Sharon Dijksma, staatssecretaris Infrastructuur en Milieu

Dijksma: taxivervoer op gele kentekenplaten blijft illegaal

Nieuwe diensten zoals UberX, Abel en Blablacar worden niet belemmerd door de taxiwet. Er is dan ook geen noodzaak om experimenten te houden of de taxiwet aan te passen, bijvoorbeeld om taxivervoer op gele kentekenplaten mogelijk te maken. Wel wordt de maximale vergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer opgehoogd tot de algemeen geldende maximale vergoeding van 1800 euro per jaar. Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma woensdagochtend aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar riep de Tweede Kamer via Duco Hoogland (PvdA) en Barbara Visser (VVD) het kabinet nog op om experimenten in het taxivervoermogelijk te maken, bijvoorbeeld door het loslaten van de plicht om met blauwe kentekenplaten te rijden. Hierdoor moesten diensten zoals UberPop ruim baan krijgen (taxivervoer door particulieren). De Kamer wilde zo inzicht krijgen in de effecten van het loslaten van de taxiregelgeving op de taximarkt. Maar daar hoeft de taxibranche niet meer voor te vrezen.

Taxiwet

De afgelopen maanden heeft IenM partijen op te roepen om ideeën in te sturen waarbij sprake zou zijn van een belemmering van de taxiwet. “De beoordeling van de ideeën levert een aantal belangrijke inzichten op”, meldt Dijksma. “Het voornaamste is dat het merendeel van de ideeën niet stuit op belemmeringen in de taxi- en OV-regelgeving.”

Er zijn in Nederland het afgelopen jaar innovatieve en concurrerende taxidiensten bijgekomen die beneden het gangbare tarief en op innovatieve wijze taxivervoer aanbieden, ook in grote steden.

UberX

Dijksma: “Bijvoorbeeld Abel, UberX en Gogido. Deze passen in principe volledig binnen de huidige kaders. Dat geldt ook voor het gros van de ingediende ideeën, zoals vervoer van eigen leerlingen of patiënten zonder taxivereisten, of het combineren van taxivervoer met goederenvervoer.”

Voor zover er belemmeringen zijn, doen deze zich veelal voor in de manier waarop de concessies van taxi(doelgroepen-)vervoer en OV zijn vormgegeven, zegt de staatssecretaris.  “Er zijn hierin volop mogelijkheden om, in overleg tussen concessieverlener en concessiehouder, experimenten mogelijk te maken.”

ANWB Automaatje

Dit blijkt volgens ook ook uit de praktijk: er wordt volop geëxperimenteerd met uiteenlopende vervoersinitiatieven in regio’s. Bijvoorbeeld de haltetaxi in de provincie Zeeland, de Texelhopper op Texel, de wensbus in Limburg, het Automaatje initiatief van de ANWB, het Samobiel initiatief in de provincie Friesland of met concessieoverstijgend busvervoer.

Daar waar het reguliere OV of taxivervoer niet langer rendabel is, komen vrijwilligersinitiatieven op om in te spelen op de mobiliteitsvraag. “Dergelijke initiatieven uit de samenleving, die vaak precies aansluiten bij de reizigersbehoefte, zijn welkom”, vindt Dijksma.

Vrijwilligersvervoer

“Vrijwilligersvervoer is daarom tot een bepaalde grens uitgesloten van de taxiregelgeving in de Wet Personenvervoer 2000. Initiatieven in de sfeer van deeleconomie vallen ook onder deze zogeheten regelvrije ruimte in de WP 2000. De opkomst van innovatieve (deel)platformen als BlaBlacar, ANWB-automaatje of Snappcar ondervinden om die reden dan ook geen belemmering van de Nederlandse taxiregelgeving.”

Naar aanleiding van de ingediende ideeën is gebleken dat de maximale onkostenvergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer substantieel lager is dan de onkostenvergoeding in andere sectoren. De huidige maximale onkostenvergoeding per vrijwilliger van € 181,51 wordt daarom gelijk getrokken met de hoogte van de algemeen geldende belastingvrije voet voor vrijwilligers: €1.500,00 per jaar.

