Duco Hoogland, PvdA, Kamerlid

PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’

Het bleef tijdens het debat een beetje onduidelijk wat de Tweede Kamer bedoelde met ‘experimenten met taxivervoer waarbij de taxiwet wordt losgelaten’. Maar nu heeft PvdA duidelijk gemeld dat ’taxivervoer met privé-auto’s’ daar onderdeel van is. Kamerlid Duco Hoogland heeft onderstaande tekst op de PvdA-website geplaatst, waarin hij toelichting geeft op dit onderwerp. UberPop lijkt aan de beschreven voorwaarden te voldoen, zodra er btw en belasting betaald wordt.

Experimenteren met innovatief taxivervoer

door Duco Hoogland

Nieuwe taxi-initiatieven moeten de ruimte krijgen. Daarnaast moeten er heldere regels komen om cowboys van de markt te weren. Delen, meerijden en taxivervoer in privéauto’s heeft voordelen voor reizigers. Dergelijke initiatieven kunnen leiden tot lagere tarieven voor de klant en meer ritten voor de chauffeur. Daarom ben ik blij dat de Kamer mijn motie steunde om te gaan experimenteren op het platteland en in de stad met innovatief taxivervoer.

Omrijden, het weigeren van ritten, en niet op de plaats de prijs. Een taxi nemen in Nederland is te duur. Er is bijna geen keus voor reizigers en het is altijd de vraag wie er achter het stuur zit. Om die redenen nemen de meeste Nederlanders niet 1-2-3 een taxi.

Tegelijkertijd is het zo dat chauffeurs veel meer stilstaan dan rijden. Ze maken zo weinig ritten dat ze er bijna geen belegde boterham meer aan overhouden.

Het is daarom een goede zaak dat er meer ruimte komt voor experimenten met klantgerichter taxivervoer en met elkaar meerijden via de deeleconomie.

De aangekondigde experimenteerruimte moet ten volle worden benut, zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Mijn motie roept de staatssecretaris op aan de slag te gaan: zoek actief het contact met gemeenten, met ov- en andere marktpartijen en kom zo snel mogelijk met initiatieven waarbij taxi’s rijden in plaats van stilstaan en waarbij meerijden via de deeleconomie een alternatief kan vormen voor niet-rendabel openbaar vervoer.

Uiteraard blijft onze inzet ook dat de taximarkt niet wordt overgenomen door cowboys. Voor hen is in deze markt geen plaats. Door heldere regels te stellen kunnen we hun weren. Datzelfde geldt voor partijen die geen belasting wensen te betalen. Indien chauffeurs geen BTW en inkomstenbelasting afdragen kunnen zij geen gebruik maken van de nu gecreëerde experimenteerruimte.

We gaan experimenteren met innovatief taxivervoer en stellen heldere regels tegen diegene die de wet willen ontduiken. Dat moet leiden tot beter vervoer voor reizigers en meer klandizie voor taxichauffeurs. Op die manier maken we vooruitgang mogelijk en zorgen we ervoor dat de chauffeurs een eerlijke boterham kunnen verdienen.

Duco Hoogland
PvdA Kamerlid, portefeuille Openbaar Vervoer, Wegen en Autoverkeer

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’”

Rodney Barten|25.06.15|15:34

Moeten die particulieren dan nog wel even een bct laten inbouwen, een chauffeurspas halen en de benodigde verzekeringen afsluiten? Of is dit allemaal niet nodig? Zo niet, dan ga ik me even laten omscholen tot een particulier, een kvk nummer heb ik al en de btw afdracht is ook op orde. Ik voorzie in deze plannen juist cowboy praktijken, hoe willen ze dit ooit controleerbaar en gereguleerd houden?

mike van Wanum|25.06.15|15:51

Wat een verschrikkelijk goed idee zeg,of probeert men het wiel opnieuw uit te vinden. Ik zou wel willen verzoeken om een financiële compensatie voor alle onzinnige uitgaven aan verplichte cursussen en keurmerken en BCT en dergelijke . Wat als de branche als collectief de schade gaat proberen te verhalen.Het dure vervoer in de taxi gaat na een kostprijsberekening waar uiteindelijk een kilometerprijs uit komt .

