regiotaxi, taxi, passagier, taxichauffeur

Duidelijkheid nodig voor taxi’s die wachten in parkeervak

Er moet duidelijkheid komen over hoe lang een taxichauffeur op een betaalde parkeerplek mag wachten om een klant op te pikken. Daartoe heeft het CDA Utrecht het college opgeroepen. Volgens de partij leiden de huidige ‘onduidelijke’ regels tot conflicten tussen taxichauffeurs en parkeercontroleurs over het verschil tussen ‘parkeren’ en ‘onmiddellijk in- en uitstappen’.

Volgens de gemeentelijke regels hoeft een taxichauffeur de parkeermeter niet aan te zetten om iemand ‘onmiddellijk’ in- en uit te laten stappen. Probleem is alleen dat niet is vastgelegd hoe lang dit mag duren. Bijvoorbeeld bij bejaarde of minder valide klanten, kan dit soms nog wel eens lang duren.

Boetes

Ook duurt het soms lang vanaf het ‘aanbellen’ dat iemand bij de taxi is, zeker bij personen die slecht ter been zijn en in een flat wonen. Diverse taxichauffeurs hebben daarvoor boetes gekregen, die overigens in sommige gevallen succesvol zijn aangevochten.

Er zouden regelmatig ruzie tussen parkeerwachters en taxichauffeurs ontstaan. Want de parkeerwachters zouden er verschillende interpretaties op nahouden; de ene houdt 1 minuut als maximum aan, de ander 3 minuten.

Discussie

“En parkeerwachters vinden het niet prettig om telkens in discussie te gaan over de interpretatie van de begrippen ‘parkeren’ en ‘onmiddellijk in- en uitstappen’. Kortom, deze begrippen moeten hoognodig worden ingekleurd om rechtsongelijkheid tegen te gaan.’, zegt CDA- raadslid Bert-Jan Brussaard in het AD.

Het CDA heeft schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld over het gebrek aan duidelijkheid. “Aan het ‘in- uitstappen’ zouden we bijvoorbeeld een termijn van maximaal tien minuten kunnen koppelen, waarbij een chauffeur moet kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk staat te wachten op een klant die heeft gebeld. Het zou mooi zijn als de gemeente hierover met de taxicentrales in gesprek wil. Het gaat er vooral om dat het werkbaar moet zijn”, aldus het CDA-raadslid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Duidelijkheid nodig voor taxi’s die wachten in parkeervak”

Huib van der Kleij|30.12.15|18:51

Zet de auto tegenwoordig gewoon dubbel zodat ik geen parkeer vak nodig heb voordeel voor mij dat ik schuifdeuren heb dus geen ruimte nodig voor openslaande deuren.

Een taxi|31.12.15|10:30

Een normale parkeerwachter kan toch met zijn eigen ogen zien wat er gebeurt ? Zie je een chauffeur komen aanlopen met een oud vrouwtje onder de arm dan snap je toch dat het langer kan duren. Als we hiervoor ook al regeltjes moeten maken dan is het hek van de dam.
Dat ze verschil willen maken tussen ophalen van een klant of iemand die gewoon wacht op een klant in een uitgaansgebied dat snap ik. Overigens kan de chauffeur eenvoudig, dmv van zijn ritopdracht, aantonen dat hij iemand op komt halen.

Peter Brekelmans|31.12.15|11:03

Volgens mij is het a duidelijk in de wet en het dat er op dit mommend geen tijd voor staat heeft een reden, de ene persoon kan in een par minuten en voor een ander is misschien 10 minuten nog niet genoeg . een vracht auto die een half uur de straat blokkeert tijdens het laden of lossen .

Peter Brekelmans|31.12.15|11:08

Als je aangebeld hebt ben je bezig met onmiddellijk laden en hoe lang een klant nodig heeft om in te stappen doet niet ter zaken, en bij het uitstappen het zelfde als je met een klant mee loopt om dat tie slecht ter been is, blind is of in een rolstoel zit valt dit onder onmiddellijk lossen het zelfde wetgeving als met een vracht auto, ik snap daar om ook niet dat een taxi nog steeds niet vrijgesteld is van parkeergeld ,kennelijk hebben ze liever dat we de weg blokkeren.

ja peter dat vraag ik mij ook af waarom nog geen vrijstelling op betaald parkeren alleen in zijn dienst tijd. en als je geen dienst hebt gewoon betalen kunnen ze nakijken aan de hand van je ritstaten en gewerkte uren einde gezeur hier over dacht ik. en de parkeer wachters moeten naar andere dingen kijken en niet naar werkende mensen die hun brood proberen te verdienen. kijk eens in Amsterdam staan gelijk naast je

Duidelijkheid nodig voor taxi’s die wachten in parkeervak | TaxiPro
regiotaxi, taxi, passagier, taxichauffeur

Duidelijkheid nodig voor taxi’s die wachten in parkeervak

Er moet duidelijkheid komen over hoe lang een taxichauffeur op een betaalde parkeerplek mag wachten om een klant op te pikken. Daartoe heeft het CDA Utrecht het college opgeroepen. Volgens de partij leiden de huidige ‘onduidelijke’ regels tot conflicten tussen taxichauffeurs en parkeercontroleurs over het verschil tussen ‘parkeren’ en ‘onmiddellijk in- en uitstappen’.