Onkostenvergoeding

“Daarmee is tevens de regelvrije ruimte opgerekt; pas boven deze grens dienen ook vrijwilligers aan de vereisten voor taxi te voldoen”, licht Dijksma toe. “Daarnaast wordt de maximale onkostenvergoeding voor vrijwilligersorganisaties losgelaten. Het wijzigen van de ‘Regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto’ op bovenstaande punten kan medio 2016. De effecten van de wijzigingen zullen nauwlettend worden gevolgd. In de tweede helft van 2017 worden deze opgetekend in een evaluatie.”

Onlangs zijn er diverse wijzigingen van de taxiwet ingegaan, waardoor de lasten verminderd zijn voor de sector. Volgens Dijksma bespaart de taxibranche 10 miljoen euro per jaar door de maatregelen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de afschaffing vakbekwaamheid taxi-ondernemer, vrijstelling aanwezigheid fysiek vergunningbewijs, omzetting plicht verstrekken ritbewijs naar aanbieden ritbewijs, en een aantal zaken waardoor apps als Uber binnen de wet kunnen werken. Zoals het aanbieden van een elektronisch ritbewijs bij besteld vervoer.

Uber

Overigens overtreedt Uber nog altijd op één onderdeel regelmatig de taxiwet en daar is geen verandering in gekomen. Het is nog altijd niet toegestaan om een ritprijs te berekenen via een app. De uitzondering van de taximeterplicht geldt alleen als er vooraf een vaste prijs is overeengekomen, bijvoorbeeld zoals Abel wel doet. Als er tijdens de rit een prijs wordt berekend, moet dat nog altijd via een goedgekeurde taximeter gaan.

Verder kondigt Dijksma aan dat de evaluatie van de Boordcomputer Taxi na 1 juli 2016 van start gaat en begin 2017 naar de Kamer gestuurd zal worden. “In de evaluatie worden de bereikte resultaten met de bct ook vergeleken met eventuele alternatieve instrumenten. Alternatieve instrumenten waarmee dezelfde doelen als met de bct kunnen worden bereikt zijn niet uitgesloten.”

Evaluatie TTO

Ook de evaluatie van de TTO-wetgeving zal begin 2017 gepresenteerd worden. De evaluatie van de huidige tariefstructuur wordt dit jaar nog verwacht. Belangrijkste vraag hierbij is of de huidige maximumtarieven beperkend zijn voor een goede marktwerking.

Al met al verandert er niet veel voor de taxisector. De staatssecretaris is duidelijk in haar overtuiging dat vrijwel alle innovaties binnen de huidige taxiwet zeer goed mogelijk zijn. “We zijn gerustgesteld”, zegt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela.

Lobby

Over de ruimere vergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer, maakt de branchevereniging zich niet zo’n zorgen. “We verwachten niet dat het vrijwilligersvervoer door deze maatregel een vlucht zal nemen. In de praktijk hielden veel partijen zich er toch niet aan. De vergoeding wordt gelijkgetrokken met andere sectoren, dat kunnen we begrijpen. De werkelijkheid zal hierdoor niet veranderen. We zijn blij dat de staatssecretaris in ieder geval niet heeft geluisterd naar de lobby van UberPop om alle regels los te laten. Want daar zou uiteindelijk niemand beter van worden. Ook de reiziger niet.”

Bart Pals

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Dijksma: taxivervoer op gele kentekenplaten blijft illegaal”

Esther Gruppen|27.01.16|10:52

weet je hoeveel limo’s er rijden op gele platen???

Johan Zevenbergen|27.01.16|11:00

Belachelijk dat vrijwilligers initiatieven zoals bijv ,,ANWB automaatje” bel en buurt bussen, gewoon hun gang mogen gaan en word toegestaan,
Deze ininatieven zijn juist de nekslag voor de nog overgebleven zelfstandige personenvervoerders in de buiten gebieden.
Waar nu al nauwelijks aansluitend aanbod is.

Duco Douwstra|27.01.16|11:20

Conclusie is,dat alle taxichauffeurs met de vereiste vergunningen zich aan duizend en één regels moeten houden,op straffe van extreem hoge boetes.En mensen die zonder vergunning hetzelfde werk doen,die hoeven zich nergens aan te houden en lopen geen enkel risico.Een soort Teeven deal dus.Uber lijd per dag 7 miljoen verlies http://www.tijd.be/ondernemen/algemeen/Uber_verliest_iedere_dag_7_miljoen_euro.9723728-7763.art Maar met deze concurrentie vervalsing mag ze gewoon doorgaan,kapot concurreren.