Ruud Dusseldorp|25.06.15|15:52

Rodney, jij hebt helemaal gelijk. Vraag mij af hoe vaak deze Duco een taxi heeft genomen? Ik vermoed dat dit vooral aannames zijn of dat hij het wel eens gehoord heeft. Nu worden er experimenten gedaan op o.a. het platteland waar professionele taxiondernemers de moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Als daar straks nog dit soort ” chauffeurs ” bij komen is het over met de pret en met deze bedrijven. Experimenteren is leuk maar doe het dan met de huidige professionele bedrijven !

mike van Wanum|25.06.15|15:56

Die prijs is gebaseerd na een optelsom van een heleboel kosten die men als ondernemer moet maken voordat men als taxiondernemer mag gaan werken. En zeg nou zelf,het is al bewezen dat het collectief vervoer voor een prijs wordt gereden,die geen onderneming lang kan blijven handhaven. Zie de bedrijven die zijn kapotgegaan . Maar men wil wel cowboy praktijken zien te voorkomen,hoe gaat hier dan op gehandhaaft worden als er weer allemaal losse rijders komen die niet herkenbaar zijn voor de klanten

Haantje De Voorste|25.06.15|16:42

Conclusie: een taxichauffeur moet weten waar hij/zij mee bezig is, een lid van de 2e kamer niet!

Johan Zevenbergen|25.06.15|17:07

Wat is eigenlijk de functie eis in de tweede kamer, volgens mij barst het daar van de cowboy,s.

M. Martins.|25.06.15|18:01

Smeergeld. Hij hangt precies hetzelfde verhaal als uber op. Bovendien wordt uber beloont met schijt aan de wet te hebben.

Hans de Koning|25.06.15|19:05

Goed plan! En als dan na verloop van tijd blijkt dat er toch cowboys actief zijn dan voeren we gewoon een ’taxirijbewijs’ in, dat in een apparaat in de auto gestopt moet worden dat de omzet en rijtijden bijhoudt. En omdat we natuurlijk wel willen dat de ondernemers niet kunnen zeggen ‘dat wist ik allemaal niet’ laten we ze een diploma halen. Om voor het publiek duidelijk te maken dat het om een gekeurde taxi gaat die zich aan de regels houdt, krijgen ze een bepaalde kleur kenteken. Innovatie….

Johan Zevenbergen|25.06.15|21:32

Wat bedoeld duco hoogland eigenlijk met,
,,Het is altijd maar de vraag wie er achter het stuur zit”

M. Martins.|25.06.15|21:43

Kan iemand mij uitleggen als het vervoer met privéwagens gaat hoe taxi’s daar van gaan profiteren? Denken ze daarmee dat taxi’s goedkoper worden? Kunnen ze beter de tarieven wettelijk verlagen, dan ben je er ook.
Die omgekochte politici zouden de berichten uit het buitenland eens moeten lezen en dan met name in de UK. Daar is uberpop een grote treurnis.

Marco Mens|26.06.15|00:13

Er moet meer ruimte komen voor “particulier” taxivervoer! Mijnheer Hoogland leg uit hoe u met ‘particulieren” concurrentie meer ritten per chauffeur wilt bereiken? De kwaliteit verbeterd. Collectief vervoer is al naar de verdoemenis geholpen omdat er al geen droog brood meer in te verdienen valt. Particulieren gaan pitchen op de “lucratievere” tijden cq gelegenheden. Professionals mogen midden in de nacht opdraven voor een grijp stuiver. Dit los van controle op rij- en rusttijden.

Marco Mens|26.06.15|00:25

Hoezo is een taxi nemen duur? Voorbeeld een dokterspost belt midden in de nacht voor een ritje van 0.8 km, Chauffeur moet eerst aanrijden +/- 2km en afrijden is ook nog +/- 1.5 km. Tijdsduur om deze rit uit te voeren in totaal 15 á 20 minuten opbrengst conform wettelijk maximum tarief € 5.09!!! Duur? Reëel?? Welke particulier komt daarvoor voorrijden? Zo zijn er legio voorbeelden te noemen! Is een functie als kamerlid niet overdreven “duur betaald”? Of als “graaiende” top bestuurder?

Hans Dekker|26.06.15|06:50

Overheid, opdrachtgevers, particulieren, en alles daaromheen heeft het volgende beeld van de Taxi.
De taxioorlog in 1998. Vanaf dit moment hebben ze een probleem in de wereld geholpen waar ze nu nog de naweeën van hebben.

Dat er binnen het straat taxi iets veranderd zou kunnen worden, kan ik wel mee instemmen. Maar dat is misschien hooguit 25% van de markt. De rest zijn langzamerhand vervoerders geworden die zich richten op onze kinderen van A naar B te brengen voor bijzonder vervoer.

