Schiphol taxibord

Taxironselaars nog niet verdwenen van Schiphol

Foto: ProMedia

Het mag dan rustiger zijn met taxironselaars op Schiphol, maar het probleem is nog altijd niet helemaal verholpen. Taxichauffeurs en vervoerders melden dat een groepje taxironselaars zijn gang blijft gaan, ondanks de strengere maatregelen die onlangs zijn genomen. Volgens de gemeente Haarlemmermeer en de andere betrokkenen is de overlast voor reizigers in elk geval beduidend afgenomen de laatste maanden.

De problemen met taxironselaars op Schiphol spelen al jaren. Elke taxichauffeur met de juiste papieren mag passagiers op de luchthaven afzetten, maar het is aan slechts drie bedrijven toegestaan om hun diensten aan te bieden op de officiële standplaats op Schiphol Plaza. Maar tientallen andere chauffeurs nemen daar geen genoegen mee. Zij ronselen klanten in aankomsthallen of bij de uitgang richting de standplaats. Indien mensen toehappen, worden ze meegenomen naar de parkeergarage en van daaruit vervoerd naar hun bestemming. Het vervoer zelf is in de regel legaal, maar het werven mag niet volgens de op Schiphol geldende regels.

‘Official taxi’-hesjes

De laatste jaren is op verschillende manieren geprobeerd de ronselpraktijken de kop in te drukken. Handhaving bleek onvoldoende te werken. De ronselaars bedachten onder meer hun eigen hesjes met de tekst ‘official taxi’ op de rug, in antwoord op de daadwerkelijk officiële taxi’s. In 2015 zette de rechter bovendien een streep door een aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV): iedereen met een taxivergunning mocht vanaf de openbare weg op Schiphol taxivervoer aanbieden.

Dat bleef in de anderhalf jaar daarna voortdurend botsen met de gunning van het vervoer aan de BIOS-groep, Willemsen de Koning en SchipholTaxi. Zij betalen voor het voorrecht om daar te werken, maar moesten wel oneerlijk concurreren met de ronselaars. Die groep voelde zich op hun beurt juist gesterkt door de uitspraak van de rechter. De manier waarop er tot voor kort werd gecontroleerd en gehandhaafd, zorgde niet voor de gewenste resultaten.

Kort geding

De voorlopige oplossing kwam er in de vorm van een nieuwe aanpassing van de APV. Deze verbiedt het andere partijen dan de aangewezen taxibedrijven om op Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein taxidiensten aan te bieden. Een groep van zestig ronselaars spande nog een kort geding aan tegen dit zogenaamde aanwijzingsbesluit, maar van de rechter mocht de maatregel genomen worden. Op 7 februari werd het verbod van kracht.

Wie het overtreedt, kan boetes van 350 tot 1.500 euro tegemoet zien. Bij meerdere overtredingen kan de auto in beslag worden genomen of een gebiedsverbod worden opgelegd. Dat gebeurt ook, laat een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer weten. “De overlast voor reizigers is merk- en zichtbaar afgenomen, met name op en rond het Jan Dellaertplein.”

“Er zijn diverse gebiedsverboden en processen-verbaal uitgedeeld. Handhaving gebeurt door de Koninkijke Marechaussee en door de BOA’s. Zij houden toezicht en treden op in het gebied waarin het verboden is om taxidiensten aan te bieden. Hoe vaak en wanneer is operationele informatie die vanzelfsprekend niet openbaar is.”

Nog steeds actief

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer liet enkele weken geleden al weten dat het als gevolg van de genomen maatregelen een stuk rustiger was, en dat dit wat hem betreft ook zo blijft. Dat het rustiger is wordt over het algemeen niet bestreden. Maar sinds de invoering van het verbod hebben verschillende chauffeurs aan TaxiPro en andere media laten weten dat er nog steeds taxironselaars actief zijn op Schiphol.

Het beeld dat er enerzijds meer rust in de tent is, maar dat de ronselaars anderzijds nog niet geheel verdreven zijn, wordt desgevraagd ook bevestigd door de BIOS-groep. “Over het algemeen werpen de aangepaste APV en de handhaving hun vruchten af. We zien dat reizigers duidelijk minder overlast ervaren. We weten dat er een kleine groep van ronselaars is die beperkt actief blijft. De handhavers – BOA’s en Koninklijke Marechaussee – blijven daar bovenop zitten.”

