Conny Bieze, gedeputeerde Gelderland, UITP-congres

Taxi is ondergeschoven kindje op wereldwijd OV-congres

De grootste Openbaar Vervoer-beurs ter wereld werd deze week gehouden: UITP Milaan. En taxi was duidelijk een ondergeschoven kindje. Niet één exposant was taxi gerelateerd. En van de tientallen sessies op het UITP-congres was er slechts één waarbij taxi een prominente plaats had. Zelfs de provincie Gelderland was aanwezig en richtte zich vooral op andere systemen in het nieuwe multimodale systeem als Openbaar Vervoer 2.0.

Hoewel er tijdens het UITP-congres volop werd gesproken over de wereldwijde urbanisering en hoe belangrijk het multimodale systeem is voor Openbaar Vervoer, zijn OV en Taxi wereldwijd nog altijd twee gescheiden werelden.

Taxi Sessie

De titel van de taxi-sessie was veelbelovend: Trends and Strategies in the Taxi Sector. Maar het blijkt dat internationaal gezien de taxibranche veel traditioneler is dan die in Nederland. En alleen de opstapmarkt speelt wereldwijd een belangrijke rol.

Er stonden drie sprekers op de rol; één uit de taxibranche in Dubai, een directeur van een taxibedrijf uit Qatar en de PR-dame van de taxi-app GrabTaxi (vooral actief in Zuidoost-Azië). In Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) is taxi nog altijd het betere alternatief voor openbaar vervoer.

Openbaar vervoer

“Het is veel te heet om met het openbaar vervoer te gaan. Want dan moet je te voet naar de metro of de bus. En de taxi brengt je van deur tot deur”, vertelt Ammar Rashid Al Braiki, directeur van de Dubai Taxi Corporation. “Bovendien is de welvaart hoog genoeg om altijd een taxi te nemen.”

De taxi’s in Dubai worden vooral vanaf de diverse standplaatsen genomen, bijvoorbeeld bij winkelcentra. Maar liefst 96% van de ritten valt onder wat in Nederland de ‘opstapmarkt’ zou zijn. Slechts 4% wordt gebeld of besteld via een app.

Grabtaxi

In Zuidoost-Azië zal dat snel veranderen, verwacht Nina Teng van GrabTaxi. “Het is nog altijd onveilig voor vrouwen om zomaar een taxi op straat te nemen. Ook spelen daar dezelfde problemen als overal ter wereld; chauffeurs rijden om of weigeren op de meter te rijden.”

Die problemen worden opgelost zodra iemand met een app een taxi bestelt. De chauffeur is immers traceerbaar en een klacht is snel ingediend. “Als iemand een paar klachten krijgt, verwijderen we de chauffeur van ons platform. Zo weten we zeker dat de kwaliteit gewaarborgd blijft”, vertelt Teng.

Smartphones

En ze verwacht flinke groei in de komende jaren. “Het aantal smartphones in Azië stijgt explosief. Ze worden steeds goedkoper, dus ook voor inwoners in dit deel van de wereld is het steeds makkelijker om een goed werkende smartphone te bezitten.”

In andere sessies kwam het onderwerp taxi sporadisch aan bod. Zo was tijdens een sessie over reizigerstevredenheid Gelderland-gedeputeerde Conny Bieze te gast. Deze provincie kampt met heel andere vraagstukken dan urbanisatie; namelijk een steeds leger wordend platteland.

Bus verdwijnt

“De bus verdwijnt nadat de mensen zijn vertrokken in de plattelandsgebieden”, signaleert ze. En omdat mobiliteit noodzakelijk is, richt de provincie zich volop nieuwe ideeën om de verdwijnende bus te vervangen. Maar ook daar speelt taxi geen belangrijke rol.

“We hebben projecten als ebikes voor schoolkinderen, die we volgen via track&trace”, vertelt Bieze. “We onderzoeken nu of we dat gaan subsidiëren. Dat is goedkoper en gezonder dan regulier leerlingenvervoer per taxi.”