Johan Zevenbergen|27.01.16|13:07

@Duco
Als al die uber rijders 30% provisie betalen,over de al lage ritprijs, waarom bereken ze hun instap gasten dan de hoofdprijs plus een ommetje?
Kunnen ze toch beter het werk zelf binnen halen en hun gasten 20% a 30% korting geven en een beetje service zodat ze de volgende keer weer met hun mee willen rijden.
Uber staat of valt neem ik aan met de zgn oogklep ondernemers die voor ze rijden.

Heer Bommel|27.01.16|13:33

“In de evaluatie worden de bereikte resultaten met de bct ook vergeleken met eventuele alternatieve instrumenten. Alternatieve instrumenten waarmee dezelfde doelen als met de bct kunnen worden bereikt zijn niet uitgesloten.”

Begin van het einde van de bct?

Duco Douwstra|27.01.16|13:51

Uber zal ooit de via kortingen op gratis ritten weggegeven de geïnvesteerde miljarden moeten terugverdienen.Het Uber concept is al duizenden malen gekopieerd door nieuwkomers.Maar alleen landelijk transparant en betrouwbaar samenwerken met consumenten en chauffeurs zonder miljarden schulden zal een kans van slagen hebben.Uber bestaat nu nog door het verdeel en heers principe, pas als we allemaal inzien dat alleen wederzijds vertrouwen en samenwerken de oplossing is zullen we succes hebben.

Taxi Volendam|27.01.16|16:27

Alternatieve BCT instrumenten zijn reeds 20 jaar op de markt, Taxiterminals genaamd.
Verschil: deze zijn deugdelijk en hebben toegevoegde waarde, wat een BCT niet heeft.
De Overheid heeft nou eenmaal moeite verkeerde beslissingen toe te geven en ongedaan maken; is te veel gevraagd.
Je bedrijf geen Taxibedrijf meer noemen lost al onze problemen op.
B.v: De Sjoemel vervoerder.
Personenvervoer tegen betaling doen we niet meer.
Het wordt: vrijwillig Subsidie vervoer van personen.

taxibelangen STN|27.01.16|17:26

WP2000-art.1: Taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer. WP2000-art.2.5: De wet is niet van toepassing……..eventuele bijkomende kosten. Dit zegt ongeveer alles, de genoemde algemene maatregel van bestuur bestaat niet. Ook voor het betalen bij autodelen als bij blablacar zou dit gelden, maar wie controleert dit, veel aanbieders doen dit commercieel, ook bied blablacar deze dienst welzeker bedrijfsmatig aan. Ook meer ruimte voor ‘vrijwilligers’…

taxibelangen STN|27.01.16|17:39

en Uber kan dus, mits zij gebruik maken van een BCT om de ritprijs vast te stellen zo te lezen zijn gang gaan, en de BCT’s zullen pas na de vastgestelde verplichtstellingsdatum wederom geëvalueerd gaan worden. Ook de lagere kosten (cursus vakbekwaamheid) levert niets op, toetreden wordt makkelijker, maar de Kiwa tarieven voor een vergunning en de vergunningsbewijzen blijven hoog. KNV mag dan wel gerustgesteld zijn, STN is dat zeker niet. Wij blijven strijden om te komen tot eerlijke regelgeving!

Johan Zevenbergen|27.01.16|20:19

Kamerlid Bart de Liefde van de VVD stapt over naar uber als lobbyist,
Dat verklaart een hoop.

Wim Bekkerin|27.01.16|22:34

Ik ga binnenkort met pensioen. Als vrijwilliger, tegen vergoeding, ga ik werken bij van Zanten Nieuw Vennep. Ik ga daar gasten heen en weer rijden. Ook ga ik werken bij een verzorgingshuis tegen max.vergoeding. Daarnaast wordt ik aangenomen bij de buurtbus. Ik zoek nog wat meer vrijwilligerswerk. Ik streef naar een werkweek van 20 uur en vang hiervoor netto meer dan bij mij huidige werkgever. Als “snorder” wordt ik erg gewaardeerd en het mag allemaal.Ik zie het helemaal voor mij. Leve mijn aow!!