Permanente oplossing

De nieuwe aanpak werpt dan weliswaar zijn vruchten af, de problemen zijn er nog niet helemaal mee uit de wereld. “We blijven alert op het hele gebied waar de regels voor gelden, maar 100 procent controle is niet mogelijk”, geeft de woordvoerder van de gemeente aan. Overigens is de huidige maatregel in principe een tijdelijke. Terwijl deze geldt, kan aan een permanente oplossing worden gewerkt. Daar zijn momenteel drie scenario’s voor. “Deze aanpak is in eerste instantie voor zes maanden. Dan wordt er geëvalueerd en eventueel op basis van de APV voor nogmaals zes maanden verlengd. Er is nog geen zicht op welk scenario het wordt: daar vinden gesprekken met het ministerie en Schiphol over plaats.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Taxironselaars nog niet verdwenen van Schiphol”

Duco Douwstra|23.03.17|12:16

Ze zitten er bovenop zegt de inspectie?Hoe moeilijk kan het zijn om in de parkeergarage te controleren,of de passagiers een taxi hadden besteld of dat ze zijn geronseld.De boetes kunnen gebruikt worden om de handhavers te betalen,lijkt mij een goeie business.Maar het lukt ze dus niet om slimmer te zijn dan de ronselaars,hoe dom kun je zijn.Het zou mijn eer te na zijn en me doodschamen als het mij niet lukte,maar decwil moet er wel zijn natuurlijk. Dus inspectie stroop de mouwen op en aan de slag

Willem Film|23.03.17|13:44

@ Duco. Zodra ze merken dat ze door boa’s worden gevolgd, lopen ze van de klant weg. Moet heterdaadje zijn. Mysterie guests zou oplossing zijn. Maar daar heeft men nauwelijks tijd voor.

Ton van Dalfsen|23.03.17|20:21

Het is op schiphol een kat en muis spelletje. De muizen zijn nog steeds de Kat te slim af. Zo ook afgelopen nacht. Kat stond op een plaats waar hij de muizen niet kon ruiken. Helaas weer geen maaltje voor de kat

Ton van Dalfsen|23.03.17|20:24

En wij Taxi ondernemers/chauffeurs, Alleen wij weten dat. De kat is niet genoeg opgeleid en heeft niet de neus er voor.

Ton van Dalfsen|31.03.17|15:26

Tja, vandaag weer. Handhaving staat te controleren bij de taxistandplaats maar bij het zebrapad aan het eind van de standplaats staan ze te ronselen

henk|02.04.17|20:31

De apv is ook niet sterk genoeg,je mag nog steeds taxi diensten aanbieden alleen geen overlast veroorzaken.Het wordt dus ook tijd dat we naar een nieuwe taxi wetgeving gaan dat je alleen nog dien sten bij je auto mag aanbieden tenzij je kan aantonen dat je besteld bent.

taxibelangen STN|06.04.17|13:16

Het blijft raar dat men openbaar geld en middellen blijft investeren om klanten naar 3 bepaalde, aan Schiphol betalende, bedrijven te forceren, de vrije keus van de klant wordt op deze manier ernstig verminderd. Indien Schiphol de rekeningen van de taxiritten zou betalen zou dit geen probleem zijn, nu wel. Het feit dat andere bedrijven het wel eens niet zo nauw met de regels kunnen nemen ligt aan het algemene opleidings- en handhavingsniveau, en hoezo was dit ‘oneerlijke concurrentie’?

Cor Bentum|20.04.17|17:43

Taxibelangen STN heeft de klok horen luiden maar weet helaas niet waar de klepel hangt.Een beetje teleurstellend van een organisatie die de belangen van de chauffeurs wil regelen.Ze vergeten dat de z.g.ronselaars het werk wegkapen van honderden chauffeurs anders als van de drie ondernemers,die netjes op hun beurt wachten.Dat zijn de z.g.vrije plaatsen.Zij staan vaak uren te wachten en worden door de ronselaars uitgelachen.U speld zich een brevet van onvermogen op dank u.

