Schiphol, taxi, Tesla, luchthaven

Vrije chauffeurs Schiphol willen proefproces tegen verbod

De gemeente Haarlemmermeer heeft een verbod in laten gaan voor taxichauffeurs die ‘ronselen’ op de luchthaven Schiphol. Hierdoor moeten de taxibedrijven die de concessie binnen hebben gehaald weer het alleenrecht op de luchthaven krijgen. Maar de ‘vrije chauffeurs’ laten het er niet bij zitten en overwegen een rechtszaak zodra iemand een boete heeft gekregen. Volgens hun advocaat is de APV met het verbod onverbindend. Hij zij teveel ingrijpen op het recht van vrije markt. Bovendien is volgens hem nooit objectief vastgesteld dat de aanwezigheid van de vrije chauffeurs op de luchthaven tot problemen leidt.

De rechter bepaalde onlangs de chauffeurs een taxivergunning hebben voor de openbare weg in heel Nederland. Hierdoor zouden alle legale taxichauffeurs op het voorplein van Schiphol klanten mogen oppikken bij de luchthaven; dat is immers openbare weg. Dit was tegen het zere been van chauffeurs die maandelijks flink betalen om op de taxistandplaats passagiers op te mogen pikken.

Schiphol

Volgens Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer werd het na de uitspraak ‘een zooitje’ op het plein. Er werden speciale taxihosts ingezet die passagiers naar taxi’s van vergunninghouders loodsten en nu heeft Haarlemmermeer dus de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Chauffeurs zonder vergunning zijn, opnieuw, niet welkom op het plein.

Maar volgens Khalid Kasem, advocaat van de chauffeurs, zijn die problemen nooit onafhankelijk vastgesteld. “Schiphol verdient heel veel geld aan chauffeurs met een vergunning, dus zij hebben er een groot belang bij het nut van die vergunningen op te kloppen.”

Taximarkt

Zodra een individuele zaak voor de rechter komt, willen de chauffeurs een proefproces starten. Volgens hen zou de APV waarin het verbod is opgenomen onverbindend zijn. Dat kan het geval zijn wanneer een APV onnodig ingrijpt in de private sfeer, zoals de concurrentie in de taximarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Vrije chauffeurs Schiphol willen proefproces tegen verbod”

Taxi Volendam|29.12.15|12:50

Wat is het verschil in “ronselaars of vervoersmakelaars” ??
Ze doen beiden hetzelfde: namelijk tussen de klant en het taxibedrijf / vervoerder zitten .
Daar doet Schiphol ook aan mee door de standplaatsen toe te kennen aan een beperkt aantal vervoerders voor hoge bedragen.
Uiteindelijk betaald de passagier voor dit alles te veel voor een rit.
Waar is de werkelijke vrije marktwerking?

Johan Zevenbergen|29.12.15|14:32

Toegegeven het klanten ronselen in de hal, is geen reclame.
En hoogst irritant voor diegene die al een taxi gereserveerd hebben voor hun retour rit.
En vervolgens tot wel zes keer aangesproken worden, met de vraag of ze een taxi willen.
En vervolgens nog uitgemaakt worden voor rotte vis, als ze beleefd bedanken.

Rodney Barten|29.12.15|16:55

Zoals het tot op heden is geregeld op Schiphol is prima, het is geen aangezicht om al die ronselaars op het plein te hebben staan. Dat Schiphol hier aan wil verdienen lijkt mij niet meer dan normaal, het is immers een bedrijf. Je kan Schiphol echt niet vrij laten aan de markt, voor je het weet staat half taxi Nederland op de stoep met alle gevolgen van dien.

Johannes Albertz|31.12.15|11:10

Schiphol gewoon vrij geven, niks concessies, slaat nergens op, de klant mag immers kiezen. Hoe moet de klant dan precies kiezen, als die keuze vantevoren al beperkt wordt, om de zakken van Schiphol te vullen?
Laat daar maar es een rechtzaak over komen, of kan minister Schulz van vrijheid blijheid Hagen misschien de Schipholwet een keer aanpassen wat dit betreft?

