Cabs Eindhoven

Eerste TTO Eindhoven rijdt elektrisch

Het model met Toegelaten Taxi Organisaties voor de Eindhovense straattaximarkt gaat pas op 1 september 2017 van start, maar met het nieuwe bedrijf CABS is nu al de eerste TTO van de stad bekend. Per 1 december rijdt CABS met vijf elektrische taxi’s in Eindhoven en omgeving.

CABS, wat staat voor Clean Air Business Software, is het bedrijf van Kees Rijnders. Hij geeft aan vanuit zijn ruime ervaring in de branche te hebben meegewerkt aan het opzetten van een TTO-model voor Eindhoven. De tweede versie van dat voorstel, waarin nog meer de nadruk lag op duurzaamheid, werd in september goedgekeurd door de gemeenteraad. Op 1 september 2017 wordt dit systeem in Eindhoven van kracht. Hiermee wil men de kwaliteit van de opstapmarkt in alle denkbare opzichten verbeteren.

Vier taxi’s en chauffeurs

Binnen dat TTO-model wordt rijden met uitstootvrije taxi’s niet verplicht, maar wel aangemoedigd. Waar een reguliere TTO minstens vijftien voertuigen en chauffeurs moet hebben, geldt voor emissievrije vervoerders een ondergrens van vier auto’s en bestuurders – nog minder dan de aanvankelijk bedachte zeven. Op de binnenring mogen alle TTO-voertuigen van de busbaan gebruik maken. Taxi’s die geen schadelijke stoffen uitstoten, mogen dat straks overal in Eindhoven. Daarnaast komen er in het stationsgebied laadpalen voor elektrische taxi’s.

“Ik span me er al heel lang voor in om het imago van de taxibranche wat op te poetsen. Met de het TTO-beleid, inclusief dat stukje verduurzaming, moet dat gaan lukken”, legt Kees Rijnders uit. “In de markt werd echter niet heel positief gereageerd, dus ik heb nu zelf de handschoen opgepakt. Met CABS als gevolg.” Op vrijdag 25 november werd het bedrijf officieel geopend.

Standplaatsen en laadpalen

Het bedrijf begint met zeven voertuigen. De vijf exemplaren van de elektrische Kia Soul zorgen ervoor dat de ondergrens van vier emissievrije taxi’s wordt gehaald. Daarnaast rijdt CABS met twee Kia Optima’s voor de langere afstanden. Deze hebben een beperkte uitstoot en worden ingezet voor ritten buiten de stad, en vallen straks dus niet onder het TTO-model. De Optima’s rijden op gas to liquid-brandstof. Uiteraard heeft CABS ook een eigen laadsysteem dat zeer snel werkt.

Dat systeem wordt dus op 1 september 2017 van kracht. Dan gelden ook de voordelen voor duurzame rijdende taxibedrijven: privileges op het gebied van standplaatsen, relatief voordelige leges, hergebruik van een eigen laadpaal bij het station, rijden op alle busbanen binnen en buiten de ring. “De reguliere TTO-taxi’s mogen alleen op de busbaan binnen de stadsring. Dat wij dat straks overal mogen, betekent een enorme tijdswinst voor de passagiers. Omdat wij er al zo vroeg bij zijn, praat ik nu ook met de gemeente Eindhoven om te bekijken of die privileges wellicht eerder van kracht kunnen worden. Vanaf 1 december gaan wij rijden in Eindhoven.”

Foto: Gewoon Eus

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

7 reacties op “Eerste TTO Eindhoven rijdt elektrisch”

peter driessen|02.12.16|12:49

Heel makkelijk als je in de gemeente raad zit toch!! of heet dit belangen verstrengeling of handel van voor kennis.
Want als niemand voor een TTO is in Eindhoven doen we het wel zo waar was hij voor dat alle vakbekwaamheids papieren werden afgeschaft was hij toen ook dit al van plan .
Want een ding is duidelijk die het dichtst op het vuur zit etc. etc.
Wel neerbuigend doen tegen andere en met TX en met goede service en kwaliteit zijn begonnen voor zichzelf zonder hulp met tegen werking

Ed Huisman|03.12.16|18:02

Daar heb je wel enkele goed punten want een hybride auto wordt niet meegeteld

peter driessen|08.12.16|17:15

JAMMER DAT IEDERE TAXI ONDERNEMER IN EINDHOVEN HIER IN MEE GAAT EN ALLES PIKT.
OF BESCHERMD MEN ZICHZELF ERGENS VOOR WANT STRAKS HEBBEN DEZE TAXI.S DE MOOISTE STAND PLAATSEN IN Eindhoven.
EN IK PRAAT NIET VOOR MIJ ZELF WANT IK RIJD GEEN STRAAT TAXI IK BEDOEL MAAR.
ik DENK DAT ER ALLEEN MAAR OP DE STATIONS ALS ZE ALLEMAAL BIJ ELKAAR STAAN GEPRAAT WORD.
net ALS TOEN ER NIET MEER OP AIRPORT EINDHOVEN GEREDEN MOCHT WORDEN BEGONNEN ZE OOK PAS DAGEN LATER IN VERZET TE KOMEN TOEN HET TE LAAT WAS.

peter driessen|22.12.16|12:54

Wat heb ik vorige week geschreven zie hier boven.
Kijk vandaag in het Eindhovens dagblad taxi oorlog begint.
in dit land is alles van daag de dag voorspelbaar .
Er is veel mis met de eerlijke verdeling hier

Paul Dijkhuizen|22.12.16|13:12

Inderdaad is het vreemd om op deze wijze elektrisch rijden te stimuleren. Natuurlijk zitten er voordelen aan, maar om op deze wijze ‘concurrentievervalsing’ te gebruiken om een bepaald doel te bereiken is een rare zaak. Bovendien blijft het belachelijk dat iedere stad met zijn eigen beleid probeert om taxi’s met een andere standplaats te weren, we hebben nu eenmaal een vergunning voor ‘geheel Nederland’. De WP2000 geldt nog steeds, voor iedereen!

Paul Dijkhuizen|22.12.16|13:17

Privileges voor de een betekend eigenlijk een straf voor een ander, het is als ‘positieve discriminatie’, wat niet bestaat omdat positieve discriminatie van de een discriminatie van de ander betekend. Het klinkt politiek allemaal best leuk, maar het is totaal in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Regels moeten er zijn, maar die moeten dan, zonder uitzondering, voor iedereen gelden, als hieraan wordt getornd gaat het faliekant mis. Wethouders en overheidsbestuurders zouden dit toch moeten weten?

Bil Gates|29.12.16|23:40

Dat is knap, de eerste TTO eindhoven, terwijl het aanvraagformulier voor een TTO in eindhoven nog niet beschikbaar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.