Uber, app, taxi

Taxichauffeurs Casablanca dragen Uber-rijders over aan politie

Taxichauffeurs in de Marokkaanse stad Casablanca hebben diverse van hun concurrenten die rijden voor Uber via die app in de val gelokt en overgedragen aan de politie. De chauffeurs verzetten zich al sinds de komst van Uber in de stad tegen de dienst; deze actie is de meest recente in een lange reeks protesten. De dienst staat formeel ook te boek als illegaal, al wordt er ogenschijnlijk niet tegen Uber opgetreden.

Uber ging in 2015 van start in Casablanca, maar al na een maand gaven de lokale autoriteiten aan dat de dienst illegaal is. Uber ziet zichzelf niet als taxibedrijf, maar als verzorger van de technologie tussen taxi en klant. Om die reden gelden voor Uber andere wetten, regels en tarieven dan voor traditionele taxibedrijven, en dat is tegen het zere been van die laatste categorie. In Marokko is dat eveneens het geval, en daar wordt al sinds de komst van Uber geprotesteerd.

Vaak blijf het dan bij één van de inmiddels tientallen demonstraties, maar onlangs kozen de chauffeurs voor een iets stevigere aanpak, zo melden MINA en Morocco World News. De taxichauffeurs vroegen via de app massaal ritjes via Uber aan. Toen de chauffeurs van Uber zich voor het verzorgen van die ritten op verschillende locaties meldden, werden ze opgewacht door groepen boze chauffeurs. Die dwongen de Uber-chauffeurs hun voertuigen te verlaten. Vervolgens werden ze overgedragen aan de politie, vanuit de gedachte dat ze een illegale activiteit ondernamen.

15.000 unieke gebruikers

Tegenover persbureau AFP bevestigt een woordvoerder van het stadsbestuur dat Casablanca Uber nog steeds ziet als een illegaal bedrijf dat zonder toestemming zijn diensten aanbiedt. Omdat dit een kwestie van lokaal bestuur is, houdt de landelijke overheid zich vooralsnog buiten de kwestie. Maar gehandhaafd wordt er klaarblijkelijk niet. Een woordvoerder van Uber gaf tegen AFP aan dat er nu meer dan 250 chauffeurs hun diensten via de app aanbieden, en dat deze de afgelopen maanden meer dan 15.000 unieke gebruikers had.

Vooralsnog zijn het dus alleen de traditionele taxichauffeurs die actie ondernemen tegen Uber en de chauffeurs die via deze app hun diensten aanbieden. In Nederland staat de dienst niet als illegaal te boek, maar er werd in totaal al wel voor 1 miljoen euro aan boetes opgelegd, meest recent voor het toepassen van een illegale pachtconstructie. In Engeland deed de rechter onlangs de uitspraak dat Uber twee chauffeurs als werknemers moet beschouwen, wat haaks staat op het bedrijfsmodel.

Uber in opstand

Voor het Europese Hof van Justitie kwam onlangs de vraag ter sprake of Uber een transportdienst of een technische dienstverlener is. Hongarije nam een wet aan die Uber het werken zo goed als onmogelijk maakte, waarop het bedrijf zijn activiteiten in dat land opschortte. Uber kwam wel tegen deze wet in opstand, net als tegen het besluit in Londen om taaleisen te stellen aan chauffeurs die in de bel- en appmarkt werken. In China moest Uber het onderspit delven in de strijd met concurrent Didi Chikung, dat UberChina overnam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxichauffeurs Casablanca dragen Uber-rijders over aan politie | TaxiPro
Uber, app, taxi

Taxichauffeurs Casablanca dragen Uber-rijders over aan politie

Taxichauffeurs in de Marokkaanse stad Casablanca hebben diverse van hun concurrenten die rijden voor Uber via die app in de val gelokt en overgedragen aan de politie. De chauffeurs verzetten zich al sinds de komst van Uber in de stad tegen de dienst; deze actie is de meest recente in een lange reeks protesten. De dienst staat formeel ook te boek als illegaal, al wordt er ogenschijnlijk niet tegen Uber opgetreden.

Uber ging in 2015 van start in Casablanca, maar al na een maand gaven de lokale autoriteiten aan dat de dienst illegaal is. Uber ziet zichzelf niet als taxibedrijf, maar als verzorger van de technologie tussen taxi en klant. Om die reden gelden voor Uber andere wetten, regels en tarieven dan voor traditionele taxibedrijven, en dat is tegen het zere been van die laatste categorie. In Marokko is dat eveneens het geval, en daar wordt al sinds de komst van Uber geprotesteerd.

Vaak blijf het dan bij één van de inmiddels tientallen demonstraties, maar onlangs kozen de chauffeurs voor een iets stevigere aanpak, zo melden MINA en Morocco World News. De taxichauffeurs vroegen via de app massaal ritjes via Uber aan. Toen de chauffeurs van Uber zich voor het verzorgen van die ritten op verschillende locaties meldden, werden ze opgewacht door groepen boze chauffeurs. Die dwongen de Uber-chauffeurs hun voertuigen te verlaten. Vervolgens werden ze overgedragen aan de politie, vanuit de gedachte dat ze een illegale activiteit ondernamen.

15.000 unieke gebruikers

Tegenover persbureau AFP bevestigt een woordvoerder van het stadsbestuur dat Casablanca Uber nog steeds ziet als een illegaal bedrijf dat zonder toestemming zijn diensten aanbiedt. Omdat dit een kwestie van lokaal bestuur is, houdt de landelijke overheid zich vooralsnog buiten de kwestie. Maar gehandhaafd wordt er klaarblijkelijk niet. Een woordvoerder van Uber gaf tegen AFP aan dat er nu meer dan 250 chauffeurs hun diensten via de app aanbieden, en dat deze de afgelopen maanden meer dan 15.000 unieke gebruikers had.

Vooralsnog zijn het dus alleen de traditionele taxichauffeurs die actie ondernemen tegen Uber en de chauffeurs die via deze app hun diensten aanbieden. In Nederland staat de dienst niet als illegaal te boek, maar er werd in totaal al wel voor 1 miljoen euro aan boetes opgelegd, meest recent voor het toepassen van een illegale pachtconstructie. In Engeland deed de rechter onlangs de uitspraak dat Uber twee chauffeurs als werknemers moet beschouwen, wat haaks staat op het bedrijfsmodel.

Uber in opstand

Voor het Europese Hof van Justitie kwam onlangs de vraag ter sprake of Uber een transportdienst of een technische dienstverlener is. Hongarije nam een wet aan die Uber het werken zo goed als onmogelijk maakte, waarop het bedrijf zijn activiteiten in dat land opschortte. Uber kwam wel tegen deze wet in opstand, net als tegen het besluit in Londen om taaleisen te stellen aan chauffeurs die in de bel- en appmarkt werken. In China moest Uber het onderspit delven in de strijd met concurrent Didi Chikung, dat UberChina overnam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.