Barbara Visser, VVD, Kamerlid

Tweede Kamer wil UberPop-snorders in grote steden legaliseren

De Tweede Kamer wil dat Mansveld experimenten met taxivervoer op gele kentekenplaten door particulieren (snorders, zoals bij UberPop), ook in de grote steden mogeiljk maakt als pilot. Deelnemers aan dergelijke proeven hoeven dan niet te voldoen aan de huidige taxiwet. Daartoe wordt dinsdag een motie ingediend, gesteund door VVD, PvdA, GroenLinks en D66. De Kamerleden, onder aanvoering van VVD’er Barbara Visser en PvdA’er Duco Hoogland, roepen staatssecretaris Mansveld op om dit jaar nog pilots te houden waarbij de regels op de grootstedelijke taximarkt losgelaten worden. En vervolgens te kijken wat daar het effect van is. 

Met dit standpunt van een meerderheid in de Kamer lijkt de TTO-wetgeving, die nog maar kort van kracht is in de grote steden, ten dode opgeschreven.

Revolutie

Het is volgens Visser niet de bedoeling om een revolutie te ontkenen op de taximarkt. “We willen een gelijk speelveld voor iedereen. We hebben geleerd van de fouten tijdens de deregulering in 2000”, zegt ze.

Visser wil het ook vooral niet specifiek over UberPop hebben. “Het gaat erom dat de effecten van nieuwe initiatieven als meerijden, vrijwilligers en ov-lijnen door taxi’s mogelijk gemaakt worden. Want mobiliteit moet in Nederland beter geregeld worden. Het is nu aan de branche om te kijken wat voor projecten mogelijk zijn. Dat wil Mansveld al gaan doen op het platteland. De motie zorgt ervoor dat dit ook mogelijk wordt in de grote steden.”

Taxi-ondernemers

“Teleurstellend en overantwoord”, reageert Hubert Andela van KNV Taxi op de motie. “De taxiwet is in 2011 nog veranderd. Dat beleid is de afgelopen twee jaar ten uitvoering gekomen. Je kunt toch niet zomaar nu al die regels die de overheid zelf heeft ingevoerd overboord gooien? Duizenden taxi-ondernemers hebben daarop geïnvesteerd, om aan de regels te voldoen. Je zou verwachten dat de overheid consistent zou zijn in haar beleid.”

Ook Duco Douwstra, voorzitter van de Stichting Taxibelangen, is hoogst verbaasd over de motie. “Vervoer door particulieren is niets nieuws, dat gebeurt al honderd jaar. Dat zijn snorders. De taxibranche wordt al jaren tegengewerkt door de overheid om te innoveren met allerlei verplichtingen, zoals de rij- en rusttijden en de Boordcomputer Taxi. De bedrijfsvoering in de branche wordt gedomineerd door de politiek. Dat is zeker voor verbetering vatbaar, maar je kunt niet zomaar alles overboord gooien. Dat moet in overleg met de sector.”

Taxiwet

Onder welke voorwaarden particulieren worden vrijgesteld van de taxiwet, dat is nu nog niet duidelijk. De motie roept Mansveld op om experimenten in de grote steden toe te staan, net zoals de bedoeling wordt op het platteland. Hierbij worden de reguliere taxiregels losgelaten, zoals de verplichting om met blauwe platen te rijden. En alle andere regels die daarbij horen. Er zijn proeven denkbaar van het laten rijden van pendeldiensten (die nu nog onder OV-concessies vallen) tot het legaliseren van taxivervoer door particulieren (zoals UberPop).

Mansveld was altijd fel tegenstander van het legaliseren van UberPop. “Er moet wel een doel zijn als we dergelijke experimenten toestaan. Een behoefte aan extra mobiliteit is duidelijk te zien op het platteland. Maar we gaan geen experimenten opstarten om iets wat illegaal is opeens legaal te maken”, zei Mansveld onlangs nog in een debat met de Tweede Kamer.

Geldende wetten

De motie wordt dinsdagmiddag ingediend en naar alle waarschijnlijkheid aangenomen. Het is dan de vraag in hoeverre dergelijke experimenten mogelijk zijn. “Je kunt niet zomaar bij wijze van proef uitzonderingen creëren voor geldende wetten”, vindt Andela. “Een voornemen is nog geen beleid. Hier moet goed over nagedacht worden door zowel Tweede als Eerste Kamer.”

