Standplaats taxibord

Curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi

Bron: TaxiPro (VK)

Volgens de curator gaat er mogelijk grootschalige fraude schuil achter het faillissement van A2B Taxi uit Borne. Tussen verschillende taxibedrijven zou met taxi’s zijn geschoven en in de praktijk zou er vooral mee zijn gereden door zzp’ers zonder vergunning. De ritten kwamen vooral binnen via Uber, maar dat bedrijf legt de verantwoordelijkheid voor een correcte bedrijfsvoering bij de taxi-ondernemers zelf. De curator heeft melding gedaan bij de FIOD en de ILT.

Uit het eerste faillissementsverslag van mr. Arco Blankesteijn blijkt dat hij geen standaard omstandigheden aantrof toen hij eind maart werd aangesteld als curator in het faillissement van A2B Taxi in Borne. Het vestigingsadres was de Grotestraat 64 in Borne. “Dit betreft een bekend adres van postbusondernemingen, dus zonder feitelijke vestiging. Gebleken is dat het de bedoeling was dat de onderneming zou zijn gevestigd aan het adres Molenstraat 20-I te Hengelo. Op dit adres is gevestigd een businesscentre voor postbusondernemingen.”

De bestuurder en enig aandeelhouder van A2B was een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde onderneming van Mohammed el M., een inwoner van Amsterdam. Hij bestuurde tevens twee gelieerde bedrijven: Taxi Limo Twente en KLM Taxi Service. Ook dit zijn postbusondernemingen, schrijft Blankesteijn. El M. is in het recente verleden persoonlijk failliet geweest, destijds ook in verband met een taxibedrijf.

‘Geen boekhouding meer’

“De curator heeft de heer El M. inmiddels gesproken en deze heeft de curator meegedeeld dat hij in Engeland verbleef en daar voorlopig zou blijven. Hij deelde verder mee aan de curator dat er geen boekhouding meer was van de onderneming. Deze was volgens hem vernietigd door de woningbouwvereniging die de woning van de heer El M. te Amsterdam zou hebben ontruimd.” Het faillissement werd aangevraagd door Sociaal Fonds Taxi, dat nog 9.000 euro tegoed had van A2B Taxi. Met de schuldeisers die zich nadien hebben gemeld, staat de teller qua schuld op 109.000 euro.

Tot zo ver het eerste faillissementsverslag van Blankesteijn, dat hij op 24 april indiende. Maar sindsdien is het onderzoek uiteraard voortgezet, en Tubantia meldt dat Blankesteijn inmiddels sterke vermoedens heeft dat er achter het bankroet van A2B grootschalige fraude schuilgaat. Ten tijde van het bankroet had het bedrijf drie taxi’s, maar een maand eerder waren dat er nog 49. Daarvan gingen er 25 over naar Taxi Limo Twente en elf naar particulieren. Blankesteijn denkt dat de taxi’s tussen de verschillende taxibedrijven van El M. heen en weer werden geschoven. Als bij één van de bedrijven de schulden te groot werden, gingen de taxi’s naar de andere BV’s en werd het eerste bedrijf opgeheven.

Contant uitbetaald

De curator stelt tegenover Tubantia dat de taxi’s vrijwel allemaal vanaf Schiphol reden en werden bestuurd door zzp’ers zonder de juiste papieren. Zij pachtten de vergunning van A2B Taxi. De ritten kwamen vooral binnen via Uber. Dat bedrijf maakte het geld over naar A2B, waarna de chauffeurs contant werden uitbetaald en zo het betalen van sociale premies en verkeersboetes omzeilden. Blankesteijn vermoedt dat dit vaker voorkomt sinds Uber op de markt is gekomen. Hij heeft nu melding gedaan bij FIOD en ILT, onder meer omdat Uber volgens hem kon weten dat met de twee chauffeurs die er op papier waren nooit zoveel ritten konden worden verzorgd als er werden uitbetaald.

Uber zelf stelt dat het niet kan nagaan of alle aangesloten taxichauffeurs zich aan alle regels houden. Ze worden wel gecontroleerd op de juiste papieren, maar een nette bedrijfsvoering is aan de taxi-ondernemers zelf. De advocaat van El M. vindt dat zijn cliënt weinig te verwijten valt, anders dan onhandigheid en slecht ondernemerschap.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi”

Taxi Lichtstad|28.06.17|10:50

Hoe kunnen bedrijven dit toch op grote schaal doen? Ik krijg al de grootste problemen als ik een keer 10 minuten te lang heb gewerkt.

Willem Film|28.06.17|11:56

Als je met je 2e paspoort naar de fiscus zwaait en vertrekt lukt in ons land alles. Dit soort figuren hebben geen binding met ons land en beginnen elders opnieuw.

Raoul Renique|28.06.17|16:35

….Maar sindsdien is het onderzoek uiteraard voortgezet….

Hoezo uiteraard? Curator gaat niet vaak door als er geen geld in de pot zit, tenzij die iemand op het oog heeft deze te vullen.

Lees; Oeber(?)

Mark X|29.06.17|16:54

” Prestige GreenCab: 1,6 miljoen euro aan subsidievoorschotten en van het gebruikmaken van valse facturen. ” Veroordeeld tot een taakstraf van 100 uurtjes maar… jaja.”

Curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi | TaxiPro
Standplaats taxibord

Curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi

Bron: TaxiPro (VK)

Volgens de curator gaat er mogelijk grootschalige fraude schuil achter het faillissement van A2B Taxi uit Borne. Tussen verschillende taxibedrijven zou met taxi’s zijn geschoven en in de praktijk zou er vooral mee zijn gereden door zzp’ers zonder vergunning. De ritten kwamen vooral binnen via Uber, maar dat bedrijf legt de verantwoordelijkheid voor een correcte bedrijfsvoering bij de taxi-ondernemers zelf. De curator heeft melding gedaan bij de FIOD en de ILT.

Uit het eerste faillissementsverslag van mr. Arco Blankesteijn blijkt dat hij geen standaard omstandigheden aantrof toen hij eind maart werd aangesteld als curator in het faillissement van A2B Taxi in Borne. Het vestigingsadres was de Grotestraat 64 in Borne. “Dit betreft een bekend adres van postbusondernemingen, dus zonder feitelijke vestiging. Gebleken is dat het de bedoeling was dat de onderneming zou zijn gevestigd aan het adres Molenstraat 20-I te Hengelo. Op dit adres is gevestigd een businesscentre voor postbusondernemingen.”

De bestuurder en enig aandeelhouder van A2B was een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde onderneming van Mohammed el M., een inwoner van Amsterdam. Hij bestuurde tevens twee gelieerde bedrijven: Taxi Limo Twente en KLM Taxi Service. Ook dit zijn postbusondernemingen, schrijft Blankesteijn. El M. is in het recente verleden persoonlijk failliet geweest, destijds ook in verband met een taxibedrijf.

‘Geen boekhouding meer’

“De curator heeft de heer El M. inmiddels gesproken en deze heeft de curator meegedeeld dat hij in Engeland verbleef en daar voorlopig zou blijven. Hij deelde verder mee aan de curator dat er geen boekhouding meer was van de onderneming. Deze was volgens hem vernietigd door de woningbouwvereniging die de woning van de heer El M. te Amsterdam zou hebben ontruimd.” Het faillissement werd aangevraagd door Sociaal Fonds Taxi, dat nog 9.000 euro tegoed had van A2B Taxi. Met de schuldeisers die zich nadien hebben gemeld, staat de teller qua schuld op 109.000 euro.

Tot zo ver het eerste faillissementsverslag van Blankesteijn, dat hij op 24 april indiende. Maar sindsdien is het onderzoek uiteraard voortgezet, en Tubantia meldt dat Blankesteijn inmiddels sterke vermoedens heeft dat er achter het bankroet van A2B grootschalige fraude schuilgaat. Ten tijde van het bankroet had het bedrijf drie taxi’s, maar een maand eerder waren dat er nog 49. Daarvan gingen er 25 over naar Taxi Limo Twente en elf naar particulieren. Blankesteijn denkt dat de taxi’s tussen de verschillende taxibedrijven van El M. heen en weer werden geschoven. Als bij één van de bedrijven de schulden te groot werden, gingen de taxi’s naar de andere BV’s en werd het eerste bedrijf opgeheven.

Contant uitbetaald

De curator stelt tegenover Tubantia dat de taxi’s vrijwel allemaal vanaf Schiphol reden en werden bestuurd door zzp’ers zonder de juiste papieren. Zij pachtten de vergunning van A2B Taxi. De ritten kwamen vooral binnen via Uber. Dat bedrijf maakte het geld over naar A2B, waarna de chauffeurs contant werden uitbetaald en zo het betalen van sociale premies en verkeersboetes omzeilden. Blankesteijn vermoedt dat dit vaker voorkomt sinds Uber op de markt is gekomen. Hij heeft nu melding gedaan bij FIOD en ILT, onder meer omdat Uber volgens hem kon weten dat met de twee chauffeurs die er op papier waren nooit zoveel ritten konden worden verzorgd als er werden uitbetaald.

Uber zelf stelt dat het niet kan nagaan of alle aangesloten taxichauffeurs zich aan alle regels houden. Ze worden wel gecontroleerd op de juiste papieren, maar een nette bedrijfsvoering is aan de taxi-ondernemers zelf. De advocaat van El M. vindt dat zijn cliënt weinig te verwijten valt, anders dan onhandigheid en slecht ondernemerschap.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Curator vermoedt grootschalige fraude bij failliet A2B Taxi”

Taxi Lichtstad|28.06.17|10:50

Hoe kunnen bedrijven dit toch op grote schaal doen? Ik krijg al de grootste problemen als ik een keer 10 minuten te lang heb gewerkt.

Willem Film|28.06.17|11:56

Als je met je 2e paspoort naar de fiscus zwaait en vertrekt lukt in ons land alles. Dit soort figuren hebben geen binding met ons land en beginnen elders opnieuw.

Raoul Renique|28.06.17|16:35

….Maar sindsdien is het onderzoek uiteraard voortgezet….

Hoezo uiteraard? Curator gaat niet vaak door als er geen geld in de pot zit, tenzij die iemand op het oog heeft deze te vullen.

Lees; Oeber(?)

Mark X|29.06.17|16:54

” Prestige GreenCab: 1,6 miljoen euro aan subsidievoorschotten en van het gebruikmaken van valse facturen. ” Veroordeeld tot een taakstraf van 100 uurtjes maar… jaja.”