Projecten

Ook vertelde ze over projecten als ‘vrijwilligers op minibussen’, ANWB Automaatje waarbij vrijwiligers dorpsgenoten vervoeren, carsharing, de busdienst ‘Nachtvlinder’, een project met een bestuurderloze auto tussen Wageningen Universiteit en Centraal Station, de shopbus, noem maar op. Maar de Regiotaxi als vervanger van het openbaar vervoer kwam niet aan bod.

Maar het is volgens de gedeputeerde vooral aan de reiziger om te bepalen wat ze wensen als vervanger van de verdwenen buslijnen. “Laat hen kiezen. Wij weten niet precies wat de reiziger wil. We moeten stoppen met denken namens de reiziger.”

UberPop

Wel stelde Bieze de vraag wat UberPop kan doen buiten de stad. Hoewel de dienst illegaal is, vroeg ze zich af of daarvoor een business case gemaakt kan worden op het platteland. Desnoods met subsidie. “Ook busdiensten zijn gesubsidieerd”, aldus Bieze.

“Publiek en privaat transport hoort bij elkaar. We moeten daartussen geen onderscheid te maken. Het gaat erom dat mensen van A naar B kunnen reizen op een goede en efficiënte manier. Maak trends mogelijk met wetgeving. Soms heb je private partijen nodig om van publiek ov gebruik te maken.”

UITP-congres

Verder ging het UITP-congres veel in op elektrische buslijnen en urbanisatie van steden. Dat openbaar vervoer steeds belangrijker wordt om de mobiliteit op peil te houden, daar was iedereen op deze beurs wel van overtuigd. Maar wat de rol van taxibedrijven daarin kan zijn, dat werd nog niet duidelijk tijdens het wereldwijde congres over openbaar vervoer.

Bart Pals

UITP, congres, Milaan, taxi, Abdulla Sultan AL SABBAGH, Group CEO, CARS Taxi, Dubai, United Arab Emirates

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Taxi is ondergeschoven kindje op wereldwijd OV-congres”

Paul Dijkhuizen|12.06.15|17:33

Tuurlijk, laten we een illegale dienst op zetten en die dan ook nog eens subsidiëren! Goed bezig Conny!

Johan Zevenbergen|12.06.15|19:38

Conny en haar hulpdiensten
helpen al jaren de gevestigde orde van personenvervoer met oneerlijke concurrentie, bel, buurt, regio bus/ taxi,s, automaatje, kolibrie enz om zeep, zodat er in de dorpen nauwelijks nog overlevingskansen voor de taxibedrijfjes zijn.
Maar gaat nu de genade slag geven, door uberpop te gaan subsidiëren.
Vanaf heden kunt u dan ook met al u provincie (aan)vragen bij u taxi onderneming terecht, vrije markt werking zullen we maar zeggen.

Hudson Taxi|13.06.15|23:37

Het gaat er in onze wereld niet meer om of je bedrijf financieel vatbaar is, maar subsidie vatbaar.
Dan is de kans dat je bedrijf wordt geholpen zeer groot.
Conny mag zelf het goede voorbeeld geven door niet per dienstauto met chauffeur te reizen maar met een gesubsidieerde track & trace fiets, dat is dan gelijk een nieuwe gezonde trend.

Johan Zevenbergen|16.06.15|19:39

Zal nog een zware dobber met de fiets worden, gelet op het valse plat hier op de Veluwe.
Maar goed dan is ze wel te moe om nog meer onzin te bedenken en te prediken.

Hudson Taxi|21.06.15|17:32

Misschien een idee dat Conny en al haar partijgenoten gaan werken als vrijwilliger zonder salaris.
Er is te lezen dat reeds in meerdere prov. vrijwilligers ingezet worden bij het personenvervoer tegen betaling.
Wanneer dit legaal is of wordt, is onze bedrijfstak verloren.
Welke zal volgen?
Of steken we nu de koppen bij elkaar?