Hans Dekker|26.06.15|06:55

Dit heeft aandacht nodig, hier worden speciale voertuigen voor geëist. Euro 6, lage instap, aardgas, gediplomeerde chauffeurs. Doordat de overheid/opdrachtgever het beeld heeft van die periode na 1998 is het een totaal losgeslagen bende geworden. Waar her respect van de vervoerder totaal uit het oog verloren is gegaan. We hebben het hier over mensen die naar ziekenhuizen, die daar hun hele leven premies voor hebben moeten betalen, om ooit een keer gebruik te maken van vervoer.

Hans Dekker|26.06.15|06:59

Ze willen niet, maar ze moeten. In heelveel gevallen zijn het situatie’s waar we allemaal niet aan willen denken. Sommige gaan voor de laatste ritjes. Ze gaan waarschijnlijk dood!!.

En wat doet dan de overheid/opdrachtgevers. Die hebben een bureautje ingeschakeld die gaat bepalen dat vervoerder A beter is dan B. En dan is daar een fantastisch punten systeem in bedacht, maar de doorslag blijft telkens weer de prijs. En we weten nu langzamerhand waar voor ingeschreven wordt.

Hans Dekker|26.06.15|07:04

Er komen uur tarieven van 20 euro of lager naar voren waar voor ingeschreven wordt.
Dan komen er allemaal nieuwe bureautjes op de markt die zich gaan richten op het opleiden van chauffeurs. TX Keur, SFT, meneer X verzint weer iets dat het nog goedkoper kan. En de branche organisatie vind dat weer een juiste ontwikkeling!!

Mensen het kan niet meer GOEDKOPER!!!!!!. Vervoer eist aandacht en kwaliteit.

Hans Dekker|26.06.15|07:08

De vervoerders hebben nu al het gevoel dat ze chauffeurs moeten aan nemen uit de social return, die voorheen in de groenvoorziening stonden, en de verantwoordelijkheid van zijn eigen schoffel nog geen eens kon nemen. Die wordt klaargestoomd, ga jij onze kids maar eens van A naar B brengen. Deze kinderen hebben speciale aandacht nodig, die zijn gewend aan bepaalde chauffeurs. daar ka niet iemand achter het stuur, die eigenlijk ook achter in het busje moet. Wordt wakker en pak het anders aan.

Hans Dekker|26.06.15|07:10

Ook goedemorgen!

Taxiteraar|26.06.15|08:02

Als je bedenkt dat hetzelfde kaliber politici in de regering zit dan begrijp je Uberhaupt waarom dit land eigenlijk zo bestuurd wordt.
In 2020 zal er een parlementaire enquête komen waaruit zal blijken naar welke Ubermenschen het Übersetzungs geld van Uberpop überall naar toe is gegaan.

http://rvschaik.blogspot.nl/2015/05/taxi.html
http://rvschaik.blogspot.nl/2015/05/de-staat-der-nederlanden.html

Mike van Wanum|26.06.15|14:36

Krijg door dit nieuws gewoon last van een spontane verstopping , wil je niet weten wat bij een loodgieter de voorrijkosten zijn zonder dat er wat uitgevoerd wordt. Maar gelukkig is daar Beun de Haas ,die kan mij met de prijs matsen !

Mike van Wanum|26.06.15|14:37

Taxiteraar,UBERHAUPT is zo,n verkeerde uitspraak !

Rex Urban|27.06.15|10:26

@ Taxi TerAar.
Er is door de bomen het bos niet meer te zien.
Dat maakt jou bijlage wel duidelijk.
Werkelijk alles is mis gegaan na het vrijgeven van de markt in 2000.
Dan komt Duco Hoogland aan het woord en doet er nog een schepje onzin bovenop, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het is te hopen dat iedereen deze bijlage eens aandachtig leest en wij ons verenigen waardoor we een vuist gaan maken tegen dit wanbeleid.

