Standplaats Rotterdam

De nuttige samenwerking tussen taxibranche en politie

Bron: ProMedia

Als er één beroepsgroep is die veel in de openbare ruimte komt, dan zijn het de taxichauffeurs wel. Niet zo vreemd dus dat de politie geregeld bij taxibedrijven aanklopt op zoek naar informatie of extra set ogen en oren op straat. St. Job uit Rotterdam is een goed voorbeeld van een taxibedrijf dat regelmatig door de politie wordt benaderd.

Gerard Spierenburg, senior communicatieadviseur bij de politie in Rotterdam, legt uit waarom deze organisatie de samenwerking met taxibedrijven zoekt. “Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Taxichauffeurs bevinden zich veelvuldig in de openbare ruimte en verplaatsen zich bovendien door de hele stad. Zo hebben ze veel zicht op wat er gebeurt. Ze fungeren in feite als een extra set ogen en oren en kunnen zo meehelpen aan een veiliger leefomgeving.”

In de praktijk ziet dat er in grote lijnen als volgt uit. “De taxichauffeurs zijn aangesloten bij Burgernet. Via Burgernet worden ze geïnformeerd over allerlei heterdaad-zaken, zoals overvallen en woninginbraken, en andere urgente zaken, zoals vermissingen. Het contact met de centrales verloopt via de meldkamer. De meldkamer informeert de chauffeurs bij specifieke gevallen door contact te leggen met de centrales. Deze verspreiden de info vervolgens onder de chauffeurs”, legt Spierenburg uit.

Ook met taxichauffeurs

Wat er vervolgens uit de samenwerking voortvloeit wordt niet precies bijgehouden. Spierenburg: “Er is geen informatie beschikbaar over de resultaten van de samenwerking. De politie hecht echter veel waarde aan een goede samenwerking met partners in het openbaar vervoer, zoals RET, NS, Connexxion, en dus ook met de taxichauffeurs.”

Enkele jaren geleden kwam in de gemeente Moerdijk al een andere vorm van samenwerking tussen taxibranche en politie. Secutax uit Zevenbergen is een joint venture van B&V Safety en Vos Taxi en Touringcars. B&V concludeerde dat er te weinig blauw op straat was, terwijl Vos merkte dat 24 uur per dag personeel klaar hebben staan voor taxiritten op zich niet rendabel was. Secutax wil beide problemen oplossen door getrainde beveiligers als taxichauffeurs te laten rijden. Het bedrijf kan zowel toezicht houden als taxiritten verzorgen. Begin 2014 tekenden Secutax, de politie en de gemeente Moerdijk een samenwerkingsovereenkomst.

Contacten steeds beter

St. Job is een dertig jaar jonge taxicentrale die vrijwel uitsluitend met zpp’ers werkt. St. Job begon ooit in de opstapmarkt en werkt daar nog steeds, maar de nadruk ligt tegenwoordig op zorgvervoer en contractvervoer voor bedrijven en hotels. De taxi-ondernemers die voor St. Job rijden komen dan ook overal in Rotterdam en omstreken. En dat maakt ze tot een mooie partij voor de politie om mee samen te werken.

Mike van Wanum is voorzitter van de coöperatieve taxionderneming. Hij legt uit dat de contacten met de politie door de jaren heen steeds nauwer en beter zijn geworden. “Dat begon eigenlijk al toen de markt werd vrijgegeven en taxivergunningen voor iedereen binnen handbereik kwamen. In die periode had je ook nog de taxi-politie, die op de standplaatsen kwam om te controleren op werkmappen, arbeids- en rusttijden en dergelijke meer. Ze konden je zelfs van de standplaats wegsturen als je taxi niet schoon genoeg was. Dus dat wederzijdse contact met de politie was er toen eigenlijk ook al.”

Later kwam er direct overleg met de gemeente Rotterdam tot stand, iets waarbij ook de politie betrokken was. “Dat is het TAC-overleg, wat staat voor Taxi Advies Commissie. Voorheen nam daar alleen de politie aan deel, tegenwoordig ook de handhavers die een deel van de politietaken in de stad hebben overgenomen. Verder zit er altijd iemand van de gemeente Rotterdam zelf bij, evenals de voorzitters van de TTO’s. Binnen die commissie worden alle ontwikkelingen en problemen met betrekking tot de taximarkt in Rotterdam besproken.”

