gcab, elektrische taxikarretje

Amsterdam wil subsidie voor taxikarretjes gCab terug

Foto: gemeente Den Haag http://www.denhaag.nl/en/residents/to/Green-taxi-gCabs.htm

De gemeente Amsterdam wil dat de geflopte dienst met elektrische taxikarretjes gCab een deel van de verstrekte subsidie terugbetaalt, onder meer omdat er niet tijdig een subsidieverantwoording ingediend zou zijn. Hoewel de proef tot 2017 zou duren, lijkt de dienst inmiddels te zijn stopgezet. De directeur van de dienst betwist de terugvordering omdat er in december een accountantsrapport zou zijn ingediend met een overzicht waar het geld aan is besteed.

De elektrische karretjes van gCab zijn eind 2014 gestopt met rijden vanwege een financieel conflict met de gemeente Amsterdam. Daardoor leidt het bedrijf verlies. De gemeente zou 105.000 euro subsidie verstrekken. Daarvan is in totaal zo’n 50.000 euro overgemaakt door Zuid-Oost.

gCab

Het was de bedoeling dat gCab zou werken met chauffeurs die met behoud van uitkering rijden. Maar dat is niet doorgegaan. Probleem is dat gCab werkt met zzp-chauffeurs. En de Dienst Werk en Inkomen wilde dat niet subsidiëren. Terwijl er in de begroting wel rekening mee is gehouden.

Naast de subsidie van het stadsdeel Zuid-Oost, kreeg gCab ook 37.500 euro subsidie van de Stadsregio. In de taxibranche bestaat veel weerstand tegen dergelijke gesubsidieerde projecten. Zij concurreren immers met reguliere taxibedrijven die zichzelf volledig moeten bedruipen.

Inmiddels lijkt gCab, onderdeel van gConcepts, definitief te zijn verdwenen zowel in Amsterdam als Den Haag. Zowel de website van gCab als gConcepts is uit de lucht. Directeur Frank van der Vorm zegt in de Telegraaf dat de terugvordering onterecht is: “In december heeft een accountantsrapport aangetoond dat het ontvangen voorschot volledig en correct is besteed en heeft gCab een factuur gestuurd voor het resterende bedrag.”

GoGo

Eind vorig jaar werd ook bekend dat een andere proef met elektrische karretjes (GoGo), ook door de gemeente Amsterdam gesubsidieerd, dreigt uit te lopen op een financiële strop. De gemeente Amsterdam betaalde 200.000 euro subsidie in het eerste jaar. En ondanks dat dreigt het project maar liefst 220.000 euro verlies te lijden. Deze proef duurt nog tot mei 2017. Hoeveel omzet de Amsterdamse taxibranche misloopt door dergelijke gemeentelijke projecten is niet bekend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Amsterdam wil subsidie voor taxikarretjes gCab terug”

Rodney Barten|25.02.16|16:04

Subsidie? Behoud van uitkering? Elektrische open golfkarretjes? Welke ambtenaar heeft hiervoor goedkeuring gegeven? Hoe kan dit?

Johan Zevenbergen|04.03.16|16:13

Leer momentje!

Amsterdam wil subsidie voor taxikarretjes gCab terug | TaxiPro
gcab, elektrische taxikarretje

Amsterdam wil subsidie voor taxikarretjes gCab terug

Foto: gemeente Den Haag http://www.denhaag.nl/en/residents/to/Green-taxi-gCabs.htm

De gemeente Amsterdam wil dat de geflopte dienst met elektrische taxikarretjes gCab een deel van de verstrekte subsidie terugbetaalt, onder meer omdat er niet tijdig een subsidieverantwoording ingediend zou zijn. Hoewel de proef tot 2017 zou duren, lijkt de dienst inmiddels te zijn stopgezet. De directeur van de dienst betwist de terugvordering omdat er in december een accountantsrapport zou zijn ingediend met een overzicht waar het geld aan is besteed.

De elektrische karretjes van gCab zijn eind 2014 gestopt met rijden vanwege een financieel conflict met de gemeente Amsterdam. Daardoor leidt het bedrijf verlies. De gemeente zou 105.000 euro subsidie verstrekken. Daarvan is in totaal zo’n 50.000 euro overgemaakt door Zuid-Oost.

gCab

Het was de bedoeling dat gCab zou werken met chauffeurs die met behoud van uitkering rijden. Maar dat is niet doorgegaan. Probleem is dat gCab werkt met zzp-chauffeurs. En de Dienst Werk en Inkomen wilde dat niet subsidiëren. Terwijl er in de begroting wel rekening mee is gehouden.

Naast de subsidie van het stadsdeel Zuid-Oost, kreeg gCab ook 37.500 euro subsidie van de Stadsregio. In de taxibranche bestaat veel weerstand tegen dergelijke gesubsidieerde projecten. Zij concurreren immers met reguliere taxibedrijven die zichzelf volledig moeten bedruipen.

Inmiddels lijkt gCab, onderdeel van gConcepts, definitief te zijn verdwenen zowel in Amsterdam als Den Haag. Zowel de website van gCab als gConcepts is uit de lucht. Directeur Frank van der Vorm zegt in de Telegraaf dat de terugvordering onterecht is: “In december heeft een accountantsrapport aangetoond dat het ontvangen voorschot volledig en correct is besteed en heeft gCab een factuur gestuurd voor het resterende bedrag.”

GoGo

Eind vorig jaar werd ook bekend dat een andere proef met elektrische karretjes (GoGo), ook door de gemeente Amsterdam gesubsidieerd, dreigt uit te lopen op een financiële strop. De gemeente Amsterdam betaalde 200.000 euro subsidie in het eerste jaar. En ondanks dat dreigt het project maar liefst 220.000 euro verlies te lijden. Deze proef duurt nog tot mei 2017. Hoeveel omzet de Amsterdamse taxibranche misloopt door dergelijke gemeentelijke projecten is niet bekend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Amsterdam wil subsidie voor taxikarretjes gCab terug”

Rodney Barten|25.02.16|16:04

Subsidie? Behoud van uitkering? Elektrische open golfkarretjes? Welke ambtenaar heeft hiervoor goedkeuring gegeven? Hoe kan dit?

Johan Zevenbergen|04.03.16|16:13

Leer momentje!