Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

UberPop nog steeds actief door softe aanpak in Nederland

COMMENTAAR – De beslissing van Uber om met het illegale UberPop te stoppen in zowel Brussel als eerder in Duitsland, laat zien dat ook de Amerikaanse multinational tot het volgen van regels gedwongen kan worden. Voorwaarde is wel dat de boetes hoog genoeg zijn en naleving daadwerkelijk afgedwongen wordt. Hoog tijd voor de Nederlandse overheid om voor eens en altijd de illegale operatie UberPop te stoppen. Want ondanks twee invallen en tientallen boetes, is de snorderdienst nog altijd volop actief in Nederland. De Inspectie slaagt er dus al anderhalf jaar niet in effectief genoeg op te treden. En dat wordt nu toch wel eens tijd.

Uber heeft voldoende mogelijkheden om zijn ‘innovatieve’ diensten voort te zetten binnen de geldende regels, zoals UberBlack en UberLux. Zelfs via UberX, zolang er gebruik wordt gemaakt van taxi’s met blauwe kentekenplaten en chauffeurs met een taxidiploma.

UberPop

UberPop is in Nederland als sinds juli 2014 actief. In Amsterdam gaat het nog altijd om honderden particulieren die tegen betaling taxivervoer verrichten zonder vergunning. Maar ook in Rotterdam en Utrecht is de dienst nog altijd te bestellen. De overheid treedt wel op, er zijn tientallen UberPop’ers gepakt, maar kennelijk nog altijd niet streng genoeg.

Het is onverteerbaar voor de taxibranche dat de ‘snorders met een app’ al anderhalf jaar hun gang gaan in de grote Nederlandse steden. Dat mag de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zich aanrekenen. Want ondanks haar pogingen, slaagt de dienst er niet in de dienst een halt toe te roepen.

Traditionele snorders

Overigens geldt dat ook voor de aanpak van de traditionele snorders. Want ook daar worden er af en toe acties gehouden, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat. Want in iedere stad pik je ze er al tientallen jaren nog altijd blindelings uit. Je hoeft maar langs een centrum-uitgang te lopen en je krijgt de vraag van diverse mannen met leren jassen: “Psst, taxi?”

Verbijsterend waren de berichten waaruit bleek hoe amateuristisch de ILT heeft opgetreden bij Uber. Want na drie maanden kwamen ze er pas achter dat zij geen UberPop konden boeken met hun prepaid-creditcard, terwijl de hele Amterdamse taxibranche al maanden lang kentekens aan het doorgeven was met gesignaleerde UberPop-chauffeurs.

Taxibranche

In anderhalf jaar heeft de Inspectie weliswaar zo’n veertig UberPop’ers gepakt en beboet, een dwangsom opgelegd en gedeeltelijk geïnd, maar het is duidelijk niet voldoende. UberPop moet harder aangepakt worden, totdat Uber besluit dat ook zij zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Net zoals de rest van de Nederlandse taxibranche dat ook doet.

Hoog tijd dus dat de ILT een stapje extra gaat zetten. Want uit de beslissingen van Uber in Brussel en Duitsland blijkt dat de dienst best bereid is om zich aan de wet te houden, zolang de straf maar hoog genoeg is. Maar in Nederland valt de kosten/baten-analyse kennelijk nog altijd positief uit bij UberPop, dus blijven de Amerikanen maar doorgaan. De overheid mag vooral de aandacht niet laten verslappen. Want daarmee blijft de rechtsongelijkheid ten opzichte van reguliere taxi-ondernemer die zich wel aan de wet houden bestaan.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “UberPop nog steeds actief door softe aanpak in Nederland”

Duco Douwstra|15.10.15|12:08

Waar blijven de heksenjagers, ze waren altijd zo goed als het om een vergeten kruisje in de werkmap ging,of een pauze die niet goed genoteerd was bij werkdagen van 6 uur. Boetes van € 1320,– per vergissing en dat x 8 in 1 maand. Ze zijn natuurlijk hun kunstgebitten aan het stukbijten op het in beton gegoten vastgelopen BCT project. Geef de malafide BCT leveranciers nog maar een paar Ton extra om de BCT te reanimeren. Zodat die straks per BCT p/m. € 50,00 service kosten kunnen gaan berekenen om de schuldeisers te kunnen betalen.