Rodney Barten|31.12.15|16:20

@ Johannes:Hoe ziet u dat voor u, dat Schiphol vrijgeven? Binnen de kortste keren staan daar 10.000 taxi’s op de stoep te dringen.

Francisco Pagie|06.01.16|19:11

Inderdaad, ik WAS zelf taxichauffeur en BEN nu 1 van die taxi hosts, ik ben het eens met Dhr. Barten, als Schiphol wordt vrijgegeven dan staan er binnen een dag honderden, en misschien wel duizenden taxi’s.
Dit is niet alleen nadelig voor de verkeerssituatie OP Schiphol, maar ook daar omheen, en dat gaat geheid leiden tot allerlei gevolgen van irritatie en onbegrip.

Johan Zevenbergen|07.01.16|22:58

Feitelijk zou er dan ook een beperking voor Schipholtaxi,s met concessie moeten zijn om dan elders in de landen klanten op te halen of taxi werk te verrichten.
Zo ook voor de taxi,s uit de grote steden en andere bevoordeelde gesubsidieerde vervoers bedrijven.

Ton van Dalfsen|19.01.16|15:03

Echte Schipholtaxi zoals die er nu is prima, maar aanvullers zou elke nederlandse taxi moeten kunnen zijn zonder restricties zoals TX keurmerk. Nu moet je als aanvuller een tx keurmerk hebben. Denk je nou echt dat al die aanvullers een ECHTE tx hebben of daarvoor elk jaar de cursussen voor volgen? Een aantal van die chauffeurs kunnen al nauwelijks nederlands praten. Dus deelnemen aan die TX keurmerk cursussen geloof ik niet zo erg in

Ton van Dalfsen|19.01.16|15:05

Gewoon een euro in een paal mieteren zodat je kan laden als er geen echte schipholtaxi’s meer zijn.

Vrije chauffeurs Schiphol willen proefproces tegen verbod | TaxiPro
Schiphol, taxi, Tesla, luchthaven

Vrije chauffeurs Schiphol willen proefproces tegen verbod

De gemeente Haarlemmermeer heeft een verbod in laten gaan voor taxichauffeurs die ‘ronselen’ op de luchthaven Schiphol. Hierdoor moeten de taxibedrijven die de concessie binnen hebben gehaald weer het alleenrecht op de luchthaven krijgen. Maar de ‘vrije chauffeurs’ laten het er niet bij zitten en overwegen een rechtszaak zodra iemand een boete heeft gekregen. Volgens hun advocaat is de APV met het verbod onverbindend. Hij zij teveel ingrijpen op het recht van vrije markt. Bovendien is volgens hem nooit objectief vastgesteld dat de aanwezigheid van de vrije chauffeurs op de luchthaven tot problemen leidt.

De rechter bepaalde onlangs de chauffeurs een taxivergunning hebben voor de openbare weg in heel Nederland. Hierdoor zouden alle legale taxichauffeurs op het voorplein van Schiphol klanten mogen oppikken bij de luchthaven; dat is immers openbare weg. Dit was tegen het zere been van chauffeurs die maandelijks flink betalen om op de taxistandplaats passagiers op te mogen pikken.

Schiphol

Volgens Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer werd het na de uitspraak ‘een zooitje’ op het plein. Er werden speciale taxihosts ingezet die passagiers naar taxi’s van vergunninghouders loodsten en nu heeft Haarlemmermeer dus de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Chauffeurs zonder vergunning zijn, opnieuw, niet welkom op het plein.

Maar volgens Khalid Kasem, advocaat van de chauffeurs, zijn die problemen nooit onafhankelijk vastgesteld. “Schiphol verdient heel veel geld aan chauffeurs met een vergunning, dus zij hebben er een groot belang bij het nut van die vergunningen op te kloppen.”