Taxironselaars nog niet verdwenen van Schiphol | TaxiPro
Schiphol taxibord

Taxironselaars nog niet verdwenen van Schiphol

Foto: ProMedia

Het mag dan rustiger zijn met taxironselaars op Schiphol, maar het probleem is nog altijd niet helemaal verholpen. Taxichauffeurs en vervoerders melden dat een groepje taxironselaars zijn gang blijft gaan, ondanks de strengere maatregelen die onlangs zijn genomen. Volgens de gemeente Haarlemmermeer en de andere betrokkenen is de overlast voor reizigers in elk geval beduidend afgenomen de laatste maanden.

De problemen met taxironselaars op Schiphol spelen al jaren. Elke taxichauffeur met de juiste papieren mag passagiers op de luchthaven afzetten, maar het is aan slechts drie bedrijven toegestaan om hun diensten aan te bieden op de officiële standplaats op Schiphol Plaza. Maar tientallen andere chauffeurs nemen daar geen genoegen mee. Zij ronselen klanten in aankomsthallen of bij de uitgang richting de standplaats. Indien mensen toehappen, worden ze meegenomen naar de parkeergarage en van daaruit vervoerd naar hun bestemming. Het vervoer zelf is in de regel legaal, maar het werven mag niet volgens de op Schiphol geldende regels.

‘Official taxi’-hesjes

De laatste jaren is op verschillende manieren geprobeerd de ronselpraktijken de kop in te drukken. Handhaving bleek onvoldoende te werken. De ronselaars bedachten onder meer hun eigen hesjes met de tekst ‘official taxi’ op de rug, in antwoord op de daadwerkelijk officiële taxi’s. In 2015 zette de rechter bovendien een streep door een aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV): iedereen met een taxivergunning mocht vanaf de openbare weg op Schiphol taxivervoer aanbieden.

Dat bleef in de anderhalf jaar daarna voortdurend botsen met de gunning van het vervoer aan de BIOS-groep, Willemsen de Koning en SchipholTaxi. Zij betalen voor het voorrecht om daar te werken, maar moesten wel oneerlijk concurreren met de ronselaars. Die groep voelde zich op hun beurt juist gesterkt door de uitspraak van de rechter. De manier waarop er tot voor kort werd gecontroleerd en gehandhaafd, zorgde niet voor de gewenste resultaten.

Kort geding

De voorlopige oplossing kwam er in de vorm van een nieuwe aanpassing van de APV. Deze verbiedt het andere partijen dan de aangewezen taxibedrijven om op Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein taxidiensten aan te bieden. Een groep van zestig ronselaars spande nog een kort geding aan tegen dit zogenaamde aanwijzingsbesluit, maar van de rechter mocht de maatregel genomen worden. Op 7 februari werd het verbod van kracht.

Wie het overtreedt, kan boetes van 350 tot 1.500 euro tegemoet zien. Bij meerdere overtredingen kan de auto in beslag worden genomen of een gebiedsverbod worden opgelegd. Dat gebeurt ook, laat een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer weten. “De overlast voor reizigers is merk- en zichtbaar afgenomen, met name op en rond het Jan Dellaertplein.”

“Er zijn diverse gebiedsverboden en processen-verbaal uitgedeeld. Handhaving gebeurt door de Koninkijke Marechaussee en door de BOA’s. Zij houden toezicht en treden op in het gebied waarin het verboden is om taxidiensten aan te bieden. Hoe vaak en wanneer is operationele informatie die vanzelfsprekend niet openbaar is.”

Nog steeds actief

Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer liet enkele weken geleden al weten dat het als gevolg van de genomen maatregelen een stuk rustiger was, en dat dit wat hem betreft ook zo blijft. Dat het rustiger is wordt over het algemeen niet bestreden. Maar sinds de invoering van het verbod hebben verschillende chauffeurs aan TaxiPro en andere media laten weten dat er nog steeds taxironselaars actief zijn op Schiphol.

Het beeld dat er enerzijds meer rust in de tent is, maar dat de ronselaars anderzijds nog niet geheel verdreven zijn, wordt desgevraagd ook bevestigd door de BIOS-groep. “Over het algemeen werpen de aangepaste APV en de handhaving hun vruchten af. We zien dat reizigers duidelijk minder overlast ervaren. We weten dat er een kleine groep van ronselaars is die beperkt actief blijft. De handhavers – BOA’s en Koninklijke Marechaussee – blijven daar bovenop zitten.”

