taxistandplaats, cs, amsterdam

Amsterdamse taxisnelladers Centraal Station goed gebruikt

De snelladers op de taxistandplaats van het Centraal Station in Amsterdam worden goed gebruikt, zo blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van de gemeente Amsterdam. Gemiddeld negentien taxi’s per dag gebruiken de snelladers. Hun laadsessie duurt gemiddeld iets meer dan 24 minuten. Dat leverde in totaal 1150 sessies op en 42.000 kilometers.

De twee snelladers werden eind januari geplaatst bij het Centraal Station. Het idee is dat chauffeurs in een kwartier tot een half uur tijdens de wachttijd hun accu kunnen opladen. Schone taxi’s krijgen voorrang op de standplaats. Op die manier wil de gemeente Amsterdam het rijden met schone taxi’s stimuleren. De snelladers moeten daaraan bijdragen.

Piek

De laadpalen worden efficiënt gebruikt, zo blijkt uit de rapportage. Ze worden nauwelijks bezet gehouden zonder dat er geladen wordt. Tussen half vijf en half zeven ligt de piek in het gebruik. Er waren het eerste kwartaal nauwelijks storingen. De snelladers waren bijna 100 procent van de tijd in werking. De doelstelling was minimaal 99,5 procent.

Het realiseren van een schone taxistandplaats past in het streven van de gemeente om te komen tot een uitstootvrije taxibranche in 2025. In een convenant hebben de gemeente en de TTO’s hier afspraken over gemaakt.

Uitstootvrij

Nu nog krijgen schone taxi’s voorrang op de standplaats bij het Centraal Station. Vanaf 1 januari 2018 kunnen alleen schone taxi’s er nog maar terecht en vanaf 1 januari 2021 wordt de taxistandplaats helemaal uitstootvrij. Onder schone taxi’s rekent de gemeente elektrische taxi’s of auto’s op waterstof, taxi’s op groen gas en taxi’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer. Dat zijn bijvoorbeeld plug in hybride voertuigen zoals de Toyota Prius Plug in, Mercedes C 350 e plug in, VW Passat plug in en andere hybride-auto’s met een stekker.

In juli worden er in de stad nog vier snelladers in gebruik genomen op de Hobbemakade en Henk Snelvlietweg.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.