Nader tot elkaar

Dat overleg heeft in de ogen van Van Wanum ook gezorgd voor meer wederzijds begrip tussen de partijen. “Zo waren de handhavers in het begin wel erg enthousiast om iedere taxi die iemand kwam ophalen of afzetten direct te bekeuren wegens een parkeerovertreding. Zo’n overleg is dan heel nuttig om tot dat wederzijdse begrip te komen. Wij hebben kunnen uitleggen dat stilstaan voor het ophalen en afzetten van passagiers geen parkeren is, maar inherent aan het werken met een taxi. Dat bleek door de politie niet helemaal goed te zijn uitgelegd aan de handhavers. Door daarover in gesprek te gaan kwamen we weer wat nader tot elkaar.”

Een volgende stap werd gezet met de invoering van het systeem met toegestane taxi-organisaties, iets waar Rotterdam per 1 januari 2014 mee begon. Want ook daarvoor was weer overleg nodig met gemeente en politie. “Veel taken zijn dus overgedragen aan de handhavers, maar vanuit de politie is er nog één afgevaardigde die zich met alle taxigerelateerde zaken bezighoudt. Dan kun je denken aan misstanden tussen de verschillende TTO’s of aan hotels die bepaalde wagens niet voor hun zaak willen hebben. Het is heel praktisch om een aanspreekpunt bij de politie te hebben met wie je zulke zaken kunt bespreken en oplossen. Zeker omdat de TTO tegenwoordig verantwoordelijk is voor de taxi-ondernemers die er bij aangesloten zijn. Als je dan moet bemiddelen tussen een chauffeur enerzijds en handhaving of politie anderzijds, is een goed onderling contact van groot belang.”

Beelden uit taxi opvragen

Vanuit die steeds betere contacten en het met de jaren gegroeide wederzijdse begrip is het niet zo vreemd dat politie en taxibedrijven elkaar weten te vinden op maatschappelijk vlak. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat taxichauffeurs de autoriteiten tippen over snorders of misstanden die ze tijdens de uitvoering van hun werk zien plaatsvinden. Maar de politie roept ook wel eens de hulp in van St. Job, bijvoorbeeld bij vermissingen en misdrijven. Mike van Wanum geeft een voorbeeld.

“In veel taxi’s zijn tegenwoordig camera’s aanwezig. Als de politie bij een vermissing of overval aanwijzingen heeft dat de persoon in kwestie op enig moment met een taxi is vervoerd, dan kunnen wij nagaan of dat eventueel een bij ons aangesloten taxi is geweest. Is dat het geval, dan kan de politie de beelden uit de taxi opvragen door middel van een bevel. Met de chauffeur in kwestie worden dan, op het inbouwstation waar onze apparatuur ook uitgelezen kan worden, de beelden veiliggesteld.”

Zelf ook geholpen

Van Wanum geeft aan dat op deze manier wel eens camerabeelden zijn verstrekt. Zoals de politiewoordvoerder al aangaf worden van dit soort samenwerkingen echter geen concrete resultaten bijgehouden, en het taxibedrijf wordt daarna ook niet bijgepraat over de ontwikkelingen van een onderzoek. “Wij zijn natuurlijk verder niet bij die zaken betrokken. Dat is alleen het geval wanneer een chauffeur ergens getuige van is geweest, maar dan nog is dat iets tussen de chauffeur en justitie. Daar gaan wij als organisatie niet tussen zitten.”

St. Job wordt daarnaast geregeld door de politie benaderd als er kinderen of mensen met een verstandelijke beperking vermist worden. Er wordt dan informatie over de persoon in kwestie verstrekt, met het verzoek naar hem of haar uit te kijken. De chauffeurs doen dat graag, stelt Van Wanum. “Bij een vermissing, misdrijf of vandalisme kun je zeggen: wat heb ik daar mee te maken? Maar als jou zoiets overkomt, wil je ook graag geholpen worden. Dat kunnen wij op onze manier doen. Dus ik vind het een hele normale gang van zaken dat wij waar nodig informatie aan de politie verstrekken.”

Dit verhaal is ook gepubliceerd in tijdschrift Nederlands Vervoer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “De nuttige samenwerking tussen taxibranche en politie”

Duco Douwstra|20.12.16|16:10

Door de BCT heeft de politie,de ILT en de taxibranche,zoveel kansen gemist.Via een centrale registratie van alle taxi’s in heel Nederland,was er veel meer samenwerking tot stand gekomen,de ratten waren allang verdwenen.opsporen van calamiteiten of simpele klachten een fluitje van een cent.Ik snap nog steeds niet dat de grote taxicentrales hun medewerking hebben verleent aan het gedrocht BCT.Iedereen zit er mee in zijn maag,maar durven dat niet toe te geven.Zeggen dat je super dom is moeilijk.

