Bart Schmeink, algemeen directeur, Connexxion

Connexxion lanceert vervoersdienst in Amsterdam na zomer

Taxibedrijf Connexxion komt in het derde kwartaal met een nieuwe vervoersdienst in de regio Amsterdam. “We lanceren dan een nieuwe mobiliteits-oplossing voor vraaggestuurd vervoer”, reageert Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman namens CEO Bart Schmeink. “Verder willen we er nu nog niets over zeggen.”

Connexxion-CEO Schmeink gaf bij BNR zijn visie op de evaluatie van de taxiwet, waarbij de regels voor taxi-ondernemers versoepeld worden.

Cabster

Diverse media vergeleken de nieuwe dienst meteen met UberPop, maar daar lijkt geen sprake van. Ook Schmeink is fel tegenstander van een dienst als UberPop waarbij de wet wordt overtreden. Wat het precies gaat worden is ook intern bij CXX nog niet helemaal duidelijk, zo blijkt.

“Het worden in ieder geval geen reguliere taxi’s waarbij je als taxi bij een paal gaat staan wachten totdat er iemand komt”, zei Schmeink op BNR. Het project heeft niets te maken met de tientallen elektrische Connexxion-taxi’s in Amsterdam of met de app Cabster, zegt Beltman.

Taxiwereld

“Het ov en de taxiwereld zoals-ie nu bestaat, gaan de komende jaren vol op de schop”, verwacht de Connexxion-CEO. “Uber laat ons dat zien. Ik denk dat het veel vraagafhankelijker, vraaggerichter wordt en dat mensen met apps veel makkelijker hun eigen mobiliteit kunnen managen. Het traditionele taxiproduct dat we nu hebben, of het traditionele ov, zal de komende jaren dus verdwijnen.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Connexxion lanceert vervoersdienst in Amsterdam na zomer”

Johan Zevenbergen|06.05.15|22:24

We?
We leeft van subsidies, vage aanbestedingen en zien een rol weg gelegd als monopolist.
We gaat met de Franse slag om met personeel.
We wil dat we straks provisie betalen, om te kunnen voort bestaan.
We wil dat we waarschijnlijk concurrentie bedingen tekenen.
We wil de Franse pot op.

Johan Zevenbergen|06.05.15|22:33

Vreemd dat ,,we” meteen een doordacht plan hebben na het openbaar worden van de evaluatie taxiwet, is hier sprake van voorkennis?
Of speelt men onder een hoedje met Uber, die vorige week al met de tegemoetkoming kwam dat al hun chauffeurs een taxipasje moesten halen.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|14:03

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor de chauffeurs zich verplicht bij een app moeten aansluiten. De overheid kan dan op enkele plaatsen (bij de app-beheerders) alles maar dan ook alles controleren, wat de zzp-ers verdiend hebben, of ze zich aan de arbeidstijdenwet hebben gehouden, hoe hard ze hebben gereden, van waar naar waar, door wie ze besteld zijn etc. ongeveer alles wat ze met de BCT wilden bereiken loopt dan dus via de app… En die gegevens kunnen wél jarenlang opgeslagen blijven!

Johan Zevenbergen|07.05.15|14:30

@ Paul,
Je gelooft toch niet dat ik voor die zakkenvullers van app beheer ga rijden,
vraag ik nog liever een bijstandsuitkering met toelagen aan.
Weet ik zeker dat ik meer te besteden heb in de maand.

M. Martins.|09.05.15|10:10

Vraag me af of Connexxion dan eigen chauffeurs neemt of ZZPers het werk laten doen. Feit blijft dat we met Connexxion net zo ver van huis zijn als met uber.

Johan Zevenbergen|09.05.15|15:39

Welke zzp, ers blijven er over dan?
Verplichte premie,s, verhoging belasting, dure auto verzekering, vergunning, taxi pas, app en taxameter.
Betaling na 6 maanden (als je het geluk heb je nota naar de goede BV te hebben gestuurd) verrekening commissie, concurrentiebeding enz.

Johan Zevenbergen|09.05.15|15:46

Denk straks iedereen in de piramide van BV,s,
BV app, BV directie, BV subsidie, BV pensioen, BV bonus, BV broekzak, BV vestzak,
BV Amsterdam , BV Rotterdam BV den haag, BV Utrecht, BV Gelderland , BV Groningen BV Zeeland enz enz