Permanente oplossing

De nieuwe aanpak werpt dan weliswaar zijn vruchten af, de problemen zijn er nog niet helemaal mee uit de wereld. “We blijven alert op het hele gebied waar de regels voor gelden, maar 100 procent controle is niet mogelijk”, geeft de woordvoerder van de gemeente aan. Overigens is de huidige maatregel in principe een tijdelijke. Terwijl deze geldt, kan aan een permanente oplossing worden gewerkt. Daar zijn momenteel drie scenario’s voor. “Deze aanpak is in eerste instantie voor zes maanden. Dan wordt er geëvalueerd en eventueel op basis van de APV voor nogmaals zes maanden verlengd. Er is nog geen zicht op welk scenario het wordt: daar vinden gesprekken met het ministerie en Schiphol over plaats.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Taxironselaars nog niet verdwenen van Schiphol”

Duco Douwstra|23.03.17|12:16

Ze zitten er bovenop zegt de inspectie?Hoe moeilijk kan het zijn om in de parkeergarage te controleren,of de passagiers een taxi hadden besteld of dat ze zijn geronseld.De boetes kunnen gebruikt worden om de handhavers te betalen,lijkt mij een goeie business.Maar het lukt ze dus niet om slimmer te zijn dan de ronselaars,hoe dom kun je zijn.Het zou mijn eer te na zijn en me doodschamen als het mij niet lukte,maar decwil moet er wel zijn natuurlijk. Dus inspectie stroop de mouwen op en aan de slag

Willem Film|23.03.17|13:44

@ Duco. Zodra ze merken dat ze door boa’s worden gevolgd, lopen ze van de klant weg. Moet heterdaadje zijn. Mysterie guests zou oplossing zijn. Maar daar heeft men nauwelijks tijd voor.

Ton van Dalfsen|23.03.17|20:21

Het is op schiphol een kat en muis spelletje. De muizen zijn nog steeds de Kat te slim af. Zo ook afgelopen nacht. Kat stond op een plaats waar hij de muizen niet kon ruiken. Helaas weer geen maaltje voor de kat

Ton van Dalfsen|23.03.17|20:24

En wij Taxi ondernemers/chauffeurs, Alleen wij weten dat. De kat is niet genoeg opgeleid en heeft niet de neus er voor.

Ton van Dalfsen|31.03.17|15:26

Tja, vandaag weer. Handhaving staat te controleren bij de taxistandplaats maar bij het zebrapad aan het eind van de standplaats staan ze te ronselen

henk|02.04.17|20:31

De apv is ook niet sterk genoeg,je mag nog steeds taxi diensten aanbieden alleen geen overlast veroorzaken.Het wordt dus ook tijd dat we naar een nieuwe taxi wetgeving gaan dat je alleen nog dien sten bij je auto mag aanbieden tenzij je kan aantonen dat je besteld bent.

taxibelangen STN|06.04.17|13:16

Het blijft raar dat men openbaar geld en middellen blijft investeren om klanten naar 3 bepaalde, aan Schiphol betalende, bedrijven te forceren, de vrije keus van de klant wordt op deze manier ernstig verminderd. Indien Schiphol de rekeningen van de taxiritten zou betalen zou dit geen probleem zijn, nu wel. Het feit dat andere bedrijven het wel eens niet zo nauw met de regels kunnen nemen ligt aan het algemene opleidings- en handhavingsniveau, en hoezo was dit ‘oneerlijke concurrentie’?

Cor Bentum|20.04.17|17:43

Taxibelangen STN heeft de klok horen luiden maar weet helaas niet waar de klepel hangt.Een beetje teleurstellend van een organisatie die de belangen van de chauffeurs wil regelen.Ze vergeten dat de z.g.ronselaars het werk wegkapen van honderden chauffeurs anders als van de drie ondernemers,die netjes op hun beurt wachten.Dat zijn de z.g.vrije plaatsen.Zij staan vaak uren te wachten en worden door de ronselaars uitgelachen.U speld zich een brevet van onvermogen op dank u.