frans ritzerfeld|28.01.16|01:04

Collega’s wat er hier in NL gebeurd is met geen pen te beschrijven, hoeveel procent is straattaxi en iedere vorm van nieuwe alternatieven wordt meteen de grond in geboord, waarom, hoeveel procent is straat taxi, er is zoveel gesubsidieerd taxivervooer ontstaan gecreeerd door de overheid dat er sprake is van kartelvorming, verboden in ieder EU lidstaat, en in strijd met het Eu verdrag dit gebeurd nergens op de hele wereld, waarom, daardoor is wel de hele branche vernietigd, draai het nu eens teru

frans ritzerfeld|28.01.16|01:11

Het Eu verdrag (eerste regel) bepaald dat ieder land de WP naar eigen inzicht mag uitvoren en invullen, (tweede regel) MAAR HET MAG NOOIT IN STRIJD ZIJN MET DE VRIJHEID VAN VESTIGING EN MEDEDINGING.
Hoe kan ik nu met een nieuw alternetief komen en ontwikkelen als de Staat voor 90 % dicteerd met dat subsidievervoer, dit niet alleen, ze hebben ook nog de uitvoerende macht, het ILT om alles scherp in de gaten te houden, bewijs is dat men onmiddelijk spreekt van een economisch delikt, vervolg

frans ritzerfeld|28.01.16|01:21

Men is gewoon iedereen zand in de ogen aan het strooien en iedereen wordt op gezadeld met zoveel regelgeving dat niemand meer tussen de bomen het bos kan zien, Uber-pop is tot daar aan toe, wat gebeurd er nu met Uber-black en Uber-lux en er is nog een Uber-X, als men dit leest ANWB-automaatje, Snappcar en Blablacar komt men toch aan het overgeven, advies aan Sharon Dijksma, gooi die knuppel eens helemaal door het hoenderhok en geef de taxibedrijven terug wat hun is gestolen in alle vorm van subs

Henk Mullem|28.01.16|14:04

beste mensen,heel Fijn dat KNV gerustgesteld is ik ben dat allerminst.ik moet met lede ogen aanzien dat in steeds toenemende mate allerlei vrijwilligers (al dan niet gedwongen door uitkerende instanties)op plekken komen te zitten waar eigenlijk een betaalde chauffeur met een reguliere baan zou moeten zitten.deze baanverdringing neemt steeds grotere vormen aan en zal uiteindelijk een sterfhuis constructie voor de hele sector kunnen worden.vriendelijke groet Henk van Mullem

Taxi Volendam|29.01.16|09:34

@ Henk,
Met jou zal niemand gerustgesteld zijn, in tegendeel.
De besluiten van Dijksma zitten vol valkuilen waaronder je baan kwijtraken.
Dat zou geen PVDA beleid mogen zijn.
KNV steunt sowieso de kleinere ondernemer met haar chauffeurs niet.
Er staat een leuk ingezonden stukje in de Telegraaf hedenmorgen over het vertrek van Uber Mol Kamerlid Bart de liefde.
Toont voor de zoveelste maal aan dat de Taxibranche niet serieus genomen wordt.
(Een BCT evalueren die nooit gewerkt heeft ?????)

Rodney Barten|29.01.16|12:03

@ TV: Ik kan die Bart de Liefde wel begrijpen, zou u op een zinkend schip blijven zitten? Uber heeft hem waarschijnlijk een tas met geld geboden om voor hen te lobbyen. Op zich niets mis mee, ieder zijn vak. Ik ben wel blij dat er geen experimenten komen met het rijden op geel.

Bart van den Berg|31.01.16|18:49

De vrijwilligers rijden voor doelgroepen die om welke reden dan ook overgeleverd zijn aan voorzieningen. In het privé taxivervoer (op de meter of vooraf afgesproken tarief) is daar weinig van te merken. Het vergelijk gaat mank. Richt je op markten waar je wel kan verdienen, die zijn er. En stop eens met dat eeuwige gejeremieer hier. Verander de situatie, accepteer hem of loop ervan weg.

Johan Zevenbergen|03.02.16|10:59

@bart.
Vrijwillig met behoud of verplicht voor het behoud van een uitkering.
Daar men geen baan kan vinden omdat een vrijwilliger deze al bezet.
Hoe maakt men de ultieme visuele cirkel en sloopt men de economie.

Johan Zevenbergen|12.02.16|12:12

Pffffffff weg vertrouwen Dijksma.
de eerste waardeloze toezegging en onjuiste informatie heeft zich al aangediend over het gele kenteken plaatje,

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.