Bart Pals

Update 17:15 uur: De motie wordt uitgevoerd door de staatssecretaris. Zie: https://www.taxipro.nl/straattaxi/2015/06/16/experimenten-taxivervoer-vrijgesteld-van-taxiwet-ook-in-g4/

De motie:

De Kamer,
Gehoord de beraadslaging,
Constaterende dat de regering voornemens is experimenten met innovatief taxivervoer in landelijk gebied te gaan stimuleren,
Overwegende dat juist in grootstedelijke gebieden nieuwe vormen van taxivervoer een toegevoegde waarde kunnen zijn voor de reiziger,
Overwegende dat bij de inrichting van de experimenten aandacht moet zijn voor de wijze waarop aspecten als bv veiligheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid door de sector zelf gewaarborgd kunnen worden,

Verzoekt de regering ook experimenten in grootstedelijk gebied toe te staan en te stimuleren, om zo inzicht te krijgen in de effecten van het loslaten van regels op de grootstedelijke taximarkt en in te zetten op een start van deze experimenten in 2015,
En gaat over tot de orde van de dag.

Lees ook: Experimenten met taxivervoer op gele kentekenplaten

Auteur: Bart Pals

38 reacties op “Tweede Kamer wil UberPop-snorders in grote steden legaliseren”

Jan Pastoor|16.06.15|11:37

Ja hoor????……ze moesten die crieminelen uit den haag allemaal opsluiten<<<Bahhh

Jan Pastoor|16.06.15|11:39

Branche organisatie,KNV!!!!! waar zijn jullie NU dan voor jullie leden..

Het lidmaatschap Knv ,,zou ik als ondernemr gelijk opzegge!!!

M. Martins.|16.06.15|12:04

En dan te bedenken dat die snorders helemaal niet legaal willen. Snorders rijden om zwart geld bij te verdienen. Uitkering + toeslagen aanvullen met een ruggetje of 3 zwart per maand.

Ton Verhoeven|16.06.15|12:04

nog ff en je hoeft geen taxi meer te zijn kan ik en iedereen gewoon taxi spelen met zijn eigen auto schaf dan maar helemaal af wat is dit voor een regering om van te kotsen en inderdaad de knv moet eens gaan optreden walg er van

Jan Pastoor|16.06.15|12:09

Ben al 30.jaar zelfstandig taxiondernemer!! is hard werken .maar een mooi beroep…….tis afgelopen als ze dit gaan doorvoeren ,,,stelletje ratten zijn het,,ze deugen niet,,kijk eens naar de fiera,de bct,en ga zo maar door,,,laten ze eens aan het werk gaan,,,,stelletje opvretrss!!!

Peter Klercq|16.06.15|12:11

Woont Blatter ook in Den Haag

Duco Douwstra|16.06.15|13:03

De taxibranche is al 20 jaar een speelbal vol van experimenteren van de politiek.De deregulering,de BCT,de TTO’s,de rij-en rusttijden,de chauffeursexamens van loondienst chauffeurs,de printerverplichting,de extreme boetes om niks.We zijn geterroriseerd,gestigmatiseerd,en gediscrimineerd.Geen enkele bedrijfstak in Nederland hoeft aan zoveel regels te voldoen als de taxi.En ineens is daar de glijer Uber,die 3x de normale prijs naar Schiphol rekent bij een stroomstoring.En ineens wordt alles wat

Duco Douwstra|16.06.15|13:12

in beton was gegoten vloeibaar.Zonder enig respect of overleg met de taxibranche gaat ineens alles overboord.Miljoenen zijn er uitgegeven aan TTO’s de BCT om de rij en rusttijden te registreren ruim 200 miljoen.Een nette taxichauffeur die een bijbaan heeft bij AH krijgt € 4500,00 boete terwijl Uberpop door blijft gaan terwijl de boete inmiddels bepaald is op € 50 000 maar niemand krijgt hem,ze gaan lekker door.Experimenteren met Kamerleden deze vervangen door mensen met wel een helder verstand

Yvonne Smid-Peters|16.06.15|13:21

Ik ga maar eens praten met de ouders van de kinderen waarvoor ik nu school vervoer rij.

Ik ga met mijn eigen auto, en hoef geen taxi pas meer te hebben, geen V.O.G., geen 5 jaarlijkse keuring, geen rust en rij tijden, geen BCT, en geen belasting af te dragen.

Hoera,

Bart van den Berg|16.06.15|13:26

Vrij ondernemerschap zonder concurrentie bestaat niet. Als jij een taxi en vergunning hebt, koop je nog niet de markt. De markt verandert, de regels veranderen. Hoe jij als ondernemer met die situatie omgaat is bepalend.

Ik heb de vergunning en nog steeds geen taxi. Eerst maar eens kijken wat er allemaal gebeurt. Tot die tijd verhuur ik me als legaal ZZP-er.

Gele platen, blauwe platen, OV-gerelateerd of niet. Ik kom er wel. Ik hoop van harte jullie ook.

