers zijn ook met chauffeurpas nog altijd particulieren die niet aan de taxiwet en belastingwet voldoen. Het gaat ook dan nog steeds om snorders die illegaal taxivervoer verrichten met gele kentekenplaten.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

54 reacties op “UberPop: wel chauffeurskaart, geen taxivergunning”

Johan Zevenbergen|29.04.15|15:31

Mooi, kunnen ze dat kaartje bij de eerste de beste controle weer inleveren.

Paul Dijkhuizen|29.04.15|16:39

Overigens is het hebben van een gekeurde taxi, een BCT, en een taximeter geen eis voor het verkrijgen van een vergunning… Het enige dat daarvoor nodig is, is dat de leidinggevende persoon vakbekwaam is, een verklaring omtrent het gedrag van de leidinggevenden, en het betalen van een stevig bedrag aan de KIWA.

Duco Douwstra|29.04.15|16:40

Wat een domme arrogantie van Niek,hij wil de wetgever tegemoet komen.Je spoort toch niet erg als zo’n uitspraak doet.Om taxivervoer voor eigen rekening en risico te mogen verrichten moet je minimaal aan de volgende regels voldoen.Je dient in het bezit te zijn van een op naam gestelde ondernemersvergunning.Indien je uitsluitend over een taxi chauffeurspas beschikt,dan mag je uitsluitend taxivervoer verrichten als in loondienst ben van een erkend taxibedrijf met een KIWA bedrijfsvergunning.

Duco Douwstra|29.04.15|16:46

Of je bent werkzaam in een samenwerkingsverband, in het bezit van een ondernemersvergunning zoals o.a. een VOF, waar dan diere vennoot op het vergunningsbewijs staat vermeld. En Uber zal inmiddels wel geen VOG meer krijgen vanwege de vele strafbare feiten waaraan zij zich schuldig hebben gemaakt. Dus Uber de chauffeurspas is mooi, maar dan moet je iedereen wel in loondienst nemen en een als taxi uitgeruste en goedgekeurde auto. Dus nog even een paar hobbels nemen, dan weet je gelijk wat het is.

Johannes Albertz|29.04.15|16:57

Goeie kans dat dit een een-tweetje is met het ministerie, zo van als je het nou zus en zo doet, passen wij de wet wel een beetje aan, en laten we je verder met rust.
Dit is waar het om gaat:
https://decorrespondent.nl/2760/De-disruptieve-drol-die-taxibedrijf-Uber-heet/210207418080-f011345f

Marion van Dijk|29.04.15|18:05

niet moeilijk dan toch, nemen we ook allemaal weer gele platen en betalen geen bijtelling meer en kunnen weer ongezien met onze taxi door het land reizen.

Johan Zevenbergen|29.04.15|18:56

@gosse
In elke mand zitten rotte appels, wat jij benoemd is maar een zeer klein deeltje van Nederland, wat helaas de meeste aandacht krijgt.
Ook bij Uber is al het nodige en zeker ernstigerzaken voorgevallen, bovendien heeft dit bedrijf totaal lak aan alle regels en wetten.
Dus is het alleen de prijs stelling, die zo goedkoop kan zijn omdat men schijt aan de wet en de regels heeft.
Blijft wel staan dat de prijs net als bij de stroom uitval laatst wel kan verzevenvoudigen, tel uit je winst.

Rodney Barten|29.04.15|19:02

Wellicht is het handiger voor Niek om een blik werkeloze taxichauffeurs op te halen bij het UWV, dat scheelt enorm in de kosten.
Ben trouwens wel benieuwd hoe het er momenteel voorstaat met de Poppers, iemand nog enig idee hoeveel er rondrijden?

Johan Zevenbergen|29.04.15|19:18

Denk dat niek weer wat aandacht en liefde nodig heeft.