Ben Hennik|27.06.15|16:47

en het houdt niet op met deze regering…. denk dat wij taxi chauffeurs ook maar effe als politieke leiders moeten instromen… eerste toppik afschaffing wachtgeld…. kunnen ze de zelfde stuiptrekkingen voelen die wij voelen…… WELLUS … niettus … WELLUS!!!!! nietus….. vooruit dan maar…. pffffff. wordt hier een beetje moe van jongens

Paul Dijkhuizen|28.06.15|15:39

een taxi is duur… jaja… probeer eens een ander ’s nachts, in weekenden, op feestdagen etc in te huren en kijk eens wat daar voor tarief aan hangt? Maak voor de grap eens een kosten/baten analyse (inclusief de lege terugkilometers, voorrijdkilometers enz.) en kom dan nog eens terug. Maak daarna voor de grap ook eens een kosten/baten analyse voor 2e kamerleden en kijk dan even waar de tarieven omlaag kunnen…

Johan Zevenbergen|29.06.15|08:35

Zeker op proef zaterdag jl alvast begonnen bij het festival in Zevenaar,
auto,s mochten door naar K en R, taxi,s en rolstoelbussen moesten 10 km omrijden.
Geweldig die proeven voortaan maar een huur busje op geel inzetten, is dat de bedoeling????

Turk Yenisey|30.06.15|01:21

volgens mij zal dit ook nadelige effect hebben voor Mercedes Volkswagen e.d. bedrijven in de automotive sector minder omzet betekent ook geen nieuwe Mercedes benz meer voor veel chauffeurs, geen nieuwe auto’s meer rijden in afgerachte auto’s rijden past waarschijnlijk beter met de pvda experimenten, partij van de afval experimenten.

Bennie Jansen|30.06.15|07:38

deze regerings juppies menen dat ze alles maar kunnen, ondanks dat ze geen greintje praktijk hebben opgedaan in de zaken waarmee zij zich bemoeien.
volgens mij weten deze notabelen niet eens hoe een taxi er van binnen uitziet. maar dat hoeft ook niet zij hebben zelf wel een prive chauffeur.
stelletje witte boorden criminelen.

leo Pcm|30.06.15|18:39

die linkse bende in Den Haag maakt altijd alles kapot.

Ton ter Haar|30.06.15|22:07

is de VVD nu opeens links?

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:50

Ze hebben hier op de Veluwe nog veel ongebruikte legertrucks staan waar ca 20 pers in passen, en bergen militairen die ervaring op moeten doen.
Zijn in een keer alle subsidies en experimenten, bussen en taxi,s en chauffeurs overbodig.
Gekker kunnen we het niet maken.

Martin van der Plas|02.07.15|09:56

Ik ben toch reuze benieuwd hoe men gaat controleren of die btw en inkomsten ook daadwerkelijk allemaal worden opgegeven door die particulieren.
Jarenlang probeert men het zwartwerken zo moeilijk mogelijk te maken en nu gooit men de sluizen ineens open !!!
Stelletje infantielen zitten er in Den Haag, dat moge duidelijk zijn.

Frank te Grotenhuis|02.07.15|11:05

Lezen de tweede kamer leden dit commentaar ook??

Jeroen Almere|02.07.15|11:14

En wie gaat er belasting betalen. Uber zeker niet, want die sluizen alle winsten weg via Ierland. Bekende constructie bij internationale bedrijven. En dit soort voorstellen komen van de PVDA, die club kan beter de naam veranderen in Partij van de Armoede.

Jeroen Almere|02.07.15|11:49

En wie gaat er dan belasting betalen? Uber zeker niet, want die sluizen alle winsten weg via Ierland.
Dat dit voorstel komt van de PVDA. Misschien kunnen die beter de naam veranderen in Partij van de Armoede. Sinds zij regeren is het aantal arbeiders gehalveerd en het aantal arme ondernemers(ZZP-ers) is verdubbeld.

Harm Bah|03.07.15|10:01

de tweede kamer zegt dat taxirijden te duur is maar economische zaken roept zelf de prijsbeschikking voor taxitariefen af waar ligt het euvel dan ?

Peter Walgreen|08.07.15|22:54

Harm,
De overheid hangt er een maximum tarief aan, geen minimum.

Duco Douwstra|25.07.15|15:05

Als stom zijn pijn zou doen dan zou het merendeel uit de Haagse catacomben met migraine rond lopen.Netelenbos dacht in 2000 ook dat meer taxi’s, lagere prijzen en meer service tot gevolg zou hebben.Haar domheid is inmiddels zelfs in Den Haag doorgedrongen,wat mijn naamgenoot er niet van weerhoud om wederom te denken dat met nog meer aanbod de lange wachttijden van taxi’s korter worden en de prijzen lager.Hij heeft wel gelijk dat zwartwerkers goedkoper vervoer kunnen aanbieden.Een landelijke App!

PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’ | TaxiPro
Duco Hoogland, PvdA, Kamerlid

PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’

Het bleef tijdens het debat een beetje onduidelijk wat de Tweede Kamer bedoelde met ‘experimenten met taxivervoer waarbij de taxiwet wordt losgelaten’. Maar nu heeft PvdA duidelijk gemeld dat ’taxivervoer met privé-auto’s’ daar onderdeel van is. Kamerlid Duco Hoogland heeft onderstaande tekst op de PvdA-website geplaatst, waarin hij toelichting geeft op dit onderwerp. UberPop lijkt aan de beschreven voorwaarden te voldoen, zodra er btw en belasting betaald wordt.

Experimenteren met innovatief taxivervoer

door Duco Hoogland

Nieuwe taxi-initiatieven moeten de ruimte krijgen. Daarnaast moeten er heldere regels komen om cowboys van de markt te weren. Delen, meerijden en taxivervoer in privéauto’s heeft voordelen voor reizigers. Dergelijke initiatieven kunnen leiden tot lagere tarieven voor de klant en meer ritten voor de chauffeur. Daarom ben ik blij dat de Kamer mijn motie steunde om te gaan experimenteren op het platteland en in de stad met innovatief taxivervoer.

Omrijden, het weigeren van ritten, en niet op de plaats de prijs. Een taxi nemen in Nederland is te duur. Er is bijna geen keus voor reizigers en het is altijd de vraag wie er achter het stuur zit. Om die redenen nemen de meeste Nederlanders niet 1-2-3 een taxi.

Tegelijkertijd is het zo dat chauffeurs veel meer stilstaan dan rijden. Ze maken zo weinig ritten dat ze er bijna geen belegde boterham meer aan overhouden.

Het is daarom een goede zaak dat er meer ruimte komt voor experimenten met klantgerichter taxivervoer en met elkaar meerijden via de deeleconomie.

De aangekondigde experimenteerruimte moet ten volle worden benut, zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Mijn motie roept de staatssecretaris op aan de slag te gaan: zoek actief het contact met gemeenten, met ov- en andere marktpartijen en kom zo snel mogelijk met initiatieven waarbij taxi’s rijden in plaats van stilstaan en waarbij meerijden via de deeleconomie een alternatief kan vormen voor niet-rendabel openbaar vervoer.

Uiteraard blijft onze inzet ook dat de taximarkt niet wordt overgenomen door cowboys. Voor hen is in deze markt geen plaats. Door heldere regels te stellen kunnen we hun weren. Datzelfde geldt voor partijen die geen belasting wensen te betalen. Indien chauffeurs geen BTW en inkomstenbelasting afdragen kunnen zij geen gebruik maken van de nu gecreëerde experimenteerruimte.

We gaan experimenteren met innovatief taxivervoer en stellen heldere regels tegen diegene die de wet willen ontduiken. Dat moet leiden tot beter vervoer voor reizigers en meer klandizie voor taxichauffeurs. Op die manier maken we vooruitgang mogelijk en zorgen we ervoor dat de chauffeurs een eerlijke boterham kunnen verdienen.

Duco Hoogland
PvdA Kamerlid, portefeuille Openbaar Vervoer, Wegen en Autoverkeer

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’”

Rodney Barten|25.06.15|15:34

Moeten die particulieren dan nog wel even een bct laten inbouwen, een chauffeurspas halen en de benodigde verzekeringen afsluiten? Of is dit allemaal niet nodig? Zo niet, dan ga ik me even laten omscholen tot een particulier, een kvk nummer heb ik al en de btw afdracht is ook op orde. Ik voorzie in deze plannen juist cowboy praktijken, hoe willen ze dit ooit controleerbaar en gereguleerd houden?

mike van Wanum|25.06.15|15:51

Wat een verschrikkelijk goed idee zeg,of probeert men het wiel opnieuw uit te vinden. Ik zou wel willen verzoeken om een financiële compensatie voor alle onzinnige uitgaven aan verplichte cursussen en keurmerken en BCT en dergelijke . Wat als de branche als collectief de schade gaat proberen te verhalen.Het dure vervoer in de taxi gaat na een kostprijsberekening waar uiteindelijk een kilometerprijs uit komt .