De nuttige samenwerking tussen taxibranche en politie | TaxiPro
Standplaats Rotterdam

De nuttige samenwerking tussen taxibranche en politie

Bron: ProMedia

Als er één beroepsgroep is die veel in de openbare ruimte komt, dan zijn het de taxichauffeurs wel. Niet zo vreemd dus dat de politie geregeld bij taxibedrijven aanklopt op zoek naar informatie of extra set ogen en oren op straat. St. Job uit Rotterdam is een goed voorbeeld van een taxibedrijf dat regelmatig door de politie wordt benaderd.

Gerard Spierenburg, senior communicatieadviseur bij de politie in Rotterdam, legt uit waarom deze organisatie de samenwerking met taxibedrijven zoekt. “Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Taxichauffeurs bevinden zich veelvuldig in de openbare ruimte en verplaatsen zich bovendien door de hele stad. Zo hebben ze veel zicht op wat er gebeurt. Ze fungeren in feite als een extra set ogen en oren en kunnen zo meehelpen aan een veiliger leefomgeving.”

In de praktijk ziet dat er in grote lijnen als volgt uit. “De taxichauffeurs zijn aangesloten bij Burgernet. Via Burgernet worden ze geïnformeerd over allerlei heterdaad-zaken, zoals overvallen en woninginbraken, en andere urgente zaken, zoals vermissingen. Het contact met de centrales verloopt via de meldkamer. De meldkamer informeert de chauffeurs bij specifieke gevallen door contact te leggen met de centrales. Deze verspreiden de info vervolgens onder de chauffeurs”, legt Spierenburg uit.

Ook met taxichauffeurs

Wat er vervolgens uit de samenwerking voortvloeit wordt niet precies bijgehouden. Spierenburg: “Er is geen informatie beschikbaar over de resultaten van de samenwerking. De politie hecht echter veel waarde aan een goede samenwerking met partners in het openbaar vervoer, zoals RET, NS, Connexxion, en dus ook met de taxichauffeurs.”

Enkele jaren geleden kwam in de gemeente Moerdijk al een andere vorm van samenwerking tussen taxibranche en politie. Secutax uit Zevenbergen is een joint venture van B&V Safety en Vos Taxi en Touringcars. B&V concludeerde dat er te weinig blauw op straat was, terwijl Vos merkte dat 24 uur per dag personeel klaar hebben staan voor taxiritten op zich niet rendabel was. Secutax wil beide problemen oplossen door getrainde beveiligers als taxichauffeurs te laten rijden. Het bedrijf kan zowel toezicht houden als taxiritten verzorgen. Begin 2014 tekenden Secutax, de politie en de gemeente Moerdijk een samenwerkingsovereenkomst.

Contacten steeds beter

St. Job is een dertig jaar jonge taxicentrale die vrijwel uitsluitend met zpp’ers werkt. St. Job begon ooit in de opstapmarkt en werkt daar nog steeds, maar de nadruk ligt tegenwoordig op zorgvervoer en contractvervoer voor bedrijven en hotels. De taxi-ondernemers die voor St. Job rijden komen dan ook overal in Rotterdam en omstreken. En dat maakt ze tot een mooie partij voor de politie om mee samen te werken.

Mike van Wanum is voorzitter van de coöperatieve taxionderneming. Hij legt uit dat de contacten met de politie door de jaren heen steeds nauwer en beter zijn geworden. “Dat begon eigenlijk al toen de markt werd vrijgegeven en taxivergunningen voor iedereen binnen handbereik kwamen. In die periode had je ook nog de taxi-politie, die op de standplaatsen kwam om te controleren op werkmappen, arbeids- en rusttijden en dergelijke meer. Ze konden je zelfs van de standplaats wegsturen als je taxi niet schoon genoeg was. Dus dat wederzijdse contact met de politie was er toen eigenlijk ook al.”

Later kwam er direct overleg met de gemeente Rotterdam tot stand, iets waarbij ook de politie betrokken was. “Dat is het TAC-overleg, wat staat voor Taxi Advies Commissie. Voorheen nam daar alleen de politie aan deel, tegenwoordig ook de handhavers die een deel van de politietaken in de stad hebben overgenomen. Verder zit er altijd iemand van de gemeente Rotterdam zelf bij, evenals de voorzitters van de TTO’s. Binnen die commissie worden alle ontwikkelingen en problemen met betrekking tot de taximarkt in Rotterdam besproken.”