Duco Douwstra|29.04.15|19:24

Beste Gosse,de deregulering,daar heeft de taxibranche nooit om gevraagd,maar is bedacht door een ex schooljuffrouw Staatssecretaris Tineke Netelenbos.Dus zo zijn we aan de door jou bedoelde slechte chauffeurs gekomen,iedereen met een uitkering moest met veel subsidie op de taxi.Maar nu is de vraag hoe komen wij er weer vanaf.En de z.g. hoge prijs komt omdat we nergens door kunnen rijden en met € 22,00 bruto gemiddeld per uur zijn de meeste chauffeurs al heel erg blij.Auto en chauffeur kies je.

Gosse Kooistra|29.04.15|19:44

Hallo Duco, hoe bedoel je een auto kies je? Ik ben bij de standplaatsen altijd min of meer gedwongen de eerste auto in de rij te nemen. Anders komt een hele groep boze chauffeurs verhaal halen en vertonen nogal dreigend gedrag. Ook naar de chauffeur bij wie ik in stap. Dus zo’n vrije keuze is er naar mijn idee niet meer.

Taxi Volendam|29.04.15|19:53

@ Gosse Kooistra.
Erg simpel om de zwarte piet bij de Taxibranche neer te leggen.
De werkelijke oorzaak van wat jij aangeeft is het taxibeleid van de overheid, waaronder vrijgeven van de taximarkt.
Daar was de overheid voor gewaarschuwd dit niet te doen doordat het vrijgeven in andere landen ook totaal mislukt is.
De branche zat al helemaal niet op het vrijgeven te wachtten.
Wij krijgen die zwarte piet wel toegespeeld.
Maar ondanks alles doen de meeste bedrijven in het land het redelijk goed.

M. Martins.|29.04.15|19:55

@duco.

WP 2000 is door Neelie kroes bedacht.

@Rodney

In Amsterdam 10 tot honderdtallen. Op sommige plekken zie je ze continu af en aan rijden. Staan zelfs tussen de taxi’s te laden en lossen.

Johan Zevenbergen|29.04.15|20:06

Tussen de taxi,s laden en lossen, kunnen ze zo goed inparkeren?
Zou ze ff een schade formulier in laten vullen voor verborgen schade, en bij weigering de politie er bij halen.

M. Martins.|29.04.15|21:27

Poging tot humor?

Johan Zevenbergen|29.04.15|21:43

Advies

Gosse Kooistra|29.04.15|21:51

Fraude kan ik nou niet bepaald een advies noemen. Vergeet namelijk niet dat steeds meer auto’s dashcams hebben, en dan zou je zomaar eens aangepakt worden als je dergelijke streken uithaalt.

Johan Zevenbergen|29.04.15|21:54

Uberpop mag ook niet, dat juich je wel een warm hart toe,

Johan Zevenbergen|30.04.15|00:15

Maar goed gosse,
Een schade formulier voor verborgen schade, bijv inkomsten verlies, oneigenlijk gebruik standplaats lijkt mij geen fraude.
En de politie er bij halen mag toch, bij snorders.
Word tijd dat ze de gebruikers, die op de hoogte zijn van de illegaliteit ook is aanpakken.

Gosse Kooistra|30.04.15|00:48

Bestraffen voor wat? Het feit dat ze aan hun eigen beurs denken?
Zelf heb ik ook mijn taxipas gehaald, rij in het weekend de nachten als bijbaan, maar heb geen enkel probleem met Uberpop. In tegendeel, ik snap het volledig dat zo’n service wordt opgericht. Consument wil een goedkoper alternatief, dus dat krijgen ze.
Als ik in Amsterdam ben gebruik ik het ook regelmatig.

Een schade formulier is voor aanrijdingen. Als je geen aanrijding hebt gehad, en je vult het wel in pleeg je dus fraude.

Johan Zevenbergen|30.04.15|02:10

Sommige chauffeurs, zouden ze is een paar maandjes de netto winst onder aan de streep van de zelf gegenereerde ritten moeten uitbetalen, inplaats van salaris.
Wellicht dat ze dan weer volledig zijn bijgeschoold.

Johan Zevenbergen|30.04.15|03:09

Een schade formulier is voor schade in welke vorm dan ook , snap dat bij de taxi opleiding alleen het Europese schade/ aanrijding,s formulier ter sprake is gekomen maar dit is dan ook een beperkte opleiding om minimale kwaliteit te waarborgen.
Maar wellicht kun je even toe lichten waarom je de taxipas in je bezit wilde hebben, want je lijkt mij bij uitstek geschikt om bij Uberpop je zakken te gaan vullen.

