station Eindhoven

Eindhoven wil TTO-model per 1 september 2016 invoeren

Gemeente Eindhoven heeft een TTO-model opgesteld voor de straattaximarkt. Een Eindhovense Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) moet over minimaal 15 auto’s en 15 taxichauffeurs beschikken. Het college van B en W heeft ermee ingestemd, nu is het de beurt aan de gemeenteraad. Als die het plan goedkeurt, is de gemeente Eindhoven vanaf 1 september 2016 niet meer vrij toegankelijk voor taxi’s die de opstapmarkt willen bedienen. Dat recht is dan voorbehouden aan lokale TTO-taxi’s.

De indiening van een TTO-vergunning aanvraag gaat naar vewachting zo’n 4000 euro kosten aan leges. De kosten voor een individuele chauffeur komen daar nog bovenop; zo’n 230 euro. Chauffeurs die straks willen overstappen van TTO zijn waarschijnlijk zo’n 85 euro kwijt.

Taximarkt

Met de invoering van de TTO’s wil de gemeente bereiken dat de taximarkt overzichtelijker wordt. En dat er duidelijke eisen aan de kwaliteit en zichtbaarheid gesteld kunnen worden. Ook zal het overleg van de taxibranche met de gemeente een betere structuur krijgen. De TTO-besturen hebben immers een duidelijke en bekende achterban.

Het is de bedoeling dat minimaal twee TTO’s een vergunning krijgen. Bestuursleden worden bij de screening onderworpen aan een Bibob-toets. Het gaat om het zogenaamde ‘Haagse model’. Hierbij zijn TTO’s vergunningplichtig, chauffeurs niet. Zij moeten wel een lokaal kwaliteitskeurmerk halen op het gebied van lokale stratenkennis, taalbeheersing en sociale vaardigheden.

Daklicht

Het daklicht van de Eindhovense TTO-taxi’s moet straks aan een aantal eisen voldoen. De vorm, maat of kleur is onderscheidend. En de naam of afkorting van de TTO, gemeentelogo en taxinummer moeten verlicht en leesbaar zijn.

Chauffeurs die niet bij een Eindhovense TTO zijn aangesloten mogen niet meer gebruik maken van de taxistandplaatsen of taxivervoer aanbieden op de openbare weg in de gemeente. De situatie op het station waarbij TX-Keurmerkhouders voorrang krijgen wordt opgegeven.

Toezicht

Het is de bedoeling dat de TTO’s zelf het toezicht gaan organiseren en financieren via de nog op te richten LKO. Die zal bijvoorbeeld met serviceteams en mystery guest kijken of de chauffeurs zich netjes gedragen en hen indien nodig aanspreken. De gemeente houdt op haar beurt weer toezicht op de koepelorganisatie.

Het is de bedoeling dat vanaf 1 januari de vergunningaanvragen opgestart worden, mits de Raad op 24 november akkoord gaat. Vervolgens is de Eindhovense opstapmarkt vanaf 1 september niet meer vrij toegankelijk voor Nederlandse taxi’s, maar alleen voor lokale TTO’s. Het nieuwe taxibeleid zal na twee jaar worden geëvalueerd.

Taxibeleid

Het nieuwe taxibeleid is samen met de Kwaliteitskring Taxi Eindhoven, tot stand gekomen en tijdens regionale taxibijeenkomsten met de branche afgestemd. In de Kwaliteitskring zijn vertegenwoordigd lokale taxiondernemers, de betrokken brancheorganisatie KNV, de gemeente en de rijksorganisaties Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), politie en de Belastingdienst.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Eindhoven wil TTO-model per 1 september 2016 invoeren”

Rodney Barten|26.10.15|09:36

Wat een hopeloze onzin dit allemaal, zelfs onze grootste belangenorganisatie KNV zit aan tafel om een handjevol chauffeurs in het zadel te helpen, de rest van alle keurig nette chauffeurs elders uit het land worden zo gemakkelijk geweerd. Op mijn vergunning staat dat deze LANDELIJK geldig is!

Taxiteraar|26.10.15|11:35

Volgens de wet kunnen slechts aanvullende regels worden gegeven met betrekking tot de bevordering en verbetering van de kwaliteit van het taxivervoer in de zogenaamde opstapmarkt. Het categorisch verbieden van niet TTO taxivervoer valt daar niet onder.
Het TTO reglement moet op de schop, maar gaat net als Uber gewoon door of er niets aan de hand is.

John van der Horst|29.10.15|10:51

Minimaal 2 TTO`s? Dus Eindhoven moet het doen met 30 taxi`s.Tegenover 400 nu. Er is maar 1 oplossing:boycotten van deze verzinsels! Ik als zzp`r kan geen 14 concurrenten vinden die ik kan/wil vertrouwen,dat was ook de reden om na 16 jaar in loondienst bij verschillende kruimeldieven voor mezelf ben begonnen. Met internet ben ik overal te volgen, 24/7 kan iedereen die twijfelt zien of ik hard rijd of op tijd zal arriveren. Zeer transparante dienstverlening, en bij wangedrag gratis rit: GreenGo!

Paul Dijkhuizen|29.10.15|19:04

Het wordt hoe langer hoe gekker…. mijn landelijke vergunning wordt steeds minder waard, straks moet men voor iedere stad, ieder dorp, ieder gehucht en iedere straat een vergunning aanvragen… die op zich niet veel voorstelt, maar wel leuk geld oplevert voor de verstrekkende instantie. En alles onder het mom dat het in de taxibranche een zootje zou zijn. Gelukkig gaat het in de gemeente-besturen en de landelijke politiek allemaal wel fantastisch!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.