Hudson Taxi|16.06.15|13:28

Problemen in de Taxisector komen voornamelijk door het te veel aan Taxi’s en ondeugdelijke regelgeving waardoor de taxi duur wordt bevonden.
Chauffeurs proberen daarom soms op illegale manier aan de kost te komen wat de passagier en branche schaad.
Om dit te voorkomen zou juist het aantal Taxi’s beperkt moeten worden.
Nu de “spoeling” nog dunner maken door vrijgeven kan niet gaan werken.
Dat heeft de taxiwet van 2000 reeds bewezen.
O.v. heeft om dit te voorkomen te maken met een O.V. wet!

Rodney Barten|16.06.15|15:09

Ik geloof dat ik zo maar mijn blauwe platen ga inleveren en me ga uitschrijven bij de KvK en belastingdienst, wat een zotten in Den Haag!

Markus Klein|16.06.15|15:19

ze zijn gek geworden daar in den haag .
latten we allemaal maar in de 2 kamer gaan zitten en allemaal doen als staatssecretaris zijn kijken wat er daan gaat gebeuren

Markus Klein|16.06.15|16:45

dus ikstem niet meer op VVD, PvdA, GroenLinks en D66 moet een ander worden

Ze zijn helemaal GEK geworden!!
Veel mensen in de schulden straks.. En wie gaat dat weer betalen dan??

En hoe zit het met de dure BCT’s in al onze autos??
Worden wij dan ook gecompenseerd??

De klomp is al gebroken, nu de rest ook nog?

M. Martins.|16.06.15|17:08

Enige wie serieus is met dit onderwerp is de SP

John James Quid|16.06.15|17:16

Wanneer gaan we serieus onze tanden laten zien mannen? Niet een protest met honderd man, maar met ze duizenden! En niet een grasveldje dat hunnie willen maar ☆☆☆ waar we zelf willen! Maar ach de meeste van jullie slapen en straks zullen jullie genoeg tijd hebben op de standplaatsen om lekker door te slapen!!!

Johan Zevenbergen|16.06.15|19:10

Dus als je meedoet aan de experimenten, of een elektrische auto hebt, ben je vrij van wet en regelgeving
Lijkt mij overigens niet het toegezegde gelijke speelveld.
Dat word dan ca 30.000 vette schade vergoedingen à gemiddeld een miljoen eisen bij de rechter.
En het einde van de kiwa, het ILT, de meter, printer en bct bedrijven, Mercedes Nederland enz
Of ……..

Marco Zwetsloot|16.06.15|20:42

Het effect zal zijn nog meer failliette bedrijven. Van Asselt en vele andere bedrijven gingen hen voor. Steeds meer wetten en regels die heel veel geld kosten voor een werkgever. Terwijl een snorder geen pasje hoeft te hebben ed. Dat word straks dringen bij schiphol. Hahaha. Ik kan in mijn eigen auto maar 1 iemand vervoeren maar als ik het doe en ik word aangehouden mag ik 4500 euro betalen. Heel vreemd.

EFO EFO|16.06.15|21:25

Hele tweede kamer zijn oneerlijke dieven allemaal ze laten taxi chauffeurs investeren en plukken zoveel geld van chauffeurs en nadat ze het geld binnen hebben willen ze alles afschaffen, doe maar ook afschaffen van hoge salarissen toeslagen 13de maand etc van de personen in de tweede kamer en alle hoge kosten van politici afschaffen,in dit land wordt alles gegund voor de rijkdom van rijken en oneerlijkheid gegund tegen eerlijken.

Ron van der Wijst|17.06.15|12:39

Waar kan ik ons op geven voor den haag
Taxi Centrale Haaglanden werkt hier graag aan mee met zijn ondernemers.
Begrijp ik het dan goed geen boekhouding meer geen belasting geen pensioen

Gosse Kooistra|17.06.15|14:07

Goed nieuws toch? Eindelijk weer goedkope ritjes. Zeker nu er 21% btw komt op taxiritten. Wordt het NOG duurder.

Gosse Kooistra|17.06.15|23:23

Neehoor zeker niet, ik ben uiterst serieus wat dat betreft.

OOk wij doen graag mee aan de demonstratie. Waar kunnen we ons aanmelden, wij komen met al onze chauffeurs, en collegabedrijven hier in de regio willen ook allemaal wel mee

Paul Dijkhuizen|18.06.15|11:54

Iedereen straks zzp-er, geen uitkeringen meer (u kunt toch zzp-er worden?) geen pensioenen meer (ook na uw 67-ste kunt u nog best taxichauffeur worden!) De grote bedrijven regelen het allemaal wel (verplicht aansluiten bij een van de Toegestane App Organisaties zoals Uber) en kamerleden die na hun 4 jaar afzien in de 2e kamer een mooie baan bij een grote organisatie wacht… Moderne slavernij, leve de deeleconomie!

M. Martins.|18.06.15|11:55

Waarom wordt mijn reactie verwijderd en mag Gosse kooistra trollen?

