TCA

Keuzevrijheid en beoordeling chauffeurs in nieuwe TCA-app

Gepubliceerd op 10-08-2017 om 11:58

TCA, met 1.500 aangesloten chauffeurs de grootste taxicentrale van het land, heeft een nieuwe app gelanceerd. Deze maakt het voor klanten onder meer mogelijk om snel de dichtstbijzijnde taxi te boeken, maar er is ook de optie om een ‘groene’ taxi voor te laten rijden. Ook kunnen de chauffeurs voortaan worden beoordeeld met een rating van één tot vijf sterren. TCA is daarnaast ook nog steeds betrokken bij AppAcab, de app die samen met centrales in de andere grote steden is ontwikkeld.

De app van TCA is beschikbaar in de Apple App Store en over enkele weken komt ook de Android-versie beschikbaar. In Amsterdam, Diemen, Ouderkerk aan de Amstel, Lijnden, Schiphol, Duivendrecht, Amstelveen en Badhoevedorp kan er met de toepassing een taxi worden besteld. De 1.500 aangesloten chauffeurs maken het voor de centrale mogelijk om een maximale aanrijtijd van vijf minuten binnen Amsterdam te garanderen. De vernieuwde app moet zorgen dat klanten daar nog meer gebruik van gaan maken.

Gastheerschap stimuleren

“Met de nieuwe app willen we het voor mensen makkelijker maken om sneller voor een taxi te kiezen. Betrouwbaarheid en veiligheid spelen daarbij een belangrijke rol. Daarom is het vanaf nu ook mogelijk om via de app de taxirit te beoordelen. Op deze manier maken we onze chauffeurs meer bewust van hun dienstverlening en stimuleren we gastheerschap op de taxi,” aldus Mariska van Delft van TCA.

In het beginscherm kunnen klanten het product van hun keuze selecteren. Is dat ‘Taxi’, dan wordt het dichtstbijzijnde voertuig gestuurd. Kiest men ‘Groen’, dan komt er een taxi uit de eco-vloot mits deze binnen tien minuten kan voorrijden. Wie naar Schiphol wil, kiest die optie om voor maximaal 37,50 euro naar de luchthaven te rijden. Ook kan men een busje bestellen en daarbij aangeven hoeveel mensen er mee zullen rijden.

Beoordeling

Een andere nieuwe optie is dat klanten berichten naar de chauffeur kunnen sturen die deze meteen in zijn FMS-scherm te zien krijgt. Deze feature moet het makkelijker maken om locaties door te geven. Ook kan er direct met de centrale gebeld worden. Na afloop van de rit kunnen gebruikers een beoordeling van één tot vijf sterren achterlaten, eventueel voorzien van een opmerking.

TCA heeft samen met RTC (Rotterdam), UTC (Utrecht) en HTMC (Den Haag) appAcab ontwikkeld, die het voor de reiziger mogelijk maakt om met één app in al deze steden een taxi te bestellen. appAcab kende een bescheiden start en werd de eerste maanden vooral in Rotterda, gebruikt, waar ook al marketingbudget aan het product is gespendeerd. Zo ver is het in Amsterdam nog niet, legt Van Delft uit.

AppAcab

“Wij doen zeker mee met AppAcab, wij zijn ook één van de ontwikkelpartners. Vanwege onze eigen app en de flinke concurrentie in Amsterdam met andere taxi-apps hebben we er nu voor gekozen om nog geen marketingactiviteiten in Amsterdam uit te voeren. We zijn met AppAcab bezig om andere centrales door het land aan te sluiten. Als de app straks meer landelijke dekking heeft, willen we zeker Amsterdam ook meenemen in de communicatie. Voor de UTC en RTC is AppAcab hun taxi-app en is er minder concurrentie op het gebied van apps, daarom wordt daar wel reclame gemaakt.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.