Johan Zevenbergen|30.04.15|03:16

Verder is het na mijn mening zo dat als je op de hoogte bent dat iets niet legaal is je dus mede verantwoordelijk bent of kan worden gehouden voor deze daad als je daar willens en wetens aan mee werkt of van profiteert, dan wel voor geldelijk gewin.
We hebben het dan over onvoldoende verzekerd rond rijden, vervoer van personen tegen betaling zonder de nodigen vergunningen, het willens en wetens de wet overtreden enz enz

Chand Malik|30.04.15|05:20

Ze moeten het maximaal 0,35 cent per km maken zoals in duitsland, uber zegt toch dat pop een zogenaamde mee rij service is nou dan mogen ze geen winst maken

Gosse Kooistra|30.04.15|07:30

Ik heb de taxipas gehaald omdat deze zo goed als gratis was. Uitzendbureau kwam naar onze school toe om studenten te werven. Zouden minstens een zomervakantie op 1 van de eilanden rondrijden, dan hoefde we alleen de pas aanvraag bij het kiwa te betalen

Daarnaast levert het werken als chauffeur meer op dan een ander bijbaantje in een of andere winkel. Na een zomervakantie werken op het eiland, kreeg ik een vaste bijbaan bij het zelfde bedrijf hier op het vaste land voor de nachten in het weekend

Paul Dijkhuizen|30.04.15|11:17

Vraag me af welk eiland Gosse, en het verkrijgen van een pas is niet gratis, de opleiding is met subsidies voor je betaald. En natuurlijk levert het werken als taxichauffeur je geld op, dat heet salaris (of als je die hebt, een uitkering). Daarover worden ook zaken als pensioen, premies, verzekeringen en belasting betaald, Über betaald dit allemaal niet, dát is waarom zij zo goedkoop kunnen werken en dát is nu net het probleem!

Johan Zevenbergen|30.04.15|11:20

Precies,
Weer z,n punt waar het aanschort na de deregulering, iedereen kon op goedkope en simpele wijze chauffeurtje spelen, dus heeft het diploma niets toegevoegd aan de kwaliteit, zoals gosse heeft ondervonden en zijn beeldvorming is ontstaan.
Het is dus meer een kwestie van normen en waarden.
Maar goed het zal wel zover komen dat de chirurg straks op de keukentafel opereert,
Daar hij dan de kosten van het ziekenhuis niet heeft, en dit stukken goedkoper is voor de gebruiker.

Paul Dijkhuizen|30.04.15|11:23

Ik wil ook wel van alles véél goedkoper dan dat het nu is, maar als dat betekend dat dat alleen kan als we geen pensioen e.d. betalen breken we het complete sociale stelsel af, en zijn we uiteindelijk allemaal veel slechter af! Arbeid kost geld, daar betalen we belasting over, met dat belastinggeld worden overheidsuitgaven betaald, als er concurrenten komen die niet betalen en daardoor goedkoper zijn heet dit oneerlijke concurrentie.

Paul Dijkhuizen|30.04.15|11:46

Mw. Smit-Kroes pakte dit soort zaken toen zij Eurocommissaris voor mededinging was keihard aan, maar nu zij als adviseur van Bank of America Merrill Lynch (één van de veroorzakers van de financiele crisis) en als “speciale gezant voor het verbeteren van de internationale positie van start-ups in Nederland” (o.a. Über) haar zakken vult moedigt zij juist het grote graaien door ondernemingen aan en noemt dit innovatie! Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt…

Johan Zevenbergen|30.04.15|12:07

Smit-Kroes,
is de bedenker van de wp ellende,
en eet dus niet alleen het wittebrood van haar broodheer, maar ook het bruineboterhammetje van ons
Zal me dan ook niet verbazen als ze ook allelij soorten koffie drinkt.