Glenn van Slimming|15.10.15|22:44

glenn
ik vind de BCT waar ze al zolang over lopen te zeiken en dat deze vele storingen vertoond en maar door blijven hameren en maar geld investeren in een bodemloze put er gesproken dat de BCT gaat verdwijnen omdat deze niet betrouwbaar is alle software is op alle fronten te kraken wat betrouwbaar iets wat aangestuurd wordt door software is nu eenmaal te kraken snappen zij er dan niets van in Den Haag met de huidige app die er is op geel vog weg en alleen maar zeiken schei toch uit Den haag..

M. Martins.|18.10.15|20:02

Zowaar eens met Duco. Het aantal uberpoppers is enorm, dat was met ADE weer heel duidelijk te zien. ILT en handhaving was alleen maar met taxi’s bezig. Bijvoorbeeld een klant laten uit of instappen is een boete of rapport van bevindingen. Landelijk zijn er 49 poppers opgepakt in ruim een jaar.

Rob Rörik|23.10.15|18:38

Taxiapp Uber betaalt buiten de Verenigde Staten amper belasting dankzij een Nederlands CV (commanditaire vennootschap) dat op Bermuda is gevestigd.
Dat heeft Fortune onderzocht. Dit soort belastingconstructies zijn niet illegaal. Binnen de Europese Unie is er wel steeds meer verzet tegen dit soort trucs om minder belasting te betalen.

Rob Rörik|23.10.15|18:39

De Nederlandse CV op de Bermuda’s werd in mei 2013 werd opgericht, en staat boven de andere dochterondernemingen van Uber buiten de VS. De CV betaalt 1,45 procent van zijn omzet aan de Amerikaanse tak van Uber, voor het gebruik van het intellectuele eigendom van Uber.

Rob Rörik|23.10.15|18:41

Daarnaast heeft Uber ook nog een besloten vennootschap (BV) in Nederland. Alle betalingen voor Uber-ritjes buiten de VS gaan via deze Nederlandse BV. 80 procent van de betaling wordt weer via een andere Nederlandse dochtermaatschappij teruggestuurd naar de bestuurder, de overige 20 procent blijft in de Nederlandse BV.

UberPop nog steeds actief door softe aanpak in Nederland | TaxiPro
Uber, UberPop, Niek van Leeuwen, directeur

UberPop nog steeds actief door softe aanpak in Nederland

COMMENTAAR – De beslissing van Uber om met het illegale UberPop te stoppen in zowel Brussel als eerder in Duitsland, laat zien dat ook de Amerikaanse multinational tot het volgen van regels gedwongen kan worden. Voorwaarde is wel dat de boetes hoog genoeg zijn en naleving daadwerkelijk afgedwongen wordt. Hoog tijd voor de Nederlandse overheid om voor eens en altijd de illegale operatie UberPop te stoppen. Want ondanks twee invallen en tientallen boetes, is de snorderdienst nog altijd volop actief in Nederland. De Inspectie slaagt er dus al anderhalf jaar niet in effectief genoeg op te treden. En dat wordt nu toch wel eens tijd.

Uber heeft voldoende mogelijkheden om zijn ‘innovatieve’ diensten voort te zetten binnen de geldende regels, zoals UberBlack en UberLux. Zelfs via UberX, zolang er gebruik wordt gemaakt van taxi’s met blauwe kentekenplaten en chauffeurs met een taxidiploma.

UberPop

UberPop is in Nederland als sinds juli 2014 actief. In Amsterdam gaat het nog altijd om honderden particulieren die tegen betaling taxivervoer verrichten zonder vergunning. Maar ook in Rotterdam en Utrecht is de dienst nog altijd te bestellen. De overheid treedt wel op, er zijn tientallen UberPop’ers gepakt, maar kennelijk nog altijd niet streng genoeg.

Het is onverteerbaar voor de taxibranche dat de ‘snorders met een app’ al anderhalf jaar hun gang gaan in de grote Nederlandse steden. Dat mag de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zich aanrekenen. Want ondanks haar pogingen, slaagt de dienst er niet in de dienst een halt toe te roepen.

Traditionele snorders

Overigens geldt dat ook voor de aanpak van de traditionele snorders. Want ook daar worden er af en toe acties gehouden, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat. Want in iedere stad pik je ze er al tientallen jaren nog altijd blindelings uit. Je hoeft maar langs een centrum-uitgang te lopen en je krijgt de vraag van diverse mannen met leren jassen: “Psst, taxi?”