Volgens de gemeentelijke regels hoeft een taxichauffeur de parkeermeter niet aan te zetten om iemand ‘onmiddellijk’ in- en uit te laten stappen. Probleem is alleen dat niet is vastgelegd hoe lang dit mag duren. Bijvoorbeeld bij bejaarde of minder valide klanten, kan dit soms nog wel eens lang duren.

Boetes

Ook duurt het soms lang vanaf het ‘aanbellen’ dat iemand bij de taxi is, zeker bij personen die slecht ter been zijn en in een flat wonen. Diverse taxichauffeurs hebben daarvoor boetes gekregen, die overigens in sommige gevallen succesvol zijn aangevochten.

Er zouden regelmatig ruzie tussen parkeerwachters en taxichauffeurs ontstaan. Want de parkeerwachters zouden er verschillende interpretaties op nahouden; de ene houdt 1 minuut als maximum aan, de ander 3 minuten.

Discussie

“En parkeerwachters vinden het niet prettig om telkens in discussie te gaan over de interpretatie van de begrippen ‘parkeren’ en ‘onmiddellijk in- en uitstappen’. Kortom, deze begrippen moeten hoognodig worden ingekleurd om rechtsongelijkheid tegen te gaan.’, zegt CDA- raadslid Bert-Jan Brussaard in het AD.

Het CDA heeft schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld over het gebrek aan duidelijkheid. “Aan het ‘in- uitstappen’ zouden we bijvoorbeeld een termijn van maximaal tien minuten kunnen koppelen, waarbij een chauffeur moet kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk staat te wachten op een klant die heeft gebeld. Het zou mooi zijn als de gemeente hierover met de taxicentrales in gesprek wil. Het gaat er vooral om dat het werkbaar moet zijn”, aldus het CDA-raadslid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Duidelijkheid nodig voor taxi’s die wachten in parkeervak”

Huib van der Kleij|30.12.15|18:51

Zet de auto tegenwoordig gewoon dubbel zodat ik geen parkeer vak nodig heb voordeel voor mij dat ik schuifdeuren heb dus geen ruimte nodig voor openslaande deuren.

Een taxi|31.12.15|10:30

Een normale parkeerwachter kan toch met zijn eigen ogen zien wat er gebeurt ? Zie je een chauffeur komen aanlopen met een oud vrouwtje onder de arm dan snap je toch dat het langer kan duren. Als we hiervoor ook al regeltjes moeten maken dan is het hek van de dam.
Dat ze verschil willen maken tussen ophalen van een klant of iemand die gewoon wacht op een klant in een uitgaansgebied dat snap ik. Overigens kan de chauffeur eenvoudig, dmv van zijn ritopdracht, aantonen dat hij iemand op komt halen.

Peter Brekelmans|31.12.15|11:03

Volgens mij is het a duidelijk in de wet en het dat er op dit mommend geen tijd voor staat heeft een reden, de ene persoon kan in een par minuten en voor een ander is misschien 10 minuten nog niet genoeg . een vracht auto die een half uur de straat blokkeert tijdens het laden of lossen .

Peter Brekelmans|31.12.15|11:08

Als je aangebeld hebt ben je bezig met onmiddellijk laden en hoe lang een klant nodig heeft om in te stappen doet niet ter zaken, en bij het uitstappen het zelfde als je met een klant mee loopt om dat tie slecht ter been is, blind is of in een rolstoel zit valt dit onder onmiddellijk lossen het zelfde wetgeving als met een vracht auto, ik snap daar om ook niet dat een taxi nog steeds niet vrijgesteld is van parkeergeld ,kennelijk hebben ze liever dat we de weg blokkeren.

ja peter dat vraag ik mij ook af waarom nog geen vrijstelling op betaald parkeren alleen in zijn dienst tijd. en als je geen dienst hebt gewoon betalen kunnen ze nakijken aan de hand van je ritstaten en gewerkte uren einde gezeur hier over dacht ik. en de parkeer wachters moeten naar andere dingen kijken en niet naar werkende mensen die hun brood proberen te verdienen. kijk eens in Amsterdam staan gelijk naast je