Johan Zevenbergen|30.04.15|13:14

We kunnen in iedergeval stellen dat Uber(pop)
Zo als het er nu voorstaat, mede gelet op de uitspraak TTO /Tcm nimmer zonder list en bedrog een taxi vergunning zal krijgen of legaal kan worden.
Dan wel moet de WP en al de andere beroeps reguleringen worden afgeschaft,
Echter dat kunnen we geen innovatie noemen.

Johannes Albertz|30.04.15|13:33

Ben trouwens benieuwd hoe uber die chauffeurs aan een BCT-kaart gaat helpen, een strafblad en dan toch een verklaring omtrent gedrag? Belastingontduiking en dan toch een VOG?
Wil wel rens zien hoe Niek het met Justis op een akkoordje denkt te gooien dan. ‘De Overheid tegemoet treden’ noemt ie dat, hahaha.
Staat leuk in de krant natuurlijk, en alle domme persmuskieten, die zich tegenwoordig nergens meer in verdiepen, nemen z’n kletspraatje klakkeloos over.
Gaap……

Frans Ritzerfeld|30.04.15|13:48

De W.P. moet helemaal op de schop of het nu de taxi’s zijn of het O.V. getuigd de malafide acties in Limburg, hier is toch 2 miljard € mee gemoeid en allemaal op kosten van de belasting betaler, de politiek moet de burgers eens uit leggen hoe een overheids stadsbusbedrijf zich kan en laat privatiseren (ook nog aan buitenlandse bedrijven) terwijl het zich maar voor 40% zelf kan bedruipen, kan het nog krommer.
Wat doet Den Haag hier aan? Wordt er nu eindelijk eens iemand wakker?

Johan Zevenbergen|30.04.15|14:55

een knap staaltje risico spreiding van de overheid
om een verliesgevend stadsbus bedrijf te verkopen aan een buitenlandse investeerder binnen de eu.
Dus als de subsidie kraan word dichtgedraaid zijn we van alle oneerlijke concurrentie, bestuurders en buitenlandse bedrijven af?

Gosse Kooistra|30.04.15|16:15

Op Terschelling Paul. Het is betaald door het uitzendbureau, welke ongetwijfeld subsidie heeft gekregen. Heb via hun een seizoen gewerkt daar op Terschelling en daarmee hoefde ik zelf niet te investeren, op de aanschaf van de pas zelf na.

Taxichauffeur levert inderdaad meer salaris op dan een gemiddeld baantje in een supermarkt.

Johan Zevenbergen|30.04.15|17:57

Wist niet dat je van alleen twee nachten werken als taxi chauffeur in loondienst,
je huur en eten kan betalen, je oude dag regelen en je gezin kan onderhouden en kan bijdrage aan de maatschappij.
Waarschijnlijk geef je de fooi ook niet op aan de belasting, gelet op je lofzang over snorders en zwartwerkers.
Dus zal voor jou generatie wel doorwerken worden tot de 85 ste.

Gosse Kooistra|30.04.15|19:27

Het is ook maar een bijbaan. Daarnaast ben ik fulltime student.

Adil Butt|30.04.15|20:30

Deze niek kan niet tegen zijn verlies hij moet winnen hoe dan ook.maar hij vergeet wij zijn ook op deze aarde wij laten hem niet winnen.wat en dom persoon zeg die wil snel rijk gaan worden.meneer de innovatie allen maar een woord geleerd op school dat is innovatie.mijn ass is gewoon piraterij met je innovatie.ga maar iss innoveren verdiend je wat respect.

Johan Zevenbergen|01.05.15|11:16

Vraag mij af hoever mansveld is met haar evaluatie wp 2000 op deze dag van de arbeid.