Taximarkt

Zodra een individuele zaak voor de rechter komt, willen de chauffeurs een proefproces starten. Volgens hen zou de APV waarin het verbod is opgenomen onverbindend zijn. Dat kan het geval zijn wanneer een APV onnodig ingrijpt in de private sfeer, zoals de concurrentie in de taximarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Vrije chauffeurs Schiphol willen proefproces tegen verbod”

Taxi Volendam|29.12.15|12:50

Wat is het verschil in “ronselaars of vervoersmakelaars” ??
Ze doen beiden hetzelfde: namelijk tussen de klant en het taxibedrijf / vervoerder zitten .
Daar doet Schiphol ook aan mee door de standplaatsen toe te kennen aan een beperkt aantal vervoerders voor hoge bedragen.
Uiteindelijk betaald de passagier voor dit alles te veel voor een rit.
Waar is de werkelijke vrije marktwerking?

Johan Zevenbergen|29.12.15|14:32

Toegegeven het klanten ronselen in de hal, is geen reclame.
En hoogst irritant voor diegene die al een taxi gereserveerd hebben voor hun retour rit.
En vervolgens tot wel zes keer aangesproken worden, met de vraag of ze een taxi willen.
En vervolgens nog uitgemaakt worden voor rotte vis, als ze beleefd bedanken.

Rodney Barten|29.12.15|16:55

Zoals het tot op heden is geregeld op Schiphol is prima, het is geen aangezicht om al die ronselaars op het plein te hebben staan. Dat Schiphol hier aan wil verdienen lijkt mij niet meer dan normaal, het is immers een bedrijf. Je kan Schiphol echt niet vrij laten aan de markt, voor je het weet staat half taxi Nederland op de stoep met alle gevolgen van dien.

Johannes Albertz|31.12.15|11:10

Schiphol gewoon vrij geven, niks concessies, slaat nergens op, de klant mag immers kiezen. Hoe moet de klant dan precies kiezen, als die keuze vantevoren al beperkt wordt, om de zakken van Schiphol te vullen?
Laat daar maar es een rechtzaak over komen, of kan minister Schulz van vrijheid blijheid Hagen misschien de Schipholwet een keer aanpassen wat dit betreft?

Rodney Barten|31.12.15|16:20

@ Johannes:Hoe ziet u dat voor u, dat Schiphol vrijgeven? Binnen de kortste keren staan daar 10.000 taxi’s op de stoep te dringen.

Francisco Pagie|06.01.16|19:11

Inderdaad, ik WAS zelf taxichauffeur en BEN nu 1 van die taxi hosts, ik ben het eens met Dhr. Barten, als Schiphol wordt vrijgegeven dan staan er binnen een dag honderden, en misschien wel duizenden taxi’s.
Dit is niet alleen nadelig voor de verkeerssituatie OP Schiphol, maar ook daar omheen, en dat gaat geheid leiden tot allerlei gevolgen van irritatie en onbegrip.

Johan Zevenbergen|07.01.16|22:58

Feitelijk zou er dan ook een beperking voor Schipholtaxi,s met concessie moeten zijn om dan elders in de landen klanten op te halen of taxi werk te verrichten.
Zo ook voor de taxi,s uit de grote steden en andere bevoordeelde gesubsidieerde vervoers bedrijven.

Ton van Dalfsen|19.01.16|15:03

Echte Schipholtaxi zoals die er nu is prima, maar aanvullers zou elke nederlandse taxi moeten kunnen zijn zonder restricties zoals TX keurmerk. Nu moet je als aanvuller een tx keurmerk hebben. Denk je nou echt dat al die aanvullers een ECHTE tx hebben of daarvoor elk jaar de cursussen voor volgen? Een aantal van die chauffeurs kunnen al nauwelijks nederlands praten. Dus deelnemen aan die TX keurmerk cursussen geloof ik niet zo erg in

Ton van Dalfsen|19.01.16|15:05

Gewoon een euro in een paal mieteren zodat je kan laden als er geen echte schipholtaxi’s meer zijn.