Verbijsterend waren de berichten waaruit bleek hoe amateuristisch de ILT heeft opgetreden bij Uber. Want na drie maanden kwamen ze er pas achter dat zij geen UberPop konden boeken met hun prepaid-creditcard, terwijl de hele Amterdamse taxibranche al maanden lang kentekens aan het doorgeven was met gesignaleerde UberPop-chauffeurs.

Taxibranche

In anderhalf jaar heeft de Inspectie weliswaar zo’n veertig UberPop’ers gepakt en beboet, een dwangsom opgelegd en gedeeltelijk geïnd, maar het is duidelijk niet voldoende. UberPop moet harder aangepakt worden, totdat Uber besluit dat ook zij zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Net zoals de rest van de Nederlandse taxibranche dat ook doet.

Hoog tijd dus dat de ILT een stapje extra gaat zetten. Want uit de beslissingen van Uber in Brussel en Duitsland blijkt dat de dienst best bereid is om zich aan de wet te houden, zolang de straf maar hoog genoeg is. Maar in Nederland valt de kosten/baten-analyse kennelijk nog altijd positief uit bij UberPop, dus blijven de Amerikanen maar doorgaan. De overheid mag vooral de aandacht niet laten verslappen. Want daarmee blijft de rechtsongelijkheid ten opzichte van reguliere taxi-ondernemer die zich wel aan de wet houden bestaan.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “UberPop nog steeds actief door softe aanpak in Nederland”

Duco Douwstra|15.10.15|12:08

Waar blijven de heksenjagers, ze waren altijd zo goed als het om een vergeten kruisje in de werkmap ging,of een pauze die niet goed genoteerd was bij werkdagen van 6 uur. Boetes van € 1320,– per vergissing en dat x 8 in 1 maand. Ze zijn natuurlijk hun kunstgebitten aan het stukbijten op het in beton gegoten vastgelopen BCT project. Geef de malafide BCT leveranciers nog maar een paar Ton extra om de BCT te reanimeren. Zodat die straks per BCT p/m. € 50,00 service kosten kunnen gaan berekenen om de schuldeisers te kunnen betalen.

Glenn van Slimming|15.10.15|22:44

glenn
ik vind de BCT waar ze al zolang over lopen te zeiken en dat deze vele storingen vertoond en maar door blijven hameren en maar geld investeren in een bodemloze put er gesproken dat de BCT gaat verdwijnen omdat deze niet betrouwbaar is alle software is op alle fronten te kraken wat betrouwbaar iets wat aangestuurd wordt door software is nu eenmaal te kraken snappen zij er dan niets van in Den Haag met de huidige app die er is op geel vog weg en alleen maar zeiken schei toch uit Den haag..

M. Martins.|18.10.15|20:02

Zowaar eens met Duco. Het aantal uberpoppers is enorm, dat was met ADE weer heel duidelijk te zien. ILT en handhaving was alleen maar met taxi’s bezig. Bijvoorbeeld een klant laten uit of instappen is een boete of rapport van bevindingen. Landelijk zijn er 49 poppers opgepakt in ruim een jaar.

Rob Rörik|23.10.15|18:38

Taxiapp Uber betaalt buiten de Verenigde Staten amper belasting dankzij een Nederlands CV (commanditaire vennootschap) dat op Bermuda is gevestigd.
Dat heeft Fortune onderzocht. Dit soort belastingconstructies zijn niet illegaal. Binnen de Europese Unie is er wel steeds meer verzet tegen dit soort trucs om minder belasting te betalen.

Rob Rörik|23.10.15|18:39

De Nederlandse CV op de Bermuda’s werd in mei 2013 werd opgericht, en staat boven de andere dochterondernemingen van Uber buiten de VS. De CV betaalt 1,45 procent van zijn omzet aan de Amerikaanse tak van Uber, voor het gebruik van het intellectuele eigendom van Uber.

Rob Rörik|23.10.15|18:41

Daarnaast heeft Uber ook nog een besloten vennootschap (BV) in Nederland. Alle betalingen voor Uber-ritjes buiten de VS gaan via deze Nederlandse BV. 80 procent van de betaling wordt weer via een andere Nederlandse dochtermaatschappij teruggestuurd naar de bestuurder, de overige 20 procent blijft in de Nederlandse BV.