Standplaats Schiphol

Protesterende taxichauffeurs eisen ronselaarsverbod Schiphol

De strijd om de taxiklant op Schiphol wordt er niet gemoedelijker op. Op woensdagavond protesteerden zo’n 80 chauffeurs tegen het uitblijven van maatregelen tegen ronselaars. Die maatregelen zouden eigenlijk afgelopen maandag ingaan, maar ze zijn opgeschort in afwachting van het kort geding dat donderdag dient. Het is echter niet waarschijnlijk dat de uitkomst daarvan een kant-en klare oplossing voor het probleem oplevert.

De kwestie met de taxironselaars op Schiphol speelt al jaren en laait momenteel zelfs meerdere keren per week op. Vanaf deze week zou er een verbod gelden op het aanbieden van taxidiensten op Schiphol door andere dan de aangewezen bedrijven die daar ook een vergoeding voor afdragen. De ronselaars zelf voelen zich gesterkt door een uitspraak van de rechter in 2015, dat iedereen met een taxivergunning ritten mag aanbieden op de openbare weg bij de luchthaven. Zij spanden daarom een kort geding aan tegen het verbod. In afwachting van de uitspraak in dat kort geding wordt er niet tegen de ronselaars opgetreden.

Auto in beslag nemen

Het kort geding en het niet handhaven als gevolg ervan is weer tegen het zere been van veel chauffeurs die wel op de officiële standplaats op Schiphol hun diensten mogen aanbieden. Die standplaats werd woensdag aan het einde van de middag geblokkeerd door een groep van circa tachtig boze taxichauffeurs, meldt de NOS. De actie duurde zo’n anderhalf uur. De blokkade had tot gevolg dat er lange wachtrijen ontstonden bij de standplaats. Zo af en toe vertrok er wel een taxi met passagiers, onder protest van de demonstranten. Dit geeft in elk geval aan dat niet alle taxichauffeurs aan de actie deelnamen.

Het voorgenomen verbod op taxiritten aanbieden door ronselaars geldt voor Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein. Wie daar tegen de regels in taxiklanten benadert, kan een boete van 350 euro verwachten. Bij herhaalde overtredingen kan dat oplopen tot 1.500 euro, inbeslagname van de auto en zelfs een gebiedsverbod. Het betreft een tijdelijke, rigoureuze maatregel terwijl de gemeente Haarlemmermeer aan een permanente oplossing werkt. De afgelopen jaren hadden andere ingrepen geen succes.

Oneerlijke concurrentie

Het geschil kent voor de betrokkenen verschillende lagen. De ‘officiële chauffeurs’ betalen voor het mogen werken vanaf de taxistandplaats op Schiphol Plaza. Door de uitspraak van de rechter dat iedereen met een taxivergunning vanaf de openbare weg taxiritten mag aanbieden, is de concurrentie van ‘niet-officiële’ chauffeurs toegenomen. Zij voelen zich door de uitspraak van de rechter in hun gelijk staan, maar voor de betalende chauffeurs leidt dat wel tot oneerlijke concurrentie. En het is ook maar de vraag of het Schiphol wel is toegestaan onderscheid te maken tussen chauffeurs die wel of niet betalen om op de luchthaven te mogen werken.

Wat ook nog een rol speelt, is dat een deel van de ronselaars zich agressief en intimiderend gedraagt. Er gaan geregeld berichten rond dat toeristen die niet op het aanbod in willen gaan, te maken krijgen met ronselaars die koffers uit handen trekken of tot verbaal geweld overgaan. En het komt ook wel eens tot botsingen tussen ronselaars en betalende chauffeurs. De laatste jaren waren er bovendien verschillende gevallen van oplichting door taxironselaars. In één geval moest een Japanse toerist bijna 1.000 euro aftikken voor een rit van de luchthaven naar het Okura Hotel – een afstand van hooguit vijftien kilometer.

Kort geding

Aanpassingen van de Algemeen Plaatselijke Verordening, handhaving, controles, agressie, intimidatie, een gerechtelijke uitspraak, rigoureuze maatregelen, geldboetes, verbiedsgeboden en nu een kort geding: niets wijst er op dat de betrokken partijen er op korte termijn samen uit gaan komen. De uitkomst van het kort geding lijkt op voorhand nauwelijks ter zake te doen. Na de uitspraak van de rechter zal er een verbod op taxironselen gelden, of dat zal niet het geval zijn. Maar het lijkt onvermijdelijk dat de verliezende partij op andere manieren zal proberen zijn gelijk te halen. Een kort geding is immers bepaald niet de laatste mogelijkheid als het om juridische stappen gaat.