Nader tot elkaar

Dat overleg heeft in de ogen van Van Wanum ook gezorgd voor meer wederzijds begrip tussen de partijen. “Zo waren de handhavers in het begin wel erg enthousiast om iedere taxi die iemand kwam ophalen of afzetten direct te bekeuren wegens een parkeerovertreding. Zo’n overleg is dan heel nuttig om tot dat wederzijdse begrip te komen. Wij hebben kunnen uitleggen dat stilstaan voor het ophalen en afzetten van passagiers geen parkeren is, maar inherent aan het werken met een taxi. Dat bleek door de politie niet helemaal goed te zijn uitgelegd aan de handhavers. Door daarover in gesprek te gaan kwamen we weer wat nader tot elkaar.”

Een volgende stap werd gezet met de invoering van het systeem met toegestane taxi-organisaties, iets waar Rotterdam per 1 januari 2014 mee begon. Want ook daarvoor was weer overleg nodig met gemeente en politie. “Veel taken zijn dus overgedragen aan de handhavers, maar vanuit de politie is er nog één afgevaardigde die zich met alle taxigerelateerde zaken bezighoudt. Dan kun je denken aan misstanden tussen de verschillende TTO’s of aan hotels die bepaalde wagens niet voor hun zaak willen hebben. Het is heel praktisch om een aanspreekpunt bij de politie te hebben met wie je zulke zaken kunt bespreken en oplossen. Zeker omdat de TTO tegenwoordig verantwoordelijk is voor de taxi-ondernemers die er bij aangesloten zijn. Als je dan moet bemiddelen tussen een chauffeur enerzijds en handhaving of politie anderzijds, is een goed onderling contact van groot belang.”

Beelden uit taxi opvragen

Vanuit die steeds betere contacten en het met de jaren gegroeide wederzijdse begrip is het niet zo vreemd dat politie en taxibedrijven elkaar weten te vinden op maatschappelijk vlak. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat taxichauffeurs de autoriteiten tippen over snorders of misstanden die ze tijdens de uitvoering van hun werk zien plaatsvinden. Maar de politie roept ook wel eens de hulp in van St. Job, bijvoorbeeld bij vermissingen en misdrijven. Mike van Wanum geeft een voorbeeld.

“In veel taxi’s zijn tegenwoordig camera’s aanwezig. Als de politie bij een vermissing of overval aanwijzingen heeft dat de persoon in kwestie op enig moment met een taxi is vervoerd, dan kunnen wij nagaan of dat eventueel een bij ons aangesloten taxi is geweest. Is dat het geval, dan kan de politie de beelden uit de taxi opvragen door middel van een bevel. Met de chauffeur in kwestie worden dan, op het inbouwstation waar onze apparatuur ook uitgelezen kan worden, de beelden veiliggesteld.”

Zelf ook geholpen

Van Wanum geeft aan dat op deze manier wel eens camerabeelden zijn verstrekt. Zoals de politiewoordvoerder al aangaf worden van dit soort samenwerkingen echter geen concrete resultaten bijgehouden, en het taxibedrijf wordt daarna ook niet bijgepraat over de ontwikkelingen van een onderzoek. “Wij zijn natuurlijk verder niet bij die zaken betrokken. Dat is alleen het geval wanneer een chauffeur ergens getuige van is geweest, maar dan nog is dat iets tussen de chauffeur en justitie. Daar gaan wij als organisatie niet tussen zitten.”

St. Job wordt daarnaast geregeld door de politie benaderd als er kinderen of mensen met een verstandelijke beperking vermist worden. Er wordt dan informatie over de persoon in kwestie verstrekt, met het verzoek naar hem of haar uit te kijken. De chauffeurs doen dat graag, stelt Van Wanum. “Bij een vermissing, misdrijf of vandalisme kun je zeggen: wat heb ik daar mee te maken? Maar als jou zoiets overkomt, wil je ook graag geholpen worden. Dat kunnen wij op onze manier doen. Dus ik vind het een hele normale gang van zaken dat wij waar nodig informatie aan de politie verstrekken.”

Dit verhaal is ook gepubliceerd in tijdschrift Nederlands Vervoer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “De nuttige samenwerking tussen taxibranche en politie”

Duco Douwstra|20.12.16|16:10

Door de BCT heeft de politie,de ILT en de taxibranche,zoveel kansen gemist.Via een centrale registratie van alle taxi’s in heel Nederland,was er veel meer samenwerking tot stand gekomen,de ratten waren allang verdwenen.opsporen van calamiteiten of simpele klachten een fluitje van een cent.Ik snap nog steeds niet dat de grote taxicentrales hun medewerking hebben verleent aan het gedrocht BCT.Iedereen zit er mee in zijn maag,maar durven dat niet toe te geven.Zeggen dat je super dom is moeilijk.