Nieuwe Mercedes E-Klasse veiliger en meer autonoom

De nieuwe E-Klasse van Mercedes-Benz is door toevoeging van diverse functies nog veiliger geworden. Ook is meer ruimte gekomen voor zelfrijdende aspecten in de vorige week in Nederland gepresenteerde auto. Het gecombineerde verbruik van de E 220 d is ongeveer 3,9 liter per honderd kilometer. De vanafprijs voor de nieuwe E-Klasse, zonder btw en bpm is 36.578 euro (E 200). Later dit jaar wordt er ook een plug-in hybride variant in Nederland uitgebracht. De E 200, E 220 d en E 350 d zijn nu al leverbaar. De redactie van TaxiPro testte het voertuig.

De E-Klasse is al geruime tijd één van de meest populaire auto’s voor taxichauffeurs in Nederland. Het deze maand gepresenteerde voertuig is geüpgraded met diverse functies die de rit voor zowel passagier als bestuurder veiliger en aangenamer moeten maken (bekijk onderaan dit artikel enkele foto’s).

Zo zijn er verschillende zelfrijdende functies die de chauffeur in staat stellen om, met name op de snelweg de auto automatisch het werk te laten doen. Het zelfrijdende systeem vraagt wel na een aantal seconden om het stuur weer vast te pakken. Zo moet voorkomen worden dat de bestuurder niet meer oplet.

Automatisch remmen

In noodsituaties kan de Mercedes-Benz ook hard op de rem trappen. Als het systeem zelf ziet dat een aanrijding dreigt op bijvoorbeeld een kruispunt, geeft het eerst een signaal aan de bestuurder. Grijpt deze niet in, dan trapt de auto zelf op de rem.

Tevens kan de auto zichzelf parkeren, ook zonder dat er iemand in zit. Het voertuig zoekt hierbij zelf geschikte plekken als hij op een parkeerplaats is aangekomen. De bestuurder kan dan een plek selecteren en vervolgens uitstappen of in de auto blijven zitten. In dat laatste geval kan de smartphone worden gebruikt om het voertuig naar zijn parkeerplek te dirigeren en kan tevens dienen als autosleutel.

Aanrijding

Mocht het ondanks de oplettendheid van de taxichauffeur en het zelfrijdende systeem toch zo ver komen dat een aanrijding onvermijdelijk wordt, beschermt het voertuig de bestuurder of voorpassagier. Dit gebeurt door middel van het razendsnel vullen van een luchtkamer in de zijkant van de voorstoelleuningen. Daardoor wordt de afstand tot de voorportieren vergroot en worden tegelijkertijd de krachten op de inzittenden beperkt.

Naast het intelligente systeem is veel aandacht besteed aan diverse andere aspecten. Zo is het zitcomfort uitstekend, zowel voor chauffeur als voor de overige inzittenden. Bij de ontwikkeling van de stoelen is gebruikgemaakt van, zoals Mercedes het noemt, sensuele vrouwelijke vormen. Dit houdt in dat rondingen in de stoel zijn verwerkt die het comfort voor chauffeur en klant verbetert en de rit aangenamer maakt. Ook de stoelverwarming, de automatische airconditioning en de vrijwel geruisloze motor dragen daaraan bij.

Stabiliteit

Zoals we gewend zijn van de E-Klasse zijn de stabiliteit in de bochten en de wegligging uitstekend, terwijl het instapgemak groot is. Daarnaast kan de achterbank in drie aparte delen naar voren worden geklapt, om extra ruimte te creëren voor bagage van klanten.

De uitstraling van het dashboard kan naar eigen smaak worden aangepast en er zijn vier verschillende rijmodussen, van Eco tot Sport Plus. Bij laatstgenoemde reageert het voertuig zeer direct en schakelt het minder snel op, uiteraard wel met bijbehorende hoge toerentallen en dito brandstofverbruik. De extra ‘Individual’-stand stelt bestuurders in staat de auto op hun eigen voorkeuren af te stemmen.

Zelfrijdende functies

Een van de toegevoegde aspecten in de nieuwe E-Klasse is de actieve rijbaanwissel-assistent. Deze helpt de bestuurder bij het veilig wisselen van rijstrook en werkt als volgt. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer langer dan twee seconden activeert om van rijbaan te wisselen, stuurt de E-klasse zichzelf naar de naastgelegen rijbaan. Het voertuig wisselt alleen autonoom van rijbaan wanneer de sensoren geen voertuigen in de gevarenzones waarnemen.

Het speelt daarbij geen rol of de auto naar de linker- of rechterrijbaan gaat. De rijbaanwissel wordt door het systeem afgebroken wanneer de sensoren een obstakel herkennen, geen wegmarkering meer waarnemen, de bestuurder tegenstuurt of de stuurassistent wordt uitgeschakeld.