Ruud Dusseldorp|25.06.15|15:52

Rodney, jij hebt helemaal gelijk. Vraag mij af hoe vaak deze Duco een taxi heeft genomen? Ik vermoed dat dit vooral aannames zijn of dat hij het wel eens gehoord heeft. Nu worden er experimenten gedaan op o.a. het platteland waar professionele taxiondernemers de moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Als daar straks nog dit soort ” chauffeurs ” bij komen is het over met de pret en met deze bedrijven. Experimenteren is leuk maar doe het dan met de huidige professionele bedrijven !

mike van Wanum|25.06.15|15:56

Die prijs is gebaseerd na een optelsom van een heleboel kosten die men als ondernemer moet maken voordat men als taxiondernemer mag gaan werken. En zeg nou zelf,het is al bewezen dat het collectief vervoer voor een prijs wordt gereden,die geen onderneming lang kan blijven handhaven. Zie de bedrijven die zijn kapotgegaan . Maar men wil wel cowboy praktijken zien te voorkomen,hoe gaat hier dan op gehandhaaft worden als er weer allemaal losse rijders komen die niet herkenbaar zijn voor de klanten

Haantje De Voorste|25.06.15|16:42

Conclusie: een taxichauffeur moet weten waar hij/zij mee bezig is, een lid van de 2e kamer niet!

Johan Zevenbergen|25.06.15|17:07

Wat is eigenlijk de functie eis in de tweede kamer, volgens mij barst het daar van de cowboy,s.

M. Martins.|25.06.15|18:01

Smeergeld. Hij hangt precies hetzelfde verhaal als uber op. Bovendien wordt uber beloont met schijt aan de wet te hebben.

Hans de Koning|25.06.15|19:05

Goed plan! En als dan na verloop van tijd blijkt dat er toch cowboys actief zijn dan voeren we gewoon een ’taxirijbewijs’ in, dat in een apparaat in de auto gestopt moet worden dat de omzet en rijtijden bijhoudt. En omdat we natuurlijk wel willen dat de ondernemers niet kunnen zeggen ‘dat wist ik allemaal niet’ laten we ze een diploma halen. Om voor het publiek duidelijk te maken dat het om een gekeurde taxi gaat die zich aan de regels houdt, krijgen ze een bepaalde kleur kenteken. Innovatie….

Johan Zevenbergen|25.06.15|21:32

Wat bedoeld duco hoogland eigenlijk met,
,,Het is altijd maar de vraag wie er achter het stuur zit”

M. Martins.|25.06.15|21:43

Kan iemand mij uitleggen als het vervoer met privéwagens gaat hoe taxi’s daar van gaan profiteren? Denken ze daarmee dat taxi’s goedkoper worden? Kunnen ze beter de tarieven wettelijk verlagen, dan ben je er ook.
Die omgekochte politici zouden de berichten uit het buitenland eens moeten lezen en dan met name in de UK. Daar is uberpop een grote treurnis.

Marco Mens|26.06.15|00:13

Er moet meer ruimte komen voor “particulier” taxivervoer! Mijnheer Hoogland leg uit hoe u met ‘particulieren” concurrentie meer ritten per chauffeur wilt bereiken? De kwaliteit verbeterd. Collectief vervoer is al naar de verdoemenis geholpen omdat er al geen droog brood meer in te verdienen valt. Particulieren gaan pitchen op de “lucratievere” tijden cq gelegenheden. Professionals mogen midden in de nacht opdraven voor een grijp stuiver. Dit los van controle op rij- en rusttijden.

Marco Mens|26.06.15|00:25

Hoezo is een taxi nemen duur? Voorbeeld een dokterspost belt midden in de nacht voor een ritje van 0.8 km, Chauffeur moet eerst aanrijden +/- 2km en afrijden is ook nog +/- 1.5 km. Tijdsduur om deze rit uit te voeren in totaal 15 á 20 minuten opbrengst conform wettelijk maximum tarief € 5.09!!! Duur? Reëel?? Welke particulier komt daarvoor voorrijden? Zo zijn er legio voorbeelden te noemen! Is een functie als kamerlid niet overdreven “duur betaald”? Of als “graaiende” top bestuurder?

Hans Dekker|26.06.15|06:50

Overheid, opdrachtgevers, particulieren, en alles daaromheen heeft het volgende beeld van de Taxi.
De taxioorlog in 1998. Vanaf dit moment hebben ze een probleem in de wereld geholpen waar ze nu nog de naweeën van hebben.

Dat er binnen het straat taxi iets veranderd zou kunnen worden, kan ik wel mee instemmen. Maar dat is misschien hooguit 25% van de markt. De rest zijn langzamerhand vervoerders geworden die zich richten op onze kinderen van A naar B te brengen voor bijzonder vervoer.