Hans de Koning|03.05.15|19:22

Stel, ik bak graag taarten. Af en toe bak ik een taart voor de buurvrouw, en die geeft me dan een paar euro. Geen haan die er naar kraait. De buurvrouw vertelt het verder, en binnen no time verkoop ik 40 taarten per dag via mijn webshop, en kan ik stoppen met mijn dayjob. Dat gaat een poos goed, maar de bakker krijgt er lucht van, en na veel zeuren bij verschillende instanties staat op een goede dag de belastingdienst, de brandweer, de voedsel en waren autoriteit, en de gemeente op de stoep…

Hans de Koning|03.05.15|19:27

… Ik heb de inkomsten niet opgegeven, mijn pand is niet goedgekeurd door de brandweer, mijn keukentje voldoet niet aan de haccp normen, en mijn huis is volgens het bestemmingsplan een woonhuis, en geen bedrijf. Ik vind dat allemaal maar stom, want die regels zijn ouderwets. Daarbij komt dat je alleen maar via de webshop kunt bestellen en afrekenen, dus ik ben erg innovatief bezig. Als de bakker daar problemen mee heeft, moet hij het ook maar zo gaan doen. Ik besluit de instanties…

Hans de Koning|03.05.15|19:32

… tegemoet te komen. Ik beloof dat ik binnen een jaar mijn cursus sociale hygiëne af zal ronden. In de tussentijd ga ik door met waar ik mee bezig was, ik heb immers mijn goede wil getoond. Van een rijke suikeroom krijg ik geld om die stomme boetes te betalen. Ook blijf ik druk uitoefenen op instanties om de regels aan mij, met mijn webshop, aan te passen. Ook al is dat uiteindelijk niet het geval, ik heb toch maar even de bakker werkeloos gemaakt! Misschien kan hij voor mij komen werken…

M. Martins.|05.05.15|03:00

Spijker en kop.

Gosse Kooistra|05.05.15|20:00

In jou voorbeeld zou je kunnen zeggen dat de bakker niet voldoende waar voor zijn geld leverde waardoor er een alternatieve manier voor in de plaats is gekomen. Zo zie ik het ook met de taxiwereld.

Hans de Koning|05.05.15|20:56

@Gosse Kooistra: Zucht. Begrijpend lezen is een kunst, dat weet ik. De bakker kan het niet voor dezelfde prijs leveren omdat hij zich moet houden aan belastingwetgeving, cao’s, milieueisen, bestemmingsplan, inrichtingseisen, etc etc etc.
De branhe is ziek, dat zal niemand ontkennen. Maar in de grote steden is men hard bezig door middel van TTOs en andere initiatieven de kwaliteit te verbeteren. Het lijkt me zinvol om daarin te investeren.

Hans de Koning|05.05.15|21:02

In de straattaximarkt ging in 2010 400 miljoen om (kengetallen NEA). Uber heeft als doel de markt compleet over te nemen. Dat zou betekenen dat er 80 miljoen voor uber in Nederland te halen valt. Per jaar! Dat is 80 miljoen die via een hoekiefoekieconstructie uiteindelijk wegvloeit uit de Nederlandse economie! Alleen daarom al zou de regering uber een halt toe moeten roepen.

Gosse Kooistra|06.05.15|00:00

@Rodney, voor mij is het slechts een bijbaantje in de nachtelijke uren. Ik hoef er geen gezin van te onderhouden, dus voor mij levert het als bijbaantje genoeg op. Af en toe invallen voor mensen die ziek, of op vakantie zijn. Verder studeren. Ik denk dus wel om mijn eigen geld als ik zelf eens een taxi nodig heb. Daar is toch niks mis mee?
Als ik mijn diploma heb is er toch geen toekomst voor mij in de taxi, maar dan werk ik als stuurman in de koopvaardij.

Johan Zevenbergen|06.05.15|02:10

Uberpop blijft verboden, in de nieuwe versoepelde regels.
De taxameter en de tariefkaart worden afgeschaft,
De papieren vergunning hoef je niet meer bij je te hebben.
En het examen voor de vakbekwaamheid word afgeschaft,
dan wel iedereen kan een taxi bedrijf beginnen????

Johan Zevenbergen|06.05.15|02:25

rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2015/05/05/bijlage-1-rapportage-tussentijdse-evaluatie-taxiwet/bijlage-1-rapportage-tussentijdse-evaluatie-taxiwet.pdf

Johan Zevenbergen|06.05.15|02:56

Dan wel we krijgen een tsunami van zzp en taxibedrijven.