Voor Duitsland is door de rijksdienst voor wegverkeer een voorlopige goedkeuring verleend voor deze nieuwe functie. Een aanvraagprocedure voor de gehele EU loopt momenteel. Nederlandse taxichauffeurs die deze optie op hun auto willen hebben, moeten dus nog even geduld hebben. Daarnaast wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij te dicht bij de witte rijbaanmarkering komt, doordat het stuur gaat trillen. Deze optie is al enige tijd leverbaar in ons land.

Afstand tot voorganger

De chauffeur kan ook diverse andere zelfrijdende functies gebruiken. Zo kan de afstand tot de voorganger worden ingesteld, waarbij de kortst mogelijke afstand nog altijd een veilige is. Om deze afstand te waarborgen, kan de auto zelf afremmen en zich aanpassen aan de snelheid van de voorganger.

Als onderdeel van Comand Online is ’s werelds eerste volledig geïntegreerde Car-to-X Communication-oplossing in serieproductie beschikbaar. De door de mobiele telefonie ondersteunde uitwisseling van informatie met andere auto’s biedt de bestuurder bijvoorbeeld de mogelijkheid om ver van tevoren ‘om de hoek’ of ‘door obstakels heen’ te kijken. Dat betekent dat de bestuurder eerder dan voorheen gewaarschuwd wordt voor dreigend gevaar. Voorbeelden zijn een voertuig met pech langs de weg of zware regenval of ijzel op de weg vóór de auto.

Allergiepreventie

Bij de productie van de nieuwe E-Klasse is allergiepreventie meegenomen in het ontwikkelingsproces. Het resultaat daarvan is dat de huidige E-Klasse is onderscheiden met het Ecarf-kwaliteitslabel van het European Centre for Allergy Research Foundation. Daarbij worden tests uitgevoerd met onder meer vluchtige allergenen en moeten alle materialen die mogelijk in contact komen met de huid, dermatologisch worden getest.

Tom van Gurp

Het modeloverzicht:

modellenoverzicht E-Klasse

Bekijk hieronder enkele foto’s van de nieuwe E-Klasse:

Mercedes Benz E-Klasse automatisch inparkeren

Mercedes-Benz E-Klasse rijdend achterkant

Interieur Interior

Interieur, Leder schwarz/sattelbraun Interior, leather black/saddle brown

Mercedes-Benz E-Klasse rijdend2

Interieur, Leder schwarz/sattelbraun Interior, leather black/saddle brown

Mercedes-Benz E-Klasse 5

Interieur Interior

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe Mercedes E-Klasse veiliger en meer autonoom | TaxiPro

Nieuwe Mercedes E-Klasse veiliger en meer autonoom

De nieuwe E-Klasse van Mercedes-Benz is door toevoeging van diverse functies nog veiliger geworden. Ook is meer ruimte gekomen voor zelfrijdende aspecten in de vorige week in Nederland gepresenteerde auto. Het gecombineerde verbruik van de E 220 d is ongeveer 3,9 liter per honderd kilometer. De vanafprijs voor de nieuwe E-Klasse, zonder btw en bpm is 36.578 euro (E 200). Later dit jaar wordt er ook een plug-in hybride variant in Nederland uitgebracht. De E 200, E 220 d en E 350 d zijn nu al leverbaar. De redactie van TaxiPro testte het voertuig.

De E-Klasse is al geruime tijd één van de meest populaire auto’s voor taxichauffeurs in Nederland. Het deze maand gepresenteerde voertuig is geüpgraded met diverse functies die de rit voor zowel passagier als bestuurder veiliger en aangenamer moeten maken (bekijk onderaan dit artikel enkele foto’s).

Zo zijn er verschillende zelfrijdende functies die de chauffeur in staat stellen om, met name op de snelweg de auto automatisch het werk te laten doen. Het zelfrijdende systeem vraagt wel na een aantal seconden om het stuur weer vast te pakken. Zo moet voorkomen worden dat de bestuurder niet meer oplet.

Automatisch remmen

In noodsituaties kan de Mercedes-Benz ook hard op de rem trappen. Als het systeem zelf ziet dat een aanrijding dreigt op bijvoorbeeld een kruispunt, geeft het eerst een signaal aan de bestuurder. Grijpt deze niet in, dan trapt de auto zelf op de rem.

Tevens kan de auto zichzelf parkeren, ook zonder dat er iemand in zit. Het voertuig zoekt hierbij zelf geschikte plekken als hij op een parkeerplaats is aangekomen. De bestuurder kan dan een plek selecteren en vervolgens uitstappen of in de auto blijven zitten. In dat laatste geval kan de smartphone worden gebruikt om het voertuig naar zijn parkeerplek te dirigeren en kan tevens dienen als autosleutel.

Aanrijding

Mocht het ondanks de oplettendheid van de taxichauffeur en het zelfrijdende systeem toch zo ver komen dat een aanrijding onvermijdelijk wordt, beschermt het voertuig de bestuurder of voorpassagier. Dit gebeurt door middel van het razendsnel vullen van een luchtkamer in de zijkant van de voorstoelleuningen. Daardoor wordt de afstand tot de voorportieren vergroot en worden tegelijkertijd de krachten op de inzittenden beperkt.