Hans Dekker|26.06.15|06:55

Dit heeft aandacht nodig, hier worden speciale voertuigen voor geëist. Euro 6, lage instap, aardgas, gediplomeerde chauffeurs. Doordat de overheid/opdrachtgever het beeld heeft van die periode na 1998 is het een totaal losgeslagen bende geworden. Waar her respect van de vervoerder totaal uit het oog verloren is gegaan. We hebben het hier over mensen die naar ziekenhuizen, die daar hun hele leven premies voor hebben moeten betalen, om ooit een keer gebruik te maken van vervoer.

Hans Dekker|26.06.15|06:59

Ze willen niet, maar ze moeten. In heelveel gevallen zijn het situatie’s waar we allemaal niet aan willen denken. Sommige gaan voor de laatste ritjes. Ze gaan waarschijnlijk dood!!.

En wat doet dan de overheid/opdrachtgevers. Die hebben een bureautje ingeschakeld die gaat bepalen dat vervoerder A beter is dan B. En dan is daar een fantastisch punten systeem in bedacht, maar de doorslag blijft telkens weer de prijs. En we weten nu langzamerhand waar voor ingeschreven wordt.

Hans Dekker|26.06.15|07:04

Er komen uur tarieven van 20 euro of lager naar voren waar voor ingeschreven wordt.
Dan komen er allemaal nieuwe bureautjes op de markt die zich gaan richten op het opleiden van chauffeurs. TX Keur, SFT, meneer X verzint weer iets dat het nog goedkoper kan. En de branche organisatie vind dat weer een juiste ontwikkeling!!

Mensen het kan niet meer GOEDKOPER!!!!!!. Vervoer eist aandacht en kwaliteit.

Hans Dekker|26.06.15|07:08

De vervoerders hebben nu al het gevoel dat ze chauffeurs moeten aan nemen uit de social return, die voorheen in de groenvoorziening stonden, en de verantwoordelijkheid van zijn eigen schoffel nog geen eens kon nemen. Die wordt klaargestoomd, ga jij onze kids maar eens van A naar B brengen. Deze kinderen hebben speciale aandacht nodig, die zijn gewend aan bepaalde chauffeurs. daar ka niet iemand achter het stuur, die eigenlijk ook achter in het busje moet. Wordt wakker en pak het anders aan.

Hans Dekker|26.06.15|07:10

Ook goedemorgen!

Taxiteraar|26.06.15|08:02

Als je bedenkt dat hetzelfde kaliber politici in de regering zit dan begrijp je Uberhaupt waarom dit land eigenlijk zo bestuurd wordt.
In 2020 zal er een parlementaire enquête komen waaruit zal blijken naar welke Ubermenschen het Übersetzungs geld van Uberpop überall naar toe is gegaan.

http://rvschaik.blogspot.nl/2015/05/taxi.html
http://rvschaik.blogspot.nl/2015/05/de-staat-der-nederlanden.html

Mike van Wanum|26.06.15|14:36

Krijg door dit nieuws gewoon last van een spontane verstopping , wil je niet weten wat bij een loodgieter de voorrijkosten zijn zonder dat er wat uitgevoerd wordt. Maar gelukkig is daar Beun de Haas ,die kan mij met de prijs matsen !

Mike van Wanum|26.06.15|14:37

Taxiteraar,UBERHAUPT is zo,n verkeerde uitspraak !

Rex Urban|27.06.15|10:26

@ Taxi TerAar.
Er is door de bomen het bos niet meer te zien.
Dat maakt jou bijlage wel duidelijk.
Werkelijk alles is mis gegaan na het vrijgeven van de markt in 2000.
Dan komt Duco Hoogland aan het woord en doet er nog een schepje onzin bovenop, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het is te hopen dat iedereen deze bijlage eens aandachtig leest en wij ons verenigen waardoor we een vuist gaan maken tegen dit wanbeleid.