Bas van der Donk|18.06.15|12:12

Door dit “experiment” wordt juist het speelveld juist uitermate ongelijk en hebben de “snorders” een enorm voordeel. Wat is het doel van dit experiment? Meer innovatie ? Ik denk dat er aan de zijde van de diverse overheden nog voldoende werk ligt om alles te ontkokeren om de branche te kunnen laten innoveren.

Bas van der Donk|18.06.15|12:13

Hoe willen we dit met z’n allen nog transparant houden en duidelijk houden. Hoe kan de klant weten dat de bestuurder betrouwbaar is en dat deze afdoende is verzekerd en dat het voertuig deugdelijk is onderhouden?

Dit betekend alleen maar meer hengeltjes in de toch al opdragende vijver.

Hardy Brunink|18.06.15|14:37

Daar gaan we dan. Uber is waarschijnlijk flink aan het lobbyen,om dit erdoor te krijgen. Maar goed,als ik in de ww kom,geen enkel probleem. Ik ben al 20 jaar taxi chauffeur,dus geef gewoon mijn eigen nummer weg. Een paar ritten voor zo een “toegestane app”, en de rest lekker zwart. Niemand die mij kan controleren,want ik heb gele platen,dus ik kan ook gewoon even een paar vrienden wegbrengen,ben ik ook gewoon verzekerd. Een ww-tje erbij,en een paar honderd in het weekend.Prima….

Hardy Brunink|18.06.15|14:40

… ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. De staat loopt enorm veel inkomsten mis (belasting sociale premies enz) Maar dit is de voor de volgende regering,het zal deze niet boeien. Ook krijg ik netjes iedere maand mijn uitkering,dus het gaat van twee kanten.Totdat er niks meer is. En als je dan ziek wordt,of arbeidsongeschikt? Vette pech!! Wat de politiek betreft kun je dan gewoon creperen!

Tto Amsterdam|18.06.15|14:53

“Hiermee lijkt de TTO-wetgeving, die nog maar kort van kracht is in de grote steden, ten dode opgeschreven.”

Viptouringcar.nl|18.06.15|16:04

Ik zeg mijn lidmaatschap bij het KNV maar eens op. Oh wacht, dat had ik al gedaan (iets met drie letters… CTB? BTC? BCT!).

Tjerk Vinckx|19.06.15|02:36

Het valt mij op dat het laatste half jaar er wel heel veel gekwaakt wordt op taxipro.
Allemaal een BCT aangeschaft vanwege de 600 euro subsidie en nu weer lopen janken, de toekomst is dat er heel veel zg ondernemertjes weer in de ballenbak belanden, de meeste met een startup WP 2000. De zelfstandige aftrek wordt afgeschaft en de BTW gaat naar 21%, dat gaat pijn doen.De zg grote jongens hebben elkaar ook de tent uitgevochten met de aanbestedingen, kwaliteit heeft altijd bestaansrecht !!!

Tjerk Vinckx|19.06.15|03:02

Taxichauffeur zijn is wat anders dan stompzinnig aan je stuurwiel trekken, dat vereist gastheerschap, ambassadeur voor je stad of regio zijn en daarnaast mee gaan op de golven van de huidige tijd. Kodak,Blackberry,Nokia en vele anderen zijn een voorbeeld hoe het niet moet, Philips heeft ook afscheid genomen van zn gloeilampen.
TTO’s zijn een bullshit verhaal, uitschot blijft uitschot !!
Wie niet openstaat voor veranderingen, innovatie gaat het in de toekomst niet redden.
De klant bepaalt !!!

M. Martins.|19.06.15|11:59

Bepaalde de klant maar 13. Doordat 90% in iedere taxi stapt die ze tegen komen verdwijnen de slechte taxi’s niet.Sterker nog de slechtste taxi’s bemannen de beste plaatsen.

Vicky Vohra|20.06.15|17:42

Klaar met taxi richting naar WW dankzij Staatsec van Pvda /vvd

Taxi Wet|22.06.15|12:39

Tjerk Vinckx:

TTO’s zijn een bullshit verhaal, uitschot blijft uitschot !!
Wie niet openstaat voor veranderingen, innovatie gaat het in de toekomst niet redden.
De klant bepaalt !!!

Ben absoluut het met je eens. Die TTO pilot is ten dode geschreven en heeft alleen maar ellende gebracht !!

leo Pcm|30.06.15|19:23

Wanneer komen we nou es een keer in opstand!!!!
Kijk naar Frankrijk, dat moeten wij ook doen!!! gewoon de wegen blokkeren.
ik sta vooraan hoor!!!
Ze zijn ongelooflijk gestoord daar in Den Haag en ze doen gewoon hun eigen zin, we moeten ons laten horen voordat het te laat is.
Kom op organiseer iets!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.