Naast het intelligente systeem is veel aandacht besteed aan diverse andere aspecten. Zo is het zitcomfort uitstekend, zowel voor chauffeur als voor de overige inzittenden. Bij de ontwikkeling van de stoelen is gebruikgemaakt van, zoals Mercedes het noemt, sensuele vrouwelijke vormen. Dit houdt in dat rondingen in de stoel zijn verwerkt die het comfort voor chauffeur en klant verbetert en de rit aangenamer maakt. Ook de stoelverwarming, de automatische airconditioning en de vrijwel geruisloze motor dragen daaraan bij.

Stabiliteit

Zoals we gewend zijn van de E-Klasse zijn de stabiliteit in de bochten en de wegligging uitstekend, terwijl het instapgemak groot is. Daarnaast kan de achterbank in drie aparte delen naar voren worden geklapt, om extra ruimte te creëren voor bagage van klanten.

De uitstraling van het dashboard kan naar eigen smaak worden aangepast en er zijn vier verschillende rijmodussen, van Eco tot Sport Plus. Bij laatstgenoemde reageert het voertuig zeer direct en schakelt het minder snel op, uiteraard wel met bijbehorende hoge toerentallen en dito brandstofverbruik. De extra ‘Individual’-stand stelt bestuurders in staat de auto op hun eigen voorkeuren af te stemmen.

Zelfrijdende functies

Een van de toegevoegde aspecten in de nieuwe E-Klasse is de actieve rijbaanwissel-assistent. Deze helpt de bestuurder bij het veilig wisselen van rijstrook en werkt als volgt. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer langer dan twee seconden activeert om van rijbaan te wisselen, stuurt de E-klasse zichzelf naar de naastgelegen rijbaan. Het voertuig wisselt alleen autonoom van rijbaan wanneer de sensoren geen voertuigen in de gevarenzones waarnemen.

Het speelt daarbij geen rol of de auto naar de linker- of rechterrijbaan gaat. De rijbaanwissel wordt door het systeem afgebroken wanneer de sensoren een obstakel herkennen, geen wegmarkering meer waarnemen, de bestuurder tegenstuurt of de stuurassistent wordt uitgeschakeld.

Voor Duitsland is door de rijksdienst voor wegverkeer een voorlopige goedkeuring verleend voor deze nieuwe functie. Een aanvraagprocedure voor de gehele EU loopt momenteel. Nederlandse taxichauffeurs die deze optie op hun auto willen hebben, moeten dus nog even geduld hebben. Daarnaast wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij te dicht bij de witte rijbaanmarkering komt, doordat het stuur gaat trillen. Deze optie is al enige tijd leverbaar in ons land.

Afstand tot voorganger

De chauffeur kan ook diverse andere zelfrijdende functies gebruiken. Zo kan de afstand tot de voorganger worden ingesteld, waarbij de kortst mogelijke afstand nog altijd een veilige is. Om deze afstand te waarborgen, kan de auto zelf afremmen en zich aanpassen aan de snelheid van de voorganger.

Als onderdeel van Comand Online is ’s werelds eerste volledig geïntegreerde Car-to-X Communication-oplossing in serieproductie beschikbaar. De door de mobiele telefonie ondersteunde uitwisseling van informatie met andere auto’s biedt de bestuurder bijvoorbeeld de mogelijkheid om ver van tevoren ‘om de hoek’ of ‘door obstakels heen’ te kijken. Dat betekent dat de bestuurder eerder dan voorheen gewaarschuwd wordt voor dreigend gevaar. Voorbeelden zijn een voertuig met pech langs de weg of zware regenval of ijzel op de weg vóór de auto.

Allergiepreventie

Bij de productie van de nieuwe E-Klasse is allergiepreventie meegenomen in het ontwikkelingsproces. Het resultaat daarvan is dat de huidige E-Klasse is onderscheiden met het Ecarf-kwaliteitslabel van het European Centre for Allergy Research Foundation. Daarbij worden tests uitgevoerd met onder meer vluchtige allergenen en moeten alle materialen die mogelijk in contact komen met de huid, dermatologisch worden getest.

Tom van Gurp

Het modeloverzicht:

modellenoverzicht E-Klasse

Bekijk hieronder enkele foto’s van de nieuwe E-Klasse:

Mercedes Benz E-Klasse automatisch inparkeren

Mercedes-Benz E-Klasse rijdend achterkant

Interieur Interior

Interieur, Leder schwarz/sattelbraun Interior, leather black/saddle brown

Mercedes-Benz E-Klasse rijdend2

Interieur, Leder schwarz/sattelbraun Interior, leather black/saddle brown

Mercedes-Benz E-Klasse 5

Interieur Interior

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.