Ben Hennik|27.06.15|16:47

en het houdt niet op met deze regering…. denk dat wij taxi chauffeurs ook maar effe als politieke leiders moeten instromen… eerste toppik afschaffing wachtgeld…. kunnen ze de zelfde stuiptrekkingen voelen die wij voelen…… WELLUS … niettus … WELLUS!!!!! nietus….. vooruit dan maar…. pffffff. wordt hier een beetje moe van jongens

Paul Dijkhuizen|28.06.15|15:39

een taxi is duur… jaja… probeer eens een ander ’s nachts, in weekenden, op feestdagen etc in te huren en kijk eens wat daar voor tarief aan hangt? Maak voor de grap eens een kosten/baten analyse (inclusief de lege terugkilometers, voorrijdkilometers enz.) en kom dan nog eens terug. Maak daarna voor de grap ook eens een kosten/baten analyse voor 2e kamerleden en kijk dan even waar de tarieven omlaag kunnen…

Johan Zevenbergen|29.06.15|08:35

Zeker op proef zaterdag jl alvast begonnen bij het festival in Zevenaar,
auto,s mochten door naar K en R, taxi,s en rolstoelbussen moesten 10 km omrijden.
Geweldig die proeven voortaan maar een huur busje op geel inzetten, is dat de bedoeling????

Turk Yenisey|30.06.15|01:21

volgens mij zal dit ook nadelige effect hebben voor Mercedes Volkswagen e.d. bedrijven in de automotive sector minder omzet betekent ook geen nieuwe Mercedes benz meer voor veel chauffeurs, geen nieuwe auto’s meer rijden in afgerachte auto’s rijden past waarschijnlijk beter met de pvda experimenten, partij van de afval experimenten.

Bennie Jansen|30.06.15|07:38

deze regerings juppies menen dat ze alles maar kunnen, ondanks dat ze geen greintje praktijk hebben opgedaan in de zaken waarmee zij zich bemoeien.
volgens mij weten deze notabelen niet eens hoe een taxi er van binnen uitziet. maar dat hoeft ook niet zij hebben zelf wel een prive chauffeur.
stelletje witte boorden criminelen.

leo Pcm|30.06.15|18:39

die linkse bende in Den Haag maakt altijd alles kapot.

Ton ter Haar|30.06.15|22:07

is de VVD nu opeens links?

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:50

Ze hebben hier op de Veluwe nog veel ongebruikte legertrucks staan waar ca 20 pers in passen, en bergen militairen die ervaring op moeten doen.
Zijn in een keer alle subsidies en experimenten, bussen en taxi,s en chauffeurs overbodig.
Gekker kunnen we het niet maken.

Martin van der Plas|02.07.15|09:56

Ik ben toch reuze benieuwd hoe men gaat controleren of die btw en inkomsten ook daadwerkelijk allemaal worden opgegeven door die particulieren.
Jarenlang probeert men het zwartwerken zo moeilijk mogelijk te maken en nu gooit men de sluizen ineens open !!!
Stelletje infantielen zitten er in Den Haag, dat moge duidelijk zijn.

Frank te Grotenhuis|02.07.15|11:05

Lezen de tweede kamer leden dit commentaar ook??

Jeroen Almere|02.07.15|11:14

En wie gaat er belasting betalen. Uber zeker niet, want die sluizen alle winsten weg via Ierland. Bekende constructie bij internationale bedrijven. En dit soort voorstellen komen van de PVDA, die club kan beter de naam veranderen in Partij van de Armoede.

Jeroen Almere|02.07.15|11:49

En wie gaat er dan belasting betalen? Uber zeker niet, want die sluizen alle winsten weg via Ierland.
Dat dit voorstel komt van de PVDA. Misschien kunnen die beter de naam veranderen in Partij van de Armoede. Sinds zij regeren is het aantal arbeiders gehalveerd en het aantal arme ondernemers(ZZP-ers) is verdubbeld.

Harm Bah|03.07.15|10:01

de tweede kamer zegt dat taxirijden te duur is maar economische zaken roept zelf de prijsbeschikking voor taxitariefen af waar ligt het euvel dan ?

Peter Walgreen|08.07.15|22:54

Harm,
De overheid hangt er een maximum tarief aan, geen minimum.

Duco Douwstra|25.07.15|15:05

Als stom zijn pijn zou doen dan zou het merendeel uit de Haagse catacomben met migraine rond lopen.Netelenbos dacht in 2000 ook dat meer taxi’s, lagere prijzen en meer service tot gevolg zou hebben.Haar domheid is inmiddels zelfs in Den Haag doorgedrongen,wat mijn naamgenoot er niet van weerhoud om wederom te denken dat met nog meer aanbod de lange wachttijden van taxi’s korter worden en de prijzen lager.Hij heeft wel gelijk dat zwartwerkers goedkoper vervoer kunnen aanbieden.Een landelijke App!