Lees ook: Vanaf eind januari geldboetes taxironselaars Schiphol

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “Protesterende taxichauffeurs eisen ronselaarsverbod Schiphol”

Richard Huisman|02.02.17|11:33

Waarom kan het in de grote steDen wel. Ik mag niet in Amsterdam laden want heb geen TTO.
Dus het is wel degelijk mogelihk of is er een re her die zegt dat ik wel gewoon in de grote steden mag laden.
Is het TTO model dan niet geschikt voor Schiphol

Bertax Landsmeer|06.02.17|08:45

Kom toch gezellig laden Richard! in Amsterdam!
Genoeg werk voor 6000 taxichauffeurs man!

Ik doe via de Grootste Taxicentrale gemiddeld 6 ritjes per dag, geen gelul! En dat komt niet alleen van de Centrale maar is ook instap op de Taxistandplaats!
En dan moeten er minimaal 2 Schipholritjes bij zitten om aan 130/140 euro omzet te komen! Anders max 80/90 euro!
En dan mag ik leeg terug want ik heb geen SPL concessie! Er wordt veel geld verdient via Schipholconcessies door verschillende partijen!

Bertax Landsmeer|06.02.17|09:43

Ik ben resoluut tegen de manier waarop klanten benadert worden op Schiphol op het openbare plein want dat gebeurt op deze manier alleen door Snorders in Amsterdam!
Maar ik begrijp heel goed het argument dat Schiphol voor ieder Taxibedrijf in Nederland openbaar moet zijn, en dan via één grote openbare Taxistandplaats met wat spelregels ( geen TTO)
Waarom zijn er 60 luchtvaartmaatschappijen en maar 3 taxibedrijven met concessies??? Schiphol is gewoon het Centraal Station van Nederland mvr Dijkstra

Ton van Dalfsen|06.02.17|10:15

@ Bertax Landsmeer, Precies. NATIONALE LUCHTHAVEN en er mogen maar 3 taxibedrijven laden. Ook ik ben voorstander voor één grote standplaats ( evt voor aanvullers ) Nu is er geloof ik een regel van concessie taxi’s en de aanvullers. En één van de concessiehouders met de blauwe tesla’s zie je maar mondjesmaat

Ton van Dalfsen|06.02.17|10:16

Maar ja, Schiphol wil aan elke vierkante centimeter verdienen terwijl het openbare weg is. Snap jij het nog?

Bertax Landsmeer|06.02.17|10:25

Mevr Dijkstra vindt de Fantsoensregels net zo belangrijk! Ze bedoelt eigenlijk dat ze gewoonweg niks kan veranderen aan de WP2000 die daar ook geldt dus vraagt ze indirekt aan de Ronselaartjes op het plein om het fantsoelijk te doen om je aan te bieden! Hoe dan mevrouw Dijkstra? Er is geen openbare Taxistandplaats aldaar alleen een duurbetaalde concessiestrook met gewurgde aanvullers!

Hoe moeten zij zich anders aanbieden aan de openbare weg? Er is immers geen Taxistandplaats vlakbij de uitgang?

Bertax Landsmeer|06.02.17|10:38

Nogmaals ik ben resoluut tegen de opdringer manier van nu aan de openbare weg want dat zijn bij ons in Amsterdam snorders manieren!
Maar hoe moet het anders dan? Waar is de openbare Taxistandplaats van de geneente Haarlemmermeer? Consessiehouders en gewurgde aanvullers ( waar je eerst 2 a 3 uur in een afgesloten fuik gewacht te hebben) gebruiken een afgesloten baan!

Ik geef de tip aan belanghebbenden die graag aan de openbareweg vervoer willen bieden een Openbare Taxistandplaats aan te vragen

Bertax Landsmeer|06.02.17|10:47

aan de gemeente Haarlemmermeer! En als je als gemeente dit zo graag fantsoenlijk wil doen volg dan het Wurg TTO model maar!
Wat Amsterdan kan kan Haarlemmermeer toch ook? In Amsterdam kun je (@Richardhuisman) als Fantsoenlijk Nederlands taxibedrijf je gewoon bij een TTO aansluiten! No Limits!
Dat staat ieder vrij maar daar zijn wat regeltjes aan verbonden nou en! Daklichtje van tto en over de trambaan toch!

Ik wil ook wat tips geven aan mevr Dijkstra,

Bertax Landsmeer|06.02.17|11:14

Eens kijken of ze daartoe verplicht zijn?

Een TTO helpt ook al niet want je kan hier in Amsterdam gewoon buiten de taxistandplaatsen als je een opstap TTO bent klanten meenemen @richard!
Maar welk werk Richard?

Amsterdan pompt onder de vlaggendrager Litjens de stad onbekommerd vol met Taxi,s en sluit gelijktijdig een derde van de Binnenstad af!
Straks millieu zones en als je geen potdure electrische taxi aanschaft is de Trambaan verleden tijd!
Dit onder de mom van Marktwerking!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.