GoGo, Amsterdam, Nieuw-West, elektrisch taxikarretje

Flink verlies bij proef met elektrische taxikarretjes Amsterdam

De door de gemeente Amsterdam gesubsidieerde proef met GoGo, de twintig kleine elektrische taxi’s, dreigt uit te lopen op een financiële strop. De gemeente Amsterdam betaalde 200.000 euro subsidie in het eerste jaar. En ondanks dat dreigt de vervoerder maar liefst 220.000 euro verlies te lijden. De proef duurt nog tot mei 2017. Hoeveel omzet de Amsterdamse taxibranche misloopt door het gemeentelijke project is niet bekend.

Het verlies met GoGo is te wijten aan een lager aantal klanten dan beraamd. Daarnaast leggen mensen die wél gebruikmaken van de vervoersdienst, die 2 of 4 euro kost, veel meer kilometers af dan verwacht. Het stadsdeel Nieuw-West schrijft in een evaluatie dat de dienst jaarlijks vijf keer de huidige omzet zou moeten genereren om quitte te draaien.

Fijnmazig openbaar vervoer

GoGo is een proef met fijnmazig openbaar vervoer per elektrische auto in Nieuw-West. De auto’s hebben geen vaste standplaats of haltes. Klanten kunnen voor slechts twee euro op straat een karretje aanhouden. Telefonisch bestellen kost vier euro. Afzetten kan overal in het verzorgingsgebied. Er is plaats voor maximaal drie passagiers per auto.

Maar het vervoer is zwaar verlieslatend. Als de omzet niet snel groeit, zullen de verliezen in de komende jaren oplopen tot ruim drie ton, meldt het Parool. Dat zou blijken uit de evaluatie van Gogo, die volgende week in de bestuurscommissie van Nieuw-West zal worden besproken.

Vervoerder

Het aantal klanten bedroeg in het eerste jaar ongeveer 1500 tot 2000. Dat is flink lager dan verwacht. Van tevoren werden namelijk 2500 reizigers per maand ingeschat. Ook is de gemiddelde ritafstand veel langer. Klanten laten zich gemiddeld maar liefst 8 kilometer vervoeren, terwijl er met 2 of 3 kilometer rekening was gehouden.

Ook heeft het project moeite met het leveren van voldoende chauffeurs. Die worden door Pantar aangeleverd. Voor een volledige bezetting zouden er 35 mensen nodig zijn. De huidige bezetting is 17 chauffeurs. Het afgelopen jaar stapten bijna veertig chauffeurs uit het project, van wie slechts tien omdat zij een betaalde baan hadden gevonden.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Flink verlies bij proef met elektrische taxikarretjes Amsterdam”

Rodney Barten|03.11.15|10:03

Werkelijk een schokkend bericht, ik kom niet zo vaak in het Amsterdamse, maar ik had deze (?) taxi’s nog nooit gezien. Het is schandalig dat de gemeente dit soort projecten subsidie geeft. Werken met behoud van uitkering, daar kan je niet tegen concurreren. Desondanks draait het project een mega verlies, dit omdat zo ongelofelijke domme ambtenaar vanaf zijn bureautje zichzelf aan het werk probeert te houden door zulk onzinnige projecten op de stad en branche los te laten.

Rien Poortvliet|03.11.15|13:01

je kan mij meer vertellen maar 100 ritten per chauf p.j.dat is nog geen rit p.d dus aardige bijverdienste voor chauf want er wordt natuurlijk niet gepind maar contant afgerekend . Logisch dat kunnen ze alleen in 020 gemiddeld 8 km wil zeggen van NW naar Centrum. of sightseeing met toerist voor minimaal 10 e.

Jan Pastoor|03.11.15|13:37

Tzouw willen dan deze ambtenaren ook prive aansprakelijk werden gestelt,,door dit zulk ongein!!!

Tjerk Vinckx|04.11.15|22:50

Die rooie / linkse rakkers van ambtenaren Gemeente Amsterdam leren het nooit !!
Herinnerd U deze nog: De WITKAR van stadskabouter Roel van Duin en natuurlijk het WITTE fietsenplan pffffff mafketels.

Frank van der Vorm|05.11.15|12:19

Taxi-ondernemers die dit lezen hoeven zich niet druk te maken over valse concurrentie, want de passagiers van GoGo noch van gCab maken ooit gebruik van een taxi. Jammer dat GoGo niet heeft willen leren van de ervaringen eerder opgedaan met dit type vervoer in Amsterdam Zuidoost.

Paul Dijkhuizen|05.11.15|12:28

Hebben de chauffeurs dan geen recht op een betaalde vaste aanstelling als zij 3 maanden gewerkt hebben zoals in de rest van de taxibranche? en worden de werkelijk gewerkte uren dan niet netjes conform CAO uitbetaald zoals bij de rest van werkgever nederland wordt geëist? Krijgen de werkgevers dan wel de juiste bedragen voor vakantiegeld, eenmalige uitkeringen, overwerk etc etc… misschien moet de FNV hier eens naar kijken?

Duco Douwstra|06.11.15|09:46

Van wie is dat geld?Van de gemeenschap,oh doe er dan maar gelijk 20 zegt de ambtenaar ik kan ze via mijn vriend goedkoop inkopen.Een ondernemer zou er eerst 1 kopen,of zich vooraf al realiseren,dat je toch niet gezien wil worden als je uit zo,n teletubbie karretje komt kruipen.Maar de Amsterdamse gemeenteraad heeft zich wel weer als zwakbegaafd op de kaart gezet.De sociale werkplaatsen zijn zo goed als weggesaneerd,ik weet waar deze mensen nu zitten.Thuis blijven zitten was beter geweest

Taxi Volendam|11.11.15|09:53

@ Frank van der Vorm:

Je kan je wel degelijk druk maken over het gemak waarvoor subsidiegeld = Belastinggeld van U en mij, wordt aangewend aan projecten die tot mislukken gedoemd zijn.
Er zijn de laatste 15 jaar veel innovatie prijzen afgegeven t.b.v. de Taxibranche die met subsidie tot stand gekomen zijn.
Er is niet een project levensvatbaar gebleken zonder subsidie en zijn weer verdwenen.
Marktverstorend en zorgelijk.

Sonja Walkows|12.04.16|23:51

Een groot deel van de beleidsmakers hebben schijnbaar een onvoldoende in geschiedenis.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.